Permalänk
Medlem

Array display

Min kod är:
// Display results totals of paired rolls
for (int a=1; a<diceValue.length; a++){

System.out.println( a + "\n " + diceValue[a] );

}

Jag vill skriva ut min array som bilden men jag missar något...Jag skulle ha 2D-array kanske? Kan någon ge mig en tips för att kunna ha output som bilden?

Permalänk
Medlem

Två loopar. En par rad som skall skrivas ut.
Det är nog det enklaste sättet.

Permalänk
Medlem

Du behöver även se till att varje tal skrivs ut med samma bredd, vilket du kan göra genom att t.ex. använda System.out.format med rätt argument.

Permalänk
Medlem

Tack men jag får något konstigt output....:

1 2 3 4 5 6
265 280 306 284 260 253

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du behöver även se till att varje tal skrivs ut med samma bredd, vilket du kan göra genom att t.ex. använda System.out.format med rätt argument.

Jag tror att output ser ut bra men jag är osäker kod kvalitets. Jag tror att jag behöver skapa 2D Array och spara a och diceValue[a] . Sedan printa ut med hjälp av for. Tack för alla tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANesya:

<Uppladdad bildlänk>

Jag tror att output ser ut bra men jag är osäker kod kvalitets. Jag tror att jag behöver skapa 2D Array och spara a och diceValue[a] . Sedan printa ut med hjälp av for. Tack för alla tips

Det skulle bara krångla till det, du behöver ändå två for-loopar för att skriva ut raderna var för sig. Indexen är ju dessutom alltid 1, 2, 3, o.s.v., så det finns ingen större mening med att spara dem.

Arrayer i Java börjar förresten på index 0, så just nu hoppar du över det första elementet i arrayen eftersom du börjar på 1 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det skulle bara krångla till det, du behöver ändå två for-loopar för att skriva ut raderna var för sig. Indexen är ju dessutom alltid 1, 2, 3, o.s.v., så det finns ingen större mening med att spara dem.

Arrayer i Java börjar förresten på index 0, så just nu hoppar du över det första elementet i arrayen eftersom du börjar på 1 istället.

Stämmer! Tack,