SSD-priser nere på 1 TB för 600 kronor – fortsatt nedgång att vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Så det som hänt är alltså att 2TB nu ligger kring där 1TB låg för ett par år sedan då dessa gick på 1200-1500 Kr. Därmed kan man konstatera att 2TB nu är redo att bli den nya standarden för en Boot drive i en Gaming dator. Att just minnespriser sjunker beror på att denna marknad är extremt känslig för effekter på efterfrågesidan i förhållande till produktionen. Men ett varningens finger, om ni vill utnyttja dessa låga priser passa på nu om du behöver lagring för vi vet ju sedan tidigare att de brukar ordna fram nån sorts katastrof som ska få produktionen att minska och priserna gå upp igen. Denna bransch gillar inte långsiktigt låga priser det är ett som är säkert!

Fast egentligen har utvecklingen på SSD fronten gått mycket långsammare än vad man trodde i början av revolutionen. Om utvecklingen hade följt det normala så skulle vi idag ha 8TB för 1500 Kr och inte 6000 Kr och det skulle inte ens gå att få tag på mindre än 1TB som borde ligga kring 350 Kr. Som det är idag finns det fortfarande behov av mekanisk lagring pga att SSD'er är så pass små och snabbt äts upp om man vill lagra större bibliotek av filmer och spel. Jag har över 32TB i min dator och det hade inte gått utan mekaniska diskar.

Hur många 100 har du gett copyswede 😂(100/disk om över 80gb st) sen moms på det? Så 125kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

DDR5-minnen.

Har du bytt namn xaargs?

Jag har haft samma här sen 2002 så jag skulle inte tro det va.

Men jag gillar verkligen Unraid.

Permalänk

Då väntar man på att 4TB ssds ska gå ner i pris också till typ 2000 kr eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det där behöver du allt hänvisa till källor för

Edit: Kollade din historik och såg att du klistrade in lite bilder i en tidigare tråd.

Har du möjlighet att länka direkt till var du får ut dessa data? Blev lite nyfiken på detta.

https://finance.yahoo.com/quote/AMD/holders?p=AMD

https://finance.yahoo.com/quote/INTC/holders?p=INTC

https://finance.yahoo.com/quote/NVDA/holders?p=NVDA

Glömde länk
Permalänk
Medlem

På tiden!

Väntar på att 4 TB-diskarna kommer ner till vettiga summor. Crucial P3 4TB kan fås för 2500 spänn, vilket är helt OK. Dock vill jag inte ha just den disken så väntan fortsätter.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Tack!

Permalänk

Ssd och ram är något som förvånat mig rätt mycket på sista tiden, 16gb sticka ram kan jag köpa in från jobbet för 390kr inkl moms samt ssds på 1tb för 520kr

Väldigt trevligt med tanke priset för allt annat idag

Permalänk
Medlem

En Samsung 870 QVO 8TB för 4500kr hade ju varit najs, hoppas det fortsätter neråt.

Permalänk
Skrivet av dussin:

Givetvis bättre än ”allt” SATA, men tycker mig ha noterat att det främst är diskarna med halvgött tryck, någorlunda TBW, och/eller diskarna som tenderar att storkna (saknar cache) som glider neråt i pris.

Finns det m.2 som inte tappar andan vid skriv av stora datamängder?

Satte en 500GB + en 1TB Samsung 970 EVO i burk för fotoredigering för att snabbt kunna skyffla 50-100 GB fram och tillbaka. Funkar fint en liten stund men sjunker sedan till 100-150 MB/s
Men de tar i alla fall inte stor plats...

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Finns det m.2 som inte tappar andan vid skriv av stora datamängder?

Satte en 500GB + en 1TB Samsung 970 EVO i burk för fotoredigering för att snabbt kunna skyffla 50-100 GB fram och tillbaka. Funkar fint en liten stund men sjunker sedan till 100-150 MB/s
Men de tar i alla fall inte stor plats...

Antar att du avser NVMe/PCIe snarare än M.2, för formfaktorn spelar ju ingen direkt roll. (Finns M.2 som är SATA-baserade, likväl som det finns NVMe-enheter som inte är M.2).

Och det är ju förstås så att det snabbare PCIe-gränssnittet bara gör problemet mer synligt än med SATA, det orsakas ju snarast av övergången till TLC, och i ännu högre grad QLC för enheter som använder det.

Dock låter 150 MB/s extremt lågt, tror förväntad nivå för 970EVO snarare är ca 500-600 MB/s när skrivcachen tagit slut.
Och många nyare enheter ligger väl iaf i spannet 1000-2000 MB/s efter att skrivcachen är slut.

Så svaret är väl: nej, jag tror inte det finns någon konsumentorienterad SSD som inte har det där problemet alls, för allting är ju TLC/QLC-baserat. Däremot finns det många enheter som har "helt okej" hastighet även efter att de fallit utför stupet där cachen tar slut. (ex.vis ~5000 MB/s så länge cachen räcker, sedan ~2000 MB/s).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Vilken dröm det vorre, slippa oljudet.

"Färdig" NAS brukar väl inte vara så genomtänkt angående ljud utan vara mer att ta så lite plats som möjligt.

Så skaffa vettigt (hemmaljudisolerat) chassi + mjuk upphängning på diskarna så borde det inte låta mycket. Och dra ner på de sjuttioelva fläktarna folk tror man behöver. Många chassin är så tunna så de fortplantar resonansljuden. Smacka på lite bitumen så det blir tyngd och sen ljudisolering på det.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Känn som 4 M.2 slottar borde vara något slags absolut minimum. Ofta vill man ju ha kvar den gamla SSD:n när man köper en ny större.

Så är det för en del här inklusive mig. Men för de flesta användare räcker 1TB totalt väldigt bra. 4 slots för snabb SSD är då 4-8TB kapacitet vilket en väldigt liten andel av användare behöver pga cloud storage och streaming av video.

Permalänk
Medlem

Åhå. Kanske kan man fixa en Timemachine till SSD snart, vore verkligen lyx. (Jag har 2, en ständigt inkopplad, en off-line för det mesta) Behöver bara 2TB för Time Machine; resten backupar jag på annat sätt eller inte alls.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Ssd och ram är något som förvånat mig rätt mycket på sista tiden, 16gb sticka ram kan jag köpa in från jobbet för 390kr inkl moms samt ssds på 1tb för 520kr

Väldigt trevligt med tanke priset för allt annat idag

Verkligen, när att prisbevaka saker på prisjakt inte ens ter sig värt det för att stiltje eller lite dyrare sen i dec så har iaf ram och ssd en neråttrend (som inte ens nordens pesetas har rått på).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

WD SN570 är TLC med en liten SLC cache och 600 TBW vid 1 TB. Klart bästa budgetköpet!

Permalänk

Vi börjar komma till det klassiska läget att priserna på laptops ej hänger med. De är oftas utrustade med 8GB ram och 256GB ssd, kostar man på mer får man lite mer. Och sedan kollar man in priserna på ram och ssd här..

Nå det är väntat att priserna kommer sluta sjunka och snart även stiga igen.. Jag själv avvaktar dock med mitt datorköp.

Jag skulle vilja ha en Samsung T7 Touch Extern 2TB men den kostar 3000kr så jag avvaktar. Min bild är att prisraset främst har skett på mer standard ssd. (600kr billigare på amazon, hmm)