Stämmer in i F11-kören. Vi har själva en sådan, en 525D från 2011, så den har rad-sexan på 3,0 liter och inte fyran på 2 liter som senare årsmodeller. Köpte vår sommaren 2020 när den gått typ 18 000 mil, nu har den gått 23 000 mil. Kör man långt och försiktigt, typ håller sig runt 90 eller max 100 så brukar jag ligga på runt 0,55 (min sambo som använder bromsen mer istället för planerad körning ligger förvisso kanske runt 0,65) men när jag har tävlat mot mig själv har jag kommit ned på 0,48 (enligt datorn då). Årsskatt typ 3000 kr. Nackdel är att den inte uppfyller miljözonskraven som finns på typ Hornsgatan osv i Stockholm. Helförsäkring betalar vi typ 900 kr i månaden för, men det tror jag är ganska billigt jämfört med snittet för modellen.
Den har gått igenom besiktningarna utan problem men då har jag fixat lite med den själv. Jag är verkligen inte nån supermekaniker, snarare tvärt om, men jag äger en domkraft, ett par pallbockar och en hylsnyckelsats och jag tycker att bilen faktiskt är ganska lättmekad, åtminstone jämfört med E61.
Saker jag bytt/lagat själv, med reservdelar som ändå varit ganska billiga online:
- Xenonlampa (jätteenkelt, man gör det inifrån hjulhuset och man behöver inte ens ta av hjulet. Typ 20 minuters fippel inkl Youtube)
- Bälg till luftfjädring bak (förvånansvärt enkelt, typ 1,5-2 timme för ena sidan, inkl Youtube)
- Kupéfläkt (inte lika enkelt, det tog väl en förmiddag och lite svordomar)
- Batteri (också enkelt, men man ska ju koda in det så jag köpte en sån bluetooth-mojäng)
Olja och filter tycker jag är så tråkigt att byta (gillar mer att laga saker) så brukar lämna in den. Vi har lämnat till en verkstad vi har förtroende för, men ingen märkesverkstad. Bilen har en riktig oljesticka som komplement till nivåmätaren i datorn.
Sambon som inte är särskilt bilintresserad tycker om bilen och hon saknar den när vi någon gång hyrt bil! Min absoluta favoritfiness med bilen (som faktiskt gör att det är svårt att tänka sig nått annat än en 5-serie Touring i framtiden) är "shoppingbakrutan" som kan öppnas separat från själva bakluckan. Den gör att man enkelt kan packa bagaget till 100% utan att saker trillar ut när man staplar, man kan också köra väldigt långa, höga eller allmänt otympliga grejer med rutan öppen. Som puckat designade gräsklippare där man inte kan fälla handtaget:
Jag är väl dock hyfsat partisk, detta är min femte BMW med rak sexa (första dieseln dock) och jag har aldrig ägt något annat, så du får se detta som en partsinlaga. Om du köper en, kolla så att det finns mugghållare i mittkonsolen! Vi råkade köpa först en E39 och sen en E61 som saknade detta (tydligen inte så vanligt på kontinenten så det är/var ett tillval som även svensksålda bilar ibland saknar/-de).
EDIT: Det enda vi egentligen har saknat är fyrhjulsdrift. Det är lite pinsamt när svågern tar sig fram på ställen med sin XC90 som en annan bara skulle drömma om, typ en oskottad parkeringsplats, trots dubbdäck.