Snabbkoll: Använder du AI i jobbet?

Permalänk
Medlem

Både en kompis och en kollega tyckte att jag borde använda GPT för att generera kod till ett ganska enkelt Arduino-projekt jag har för mig. En enklare bit-bangad PWM-kontroller med lite extra funktionalitet. Bit-banging då jag behöver frekvenser högre än den inbyggda 500Hz PWM-kontrollern.

Men vid försök att få GPT att generera denna kod så insisterar den att jag minsann ska använda den inbyggda kontrollern. Och när man ber den att inte göra det så blir resultatet minst sagt svårföljt (och fel).

Nä, jag håller mig till mitt egen kod. Det blir väldigt mycket enklare att komma på varför det gick snett då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag använde Chat-GPT förra veckan faktiskt. Behäövde portforwarda några portar från remote kubernetes i wsl vidare till windows. Ja, lite knepig setup. Och Chat-GPT kom med lite goda förslag så jag kunde lösa det.

Grant All to all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Grant All to all?

Nej den var väldigt träffsäker, man kan tyvärr inte längre se frågor och svar på gratisversionen. Men jag frågade något i stil med

"How can I listen on all interfaces instead of localhost when portforwarding in openshift" (Openshift är brandad kubernetes)

För det första svarade den i sju steg, väldigt nybörjarvänligt. Och en del av detta var att jag behövde en flagga typ --address 0.0.0.0 , anledningen till att jag inte visste/såg detta var att jag hade en för gammal version av programmet och att den flaggan var ny.

Så jag laddade ner en ny version och det fungerade. Och det är sånt här Chat-GPT gör så bra. Den hjälper en att resonera, som ett bollplank.

Nu vet att när Chat-GPT inte vet svaret så hittar den på för fullt, låter trovärdigt men helt fel, så jag frågade den senare att flaggan inte fungerade (för det gjorde den ju inte om jag inte laddat ner en ny version). Och då skev den bara en massa rappakalja. Så, det gäller lite att veta hur man skall jobba med den.

Permalänk
Medlem

Jobbar på automationsavdelningen på vårt företag och vi har implementerat GPT i Teams och internt kommer man kunna kontakta oss för att lägga in ny träningsdata osv, så det kommer absolut användas dagligen.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle granska en översättning från svenska till engelska på en längre text inom bygg med mycket fack-språk och andra halvt krångliga formuleringar.

Gick igenom allt för hand först och kontrollerade. Såg helt ok ut.

Körde igenom det i chatgtp och kunde förbättra texten på formuleringar jag själv inte tänkte på i stunden men använder i samtal med mina engelskspråkiga projektledare/projektörer.

Riktigt imponerad faktiskt, kommer definitivt försöka använda den för mer saker.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Fick ut ett mail idag av jobbet som sa att vi inte får skriva in produktionskod eller andra hemligheter i chatGPT.
Fair enough, ingen överraskning egentligen att vi inte vill skicka upp hemligheter i den insamlade datan.

Jag har använt chatGPT för att läsa (offentlig) dokumentation åt mig, för att slippa lära mig JQuery, för att förklara kodstycken som i min värld varit otydligt skrivna och dylika uppgifter.

Skulle säga att jag använder chatGPT en gång i veckan som mest i dagsläget. Dock tycker jag chatgpt varit till nytta de flesta gångerna av detta.

Permalänk
Medlem

Som felsökare är det svårt att mata in tillräckligt med relevant info för att få något nyttigt ut, åtminstone inom rimlig tid, inte riktigt realistiskt att lägga 3mån på ett problem, men visst, om alla felsökare minutiöst matar in allt dom gör så går det nog efter ett tag.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag använder ChatGTP plus mestadels privat. Och lära mig lite olika programmeringsspråk.

Har upptäckt att den är långt från perfekt, ChatGTP 4 är avsevärd mycket bättre att skriva korrekt kod, ChatGTP 3.5 är helt oduglig då jag måste rätta till det hela tiden och argumentera med den så den gör det rätt, men den är tyvärr lite smått dum så den ofta glömmer det som vi rättade tidigare, och så är det tillbaka till ruta 1 igen, ChatGTP 4 är mycket bättre till det.

Permalänk
Medlem

Är frågan kryddad med en AI genererad bild? Ser ut som det borde vara Elizabeth Olsen men kan ej identifiera bildens ursprung, ser ut som klipp från tv eller film. Brukar kunna identifiera scifi ur minnet utan hjälp...

Permalänk
Medlem

När börjar det räknas som AI?

Många smarta features som hjälper en på jobb.

Tänker på hur internetupplevelsen anpassar sig efter ens beteende, eller google som sökmotor. Testar man exempelvis duckduckgo så ser man ju hur mycket google har koll på.

Men jag svarade nej.

Tror ai kommer ersätta sådana som mig rätt snart.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

FPGA utveckling med VHDL. En kollega testade. Det blev skräp. Finns nog på tok för lite exempel för AI botarna att gör något vettigt där än.
Däremot använde en annan kollega det för att göra en jämförelse mellan OSVVM och UVVM och fick ett litet dokument som listade för och nackdelar som visade stämma rätt bra.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag använde Chat-GPT förra veckan faktiskt. Behövde portforwarda några portar från remote kubernetes i wsl vidare till windows. Ja, lite knepig setup. Och Chat-GPT kom med lite goda förslag så jag kunde lösa det.

Skrivet av Aphex:

Blev mäkta imponerad av förmågan hos chatgpt att sätta ihop ett fungerande sed-kommando (och förklara vad varje del gör!) utifrån min ungefärliga förklaring om att plocka ut ditten och datten från det här och spotta ut det så här. Ska testa det på excel-formler någon gång, de är också en jävla pest att skriva.

Skrivet av KniFF:

Används en del för Powershell, mest för att få exempel. ChatGPT gör dock ofta småfel, men kan hjälpa en att tänka om lite.

Har ni kollat på https://www.phind.com ?

Det har i princip ersatt google-sökningar för mig när det kommer till såna här grejer. Precis som med ChatGPT bäst när man ställer ett par följdfrågor och får den att precisera sig.

Källhänvisningarna och förklaringarna av varje steg gör att det blir en bra bas att bygga vidare ifrån, snarare än något man bara gör copy-paste på och hoppas att det ska funka.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Som programmerare använder jag det en bit, men för att vara ärligt är den bara pålitligt för simpla grejer som oftast går snabbare att google efter själv än att formulera en fullständig fråga. Den har dock varit användbart ibland för att komma lite på vägen inom område där jag är mindre bekant med. Då skriver den en massa icke-fungerande kod som har ett par element som faktiskt är användbar för att utforska vidare på. Antar det de flesta har sagt om att den är bra på att skapa en startpunkt som man sen ska jobba vidare på är väl sant även i programmering.

I sin nuvarande form är den inte mega praktiskt, tar ibland mer tid än att göra det själv och man måste ta allting den säger med en nypa salt men utvecklingen går sjukt snabbt nu så det är bara en tidsfråga innan den tar mitt job

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Inte mycket alls. Bad ChatGPT skriva typ fyra rader kod för några veckor sedan då jag inte orkade damma av javascript som jag inte använt på sex-sju år. Sparade mig säkerligen mellan fem och tio minuter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Haha knappast.

För det första lär det aldrig tillåtas där jag jobbar och sen är den på tok för opålitlig för att det ska vara användbart för mig.

Permalänk
Medlem

Känns lite överdrivet att kalla ett verktyg som hjälper lata eller inkompetenta programmerare för en "artificiell intelligens".

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Är frågan kryddad med en AI genererad bild? Ser ut som det borde vara Elizabeth Olsen men kan ej identifiera bildens ursprung, ser ut som klipp från tv eller film. Brukar kunna identifiera scifi ur minnet utan hjälp...

tips: kolla händerna.

Ja det är AI.

Permalänk
Medlem

Ja, vi använder Ai dagligen. Vi jobbar på en mjukvara som kan hitta "tecken" på Ai. En mjukvara som liknar gptzero.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Bästa uppfinningen som gjorts, underlättat min arbetsbörda med en 20-30 %. Använder dock endast som avancerad sökmotor som beskriver och förklarar.

Permalänk
Medlem

Diskutera arkitektur, kolla igenom namngivelser av metoder o klasser, kolla efter optimeringar i kod, omvärdera data till olika objekt, json, sql etc.

Faktiskt väldigt användbart i mitt dagliga arbete som utvecklare.

De imponerande är att den förstår kontext och meningar. Det är mycket man inte skulle kunna googla sig till utan man ställer frågan som man ställer det till en människa och i många fall kan de svara lika bra och det är sjukt användbart ibland.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Tror jag missuppfattade frågan - ja, vi tränar modeller som vi använder. Vi använder inte färdiga tjänster typ chat-GPT.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nej den var väldigt träffsäker, man kan tyvärr inte längre se frågor och svar på gratisversionen.

Det kan inte vi som betalar heller göra tills de fixar säkerhetsproblemet som gav folk tillgång till andra användares history

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Har ni kollat på https://www.phind.com ?

Det har i princip ersatt google-sökningar för mig när det kommer till såna här grejer. Precis som med ChatGPT bäst när man ställer ett par följdfrågor och får den att precisera sig.

Källhänvisningarna och förklaringarna av varje steg gör att det blir en bra bas att bygga vidare ifrån, snarare än något man bara gör copy-paste på och hoppas att det ska funka.

Tack för denna. Riktigt bra sätt att summera när man söker efter något. Testade att söka på "how to redirect from bankid login on ipad", för det finns massa olika lösningar baserat på device och browser som man måste göra. Fick med en del av alla quirks som finns där. En bra bas att börja någon undersökning med.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tack för denna. Riktigt bra sätt att summera när man söker efter något. Testade att söka på "how to redirect from bankid login on ipad", för det finns massa olika lösningar baserat på device och browser som man måste göra. Fick med en del av alla quirks som finns där. En bra bas att börja någon undersökning med.

Exakt, precis ett sånt use case där den är helt fantastisk. På 10 sekunder vaskar den igenom alla forum man annars själv hade suttit i i timmar och testat olika lösningar.

Mitt senaste fall var att jag behövde göra en rätt avancerad grej i bash på en server och jag har inte gjort mer avancerade saker än att lista och ändra textfiler på kanske ett år. En kort beskrivning så spottar den ur sig något som inte är helt rätt, men enkelt gick att modifiera för att göra vad jag ville. Hade nog tagit minst ett par timmar av läsning och trial and error annars.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"