Bygge kring Radeon 6950 [Budget: 5, 10, 15?]

Permalänk
Medlem

Bygge kring Radeon 6950 [Budget: 5, 10, 15?]

Tjenare Sweclockers

Jag har ett XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 liggandes här hemma som "Skräpar".
Tänkte att det är dags för att göra ett nytt bygge kring GPU'n.
Burken kommer i princip enbart användas till spelande, så prestanda är i fokus.
Spelar väldigt varierande krävande spel och har en 1440p, 144hz skärm, så det är ju alltid trevligt om man kan dra upp grafiken.
För tillfället har det te.x Blivit en hel del Hogwarts, Grounded, Divinity 2, Wolcen, theHunter, Diverse Vampire Survivors inspirerade spel. (som sagt, väldigt blandat) Är intresserad av att köra te.x Dying Light 2, Dead Island 2(om det någonsin kommer ut ^^).
Kommande spel jag ser fram emot är; Remnant 2, Payday 3, Redfall, Nightingale

Budget i dagsläget vet jag inte riktigt. Jag känner eftersom jag har ett 6950 så vill jag att resten av burken skall vara likvärdig när det kommer till prestanda och även något vass ett tag framöver. Så jag är väldigt öppen för förslag och synpunkter på vad ni anser jag bör lägga mig på för slutsumma för att få något ordentligt.

Är det något kommande man bör vänta på?
Gillar Inet då jag aldrig haft problem med dem. Men har inga problem att handla ifrån andra ställen / Olika butiker då jag bygger själv.

I dagsläget sitter jag på följande, så tror jag inget av detta är direkt av värde i den nya burken;
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
Intel Core i7 4790K 4 GHz 8MB
EVGA Supernova G2 750W
HyperX 16GB (2x8GB) DDR3 CL10 1866Mhz XMP Fury
Samt ett 1080 kort
Chassit är ett Antec Three Hundred som hängt med sen 2010, som har lite be quiet! ShadowWings fläktar monterade (Älskar dem)

Så det som behövs är
Chassi - Chassit jag har nu är för litet för nya kortet så ett nytt kommer behövas. Allt vad gället RGB och Bling är mig helt ointressant. Allt jag bryr mig om är luftflöde och smidig kabeldragning för en billig peng, sen kan de se ut som kom o hjälp mig.
Nytt MOBO + CPU AMD/Intel spelar ingen roll.
Ny PSU kanske, vet inte hur ett 750W håller sig i dagens läge. Sett mycket 1000W i folks rekommendationer
Nya minnen, minst 32gb i dagens läge antar jag man bör sats på iaf?
Hårddisk(ar) dagens spel är galet stora, så en eller två rappa stora diskar får man nog ha * (Se nedan, Kingston)

Har även en CPU kylare ifrån Noctua som bör göra jobbet. Just nu sitter den på en Intel. Men det kom med AMD kit med, så kan köra intel/amd. (Modell kommer jag tyvärr inte ihåg, men det är ett stort block med två fläktar, likt en NH-U12)
Fungerar fortfarande väldigt bra. Möjligt att man kanske skulle byta ut fläktarna, då de snurrat en hel del sen 2010~

Har en Kingston A2000 500GB M.2 NVMe liggandes som skulle suttit i nuvarande burken, men för att använda M.2 slotten så behövdes strömmen ifrån två Sata som redan användes av lite äldre diskar (Dessa diskar kommer skrotas i samband med det nya bygget) Vet inte hur bra denna Disk är, men den finns att använda om det är något att ha. Legat oanvänd sen den köptes.

Tackar för alla som tar sig tid och läsa och därefter hjälpa mig med synpunkter och/eller förslag på bygge

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är egentligen syftet för grafikkortet är 13 år gammalt och presterar som budgetgrafik idag, 6950 verkar inte ge bättre grafikprestanda än de bästa apuerna idag (typ en R9 6900hx) så det är ju inget du egentligen borde basera ett nutida bygge efter utan bygg fritt med moderna delar och kläm i kortet och kör med det så länge du tycker det duger för det du vill göra. Väljer du nån modern cpu lär den med bra marginal räcka för ditt gamla grafikkort.

Du bör kolla vilka socklar kylaren passar till.
Du ska kanske fundera på om du ska ha en ddr4 eller 5 plattform för det påverkar inför framtiden, ddr5 är dyrare idag men lär innebära att det blir enklare att uppgradera om någrra år om du skulle vilja det, men ska du köra dessa delar i 13 år spelar det inte nån roll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är egentligen syftet för grafikkortet är 13 år gammalt och presterar som budgetgrafik idag, 6950 verkar inte ge bättre grafikprestanda än de bästa apuerna idag (typ en R9 6900hx) så det är ju inget du egentligen borde basera ett nutida bygge efter utan bygg fritt med moderna delar och kläm i kortet och kör med det så länge du tycker det duger för det du vill göra

Du blandar ihop HD 6950 med RX 6950 XT, RX 6950 XT är mindre än ett år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är egentligen syftet för grafikkortet är 13 år gammalt och presterar som budgetgrafik idag, 6950 verkar inte ge bättre grafikprestanda än de bästa apuerna idag (typ en R9 6900hx) så det är ju inget du egentligen borde basera ett nutida bygge efter utan bygg fritt med moderna delar och kläm i kortet och kör med det så länge du tycker det duger för det du vill göra. Väljer du nån modern cpu lär den med bra marginal räcka för ditt gamla grafikkort.

Du bör kolla vilka socklar kylaren passar till.
Du ska kanske fundera på om du ska ha en ddr4 eller 5 plattform för det påverkar inför framtiden, ddr5 är dyrare idag men lär innebära att det blir enklare att uppgradera om någrra år om du skulle vilja det, men ska du köra dessa delar i 13 år spelar det inte nån roll.

Det ser ut att vara ett Radeon RX 6950 XT, inte ett Radeon HD6950. Helt klart förvirrande med så pass lika namn på två väldigt olika produkter.

Permalänk

13600K är en perfekt matchning med 6950 XT i 1440p:
https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/1iM1be/3/g...

850W räcker om man har ett PCIE5 aggregat.

Om man vill framtidssäkra lite med en ännu snabbare processor kan man vänta på 7800X3D som släpps om ett par veckor, men man får nog vara snabb då den riskerar att sälja slut på några sekunder.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

13600K är en perfekt matchning med 6950 XT i 1440p:
https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/1iM1be/3/g...

850W räcker om man har ett PCIE5 aggregat.
https://komponentkoll.se/bild/jDTnE.png
Om man vill framtidssäkra lite med en ännu snabbare processor kan man vänta på 7800X3D som släpps om ett par veckor, men man får nog vara snabb då den riskerar att sälja slut på några sekunder.
https://komponentkoll.se/bild/tRVku.png

Tackar för svaret, Skall gå igenom allt när tillfälle ges i helgen!

Permalänk
Medlem

Du verkar ha:

Nätagg (750w räcker för detta)
Hårddiskar
Cpu kylare

Jag tycker du ska köra på detta

Ruskigt billigt för prestandan du får och går hand i hand med ditt 6950XT. (Kör själv samma CPU+GPU i 1440p och maxar allt med råge)

Chassi får du välja själv, det är smaksak.

Permalänk
Medlem

Det blev källarinvånare första förslag, dock utan Chassi. Skall ta mig till någon butik och klämma och känna på dem vid tillfälle. Samt Amazon hatar mig och mitt konto har varit fryst 5ggr nu tror jag, varje gång jag vill använda det så är det fryst och det tar en vecka för support att lösa det. Så Komplett och Proshop fick mina pengar istället och jag åkte på hela 8kr dyrare kundvagn "Åh herregud".