Hur länge kan jag förvänta mig att min telefon håller?

Permalänk
Medlem

Hur länge kan jag förvänta mig att min telefon håller?

Jag har en Samsung Galaxy S8 som jag köpte sommaren 2018. Det var inte den nyaste modellen då (modellen kom ut 2017), men det var en ny telefon i det att den inte var begagnad när jag köpte den.

Bortsett från att batteriet slukar mer laddning nu jämfört med när jag köpte den (men utan att det är några som helst problem för det att klara en vanlig dag*, vilket i mitt fall innebär att surfa, lyssna på musik (ibland även podcast), logga in på bankappar, Messenger, WhatsApp och liknande), och att det är en spricka i skärmen, och sladden för att ladda den glappar ibland, så har jag inga klagomål på den nuvarande prestandan. Telefonen fungerar väldigt bra för mina behov. Jag ser till att en gång i veckan låta den vara avstängd ett antal timmar, blir som en omstart.

*Jag laddar alltid telefonen på kvällen till 100%, och efter natten plus efter nästföljande jobbdag (telefonen används endast för privata syften i mån av tid och utrymme under arbetsdagen) så brukar laddningen ligga på cirka 50%, det kan vara lite mer eller lite mindre beroende på hur mycket jag använt telefonen under dagen.

Men telefoner liksom datorer har en begränsad livslängd, och förr eller senare lär den sluta fungera. När jag googlar på det så verkar riktmärket vara att telefoner håller cirka två till tre år, och det har jag ju passerat med råge. När kan jag vänta mig att telefonen klappar ihop och dör av ålder? Det kan bli rätt problematiskt om det sker utan förvarning.

Sen tänker jag även på säkerhetsaspekten med t ex bank-id osv. När blir det en säkerhetsrisk att fortsätta använda en så gammal telefon?

Permalänk
Medlem

Den har väl slutat få säkerhetsuppdateringar?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Bortsett från batteriet hade jag räknat med att den håller tills du fysiskt tar sönder den. Säkerhetsaspekten med mjukvaru-uppdateringar tycker jag är mer relevant i sammanhanget.

Jag har en nio år gammal Macbook som har ett enda symptom på fel och det är att batteriet började bli sämre efter sisådär 8 år. Den största delen elektronik håller väldigt länge.

Permalänk

den håller tills dagen den dör...

min p20 lite är fortfarande på Android 9 tror sista säkerhetsuppdateringen den fick var typ 2020 eller nått men still going stronk och klarar vad jag behöver den till ser ingen anledning till att byta bara för att säkerhetsuppdateringarna slutat rulla in om man typ aldrig använder den på internet ändå utan bara till ringa/sms.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Förutom batteriet så håller telefoner lika länge som datorer. Så 10 år eller mer kan man nog räkna med att den håller rent fysiskt.

Vad gäller säkerhetsrisker så beror det ju på dels hur länge tillverkaren stöder telefonen med OS-uppdateringar, och dels vilka typer av sårbarheter som upptäcks i äldre versioner av systemet. Många sårbarheter ligger ju inte i själva systemet utan i olika appar, och så länge de kan uppdateras så kan man ju undvika sådana problem.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande inne på min andra jobbtelefon efter över 10 år, så har haft åtminstone en i mer än 5 år. Känns som jag haft min nuvarande längre men min nuvarande A40 släpptes tydligen 2019. Det betyder dock att jag hade den föregående Desiren i 6 år och den funkade fortfarande ok även om batteriet började bli sämre.

Sålänge den inte känns slö eller batteriet blir kasst (och inte kan bytas, vilket de väl i regel inte kan idag), så är det väl bara att tuta och köra på.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Sex år är min smärtgräns. Då har batteriet blivit för dåligt och nya säkerhetsuppdateringar/teknik sprungit ifrån. Nuvarande är från 2017 så borde uppdatera, men hittar ingen bra ersättare.

Batteriet bör bytas efter tre och sedan gissar jag att det blir svårt att hitta reservdelar efter ytterligare tre år - om man tycker att den fortfarande duger och är säker att använda.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Avstängd

Den får inga säkerhetsuppdateringar längre sedan två år ungefär, så jag hade inte använt den för något som helst viktigt eller känsligt i alla fall. BankID lär funka ett tag till dock, kravet sedan ett par år bakåt är Android 6 och S8 stannade ju på 9.

Rent tekniskt finns det inget "slutdatum" däremot. Lagringen borde nog vara det som först ger upp, men när det sker beror på hur mycket du skriver och läser och för normal användning lär det dröja ganska länge till skulle jag tro, förutom batteriet då förstås. Men det går ju att byta (om än inte enkelt).

Permalänk
Medlem

Batteriet skulle må bättre av att inte laddas till 100% och sedan ligga på hög SoC hela natten.
Bättre i så fall att du laddar den på morgonen (om du hinner det) och stoppar laddningen vid ~80%. Nyare telefoner har den funktionen för att förbättra livslängden.

Det verkar inte ha spelat så stor roll, det är imponerande att ditt batteri fortfarande fungerar så bra efter snart 5 år

Som sagt ovan är det väl brist på uppdateringar som gör telefonen oanvändbar till slut, och mer mottaglig för säkerhetshot.
Sedan har tekniken gått framåt så det är trevligt att t.ex få bättre kamera när man uppgraderar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Batteriet skulle må bättre av att inte laddas till 100% och sedan ligga på hög SoC hela natten.
Bättre i så fall att du laddar den på morgonen (om du hinner det) och stoppar laddningen vid ~80%. Nyare telefoner har den funktionen för att förbättra livslängden.

Det verkar inte ha spelat så stor roll, det är imponerande att ditt batteri fortfarande fungerar så bra efter snart 5 år

Mitt batteri till en Xiaomi Redmi Note 5 fungerar också förvånansvärt bra efter 4 år. Ja, man märker att batteriet är slitet, men klarar fortfarande av en dag för mig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mitt batteri till en Xiaomi Redmi Note 5 fungerar också förvånansvärt bra efter 4 år. Ja, man märker att batteriet är slitet, men klarar fortfarande av en dag för mig.

Ja det verkar som att batterier håller mycket bättre.
Innan jag bytte till min nuvarande Samsung S22 i somras så hade jag en Huawei P20 Pro från hösten 2018. Efter nästan 4 år var batteriettiden inte mycket sämre än när den var ny.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja det verkar som att batterier håller mycket bättre.
Innan jag bytte till min nuvarande Samsung S22 i somras så hade jag en Huawei P20 Pro från hösten 2018. Efter nästan 4 år var batteriettiden inte mycket sämre än när den var ny.

I mitt fall är batterikapaciten närmare 60-65% från när den var ny, men min telefon hade från början 4000 mAh, och i kombination med hårdvara som inte drar så mycket ström så kunde jag i princip inte döda telefonen under en vanlig dag. Det kan jag göra nu om man använder telefonen hårt, vilket jag inte gör. Kunde använda GPS:en i 10 timmar varav 6 timmar med skärmen på och 4 timmar med musik och den hade fortfarande ström kvar. Det kan den inte göra idag.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gällande säkerhet, så nej jag får inga nya sådana uppdateringar sedan några år tillbaka. Senaste säkerhetsdefinitionerna ser ut att vara från 2021. Jag har Avira Antivirus på telefonen. Och apparna på telefonen uppdateras fortfarande (förr eller senare lär väl även det sluta fungera när apptillverkarna inte stödjer så gamla modeller längre). Finns inte riskerna i apparna (som jag alltid endast har laddat ner från Google Play) och ifall man besöker sketchy sidor på internet? Eller var finns de annars?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Den har väl slutat få säkerhetsuppdateringar?

Har en S7 och den får fortfarande uppdateringar, vad det är för något vet inte jag.

Men telefonen i sig är som ny än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har en S7 och den får fortfarande uppdateringar, vad det är för något vet inte jag.

Men telefonen i sig är som ny än idag.

Du får uppdateringar via Play Store men inte från Samsung

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Du får uppdateringar via Play Store men inte från Samsung

Får systemuppdateringar ibland, alltså inte något google relaterat, vilket kräver omstart av telefonen minst 2 gånger om året.

Är det Android då eller? Har v8

Permalänk
Medlem

Även jag har rockat min P20 Pro sedan 2018 och märker inte av några stora försämringar förutom batteriet, men löste det genom att lämna in den för batteribyte förra året. Glapp i laddport och andra mindre ingrepp fixar de lätt på en lokal mobilverkstad.

Ska satsa på att behålla den så länge det bara går!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Får systemuppdateringar ibland, alltså inte något google relaterat, vilket kräver omstart av telefonen minst 2 gånger om året.

Är det Android då eller? Har v8

Är du säker att du har en Samsung Galaxy S7? För den får inga uppdateringar från Samsung. Enligt https://www.sammobile.com/news/samsung-important-update-disco... så fick den en uppdatering i augusti 2022 och det var en GPS fix och innan den uppdateringen var senaste uppdateringen november 2020. Den fick för övrigt ingen ny säkerhetspatchnivå "Unfortunately, none of these updates will bring the latest security patch"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Apple uppdaterar deras telefoner i 5-6 år eller mer om man räknar enbart säkerhets uppdateringar. Många android får bara 2 år. Samsung har 3-4 år tror jag men tror de började med det med S9 eller S10 så inte S8. Annars är det väl bara köra tills du märker appar inte längre fungerar.

Apple är verkligen bra på hålla telefonerna vid liv. Tex iPhone 5S från 2013 fick i januari i år 2023 en säkerhets uppdatering 12.5.7. Det är 10 år!

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Apple uppdaterar deras telefoner i 5-6 år eller mer om man räknar enbart säkerhets uppdateringar. Många android får bara 2 år. Samsung har 3-4 år tror jag men tror de började med det med S9 eller S10 så inte S8. Annars är det väl bara köra tills du märker appar inte längre fungerar.

Apple är verkligen bra på hålla telefonerna vid liv. Tex iPhone 5S från 2013 fick i januari i år 2023 en säkerhets uppdatering 12.5.7. Det är 10 år!

Samsung har 4 års Android versioner och 5 års säkerhetsuppdateringar för telefoner lanserade 2022 eller nyare. För telefoner som släpptes 2021 är det 4 års säkerhetsuppdateringar och tror att det är 4 år på Android versioner också, men inte 100% på det.
Google har 5 års säkerhetsuppdateringar på Pixel 6 och nyare.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag bytte min s8+ efter 4 år för batteriet blev alltför dåligt för mig, men jag använde den ganska mycket varje dag så för en "vanlig" användare hade den nog funkat åtminstonde 1 år till innan batteriet var för dåligt, men resten av komponenterna kan hålla mycket längre! Så räkna att den klarar sig tills 5 års dagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Är du säker att du har en Samsung Galaxy S7? För den får inga uppdateringar från Samsung. Enligt https://www.sammobile.com/news/samsung-important-update-disco... så fick den en uppdatering i augusti 2022 och det var en GPS fix och innan den uppdateringen var senaste uppdateringen november 2020. Den fick för övrigt ingen ny säkerhetspatchnivå "Unfortunately, none of these updates will bring the latest security patch"

Fick någonting mellan Okt och Dec förra året vet jag. Om det är just den du länkade, tror jag inte. Men ja en S7.

Frågan är hur exponerad en S7 eller annan modell från samma år är egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattis21:

Jag bytte min s8+ efter 4 år för batteriet blev alltför dåligt för mig, men jag använde den ganska mycket varje dag så för en "vanlig" användare hade den nog funkat åtminstonde 1 år till innan batteriet var för dåligt, men resten av komponenterna kan hålla mycket längre! Så räkna att den klarar sig tills 5 års dagen.

Hurt definierar du "använda" här? Är det aktivt bruk, utöver att den (nästan) alltid är på?

När batteriet blev dåligt för dig, var det något mer än att det tog slut snabbare än det i praktiken kunde laddas?

Hade en gammal laptop för länge sedan där batteriet blev konstigt efter ett par år. Så länge datorn hade sladd till eluttag så var det inga problem, men förlitade man sig bara på batteriet så kunde den plötsligt stängas av utan förvarning, fast batteriet inte var i närheten av slut. Var det något sånt?

Har nu tillämpat, efter tips från tråden, att inte ladda batteriet till 100%.

Får väl ta och köpa en ny telefon under året (kollade lite på de nyaste modellerna, de var inte billiga!), men kommer nog ha svårt att göra det under de kommande månaderna, så det är egentligen under den tiden telefonen behöver hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Hurt definierar du "använda" här? Är det aktivt bruk, utöver att den (nästan) alltid är på?

När batteriet blev dåligt för dig, var det något mer än att det tog slut snabbare än det i praktiken kunde laddas?

Hade en gammal laptop för länge sedan där batteriet blev konstigt efter ett par år. Så länge datorn hade sladd till eluttag så var det inga problem, men förlitade man sig bara på batteriet så kunde den plötsligt stängas av utan förvarning, fast batteriet inte var i närheten av slut. Var det något sånt?

Har nu tillämpat, efter tips från tråden, att inte ladda batteriet till 100%.

Får väl ta och köpa en ny telefon under året (kollade lite på de nyaste modellerna, de var inte billiga!), men kommer nog ha svårt att göra det under de kommande månaderna, så det är egentligen under den tiden telefonen behöver hålla.

Batteriet blev så dåligt att mobilen fungerade max 1-2 timmar innan den dog!

Permalänk
Skrivet av Hasharii:

Hurt definierar du "använda" här? Är det aktivt bruk, utöver att den (nästan) alltid är på?

När batteriet blev dåligt för dig, var det något mer än att det tog slut snabbare än det i praktiken kunde laddas?

Hade en gammal laptop för länge sedan där batteriet blev konstigt efter ett par år. Så länge datorn hade sladd till eluttag så var det inga problem, men förlitade man sig bara på batteriet så kunde den plötsligt stängas av utan förvarning, fast batteriet inte var i närheten av slut. Var det något sånt?

Har nu tillämpat, efter tips från tråden, att inte ladda batteriet till 100%.

Får väl ta och köpa en ny telefon under året (kollade lite på de nyaste modellerna, de var inte billiga!), men kommer nog ha svårt att göra det under de kommande månaderna, så det är egentligen under den tiden telefonen behöver hålla.

Ev. behövde batteriet kalibreras om. Men troligtvis kräver det användning med jämna mellanrum för att inte bli knasigt.

Batteriet till min Lenovo laptop måste laddas typ varannan vecka om laptopen inte används, annars börjar batteriet ladda ur. Var med om att den stängdes ner vid 25% en gång efter att inte ha använt den sedan 50% laddning tre månader tidigare.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Läste att 50% av telefonägare aldrig stänger av sin telefon. Jag har sedan flera telefoner tillbaka alltid haft som vana att ha telefonen avstängd några timmar varje söndag. Kanske något som bidragit till att telefonen och batteriet klarat sig så länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Läste att 50% av telefonägare aldrig stänger av sin telefon. Jag har sedan flera telefoner tillbaka alltid haft som vana att ha telefonen avstängd några timmar varje söndag. Kanske något som bidragit till att telefonen och batteriet klarat sig så länge?

Vad skulle dessa enstaka timmar varje söndag göra för nytta menar du? Skulle det vara något positivt för batteriet mer än att det inte används minimalt just dessa timmar?
2 timmar varje vecka blir 4 dygn på 1 år, så det är vad du tjänar. Om du inte använder eller behöver så stäng av telefonen på nätterna istället. 6 timmar varje natt blir 3 månader på ett år, då kan det vara lönsamt för batterilivslängden.