Permalänk

Ny dator, extremt långsam

Har byggt en ny dator som fungerar extremt långsamt, har installerat samtliga drivrutiner, flashat BIOS till senaste version, ominstallerat windows igen från en ny installation ifall den föregående skulle vara trasig, testat att flytta minnena + köra 1 åt gången (Båda är testade)

Med extremt långsam menas, att öppna start menyn tar 10-20 sekunder, interagera inuti BIOS tar flertalet sekunder per klick.

OS: Windows 11 (Testat samma uppsättning i windows 10 också)
Processor: AMD Ryzen 7600X
Grafikkort: N/A, använder inbyggda i processorn
Minne: Kingstone 32GB ( KF560C36BBEK2-32 )
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650M-Plus WIFI
Disk: WD Black SN850X

Någon som har någon ide kring vad detta kan bero på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deathdevil:

Har byggt en ny dator som fungerar extremt långsamt, har installerat samtliga drivrutiner, flashat BIOS till senaste version, ominstallerat windows igen från en ny installation ifall den föregående skulle vara trasig, testat att flytta minnena + köra 1 åt gången (Båda är testade)

Med extremt långsam menas, att öppna start menyn tar 10-20 sekunder, interagera inuti BIOS tar flertalet sekunder per klick.

OS: Windows 11 (Testat samma uppsättning i windows 10 också)
Processor: AMD Ryzen 7600X
Grafikkort: N/A, använder inbyggda i processorn
Minne: Kingstone 32GB ( KF560C36BBEK2-32 )
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650M-Plus WIFI
Disk: WD Black SN850X

Någon som har någon ide kring vad detta kan bero på?

Kylare och temperatur?

Permalänk
Skrivet av anon347775:

Kylare och temperatur?

Det är en Noctua NH-D9L, just nu ligger det på ca 45-50 grader (Har inte lyckats köra den under något direkt load än)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deathdevil:

Det är en Noctua NH-D9L, just nu ligger det på ca 45-50 grader (Har inte lyckats köra den under något direkt load än)

Det var nog långsökt av mig men bara för att säkerställa att inget var fullständigt på tok.

Permalänk
Medlem

Din processor innehåller ingen grafikaccelerator vad jag vet. Så du borde ha problem med låg upplösning och allmän tröghet

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Din processor innehåller ingen grafikaccelerator vad jag vet. Så du borde ha problem med låg upplösning och allmän tröghet

Enligt specifikationen så ska den innehålla någon form av iGPU iaf, ( https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-7600x )

Upplösningen den kör på just nu är 1080P, så låg upplösning ska det nog inte räknas som, Men kan ju se om jag hittar något grafikkort liggandes som jag kan testa att köra med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Enligt specifikationen så ska den innehålla någon form av iGPU iaf, ( https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-7600x )

Upplösningen den kör på just nu är 1080P, så låg upplösning ska det nog inte räknas som, Men kan ju se om jag hittar något grafikkort liggandes som jag kan testa att köra med

Hade du visst rätt i, hade ingen aning om att ryzen hade börjat köra med inbyggd grafik.

Hade du samma problem i windows 10?

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Hade du visst rätt i, hade ingen aning om att ryzen hade börjat köra med inbyggd grafik.

Hade du samma problem i windows 10?

Yes, samma problem där (Och hade velat påstå liknande problem i BIOS, men det kan vara orelaterat)

Permalänk
Medlem

Eftersom att svarstiden är så lång även i BIOS så kvittar det nog att du testar mer med olika Windows-versioner. Grundproblemet bör ju lösas först.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Mitt BIOS var extremt segt på grund av att jag hade en kass USB-hubb inkopplad. Jag kör linux och där visade loggen dmesg att den försökte starta om USB-enheter hela tiden. Problemet försvann när jag kopplade ur USB-hubben och kopplade mus och tangentbord direkt in i moderkortet istället för via den kassa hubben. Säger inte att det är just det felet du har men ibland kan det vara saker man inte tänkt på som orsakar fel.

Låter som hårdvaruproblem om det märks redan i BIOS. Försök koppla ur allt som inte absolut behövs för att minimera de möjliga felkällorna när du felsöker.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Mitt BIOS var extremt segt på grund av att jag hade en kass USB-hubb inkopplad. Jag kör linux och där visade loggen dmesg att den försökte starta om USB-enheter hela tiden. Problemet försvann när jag kopplade ur USB-hubben och kopplade mus och tangentbord direkt in i moderkortet istället för via den kassa hubben. Säger inte att det är just det felet du har men ibland kan det vara saker man inte tänkt på som orsakar fel.

Låter som hårdvaruproblem om det märks redan i BIOS. Försök koppla ur allt som inte absolut behövs för att minimera de möjliga felkällorna när du felsöker.

Tackar för tipset, tyvärr så gav detta inget resultat

Permalänk

Testat med minnena var för sig?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Testat med minnena var för sig?

Yes, Testat var minne för sig och i olika slots (Inklusive då A1/B1 sloten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Yes, Testat var minne för sig och i olika slots (Inklusive då A1/B1 sloten)

Vad säger hwinfo, cpu-z m.fl. program?

Permalänk
Medlem

Har du installerar alla drivers? Chipset brukar ju vara den vanligaste att missa.

Edit
https://www.asus.com/se/supportonly/tuf%20gaming%20b650m-plus...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Well temps verkade ju vara ok. Men är cpu kylaren helt rätt installerad? Känns ju som att den throttlar. Sitter fläkten i cpu_fan? Skyddsplasten är borttagen från kylaren etc? ^^,

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du installerar alla drivers? Chipset brukar ju vara den vanligaste att missa.

Edit
https://www.asus.com/se/supportonly/tuf%20gaming%20b650m-plus...

Det ska vara på sin plats, dubbelkollat i Enhetshanteraren så allt ser rätt ut, samtliga drivers ska vara installerade (Manuellt installerat Chipset, Graphics m.m. så inga windows drivers heller)

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Well temps verkade ju vara ok. Men är cpu kylaren helt rätt installerad? Känns ju som att den throttlar. Sitter fläkten i cpu_fan? Skyddsplasten är borttagen från kylaren etc? ^^,

Ska dra ner ett bättre program för att kolla över tempsen, men skyddsplasten ska vara av (Fanns ingen från början, utan ett hårdplast skydd)

Permalänk
Medlem

Har du monterat ned kylaren och kollat så inga pins är böjda alternativt av? Ibland bootar datorer men beter sig sjukt konstigt.
Kanske kolla mjukvaran först då det är lite trist att montera om men bra att ha i bakhuvudet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Har byggt en ny dator som fungerar extremt långsamt, har installerat samtliga drivrutiner, flashat BIOS till senaste version, ominstallerat windows igen från en ny installation ifall den föregående skulle vara trasig, testat att flytta minnena + köra 1 åt gången (Båda är testade)

Med extremt långsam menas, att öppna start menyn tar 10-20 sekunder, interagera inuti BIOS tar flertalet sekunder per klick.

OS: Windows 11 (Testat samma uppsättning i windows 10 också)
Processor: AMD Ryzen 7600X
Grafikkort: N/A, använder inbyggda i processorn
Minne: Kingstone 32GB ( KF560C36BBEK2-32 )
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650M-Plus WIFI
Disk: WD Black SN850X

Någon som har någon ide kring vad detta kan bero på?

Hade exakt samma problem för länge sedan. Då var det en bugg mellan min nvme ssd och moderkortet, när jag flashade ssdn så funka allt kanon sen, kan va värt att kolla om du inte gjort det :).

Permalänk
Skrivet av Chris64:

Hade exakt samma problem för länge sedan. Då var det en bugg mellan min nvme ssd och moderkortet, när jag flashade ssdn så funka allt kanon sen, kan va värt att kolla om du inte gjort det :).

Nu är vi ute i territorier som jag aldrig hört talas om, kan man flasha sin NVMe drive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Nu är vi ute i territorier som jag aldrig hört talas om, kan man flasha sin NVMe drive?

Klart du kan om det finns en nyare firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Nu är vi ute i territorier som jag aldrig hört talas om, kan man flasha sin NVMe drive?

Eftersom problemet visar sig redan i BIOS så behöver du inga SSDer inkopplade, så börja först och främst med att koppla ur dem om du inte redan gjort det.

Permalänk

Okej, lite update. Det verkar helt klart som att något är konstigt med CPU:n, Försökte mig på ett stress test med Prime95 (Inte det bästa verktyget). Men, CPU:n går aldrig upp över 0.5GHz under last, tempen ligger dock fortsatt på 50C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Okej, lite update. Det verkar helt klart som att något är konstigt med CPU:n, Försökte mig på ett stress test med Prime95 (Inte det bästa verktyget). Men, CPU:n går aldrig upp över 0.5GHz under last, tempen ligger dock fortsatt på 50C.

Då får du nog montera av cpun och kontrollera pinsen tyvärr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Sitter det kanske kvar skyddsplast på kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Okej, lite update. Det verkar helt klart som att något är konstigt med CPU:n, Försökte mig på ett stress test med Prime95 (Inte det bästa verktyget). Men, CPU:n går aldrig upp över 0.5GHz under last, tempen ligger dock fortsatt på 50C.

Låter snarare som ett ström/spänningsproblem än ett temperaturproblem.
Har aldrig stött på något liknande själv, men kolla gärna (och lägg upp bild på) hwinfo 64.
Där finns sensorer för strömförsörjning och volttal för processen och moderkort.
Min gissning är att någon av dessa felar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Låter snarare som ett ström/spänningsproblem än ett temperaturproblem.
Har aldrig stött på något liknande själv, men kolla gärna (och lägg upp bild på) hwinfo 64.
Där finns sensorer för strömförsörjning och volttal för processen och moderkort.
Min gissning är att någon av dessa felar.

Börjar låta som processorn kan vara kass. Har du möjlighet att låna en och prova med?

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Vad säger hwinfo, cpu-z m.fl. program?

Skrivet av tankjunior:

Låter snarare som ett ström/spänningsproblem än ett temperaturproblem.
Har aldrig stött på något liknande själv, men kolla gärna (och lägg upp bild på) hwinfo 64.
Där finns sensorer för strömförsörjning och volttal för processen och moderkort.
Min gissning är att någon av dessa felar.

Ja, lyckades få igång programmet och det visade enligt bilderna:

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Börjar låta som processorn kan vara kass. Har du möjlighet att låna en och prova med?

Nä tyvärr inte