Permalänk

Problem med ljusstyrka i spel

Hej!

Det är så att jag har en ASUS laptop UM425QA med ett AMD Radeon grafikkort.

Det är så att när jag startar ett spel via steam så blir ljusstyrkan plötsligt väldigt stark i själva spelet (medan det fortfarande ser ut som det skall i Windows). Det spelar med andra ord ingen roll om jag drar ner den i Windows, när jag går tillbaka till spelet fortsätter den att vara på samma höga nivå (detta trots att jag även i spelet dragit ner ljusstyrkan till minimum).

Jag funderade vad det berodde på. HDR ska vara avstängt (som jag tror kan påverka), och jag har även kontrollerat att grafikkortet använder drivrutin från tillverkaren och inte Windows egna. Jag provade att bara koppla ut strömsladden, och då plötsligt gick ljusstyrkan tillbaka till den (lägre nivå) i spelet det skulle vara.

Så detta problem händer bara när jag startar spel (änsålänge som jag kan se) och har strömsladden inkopplad.

Vet ni vilken inställning det kan röra sig om?

Tack på förhand!

Mvh,
MrBlue

Permalänk

troligen någon strömspar funktion som kickar in som dämpar ljusstyrkan vid låg belastning inte äns någon garanti att det går att stänga av.

laptops brukar kunna ha lite sådana funktioner men kolla på tangentbordet

om du inte testat när du är i spelet testa trycka FN + F4 för att sänka belysningen på skärmen till lagom nivå.

vill du öka FN+F5.

inte säker på att detta är rätt modell men hitta F-knapparna på med den lilla solen på.

ev kan FN+F7 knappen vara för att toggla ljusdämpning osäker på vad den symbolen betyder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows