Microsoft backar med svårändrade standardprogram i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Microsoft backar med svårändrade standardprogram i Windows 11

Svårbytta standardapplikationer i Windows blir ett minne blott när Microsoft lovar ändring i form av enklare inställningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är detta samma MS som frågar flera gånger om man inte ändå ska prova Edge och ge det en chans… tror det bär jag ser det, men räknar inte alls med att det blir lätt att byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är detta samma MS som frågar flera gånger om man inte ändå ska prova Edge och ge det en chans… tror det bär jag ser det, men räknar inte alls med att det blir lätt att byta

Men du! Testa Edges funktion att söka med Bing så blir dit liv bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Men du! Testa Edges funktion att söka med Bing så blir dit liv bättre!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

"Vill du fästa Microsoft news i aktivitetsfältet?"

Jag hoppas den följer windows update standard och dyker upp i fullscreenspel och disablar musen tills du alt tabbat ut och tryckt bort skiten och alt tabbat in igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är detta samma MS som frågar flera gånger om man inte ändå ska prova Edge och ge det en chans… tror det bär jag ser det, men räknar inte alls med att det blir lätt att byta

Det finns många goda kålsupare i det träsket. Den här får jag varje gång jag använder googles tjänster med Edge:

Permalänk
Medlem

Känner mig mycket nöjd i Linux poolen när jag ser hur det går i Microsoft träsket

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Det kan bara bli bättre, gav mig nyligen in på det när jag skulle byta standardappen för musikspelare och kunde för mitt liv inte förstå hur jag skulle få Qobuz att dyka upp i listan över appar, inte heller får en valet "sök efter andra appar på denna datorn".
Lösningen är att standardappen för musikspelare är den app en väljer att ha som standard för mp3 (helt logiskt /s)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det kan bara bli bättre, gav mig nyligen in på det när jag skulle byta standardappen för musikspelare och kunde för mitt liv inte förstå hur jag skulle få Qobuz att dyka upp i listan över appar, inte heller får en valet "sök efter andra appar på denna datorn".
Lösningen är att standardappen för musikspelare är den app en väljer att ha som standard för mp3 (helt logiskt /s)

Ja man blir alltid glad med flera pop up fönster som frågar om du vil byta till Microsoft produkter. Flera pop up fönster är alltid lösningen.

Permalänk
Medlem

Att Microsoft hela tiden gör Windows sämre o sämre så att när dom väl fixar en funktion som fungerade perfekt förr så blir det en nyhet utav det. Förstår fortfarande inte vad fan det är som sker bakom rodret hos Windows-teamet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av go64:

Den här får jag varje gång jag använder googles tjänster med Edge:

Bisarrt att Goog snackar om att dölja irriterande annonser i sin irriterande annonspopup när företagets överlägset största inkomstkälla är just (ofta irriterande) annonser...

Permalänk
Medlem

Välj vilket standardprogram du vill, så länge det är skapat av Microsoft?
"pick any color you like, so long as it's black" -Ford

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Så opopulär som Edge är borde de göra det super enkelt att byta. För då kanske folk vågar testa det en vecka, utan att vara rädd att den ska fastna som standardläsare.

Permalänk
Sötast

What?
Ska man få välja program själv på ett operativsystem?

Löjligt.

Vad är nästa löjliga påhitt?
Fungerande sökfunktion? Night light som inte slutar funka varannan dag? uppdateringar som inte tar bort inställningar?

Nej vad löjligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Det finns många goda kålsupare i det träsket. Den här får jag varje gång jag använder googles tjänster med Edge:
https://www.bildtagg.se/file/thumb/1ylrl8soxhamose4qw3bllwp

Tycker det är känsligare när operativsystemet själv poppar upp en massa reklam och rekommendationer. Surfar jag till någon av Googles webbplatser förväntar jag mig reklam för Googles produkter, precis som jag förväntar mig reklam för Volvo om jag surfar till deras hemsida.

Operativsystemets uppgift är att hålla sig i bakgrunden och låta mig köra de applikationer jag vill. Många minns nog browserkrigen på 90-talet och hur Microsoft hamnade i en massa trubbel för att de ens inkluderade Internet Explorer i operativsystemet. Nu är det plötsligt OK både att bundla webbläsaren och aktivt försöka övertala användare att byta till den.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Men du! Testa Edges funktion att söka med Bing så blir dit liv bättre!

Permalänk
Medlem

Jag trodde detta var ett skämt. Var tvungen att gå till bing o testa det. Microsoft börjar ju likna ett skumrask företag som utvecklar skit pay2win spel till mobil eller något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toarulle:

Jag trodde detta var ett skämt. Var tvungen att gå till bing o testa det. Microsoft börjar ju likna ett skumrask företag som utvecklar skit pay2win spel till mobil eller något.

Sitter på Mac men provade samma sökning (Firefox) på Bing.com och fick samma skylt fast "Testa den senaste webbläsaren från Microsoft". Inte ens Google marknadsför sina tjänster så när man söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är detta samma MS som frågar flera gånger om man inte ändå ska prova Edge och ge det en chans… tror det bär jag ser det, men räknar inte alls med att det blir lätt att byta

Det bästa är ju länkarna på inloggningsskärmen, vars enda syfte är att starta Edge och förbättra Microsofts statistik.

Först var det meningslösa länkar i stil med "Visste du att ankor har näbb?" eller "Vet du var bakgrundsbilden är tagen?"

Nu är de mer rakt på sak:

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Här blir det väldigt intressant... Privat flik i Firefox och sökning på densamma (på bing.com) gav:

"Try the latest browser from Microsoft
Microsoft Edge is powered by the same open source technology as Google Chrome, providing best in class web and extension compatibility."

Jag testade även en privat flik i Chrome och då kommer reklamen inte upp. Inte heller om man söker på Chrome rättstavat, men t ex Chromre och Crome gör att reklamen för Edge kommer upp. Hmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Känner mig mycket nöjd i Linux poolen när jag ser hur det går i Microsoft träsket

Yes!

Med proton,lutris med mera, så är gaming på Linux faktiskt ett genuint alternativ för sådana som mig som gillar spel.

Innan var det en dealbreaker men nu är vi där. Kör Kde neon sedan ett tag tillbaka.

Windows kunde ha varit gratis med tanke på sin nya affärsmodell.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Första träffen ju, använd reklamblockerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Yes!

Med proton,lutris med mera, så är gaming på Linux faktiskt ett genuint alternativ för sådana som mig som gillar spel.

Innan var det en dealbreaker men nu är vi där. Kör Kde neon sedan ett tag tillbaka.

Windows kunde ha varit gratis med tanke på sin nya affärsmodell.

Jo det hade varit logiskt att Windows vore gratis med tanke på att de precis som Facebook Google numera säljer användare istället för användarlicenser men men...

Men även om Windows vore gratis så är det ganska oaptitligt jämfört med många Linux distros. Det är helt klart en bit kvar innan Linux blir mainstream över Windows men de flesta pusselbitarna som behövs är snart där.

Det största hålet som jag ser det är hur betalamjukvara hanteras på Linux och det otaliga sätt det finns att installera program. När du kan lösa 99 % med flatpaks så är det nog okej.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Första träffen ju, använd reklamblockerare.

Bilden togs precis efter en nyinstallation och första steget för mig precis som för många andra är att använda befintlig webbläsare för att ladda ner Firefox. Så detta är resultatet många av oss ser. Det är inte svårt att lista ut vilken länk som är korrekt men jag kan fortfarande tycka att det är lite halvfult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Bilden togs precis efter en nyinstallation och första steget för mig precis som för många andra är att använda befintlig webbläsare för att ladda ner Firefox. Så detta är resultatet många av oss ser. Det är inte svårt att lista ut vilken länk som är korrekt men jag kan fortfarande tycka att det är lite halvfult.

Kan jag också tycka, men det bör riktas mot Opera, Brave och Vivaldi.

Tekniskt sett kan du installera en reklamblockerare innan du gör en första sökning, eller där det fungerar filtrera bort den innan din maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jo det hade varit logiskt att Windows vore gratis med tanke på att de precis som Facebook Google numera säljer användare istället för användarlicenser men men...

Men även om Windows vore gratis så är det ganska oaptitligt jämfört med många Linux distros. Det är helt klart en bit kvar innan Linux blir mainstream över Windows men de flesta pusselbitarna som behövs är snart där.

Det största hålet som jag ser det är hur betalamjukvara hanteras på Linux och det otaliga sätt det finns att installera program. När du kan lösa 99 % med flatpaks så är det nog okej.

Det är just inlärningskurvan som är i vägen skulle jag tro.

Det skulle exempelvis varit standard/enklare för vanligt folk att få just flatpaks att dela skrivbordstema med systemet, och lite sådant.

Inte självklart för gamla windowsgubbar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli