Google: "Stäng av samtal över Wifi och VoLTE med Exynos-telefoner"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Ja, precis

Öppna upp telefonappen, tryck på de 3 prickarna och inställningar, där ska du ha ett reglage för att stänga av Wifi-samtal.

Alternativt, så finns det under Inställningar/Anslutningar

Kan säga att på min S22 ultra var funktionen off per default, dock kanske andra modeller har den påslagen...?

Permalänk
Medlem

Min googling ger att för Samsung så ska inställningarna för voLTE ligga under Anslutningar/Mobilnätverk. Men där saknas inställningsvalet som då bör heta "LTE-röstsamtal". Samma googling säger också att valet kan saknas om det inte stöds av operatören. Jag har Hallon som ju använder Tre:s nät. Varför visas inte valet? Jag har en Samsung S22.

Permalänk
Medlem

Nu stängde jag av VoLTE på min arbetstelefon, ska säkert snart bytas ut, en rätt så gammal Samsung A40 som inte fanns med på listan men enligt gsmarena ska den också ha Exynos chipset (Exynos 7904).

WiFi samtal är som standard avslaget på Samsung telefoner men VoLTE är som standard påsatt. (tycks stå som LTE-röstsamtal i vissa modeller)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Få se, jag har Exynos 990 på en Galaxy Note20, SM-N981B. Så vitt jag kan begripa gäller inte detta mig, men det du skriver om modemet känns ändå lite oroväckande.. Har DevCheck, men kan inte hitta information om Modemet.

Jag har också 990, i en S20+. Enligt Samsungs sida (https://semiconductor.samsung.com/processor/mobile-processor/...) innehåller 990 modemet 5123 och borde därmed omfattas av den här sårbarheten...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Finns det någon fellow systemadministratör som vet om det går att stänga av detta i Endpoint manager? Hittade inget på rak arm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har också 990, i en S20+. Enligt Samsungs sida (https://semiconductor.samsung.com/processor/mobile-processor/...) innehåller 990 modemet 5123 och borde därmed omfattas av den här sårbarheten...

/hulle.

OK, hittade VoltE under Mobile Networks och Wifi Calling under Wifi. Båda nu kontrollert avstängda.

Kan folk ringa mig ändå med VoltE fimpat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av perus:

Nu har min Pixel 6A vilat sista veckan men enligt PZ och AA skulle uppdateringen för Pixel 6-serien varit senarelagd när denna information släpptes därav min kommentar. Kanske är detta överspelat nu och alla (drabbade) Pixels fått sin uppdatering...får hoppas på det.

Vad jag kan hitta så ska uppdateringen för Pixel 6-serien börja rulla ut idag, baserat på folk på Googles forum som chattat med Google. Min 6a har inte fått uppdateringen än i alla fall, men förhoppningsvis dyker den väl upp snart då.

Permalänk

Louis Rossman's video från igår pratar om att en av dom 2 inställningarna man behöver stänga av inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

OK, hittade VoltE under Mobile Networks och Wifi Calling under Wifi. Båda nu kontrollert avstängda.

Kan folk ringa mig ändå med VoltE fimpat?

Ja, se mitt inlägg tidigare i tråden eller nedan

Skrivet av jnsson:

En liten word of warning/information till er som stänger av VoLTE: 3G näten i Sverige har börjat stängas ner och om ni stänger av VoLTE och ni befinner er i ett område som saknar 3G så kommer ni att hamna på 2G när ni gör samtal/tar emot samtal. På 2G kan ni inte ha ett samtal aktivt och ha internet samtidigt.

Dvs inte optimalt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Varför har du sökt undvika dessa kretsar? Något förutom den bättre prestandan i Snapdragon.

https://www.xda-developers.com/

Generellt sett är Exynos-kretsarna buggigare, långsammare, energihungrigare(?) och sämre supportade än motsvarande kretsar från Qualcomm.

Var 2-3 år sedan jag var på väg att köpa en mobil från Samsung sist, så mina antaganden kring Exynos kanske inte gäller längre. Men just bristen på Custom-ROMs gjorde då att livslängden blev rätt bedrövlig.

Hoppade över till iPhone istället, då jag känner att iOS hela tiden öppnas upp mer, medan Android blir mer inlåst efter varje version som släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, se mitt inlägg tidigare i tråden eller nedan

Glömde att jag har fast telefon hemma så provringde mig själv...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

https://www.xda-developers.com/

Generellt sett är Exynos-kretsarna buggigare, långsammare, energihungrigare(?) och sämre supportade än motsvarande kretsar från Qualcomm. Många Samsung-lurar finns även i Qualcomm varianter, men de verkar tyvärr inte nå oss i Sverige.

Var 2-3 år sedan jag var på väg att köpa en mobil från Samsung sist, så mina antaganden kring Exynos kanske inte gäller längre. Men just bristen på Custom-ROMs gjorde då att livslängden blev rätt bedrövlig.

Hoppade över till iPhone istället, då jag känner att iOS hela tiden öppnas upp mer, medan Android blir mer inlåst efter varje version som släpps.

Hur menar du med sämre supportade? Menar du custom-rom? För Samsungs telefoner med Exynos får uppdateringar i antingen 4 eller 5 år numera.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur menar du med sämre supportade? Menar du custom-rom? För Samsungs telefoner med Exynos får uppdateringar i antingen 4 eller 5 år numera.

Jo, tänkte på just Custom-ROMs. Sedan gäller väl uppdateringarna från Samsung enbart säkerhetsuppdateringar?

Samsung "lovar" fortfarande enbart två huvudversioner av Android? Om en Samsung-mobil säljs med Android 13 idag, så får den i bästa fall Android 15 som jag förstår det? Beroende på när enheten i sig började säljas.

Finns givetvis även undantag, men idag säljs många billiga mobiler med döende Android-versioner enligt mig.

Edit:
Ser att "One UI" sägs uppdateras i fyra år, där detta även följa Android-versionerna vilket verkar lovande.

Hur som helst så är jag glad att jag valde iPhone framför Samsung sist. Känns helt enkelt som ett säkrare köp om man inte tänkt byta telefon vart 4:e år.

Permalänk
Medlem

Hur långt bak gäller denna säkerhetsbrist egentligen? Behöver man bry sig om det rör sig om en gammal S8+?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jo, tänkte på just Custom-ROMs. Sedan gäller väl uppdateringarna från Samsung enbart säkerhetsuppdateringar?

Samsung "lovar" fortfarande enbart två huvudversioner av Android? Om en Samsung-mobil säljs med Android 13 idag, så får den i bästa fall Android 15 som jag förstår det? Beroende på när enheten i sig började säljas.

Finns givetvis även undantag, men idag säljs många billiga mobiler med döende Android-versioner enligt mig.

Ser att "One UI" sägs uppdateras i fyra år, men hittar inget om vilken version av Android som rullar i bakgrunden där.

Ska egentligen inte jämföra med budgetmärken som Xiaomi, men där skickades MIUI ut med jämna mellanrum, men Android i grunden var löjligt föråldrat.

Samtidigt har ju skillnaderna mellan versioner blivit allt mindre ju mer moget OS:et har blivit. Skillnaden mellan Android 11, 12 och 13 är knappt märkbar för de flesta. Och Google har ju flyttat ut ganska mycket av de viktiga delarna till separata applikationer, som Play Services, och de uppdateras ju helt separat från OS:et. Så jag tror inte detta problem är så allvarligt som många tycker. Får man säkerhetsuppdateringar så är telefonen säker, och det är det viktigaste. Om jag inte får någon ny swipe-gest, en aning förändrat typsnitt eller "AI-suddgummi" i kameran spelar ju mindre roll i sammanhanget.

På andra sidan så är ju mycket mer knutet till just OS-versionen så där är det viktigare att få nya uppdateringar, och det får man också längre förstås. Men sammantaget är det inte så självklart att en Iphone håller längre än en Android idag, om man väljer rätt modell, vilket också gäller på Iphone förstås. Apple säljer exempelvis Iphone 12 fortfarande och den lär väl inte hålla i så många år till, så att köpa säg en Pixel 6A eller någon (inte gammal) Galaxy i liknande prisklass borde innebära likvärdig livslängd typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hur långt bak gäller denna säkerhetsbrist egentligen? Behöver man bry sig om det rör sig om en gammal S8+?

Får du fortfarande säkerhetsuppdateringar till din S8+? Om inte så hade jag varit restriktiv med att använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Apple säljer exempelvis Iphone 12 fortfarande och den lär väl inte hålla i så många år till, så att köpa säg en Pixel 6A eller någon (inte gammal) Galaxy i liknande prisklass borde innebära likvärdig livslängd typ.

Håller med dig i detta ang. Google Pixel, men Samsung är duktiga på att göra undantag där enbart ett fåtal av toppmodellerna får uppdateringar i framtiden (läs One UI). Prismässigt så brukar inte heller en gammal S-modell vara så mycket mer förmånlig än en iPhone. Var på väg att köpa just en Samsung S10e för ett antal år sedan när den var utgående, men det blev en helt ny iPhone 12 mini istället. Gissa vilken lur som står utan support nu?

Ser däremot att Benify ofta ger bra rabatt på Samsung-produkter.

Skrivet av Gender Bender:

Hur långt bak gäller denna säkerhetsbrist egentligen? Behöver man bry sig om det rör sig om en gammal S8+?

Säger som @joakim99 här. Samsung lär inte ens testa mobiler som är äldre än S21, då dessa har passerat EOL sedan länge.

Permalänk
Medlem

Ser inte min budget A41 där, inget att oroa sig för då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Ser inte min budget A41 där, inget att oroa sig för då eller?

A41:an kör inte Exynos, så det bör vara lugnt:
https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_a41-10138.php

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Håller med dig i detta ang. Google Pixel, men Samsung är duktiga på att göra undantag där enbart ett fåtal av toppmodellerna får uppdateringar i framtiden (läs One UI). Prismässigt så brukar inte heller en gammal S-modell vara så mycket mer förmånlig än en iPhone. Var på väg att köpa just en Samsung S10e för ett antal år sedan när den var utgående, men det blev en helt ny iPhone 12 mini istället. Gissa vilken lur som står utan support nu?

Tja, samtidigt var ju S10 just en utgående modell då medan Iphone 12 var en typ 18 månader nyare modell, och därmed rätt mycket dyrare. Men S10 inklusive e-varianten får ju säkerhetsuppdateringar fortfarande, inte varje månad men varje kvartal eller halvår i alla fall. Så inte utan support än. Iphonen kommer att få OS-uppdateringar fram till 2025 däremot vilket förstås är bra mycket längre än Samsungen. Men i allmänhet så brukar väl de sista uppdateringarna till en Iphone-modell inte funka sådär jättebra, men det kanske är bättre nu.

Citat:

Ser däremot att Benify ofta ger bra rabatt på Samsung-produkter.

Jag skulle säga att Samsungs modeller ofta har bra rabatter på de flesta ställen, och ganska kort efter lansering. Iphone har ju ett stabilare pris och sänks i allmänhet knappt alls förrän nästa modell kommer. Bra för andrahandsvärdet men sämre när man köper nytt förstås.

Citat:

Säger som @joakim99 här. Samsung lär inte ens testa mobiler som är äldre än S21, då dessa har passerat EOL sedan länge.

De levererar ju uppdateringar rätt mycket längre bak än så, så det är klart att de testar mjukvaran tillsammans med hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Håller med dig i detta ang. Google Pixel, men Samsung är duktiga på att göra undantag där enbart ett fåtal av toppmodellerna får uppdateringar i framtiden (läs One UI). Prismässigt så brukar inte heller en gammal S-modell vara så mycket mer förmånlig än en iPhone. Var på väg att köpa just en Samsung S10e för ett antal år sedan när den var utgående, men det blev en helt ny iPhone 12 mini istället. Gissa vilken lur som står utan support nu?

Än så länge får S10e uppdateringar, se denna sida https://doc.samsungmobile.com/sm-g970f/dbt/doc.html

För övrigt så är det inte bara toppmodeller som får uppdateringar. Samsung A52s t.ex. får uppdateringar i 4 år (inklusive Android versioner), samt andra telefoner i A serien. Nyare modeller så som A53 får OS uppdateringar i 4 år och säkerhetsuppdateringar i 5 år.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Stämmer denna lista verkligen?

På samsungs sida står det under januari om Wifi calling och VoLTE och de listar:
Exynos modem 5123
Exynox modem 5300
Exynos 980
Exynos 1080
Exynos auto T5123

https://semiconductor.samsung.com/support/quality-support/pro...

Tycker det ser ut som project zero har tagit listan från mars säkerhetsuppdateringar som nämner heap buffer overflow 5g etc och inget om VoLTE.

https://googleprojectzero.blogspot.com/2023/03/multiple-inter...

T.ex. A21s har Exynos 850, men är inte med på den listan för januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Google har redan patchat sina. Därför de går ut med det.
Jag hade samsung s22 och volte aktiverat så dtängde av det nu.

Nix, 6-serien har inte fått marsuppdateringen än.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har fått säkerhetsuppdateringen för mars, men den patchar alltså inte detta? (Samsung S20+), det är bara marsuppdateringen för Pixel som åtgärdar problemet?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Får gärna meddelas sen när det blivit åtgärdat, tänker nu mest på jobbet där flera använder berörda Samsung modeller

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Får du fortfarande säkerhetsuppdateringar till din S8+? Om inte så hade jag varit restriktiv med att använda den.

Inte jag som använder den, utan sambon. Beslutsångest över vad hon vill ha för ny mobil har dragit ut på tiden, men detta kanske kan snabba på henne lite.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Nix, 6-serien har inte fått marsuppdateringen än.

Ryktena säger väl att det är idag den ska rullas ut, men vi blir väl varse.

Ur det perspektivet är det ju otroligt dålig timing att skippa den vanliga månatliga uppdateringen för att istället släppa någon "stor funktionsuppdatering" med en massa hyschhysch kring när den släpps.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Google har redan patchat sina. Därför de går ut med det.

Det är fel på båda punkterna; Google har bara fått ut uppdateringar till Pixel 7 men inte Pixel 6, och anledningen att GPZ går ut med det är att tidsfristen på 90 dagar passerats.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Räknas A51 till serien som nämns som A53 i artikeln?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ryktena säger väl att det är idag den ska rullas ut, men vi blir väl varse.

Jag brukar alltid få uppdateringen direkt på morgonen när den släpps, hittills idag ingen updatering så jag är tveksam att den kommer nu.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag är tydligen amatör, hittar noll resultat då jag söker under inställningar på volte etc... S22 ultra för övrigt.

Edit. Hittade något som heter wifi-samtal under anslutningar. Är det detta?

Connections -> wifi calling
Samt
Connections > mobile networks > VoLTE

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb