Permalänk
Medlem

Koppla fiber uttag

Hej. Har fått för mig att dra ett uttag och har aldrig gjort detta tidigare. Köpte ett uttag på biltema som inte krävde verktyg. Drog en kabel och ska koppla det.
Nu till mina frågor.

Har någon provat ett sådant uttag innan och vet hur man använder det?

Och fråga 2 är om jag har kopplat rätt för B standard

Permalänk
Medlem

Det här är inte fiber.

Fråga 1: Aldrig använt men det ser ut som vilket annat punch-down don som helst.
Fråga 2: Av det man kan se så verkar det fel. Du har ju inte följt färgkoderna?

Permalänk
Medlem

Inte fiber, kunde varit snyggare.

Men det är i stort sett så man gör. Även om man har rätt verktyg är det viktigt kolla kabeln gick ner ordentligt i slitsen och sitter fast. Det finns två standarder och det är B som brukar användas EIA/TIA 568B. Man kan använda sig en en tun skruvmejsel och trycka ovanpå kabeln lite försiktigt för att kontrollera att den verkligen gick ner ordentligt.

Det brukar finnas en färgkodning på prylarna man köpt just för att man ska sätta fast rätt kabel i rätt slits, kan vara lite knepigt läsa ut ibland men klurar man lite så brukar man förstå hur dom tänkt sig man ska montera ihop prylarna.

Permalänk
Medlem

Det ser inte rätt ut. Skall vara enl denna bilden för B koppling.

En bra guide hittar du här.

Guide inlagd.
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Det ser inte rätt ut. Skall vara enl denna bilden för B koppling.<Uppladdad bildlänk>

En bra guide hittar du här.

Nej, det ska vara enligt det som färgerna i rutorna visar för just det specifika uttaget. Ordningen är på inget sätt standardiserad på punch-down sidan utan bara i kontakten. Kretskortet i din bild kan koppla om det lite hur som helst mot kontaktdonet.

Permalänk
Medlem

Fiber?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för mitt missvisande ord 😂

Menade koppla en RJ45 hona.

Såhär ser det ut på uttaget. Någon som kan hjälpa mig förstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Ber om ursäkt för mitt missvisande ord 😂

Menade koppla en RJ45 hona.

Såhär ser det ut på uttaget. Någon som kan hjälpa mig förstå?
<Uppladdad bildlänk>

Om du vill koppla enligt B:

Orange/vit Blå/vit Orange Blå Brun/vit Grön/vit Brun Grön

För A följer du bara den färgmärkningen. Det måste vara lika i båda ändar.

Visa signatur

Herman

Permalänk
Medlem

Lite klurigt som jag sa tidigare.

Om du tittar på kontakten så ser du att den är indelar i fyra zoner. Du ser att två zoner är exakt lika oavsett om det är A eller B och de två andra zonerna ger dig olika val beroende på om du ska använda A eller B

Tar vi vänster sida på bilden ser du att A standarden i zonen upptill är grön-vit och grön. Väljer du B standarden i zonen upptill är det orange-vit och orange.

Så ska du läsa ut färgerna samt A eller B från bilden då blir det rätt, annars kastar man om ledare och då blir det fel. Tanken är att dessa illustrationer ska göra det enkelt att montera rätt kabel på rätt plats. Grejen är att tolka själva instruktionerna, bilderna, färgerna osv eftersom det är olika från olika fabrikat. En del av dess har varit så dåliga att jag fått pipa med multimeter för att begripa mig på hur dom tänkt att man ska koppla med kablarna och få rätt färgad kabel på rätt plats.

För inte tala om att även med rätt verktyg är det inte alltid kabeln går ner ordentligt i slitsen så jag brukar kolla med smal skruvmejsel att det sitter fast ordentligt.

Ska man göra många uttag osv, då köper man uttag eller moduler man vet fungerar bra med rätt verktyg för att slippa ödsla tid på att kontrollera hela tiden om det blev bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Lite klurigt som jag sa tidigare.

Om du tittar på kontakten så ser du att den är indelar i fyra zoner. Du ser att två zoner är exakt lika oavsett om det är A eller B och de två andra zonerna ger dig olika val beroende på om du ska använda A eller B

Tar vi vänster sida på bilden ser du att A standarden i zonen upptill är grön-vit och grön. Väljer du B standarden i zonen upptill är det orange-vit och orange.

Så ska du läsa ut färgerna samt A eller B från bilden då blir det rätt, annars kastar man om ledare och då blir det fel. Tanken är att dessa illustrationer ska göra det enkelt att montera rätt kabel på rätt plats. Grejen är att tolka själva instruktionerna, bilderna, färgerna osv eftersom det är olika från olika fabrikat. En del av dess har varit så dåliga att jag fått pipa med multimeter för att begripa mig på hur dom tänkt att man ska koppla med kablarna och få rätt färgad kabel på rätt plats.

För inte tala om att även med rätt verktyg är det inte alltid kabeln går ner ordentligt i slitsen så jag brukar kolla med smal skruvmejsel att det sitter fast ordentligt.

Ska man göra många uttag osv, då köper man uttag eller moduler man vet fungerar bra med rätt verktyg för att slippa ödsla tid på att kontrollera hela tiden om det blev bra.

Ja absolut. Ska bara göra ett uttag så då kändes de smidigare o billigare att köra på ett sådant jag köpte haha. Men ska koppla o prova! Tackar för all hjälp. Återkommer om de blir nytt strul