Permalänk
Medlem

USB 3.2 Gen 1 Hub

Kärt barn har många namn... så även USB... :-/

Så vilken hubb ska man köpa för att utnyttja maximal möjlighet av ett USB 3.2 Gen 1 uttag (USB A).

Fyra portar borde vara nog och så liten som möjligt.

Vad sägs om

AK-A7516011

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Citat:

https://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0#USB_3.2
USB 3.2 Gen 1 – SuperSpeed, 5 gigabit per second (Gbit/s) data signaling rate over 1 lane using 8b/10b encoding (effective 500 MB/s), the same as USB 3.1 Gen 1 and USB 3.0.

värt att tänka på är att alla portarna kommer dela på strömförsörjningen från en usb 3 port om du inte köper en med separat strömförsörjning. dvs 1A för usb 3 standarden delat på samtliga portar.

så ska du ansluta strömhungriga enheter typ mekaniska externa diskar (utan egen strömförsörjning) till den så är det inte säkert strömmen räcker till för att hålla allt vid liv. men typ mus+tangentbord+något mer inte så strömhungrigt brukar generellt fungera problemfritt (<300mA/enhet).

sen kan du troligen välja vilken du vill iom att usb 3.2 gen 1 är samma som usb 3.1 gen 1 och usb 3.0 bara omdöpt typ 2 ggr och tillägget USB-C när den döptes om till 3.1 har jag för mig.

själv köpte jag en Tp-link UH700 till min simrigg då den behöver mer usb än vad modermodemet har.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2765027

funkat klockrent än sålänge och är externt strömförsörjd så kan plugga in hur strömtörstigt jag vill i princip..

finns även en UH 720 som även har 2st portar för laddning som kan leverera 5V 2.5A (dock inte dataanslutna)

men vet du säkert att du bara ska ansluta typ nån blåtandssticka, nått usbminne eller nått annat relativt strömsnålt till den kommer troligen den du länkade fungera problemfritt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

värt att tänka på är att alla portarna kommer dela på strömförsörjningen från en usb 3 port om du inte köper en med separat strömförsörjning. dvs 1A för usb 3 standarden delat på samtliga portar.

så ska du ansluta strömhungriga enheter typ mekaniska externa diskar (utan egen strömförsörjning) till den så är det inte säkert strömmen räcker till för att hålla allt vid liv. men typ mus+tangentbord+något mer inte så strömhungrigt brukar generellt fungera problemfritt (<300mA/enhet).

sen kan du troligen välja vilken du vill iom att usb 3.2 gen 1 är samma som usb 3.1 gen 1 och usb 3.0 bara omdöpt typ 2 ggr och tillägget USB-C när den döptes om till 3.1 har jag för mig.

själv köpte jag en Tp-link UH700 till min simrigg då den behöver mer usb än vad modermodemet har.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2765027

funkat klockrent än sålänge och är externt strömförsörjd så kan plugga in hur strömtörstigt jag vill i princip..

finns även en UH 720 som även har 2st portar för laddning som kan leverera 5V 2.5A (dock inte dataanslutna)

men vet du säkert att du bara ska ansluta typ nån blåtandssticka, nått usbminne eller nått annat relativt strömsnålt till den kommer troligen den du länkade fungera problemfritt.

Du verkar ha bra koll.

Lånar tråden lite. Kanske dum fråga men får man ut högre hastigheter via den hubben du länkade jämfört med en billigare variant? Till exempel: https://www.inet.se/produkt/5412738/deltaco-usb-3-1-mini-hubb...

Tycker det är en djungel med alla olika USB-typer och hastigheter.

Jag använder hubben jag länkade och med två externa SSD inkopplade till den når jag strax över 300 MB/s. Är det i sin ordning? Känns som det borde gå lite snabbare än så, eller?

Sorry. Jag har verkligen dålig koll på sånt här!

Permalänk
Skrivet av m3lk0r:

Du verkar ha bra koll.

Lånar tråden lite. Kanske dum fråga men får man ut högre hastigheter via den hubben du länkade jämfört med en billigare variant? Till exempel: https://www.inet.se/produkt/5412738/deltaco-usb-3-1-mini-hubb...

Tycker det är en djungel med alla olika USB-typer och hastigheter.
Sorry. Jag har verkligen dålig koll på sånt här!

nej 5Gbit/s för usb 3.0, 3.1 gen 1, 3.2 gen1 är max

vill du ha något högre får du titta på 3.1 gen 1x2 eller 3.2 gen 1/2x2 där 3.1/3.2 gen 1x2 har 10Gbit/s och gen 2x2 20Gbit/s

kräver dock att porten den ansluts till i datorn den ansluts till även även stödjer den usb versionen för att få ut full hastighet.

den ända skillnaden den jag länkade gör är att den har separat strömförsörjning så du inte kommer hamna i situationer där enheter disconectas och har sig för usb porten på datorn inte kan leverera tillräckligt med ström till allt anslutet samtidigt och du kan dra upp till 1A/port istället för att alla portarna delar på 1A från usbporten på datorn.

Skrivet av m3lk0r:

Jag använder hubben jag länkade och med två externa SSD inkopplade till den når jag strax över 300 MB/s. Är det i sin ordning? Känns som det borde gå lite snabbare än så, eller?

beror väl lite på vad för SSD det handlar om har den en specad 300-350MB/s läs/skriv så helt rimligt att du inte får ut mer och usb3.1 gen 1 är begränsad till 500MB/s.

sen kan även att ha flera diskar kopplade i samma usb strypa en del av hastigheten då de generellt delar på den lägsta bandbredden i slingan vilket blir kopplingen mellan hubben och datorn med max 500MB/s. på 3.2 gen 1

även kontrollern i SSD kabinetten kan begränsa inte alla usb till hdd/ssd styrkretsar som orkar med full fart för usb3.

men tycker inte 300MB/s låter helt åt skogarna även om disken i sig är specad 400-550MB/s

vet inte exakt men tippar att varje disk dessutom säkerligen bokar upp en bit hastighet till sig självt för att den ska garanterat kunna komunicera även om hela bandbredden används.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, nu ska porten även ha BC 1.2 och jag kommer inte att ha några strömhungriga tillbehör, så det borde vara lungt. Några mer tips på hubbar

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Ska man få ut maxhastigheten 20Gbps måste det vara USB-C, USB-A eller B funkar inte.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Ska man få ut maxhastigheten 20Gbps måste det vara USB-C, USB-A eller B funkar inte.

måste också stödja usb 3.2 gen 2x2.
usb-c kan vara begränsat till med både 5gb och 10gb också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

måste också stödja usb 3.2 gen 2x2.
usb-c kan vara begränsat till med både 5gb och 10gb också.

Naturligtvis, det framgick väl av bilden i mitt inlägg längre upp.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.