Test: Asus RTX 4080 Noctua – stor, brun och dyr

Permalänk
Redaktör
Skrivet av DasIch:

Vill ha, men priset är tyvärr ett dåligt skämt.

Kylflänsen ser ut att vara samma som på TUF-korten. Ett par NF-A12x25 kostar väl ~600Kr, och det är ute i handeln - inte priset Asus betalar. Återstår bara plasthöljet då. 3600Kr för den plastbiten är ju inte direkt rimligt.

Betänker man sen att ett 4090 FE inte är mycket dyrare, kan man misstänka att Asus gått lite väl hårt på jazztobaken.

Kylflänsen är väldigt lik den på TUF-modellen, den största skillnaden jag har blivit varse är att den använder 5 stycken 8 mm heatpipes istället för 2 stycken som det är på standard-TUF. men ja visst är det dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Kylflänsen är väldigt lik den på TUF-modellen, den största skillnaden jag har blivit varse är att den använder 5 stycken 8 mm heatpipes istället för 2 stycken som det är på standard-TUF. men ja visst är det dyrare.

Jag föredrar svarta still rena kort RGB är okej så länge det inte är för mycket och att det går att ställa in på enskild färg eller stänga av helt om man vill.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vilka sorts personer detta är riktat till?

Varför skulle någon köpa detta istället för 4090?

Det måste vara att man inte bryr sig om prestanda eller pengar och bara köper för utseendet för att ställa ut datorn i en skönhetstävling?

Permalänk
Skrivet av aholman:

Skulle gärna ha ett noctua grafikkort...
Men köpte mitt 2080 super i november 2019 för 727€...
Hur fan ska man kunna känna sig sugen på att köpa komponenter längre...

Kanske uppgraderar när ett 5050 slår mitt kort...

Så slår ett 5050 ditt kort med 5% så köper du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"4 200 kronor över RTX 4080"
Hahaha ja helvete.
Nä jag tror jag fortsätter montera egna 120mm med buntband på mina grafikkort 👍

Haha, varje gång man ser en post från dig är det mycket sannolikt att den handlar om 120 mm-fläktar monterade med buntband på en kylfläns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Haha, varje gång man ser en post från dig är det mycket sannolikt att den handlar om 120 mm-fläktar monterade med buntband på en kylfläns.

Hehe.. det är ett vinnande koncept. 👍😂

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Blir bara sugen på choklad mmm

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Linustech testade på nått kort och fick inte direkt lika bra temps som tidigare Asus kort med Noctua kylning..

Jasså? Jag har mycket bättre temperaturer, och tystare med Noctua-fläktarna istället. Är hel-nöjd och kommer lätt göra detta på nästa grafikkortet också. Det är väl frågan om garanti dock, men om man kan återställa kortet utan att det syns så ska det nog gå att lösa ändå.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Gött!
Ja jag hade ett 3060ti innan mitt nuvarande o gjorde samma sak även där ^^ Till det köpte jag till en liten adapter för att koppla in fläktarna direkt i grafikkortet, medans nuvarandra gick det att koppla in direkt i grafikkortet utan adapter ens. Kanske inte egentligen gör nån skillnad för dig oavsett, men bara ett tips om du vill ha det lite mer "rätt" så att säga. Men i slutändan kanske det inte spelar nån roll oavsett eftersom du kör Fan Control. Kör iaf samma även jag för att styra fläktkurvorna, oerhört smidigt program det där!

Jag har övervägt adapter. Skulle vilja prova på Linux och Fan Control (som mycket riktigt är ett oerhört smidigt program) verkar bara finnas till Windows. I och för sig finns det säker lika smidiga program till Linux också, men med en adapter slipper man tänka alls på fläktkurvan.

Permalänk
Redaktör

Jag har justerat det rekommenderade priset i testet till 19 690 då valuatkursförändringar har gjort det möjligt för tillverkaren att justera ned det rekommenderade priset något. Ha dock i åtanke att priserna fortsatt kan variera mellan olika återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Jisses vilket träskmonster 😂

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av ggalaxyy:

Någon bild på backplate? Är rätt sugen på detta kort

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Hoppas alla korten ruttnar på en lagerhylla!

Permalänk
Proffsmoddare

Jag vill ha ett, absolut. Men tråkigt då designen nästintill är identisk med mitt 3070.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Jag gråter av längtan efter ett sånt kort!
Mina tidigare 980ti's har sålts och burken står utan grafikkort helt kittad med bruna fläktar.
Ååh fina fina kom till mig!