Skärm till Mac mini m2

Permalänk
Medlem

Skärm till Mac mini m2

Tja! Jag är inne på att köpa en Mac mini m2. Jag har stått i valet och kvalet i vilken typ av skärm jag ska köpa, har ju hört att en Thunderbolt är att rekommendera. Problemet är att jag vill ha en bra skärm till mitt Xbox så att jag kan spela 4k 120fps, alltså via hdmi 2.1. Vad jag har fattat som så går det inte att både få Thunderbolt och hdmi 2.1 och går det är den troligtvis över min budget som är på högst 7000kr. Min fråga är då. Kommer jag att få ut max prestanda även om jag inte kopplar min Mac via Thunderbolt, om inte. Vad är det jag inte får och spelar det någon större roll? Jag har alternativen att koppla via hdmi eller att köpa en DisplayPort till USB c adapter ( fick den rekommendationen av inet). Vilket alternativ är bäst för mig? Mvh Isac

Permalänk
Medlem

HDMI = bild och ljud
USB-C = Allt, ibland problem med ljud. (men flaskhalsar vid både laddning och överföring av stora mängder data)
Thunderbolt = Allt (Som USB-C men flaskhalsar sällan/aldrig)

En Mac Mini har egen strömförsörjning så att ha Thunderbolt mellan skärm och den datorn är (nästan) meningslöst. Så länge inte skärmen har mååånga portar, för nätverk etc men dessa kan du lika gärna koppla rakt i datorn.

Köpt en skärm enligt din spec, se till att den har två ingångar, HDMI 2.1 och Displayport. (Alt två HDMI)

Koppla koppla konsollen till HDMI och datorn med USB-C till Displayport (finns kablar för detta som inte kräver docka)

Varför jag själv skulle köpa en Thunderbolt skärm beror på möjligheten att koppla EN sladd till en bärbar Macbook, för ström, data, nätverk etc. Istället för att koppla i 4 sladdar varje gång du vill sitta vid skrivbordet. Men med en stationär Mac Mini är det onödigt då datorn är, stationär.