TSMC överväger höja priserna ytterligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

"För få aktörer för att marknadsekonomi skulle vara en drivkraft". Marknadsekonomi är ingen drivkraft det är ett ekonomiskt system. Ja, oligopol kan ske, ytterst få tycker det är bra. Men det är fortfarande inte ett gott argument för varför barnet ska ut med badvattnet.

Om jag hade sagt "marknadsekonomi är alltid skit för det fungerar inte överhuvudtaget vid monopol eller oligopol, så det ska inte få finnas någonstans", då hade jag kunnat gå med på att det vore att kasta ut barnet med badvattnet, men nu var det ju inte alls det jag sa.

Det händer ju ibland att konkurrensmyndigheter ryter ifrån mot "företag i monopolliknande ställning" och beslutar att de antingen får skärpa sig eller så måste företaget delas upp. Men det var väldigt länge sedan det hände nu så frågan är vad som har ändrats.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Logiskt. När efterfrågan sjunker för att konsumenterna tycker att slutprodukten är för dyr är väl typ den enda lösningen för att få folk att vilja köpa att göra det ännu dyrare.

In the expensive "Circle of life"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Sverige är ett dåligt exempel då vi faktiskt har ganska långtgående reglering här som oftast efterlevs även på oligopolmarknader, även om karteller, prisfixering och annat sattyg såklart förekommer då och då.

Men med fri marknad finns ju inget som hindrar att oligopolföretagen kommer överens om t. ex ett prisgolv, som då gynnar alla inblandade aktörer men helt tar bort strävan att konkurrera, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma med det spåret.

Om allt ska auktioneras så skulle det inte hjälpa mot scalpers eftersom allt skulle få scalperpriser ändå. Man skulle kunna köpa en produkt utan avsikt att använda den, ytan sälja den igen, till ett högre pris, så vad är poängen.

Visst, du kan i teorin få ett mer "rätt" pris, men i så fall så skulle det behöva införas begränsningar typ "du får inte sälja en prodkt du köpt på X antal månader", "du får inte köpa mer än X antal produkter per fysisk person", "du får inte köpa en produkt om syftet är att köpa åt någon som redan köpt sin kvot", etc etc, och vips är vi tillbaka till... Reglering

Poängen är att det högsta priset uppstår under auktionen eftersom att alla per definition redogjort för vad de är villiga att betala. Varför skulle man vara högst bjudande för att sälja vidare? Det finns ju per definition ingen som vill ge ett högre bud.

Scalper utnyttjar skillnaden mellan listpris och det riktiga priset, dvs det som de säljer vidare för. Ex. vis på Tradera.

Intel och AMD kan ju komma överens om ett högt prisgolv. Säg 100000 kr per kärna. Sen avgör köparna om det är skäligt.

"One of the reasons for regulation can be the importance of the regulated activity - meaning the harm suffered should the industry fail would be so fatal that regulators (governments, legislators) cannot afford the risk. This includes fields like banking or financial services."

Det görs som sagt inte ens för livsmedel så jag har svårt att se att datorspelsredskap ska platsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag hade sagt "marknadsekonomi är alltid skit för det fungerar inte överhuvudtaget vid monopol eller oligopol, så det ska inte få finnas någonstans", då hade jag kunnat gå med på att det vore att kasta ut barnet med badvattnet, men nu var det ju inte alls det jag sa.

Det händer ju ibland att konkurrensmyndigheter ryter ifrån mot "företag i monopolliknande ställning" och beslutar att de antingen får skärpa sig eller så måste företaget delas upp. Men det var väldigt länge sedan det hände nu så frågan är vad som har ändrats.

Om nu priserna är åt skogen varför säljs det?
Har du en källa på att det är fuffens i bakgrunden? För nu har vi en artikel som helt öppet visar på en höjning och ändå verkar folk/företag köpa. Är inte det marknaden som sätter priset? Sen att du inte vill köpa det är en annan sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Läser ni inte?

Du måste ju förstå att detta är ditt livs stora chans. Nu kan du spika upp en fabrik där du kan tillverka dina grafikkort billigt till dig och dina kompisar. Det kan ju inte vara så svårt om du bara konkurrerar med ett lågt och attraktivt pris.

Eller så gör du som du brukar och gnyr och gnäller när verkligheten inte passar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är väl så här det går när man inpraktisera har monopol på de nyaste noderna.

Har funderat på det också. Om man tar kort som AMDs Polaris-serie eller Nvidia GP106 - dvs Radeon 580 och Geforce 1060 - så är det helt OK kort än idag. Med GDDR6 - vilket borde vara trivialt att få till - kan man få samma bandbredd på smalare buss. Bygg korten på nyaste varianten av den processen och se var vi hamnar.

Radeon 590 är vanliga 580 fast krympt till GF12nm. Det kortet hamnar idag någonstans runt 67% av ett 6600, dvs klart över 6500XT. Det kommer med fulla 16 banor PCIe och 8GB minne, och kostade när det kom $279. 580 kostade $229, 570 $169 (fast då med bara 4GB minne). Säg att vi byter till 128bit GDDR6 - samma bandbredd vid 16GHz, en märkbar förbättring om vi höjer till 18GHz eller 20GHz - och kapar antalet banor till 8, vilket trots allt räcker för 6600. Chippet blir nu klart mindre och således billigare. Borde gå att sälja för $200 eller så, kanske. Vore inte det ett ett rimligt kort att sälja istället för det skrattretande 6500XT?

OBS att jag inte har uppgraderat designen alls i mitt exempel. Det är fortfarande Polaris, GCN 4, vilket inte är världens mest effektiva design. Att jag gör så är för att RDNA inte finns på något mindre än 7nm, så det är rätt mycket jobb att fixa.

Jag tycker något sådant vore väldigt intressant!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du tycker att dagens grafikkort är så billiga?

Annars om man bara behöver ett grafikkort för att visa bild, mer eller mindre struntar i prestanda och det måste vara nytt, inte begagnat. Då kan man fortfarande hitta GeForce GT 1030 till försäljning. Priser runt tusenlappen.
GT 1030 är för övrigt tillverkade på Samsung 14nm. Så då får du vad du vill.

Nu var det inte riktigt så jag menade. Mer som mpat skrev.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av THURGOOD:

Man får sluta ha dator och spel som intresse, börja att virka dukar istället...

Alla intressen blir dyrare, spelar ingen roll vad man väljer längre ^^ hmm men virkning låter lockande

#virkClockers

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Man får byta kalsonger mindre ofta så löser det sig nog

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

TSMC behöver mer konkurrens. Om bara Intel Foundry Services blir verklighet. Intels noder är ju inte skit, och kommer förhoppningsvis ikapp.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Alla intressen blir dyrare, spelar ingen roll vad man väljer längre ^^ hmm men virkning låter lockande

#virkClockers

Jag var inne på knyppling ett tag som liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Japp. Marknadsekonomi ska visst bara tillämpas när det gynnar företagen och missgynnar konsumenterna. När det omvända förhållandet skulle gällt är det tydligen andra spelregler. Så lite märkligt är det ju att så många konsumenter fortfarande förespråkar marknadsekonomi när systemet länge varit riggat för att missgynna dem.

Hur menar du? Teknik är väl väldigt billigt idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Japp. Marknadsekonomi ska visst bara tillämpas när det gynnar företagen och missgynnar konsumenterna. När det omvända förhållandet skulle gällt är det tydligen andra spelregler. Så lite märkligt är det ju att så många konsumenter fortfarande förespråkar marknadsekonomi när systemet länge varit riggat för att missgynna dem.

Nu blev man ju nyfiken vilket marknadssystem förespråkar du och varför skulle det vara bättre än marknadsekonomi?

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

TSMC behöver mer konkurrens. Om bara Intel Foundry Services blir verklighet. Intels noder är ju inte skit, och kommer förhoppningsvis ikapp.

TSMC har konkurrens. De har helt enkelt varit den som helhet starkaste kontraktstillverkaren i branschen.
Intel har gjort enorma vinster, deras dåliga exekvering på litografisidan beror inte på brist på pengar. De har redan fått påskrivet för att använda sina federala bidrag för att köpa tillbaka aktier (=höja börsvärdet per aktie/dela ut pengarna till aktieägarna), vilket också illustrerar att pengar aldrig var problemet, vare sig nu eller senast de pratade om att agera som kontraktstillverkare.

Beroende på vilka processbehov en produkt har finns ett antal foundries att tillgå, och i stora drag (Covid-fluktuationer till sida) råder hyfsad balans mellan efterfrågan och produktionskapacitet. Det som sker nu är en politiskt driven trend mot att bygga ut lokal produktionskapacitet i USA, EU och Japan. Kruxet är dels att det inte finns en underliggande efterfrågan för väsentligt högre produktion globalt, (och naturligtvis att ett öppnare konkurrensklimat redan konkurrerat ut de lokala producenterna på bleeding edge noder). Det är omöjligt att idag säga var det kommer att landa långsiktigt, analytiker spekulerar gärna men förutsättningarna följer inte längre bara processteknologiutveckling, pris och leveranssäkerhet, utan också hur mycket statliga pengar som pyntas in och hur länge. Det verkar orimligt att fortlöpande pumpa in miljarder för att upprätthålla överflödig produktionsvolym.

Det enda långsiktiga resultatet som verkar helt glasklart är att Kina kommer att förstärka sin interna produktionskapacitet.