Permalänk

1 m2 och 1 sata eller 2 m2?

https://komponentkoll.se/bygg/qsxfi

https://komponentkoll.se/bygg/mUQmb

Vad är bäst? Ha 2st m2 ssd eller 1st m2 och 1 sata?

Permalänk
Medlem

Fördelen med en SATA är väl att den är en hundralapp billigare, men i övrigt är den bara långsammare och tar upp mer plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guginga123:

Beror väll på lite vad man är ute efter, jag misstänker att du när du skriver sata då menar du en vanlig 2.5" disk, för det finns m2 sata diskar också. Smidigast är ju 2st m2-diskar om man har plats på moderkortet och budget för det... Då slipper man kablar till vanliga diskar och får det lite snyggare i chassit

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Okej, det moderkortet jag har i bygget hade 4 platser för m2. Men tänkte mer om de typ var sämre o ha två m2. Att det drog ner på prestandan eller något?

Skrivet av BM-Mods:

Beror väll på lite vad man är ute efter, jag misstänker att du när du skriver sata då menar du en vanlig 2.5" disk, för det finns m2 sata diskar också. Smidigast är ju 2st m2-diskar om man har plats på moderkortet och budget för det... Då slipper man kablar till vanliga diskar och får det lite snyggare i chassit

Permalänk

Okej så de är inget negativt att ha 2 m2or? Typ prestanda mässigt?

Skrivet av perost:

Fördelen med en SATA är väl att den är en hundralapp billigare, men i övrigt är den bara långsammare och tar upp mer plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guginga123:

Okej så de är inget negativt att ha 2 m2or? Typ prestanda mässigt?

Nej, det enda är att om du använder M2M_SB-porten så stängs två av SATA-portarna av. I övrigt påverkar det inte prestandan, förutom förstås att M.2 NVMe är mycket snabbare än SATA.

Permalänk

Det kan vara så att moderkortet har nån egenhet när M2 används. På mitt (gamla) Asus b450-e så körs PCIEx16 i x8 om M2_2 används tex.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk

Du pratar med någon som är helt okunnig, så det du skrev fattar jag inget av

Skrivet av fragglarna:

Det kan vara så att moderkortet har nån egenhet när M2 används. På mitt (gamla) Asus b450-e så körs PCIEx16 i x8 om M2_2 används tex.

Permalänk
Medlem

Som sagt är M.2 snabbare men frågan är om du har någon nytta av det? I spel spelar det i principen ingen roll om du kör m.2 eller sata ssds.

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Som sagt är M.2 snabbare men frågan är om du har någon nytta av det? I spel spelar det i principen ingen roll om du kör m.2 eller sata ssds.

Det var mer att den sata ssd 2tb jag kolla på var samma pris som en m2 2tb!