AI i yrkeslivet - framtidens räddning eller en dystopi?

Permalänk
Medlem

AI i yrkeslivet - framtidens räddning eller en dystopi?

Genom tiden har alltid yrken försvunnit på grund av automatisering och effektivisering. Nya jobb har dykt upp och ersatt de förlorade jobben så att arbetslösheten hållt sig på låg nivå.

Nu verkar vi stå för nästa effektivisering i och med AI/robotar intar nya yrkesroller som tidigare krävt en mänsklig närvaro.
Yrken som är hotade att ersättas av AI är b.la. programmerare, grafiker, illustratörer men även jobb som yrkesförare, lagerarbetare och butikspersonal.

Dessa är yrkesroller är dagsläget de som har flest arbetstillfällen i Sverige.

Är det då rimligt att dessa arbeten ska ersättas med AI? Vad ska de som blir arbetslösa och de som ska in i arbetslivet arbeta med? Ska vi införa medborgarlön?
Men om vi då inför medborgarlön, varför ska resterande yrkeskategorier som alltid kommer kräva mänsklig närvaro fortsätta jobba om de kan vara hemma och rulla tummarna samtidigt som en fast månadsinkomst rullar in på kontot?
Kommer barn och ungdomar gå klart grundskolan om de vet att dagen de fyller 16-18 så får de pengar insatta på kontot utan att behöva lyfta ett finger?
Klarar vi människor av att gå och göra ingenting dagarna ända? Finns det risk att depression kommer öka p.g.a. innaktivitet?
Finns det en risk att våld i nära relationer kommer öka p.g.a. allt fler är hemma?
Vad händer med bostadsmarknaden om alla har samma medborgarlön?

Kanske automatiseringen kommer leda till t.ex. fler vårdanställda men vi kan ha upp till 500.000+ människor som är i behov av ett nytt jobb inom en snar framtid:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbet...

Historiskt har vi som sagt gått igenom liknande förändringar men kan inte sluta tänka på att nu sker det i en så rask takt att frågan är om vi hinner med omställningen?

Ett yrke som jag är rätt säker på kommer bli ersatt av AI redan nu är "concept artist" som tar fram illustrationer till film- och spelindustrin. Bara ett snabb exempel, dessa är skapade av AI:
https://cdnb.artstation.com/p/assets/images/images/043/311/63...

https://cdna.artstation.com/p/assets/images/images/046/974/02...

Vad tror ni? Är medborgarlön vägen att gå? Måste vi hitta nya yrkesroller för väldigt många inom en snar framtid? Eller kommer AI "bara" ta några arbetstillfällen och allt fortlöper som det alltid gjort?

Ni som arbetar inom dessa yrken, hur tänker ni kring dess frågor? Är ni oroliga?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det kommer slå stenhårt mot utvecklarna.
Speciellt de som utför enkla och repetitiva arbeten eller exv standardgrejjer som webbsidor med mera

De jobb som kommer klara sig är där man måste ha en dialog med människor för att klargöra och bygga processer med mera

De utvecklare som sitter instängda i ett hörn och tycker att alla ska "hålla käften" är nog de som blir snabbast ersatta av AI.

Men generellt. ALLT där du jobbar med logik och kända fakta.
Redovisning
Arkivering
Registervård
Beräkningar enligt formler
Konstruktion

Det folk inte förstår är att det här relativt snart kommer vara ett stort hot mot just de ingenjörsjobb som kunnat "lalla på" 8-17 med höga löner. Även med en relativt stor investering i AI är det snabbt hemräknat.

Och AI bråkar inte om kompetensutveckling, karriärvägar eller semester.

Men nej. Medborgarlön är inte rätt väg. Däremot får folk omskola sig till de jobb där man umgås med människor och där det är svårt ersätta AI.
Vi har 1,3 miljoner i arbetsför ålder med medborgarlön i Sverige (som inte kan försörja sig). Det har inte fallit ut så bra.

Permalänk
Medlem

För övrigt. Många butiker i USA minskade antalet automatiska utcheckningar när jag var där.

Dels pga stölder men även pga att man byggde mer lojalitet med personlig kontakt.

En till del som jag ser kommer kunna ersättas..... Alla dsessa jävla mellanchefer
Det måste en HR-AI klara av

HR är en annan del som till stor del kan AIfieras. All måluppföljning, successionaplnering,. kopmpetensutvärderingar med mera. Perfekt att få en oberoende datamaskin som utför det.

Permalänk
Snusfri

Tror mer att AI blir ett hjälpmedel inom vissa brancher snarare än att helt fasa ut och ersätta människor.

Förmodligen så skulle AI kunna göra spel mycket bättre och mycket snabbare hos klåpare som EA än latte-slukande bohemer som halvsover i en saccosäck.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Skulle nog säga att det kommer slå stenhårt mot utvecklarna.
Speciellt de som utför enkla och repetitiva arbeten eller exv standardgrejjer som webbsidor med mera

De jobb som kommer klara sig är där man måste ha en dialog med människor för att klargöra och bygga processer med mera

De utvecklare som sitter instängda i ett hörn och tycker att alla ska "hålla käften" är nog de som blir snabbast ersatta av AI.

Men generellt. ALLT där du jobbar med logik och kända fakta.
Redovisning
Arkivering
Registervård
Beräkningar enligt formler
Konstruktion

Det folk inte förstår är att det här relativt snart kommer vara ett stort hot mot just de ingenjörsjobb som kunnat "lalla på" 8-17 med höga löner. Även med en relativt stor investering i AI är det snabbt hemräknat.

Och AI bråkar inte om kompetensutveckling, karriärvägar eller semester.

Men nej. Medborgarlön är inte rätt väg. Däremot får folk omskola sig till de jobb där man umgås med människor och där det är svårt ersätta AI.
Vi har 1,3 miljoner i arbetsför ålder med medborgarlön i Sverige (som inte kan försörja sig). Det har inte fallit ut så bra.

Om det vore så enkelt att ersätta människor med AI, så borde vi väl vid det här laget ha kunnat ersätta mänskliga lokförare? Jag menar, tågen går ju trots allt på räls. Borde ju inte krävas någon superavancerad AI till autopilot för att klara av att köra det själv, men ändå har inte det skett. Varför inte?

Men AI underlättar redan för mig som utvecklare och kommer garanterat göra än mer framöver. Har mer och mer börjat fråga ChatGPT istället för Google då AI:n många gånger ger mer konkreta svar, medan Google-svaren leder till SEO-anpassade sidor vars främsta syfte är att generera trafik.

AI:n kanske inte bråkar om kompetensutveckling, men för att den ska vara till någon som helst nytta, så måste den matas med data - som endast människor kan tillhandahålla.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk

@Pnorberg "Concept artist" är ett yrke jag också tror kan komma att ersättas (i alla fall av de som inte har råd) av Narrow AI. Redan nu kan ju filmskapare som inte har riktig Hollywood-budget nyttja Midjourney och SD för att ta fram grova konceptbilder för att sedan skicka vidare dessa till någon billigare VFX-studios som kan utgå ifrån dem.

Det jag undrar är vad som händer i affärssammanhang när något Narrow AI har gjort visar sig vara felaktigt, buggigt eller extremt osäkert? Vem eller vilka ska bära (ekonomiska) ansvaret då över hur detta påverkat slutkund? Och vem eller vilka ska lösa problemet? Anta att Narrow AI har kodat fram något system som visar sig vara extremt osäkert men samtidigt superabstrakt och komplext. Hur ska detta lösas av kodare som knappt fått se en rad kod från Narrow AI:n från första början?

Mycket guld och grönar skogar just nu om Narrow AI. När den börjar visa tecken på General AI, då kommer i alla fall jag att höja mina ögonbryn rejält! Just nu ser jag det bara som ett snabbt och delvis opålitligt redskap i vardagen. chatGPT är ju tränad på internet och på internet finns det massor av folk som tror sig veta saker och gärna berättar om just hur mycket de sägs sig "veta" om sakerna!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superfrog:

Om det vore så enkelt att ersätta människor med AI, så borde vi väl vid det här laget ha kunnat ersätta mänskliga lokförare? Jag menar, tågen går ju trots allt på räls. Borde ju inte krävas någon superavancerad AI till autopilot för att klara av att köra det själv, men ändå har inte det skett. Varför inte?

Jag åkte automatiska tåg för tjugo år sedan i alla fall. DRL. Så det finns, men det kräver ju att all trafik är automatisk för att det ska fungera smidigt, och just DRL går ju på egna spår, helt skilda från övrig trafik och så.

Citat:

Men AI underlättar redan för mig som utvecklare och kommer garanterat göra än mer framöver. Har mer och mer börjat fråga ChatGPT istället för Google då AI:n många gånger ger mer konkreta svar, medan Google-svaren leder till SEO-anpassade sidor vars främsta syfte är att generera trafik.

Jo verkligen.

Citat:

AI:n kanske inte bråkar om kompetensutveckling, men för att den ska vara till någon som helst nytta, så måste den matas med data - som endast människor kan tillhandahålla.

Problemet med utveckling är ju inte att utveckla så mycket, eller det kan förstås vara väldigt komplicerat i sig, men komplexiteten ligger ju ofta i att tolka kraven, förstå när kraven inte räcker och få förtydliganden och liknande. Så innan beställarna kan ha kraven mycket mer färdiga och detaljerade än idag så lär det inte vara så lätt att ersätta utvecklare med AI. Däremot kanske utvecklarna kan få mer gjort med samma tid förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Skulle nog säga att det kommer slå stenhårt mot utvecklarna.
Speciellt de som utför enkla och repetitiva arbeten eller exv standardgrejjer som webbsidor med mera

De jobb som kommer klara sig är där man måste ha en dialog med människor för att klargöra och bygga processer med mera

De utvecklare som sitter instängda i ett hörn och tycker att alla ska "hålla käften" är nog de som blir snabbast ersatta av AI.

Men generellt. ALLT där du jobbar med logik och kända fakta.
Redovisning
Arkivering
Registervård
Beräkningar enligt formler
Konstruktion

Det folk inte förstår är att det här relativt snart kommer vara ett stort hot mot just de ingenjörsjobb som kunnat "lalla på" 8-17 med höga löner. Även med en relativt stor investering i AI är det snabbt hemräknat.

Och AI bråkar inte om kompetensutveckling, karriärvägar eller semester.

Men nej. Medborgarlön är inte rätt väg. Däremot får folk omskola sig till de jobb där man umgås med människor och där det är svårt ersätta AI.
Vi har 1,3 miljoner i arbetsför ålder med medborgarlön i Sverige (som inte kan försörja sig). Det har inte fallit ut så bra.

Simpla/statiska webbsidor har ju länge gått att göra med i princip ett knapptryck, men finns ju oändligt med system som är betydligt mer komplexa än så. Minns när jag satt på praktiken och tänkte "jaha, så AI ska göra detta? Lycka till! 😁" det var inte tekniskt komplext men det var oändligt med scenarion och varianter av data, och vad som skulle göras ändrades hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror mer på att AI kan hjälpa oss att hinna med sånt som blir bortprioriterat idag och för att förfina det vi redan har. Lite som en outtröttlig kollega som kan ta tag i uppgifter som det behövs många timmars jobb för att utföra men som man drar sig för att göra.

Sen kommer det säkert på sikt bli förändringar i arbetslivet för många också... men nån ska ju programmera AI och vara AI-tämjare också så det är nog inte kört för alla

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag tror på det när jag ser det, säger jag bara.

Permalänk
Skrivet av AppendixSE:

Skulle nog säga att det kommer slå stenhårt mot utvecklarna.
Speciellt de som utför enkla och repetitiva arbeten eller exv standardgrejjer som webbsidor med mera

Finns knappt sånna utvecklare, standardlösningar för enkla websidor finns redan och det är långt kvar innan AI kan fixa någon i närheten av en komplex lösning.

Däremot är det ett riktigt bra verktyg för existerande utvecklare.