Gigabyte röjer minnesmängd för Geforce RTX 4060 och RTX 4070

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Nej, du tänker nog inte fel. 8 GB räcker med lägre inställningar och utan raytracing. Sedan är frågan hur mycket och var du vill kompromissa.

När Sweclockers testade Psycho- och Cinematic-lägena i det Nvidiatunga Cyberpunk i 1080p i början av 2021, gick lägsta minnesanvändningen upp från 5.9 GB utan raytracing till 8 GB med max på 8.4 GB för Psycho, och från 6.5 GB utan raytracing till 9 GB med max på 9.4 GB för Cinematic. Alltså lade raytracingen till mellan 2.1 till 2.9 GB i det här fallet i 1080p. Med så mycket raytracing blev det iofs inte spelbart på andra kort utom förmodligen för 3080 och 3090, vilket påpekades i artikeln. Sedan dess har ju Cyberpunk fått mer raytracing, och lär få ännu mer genom s k path tracing (som ska visas på GDC i mars).

Guru3D testade minnesanvändningen i några mer AMD-betonade spel, i 1080p blev hans resultat:
Resident Evil Village: från 7400 MB utan raytracing till 8650 med raytracing, skillnad 1250 MB.
Far Cry 6, inkl HD Texture Pack: från 9200 MB utan raytracing till 10000 MB med, skillnad 800 MB.
Forspoken (för Geforce): från 11000 MB utan raytracing till 11500 MB med, skillnad 500 MB.

Raytracing lägger till alltså till en varierande mängd krav på mer minne oavsett övriga inställningar, troligtvis mer i de Nvidiastödda spelen eftersom de fokuserar på mer raytracing, medan AMD-spelen förmodligen har högre minneskrav redan från början pga texturer t ex, men är i gengäld lättare på raytracingens minneskrav.

Du kan ladda ner Resident Evil 4 Chainsaw Demo och testa, där kan du se hur mycket olika inställningar påverkar minnet. Normal raytracing kräver ca 1.2 GB mer minne, och High raytracing kräver 1.4 GB. Maxar du allt (utom den sk Image Quality som får stå på 100%) säger spelet att det krävs upp till 13.73 GB (ökar man Image Quality till max krävs upp till 14.44 GB). Testade nyligen, spelet låg då konstant över 8 GB aktuell minnesanvändning i 1080p, noterade över 10 GB i byn.

Personligen tycker jag att 12 GB borde erbjudas som minimum idag, utom på de allra billigaste instegskorten.

Tack för analysen.

Så man kan räkna med att RT lägger på ca 1-3GB VRAM användning.
Så ett 8GB kort med RT påslaget blir typ motsvarande ett 6GB kort med RT avslaget.

Tveksam till att jag vill nöja mig med 8GB och dessutom börjar jag bli lite less på att vänta på rätt tillfälle, som aldrig verkar komma, för att köpa ett grafikkort.
Att jag nog biter i det sura äpplet och betalar för mycket för något jag vill ha.
Att jag nu lutar åt att beställa ett grafikkort i April.
Kolla recensioner och priser och jämföra RTX 4070 och 4070 Ti och om 4070 inte släppts innan slutet av April så beställer jag nog ett 4070 Ti ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Det kanske blev förvirring i värdena, för ja, min 9.0 GB och max 9.4 GB var i Native 1080p Cinematic med raytracing utan DLSS 2, det var så det gick att se hur mycket raytracingen lade till, då Swec hade värden för 1080p Native Cinematic även utan raytracing och utan DLSS 2 (min 6.5, max 6.8). Uppskalning till 1440p med DLSS 2 Quality Raytracing kräver faktiskt mer minne som min för Cinematic (min 9.1, max 9.4 GB). Grejen är ju iaf att just raytracingen kan lägga till en eller ett par GB.

Och DLSS 3 fungerar inte som jag tror du tänker dig. Det inte är någon ny "komprimeringsteknik" som förbättrar den delen i algoritmen, utan en teknik för att utanför spelet producera fler bilder som visas, utgående från de som redan skapats i spelet med grafikkortet. Det är olyckligt med Nvidias namngivning, att de har skapat begreppet DLSS som de vill hålla fast vid. Eller så är det medvetet...

DLSS 3 använder alltså i grunden bilder skapade i spelet, antingen de är Native eller förmodligen vanligtvis uppskalade bilder med DLSS 2, sedan lägger DLSS 3 till en bild mellan de som grafikkortet beräknat för att visa fler bilder.

Lite som Peter Jackson var tvungen att göra i filmen "They shall not grow old" när han hade material som inte var filmat i 24 bilder/sek. Där fick de helt enkelt hitta på bilder som passade in mellan de som fanns i originalmaterialet. Det här innebär att fördröjningen i spelet kommer att öka något för DLSS 3, eftersom DLSS 3 är tvunget att vänta in en kommande bild från spelet innan det kan konstruera och presentera bilden mellan föregående bild och den nya. Vilket man använder Reflex för att reducera effekten av. Peter Jacksons film gjorde ju allt i förväg, så där spelade latensen ingen roll.

Grejen är ivf att DLSS 3 använder DLSS 2/Native i botten fortfarande, så ingen förändring i VRAM där.

Jo jag vet hur DLSS 3 fungerar (har ett 4070 själv).
Var bara det att jag inte tänkte på det när det gäller att ram-minnet inte påverkas.
Såg liksom framför mig hur DLSS3 ökade prestandan ännu mer och extrapolerade DLSS2:s minskade ramanvändning till DLSS3 utan att tänka på att DLSS 3 bara lägger in extra interpolerade frames.
Då är isåfall 8 gig alldeles för lite oavsett.
Men 12 gig räcker för 4k just nu i alla fall (med raytracing och DLSS2 eller 3). Förutsatt att kortet orkar dra det i övrigt. Och att processorn också är med i matchen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

om 4070 inte släppts innan slutet av April så beställer jag nog ett 4070 Ti ändå.

Datumet 13e April verkar rätt spikat för 4070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Datumet 13e April verkar rätt spikat för 4070.

Inte säker längre faktisk det är inte många dagar kvar till den 13 . Kanske är det korttillverkarna som slagit näven i bordet för det var riktigt konstigt att inte 4070 avtäcktes igår .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Inte säker längre faktisk det är inte många dagar kvar till den 13 . Kanske är det korttillverkarna som slagit näven i bordet för det var riktigt konstigt att inte 4070 avtäcktes igår .

Klart de har. Den ska ha 48 SMs (6144 cores) och 12 GB GDDR6-minne @ 18 Gbps. Förhållandet till 4070TI blir så mkt vackrare då.

(vi fick en 6144-taggare med G6 igår iaf. RTX 4000 Ada. 20 GB på 160 bit buss dock, clam-shell rimligen då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Klart de har. Den ska ha 48 SMs (6144 cores) och 12 GB GDDR6-minne @ 18 Gbps. Förhållandet till 4070TI blir så mkt vackrare då.

(vi fick en 6144-taggare med G6 igår iaf. RTX 4000 Ada. 20 GB på 160 bit buss dock, clam-shell rimligen då)

Det var ju inga trevliga nyheter så ett 4070 med 10 GB 160 bit bus 48 SM . Tror inte man gör om bussen i så fall .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Inte säker längre faktisk det är inte många dagar kvar till den 13 . Kanske är det korttillverkarna som slagit näven i bordet för det var riktigt konstigt att inte 4070 avtäcktes igår .

Vad är det dom slagit näven i bordet för i det här fallet? Snacket om att bara billigaste korten får recenseras, eller korten i sig/annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vad är det dom slagit näven i bordet för i det här fallet? Snacket om att bara billigaste korten får recenseras, eller korten i sig/annat?

Tror prisnivån det gjorde dom ju på 4070 ti som var planerad till 899 dollar .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tror prisnivån det gjorde dom ju på 4070 ti som var planerad till 899 dollar .

Det var väl snarare vi som slog näven i bordet?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det var väl snarare vi som slog näven i bordet?

Det är ju bara rykten men 4070 ti var tänkt att kosta 899 dollar men AIB satte sig på tvären .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det var ju inga trevliga nyheter så ett 4070 med 10 GB 160 bit bus 48 SM . Tror inte man gör om bussen i så fall .

AD104 har ju 192-bits buss så det påverkar ju inte 4070 så att säga.
Huvudfokus på RTX 4000 Ada lär varit låg effekt (TBP är på 70W!) samt mkt minne, 4070 konfas ju i annat syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tack för analysen.

Så man kan räkna med att RT lägger på ca 1-3GB VRAM användning.
Så ett 8GB kort med RT påslaget blir typ motsvarande ett 6GB kort med RT avslaget.

Tveksam till att jag vill nöja mig med 8GB och dessutom börjar jag bli lite less på att vänta på rätt tillfälle, som aldrig verkar komma, för att köpa ett grafikkort.
Att jag nog biter i det sura äpplet och betalar för mycket för något jag vill ha.
Att jag nu lutar åt att beställa ett grafikkort i April.
Kolla recensioner och priser och jämföra RTX 4070 och 4070 Ti och om 4070 inte släppts innan slutet av April så beställer jag nog ett 4070 Ti ändå.

Det blir alltid lite känslan av att stå utanför och se in när det gäller att veta hur mycket VRAM som egentligen "krävs" när man ser på tester, det är ju skillnad på mängden minne som allokeras för säkerhets skull och den mängd som faktiskt används, och då såklart var i spelet man testar, men jag antar att i Sweclockers fall är det den faktiska användningen som uppmätts, och tydligen krävdes då minst ett par GB extra för raytracing.

Jag antar att bl a BVH-strukturen behöver utrymme, och att minnet som krävs för BVH är relativt oberoende av upplösningen eftersom den hänger samman med antalet objekt, medan själva raytracingen för varje pixel är mer beroende av beräkningskraften i hårdvaran. Tyvärr fanns det bara jämförbara värden just för 1080p Native i testet, hade varit kul att se en analys av om/hur minneskraven förändrades med upplösningen. Sedan är ju också frågan var gränsen går, när minnet verkligen blir en begränsning som märks.

Jag spelar själv i 1080p, och det stör mig att en del verkar tycka att om man köper ett kort för 1080p ska man inte kunna räkna med att maxa spelens inställningar, så man får leva med 8 GB. Jag kan iofs förstå att raytracingen är speciell, eftersom beräkningskraften är extrem så att det inte är samma skalning, och att priset då såklart går upp för mer beräkningskraft, men det är bara så dumt att begränsa minnet. Hur mycket extra kostar det att designa ett kort för 12 GB istf 8 GB? Kollar vi på priset på 3060 8 GB vx 12 GB verkar det ju bara handla om ett par hundralappar som skiljer de versionerna åt. I princip kostar de lika mycket.

Nu när de nya korten förmodligen kan klara rimlig raytracing även i 1080p är den enda orsaken till att begränsa minnesmängden till 8 GB som jag kan se just att artificiellt segmentera marknaden. På så vis tvingar man de som vill ha 12 GB att köpa över den nivå de egentligen hade velat eller behövt. Inte att det inte går eller skulle kosta särskilt mycket extra att ha 12 GB på korten med mindre beräkningskraft, utan för att tjäna mer pengar. Tyvärr.