EMI Störningar från Corsair RM1000X 1000W

Permalänk

EMI Störningar från Corsair RM1000X 1000W

Hej

Finns här någon duktig elektriker
Har lite problem med störningar i elnätet och har lyckats lokalisera detta till ett av nätaggregaten.
Har lyssnat av med AM radio och den ger verkligen utslag just på detta nätaggregat.
Enligt AM radion ligger störningarna i bandet 1500-1600 kHz
Ska prova att byta nätaggregat etc.

Går detta på garantin tror ni för det är väll inte normalt att det ska slå ut hela PLC kommunikationen i fastigheten ?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stefan_K77:

Hej

Finns här någon duktig elektriker
Har lite problem med störningar i elnätet och har lyckats lokalisera detta till ett av nätaggregaten.
Har lyssnat av med AM radio och den ger verkligen utslag just på detta nätaggregat.
Enligt AM radion ligger störningarna i bandet 1500-1600 kHz
Ska prova att byta nätaggregat etc.

Går detta på garantin tror ni för det är väll inte normalt att det ska slå ut hela PLC kommunikationen i fastigheten ?

Det finns ju EMI-krav på grejerna och dessa måste uppfyllas för att produkt ska få säljas. Rimligen är det självskattade siffror som gäller och det är nog godkänt på serien i stort, men du kanske har ett exemplar där detta kan ske.

Är det kabelburet transmission så hade jag spontant monterat en torroid/ferrit på strömkabeln för att se om det avhjälper. Inte funderat på det i detalj men då det är AC 50 Hz i kabeln så får man väl försöka undertrycka störningar i 150kHz - 3 MHz kanske.

Mycket oklart om man kan lyckas ta det på garanti iom du måste bevisa felet och kunna återskapa det pålitligt.

När du nämner "PLC" menar du då möjligen Power-line communication? Dvs Ethernet över elnätet?
Vissa PLC kommer ju med filter i dosan och kopplar matning genom sig. De är nog att föredra än de man bara pluggar in bredvid datorn i ett annat uttag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns ju EMI-krav på grejerna och dessa måste uppfyllas för att produkt ska få säljas. Rimligen är det självskattade siffror som gäller och det är nog godkänt på serien i stort, men du kanske har ett exemplar där detta kan ske.

Är det kabelburet transmission så hade jag spontant monterat en torroid/ferrit på strömkabeln för att se om det avhjälper. Inte funderat på det i detalj men då det är AC 50 Hz i kabeln så får man väl försöka undertrycka störningar i 150kHz - 3 MHz kanske.

Mycket oklart om man kan lyckas ta det på garanti iom du måste bevisa felet och kunna återskapa det pålitligt.

När du nämner "PLC" menar du då möjligen Power-line communication? Dvs Ethernet över elnätet?
Vissa PLC kommer ju med filter i dosan och kopplar matning genom sig. De är nog att föredra än de man bara pluggar in bredvid datorn i ett annat uttag.

Hejsan

Har faktiskt redan ett EMI filter för ett par 1000 lappar. Tyvärr verkar detta inte räcka till har fått sätta 4 st torroid/ferrit på varje fas för att få Power-line communication mellan mikro växelriktarna och Gatwayen att fungera 100%
Det är alltså en solcells anläggning som störs ut av nätaggregatet som sitter kabelvägen ca 15 meter bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_K77:

Hejsan

Har faktiskt redan ett EMI filter för ett par 1000 lappar. Tyvärr verkar detta inte räcka till har fått sätta 4 st torroid/ferrit på varje fas för att få Power-line communication mellan mikro växelriktarna och Gatwayen att fungera 100%
Det är alltså en solcells anläggning som störs ut av nätaggregatet som sitter kabelvägen ca 15 meter bort.

Känns otroligt att psun skulle störa solcellerna? Om du kopplar ur psu fungerar dem då?

Solceller är kända för att ge stora störningar om de inte är korrekt installerade, vilket många tyvärr är

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Känns otroligt att psun skulle störa solcellerna? Om du kopplar ur psu fungerar dem då?

Solceller är kända för att ge stora störningar om de inte är korrekt installerade, vilket många tyvärr är

Hej

Kan bekräfta att det inte är solcellerna eller växelriktarna som stör PLC trafiken. Har själv installerat

Med datorn avstängd fungerar det utan de extra torroid/ferrit ringarna på faserna.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stefan_K77:

Hejsan

Har faktiskt redan ett EMI filter för ett par 1000 lappar. Tyvärr verkar detta inte räcka till har fått sätta 4 st torroid/ferrit på varje fas för att få Power-line communication mellan mikro växelriktarna och Gatwayen att fungera 100%
Det är alltså en solcells anläggning som störs ut av nätaggregatet som sitter kabelvägen ca 15 meter bort.

Skrivet av Stefan_K77:

Hej

Kan bekräfta att det inte är solcellerna eller växelriktarna som stör PLC trafiken. Har själv installerat

Med datorn avstängd fungerar det utan de extra torroid/ferrit ringarna på faserna.

Jag pratar jag om en ferrit som kopplas direkt på störande apparatkabel, kan såklart behövas flera om det ska dämpas ordentligt. Det låter som att du pratar om ferriter som kopplas i elcentralen iom det är "faser" eller missförstod jag dig?

Framgår fortfarande inte om det är kabelbundet eller strålande störning men utifrån du skriver så verkar det vara trådbundet?

Vad är det för stoppband på ditt EMI-filter?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag pratar jag om en ferrit som kopplas direkt på störande apparatkabel, kan såklart behövas flera om det ska dämpas ordentligt. Det låter som att du pratar om ferriter som kopplas i elcentralen iom det är "faser" eller missförstod jag dig?

Framgår fortfarande inte om det är kabelbundet eller strålande störning men utifrån du skriver så verkar det vara trådbundet?

Vad är det för stoppband på ditt EMI-filter?

Ja jag förstog det att du menade de som man sätter på kabeln men tror inte de kommer räcka till.

De jag har satte sitter i el centralen så hela solcells anläggningen är nu isolerad från övriga nätet och huset.

Det EMI filter jag har är detta. Står dock inte så mycket om det.

FN3280H-25-33

https://www.mouser.se/ProductDetail/Schaffner/FN3280H-25-33?qs=62ecY7oL%252BWOzYqih9%2F2oQA%3D%3D

I denna ordning sitter allt nu.

1. El central Nätet och Huset
2. ferriter ringar på varje fas.
3 Nätfilter FN3280H-25-33
4. 63 stycken växelriktare uppdelade på 3 faser.
5. Gateway 3 fas ihopkopplad på samma kabel som växelriktarna

Inga störningar alls nu.

Håller på att prata med tillverkaren om filtret inte räcker till och ringarna också behövs eller om filtret är trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_K77:

Hej

Kan bekräfta att det inte är solcellerna eller växelriktarna som stör PLC trafiken. Har själv installerat

Med datorn avstängd fungerar det utan de extra torroid/ferrit ringarna på faserna.

Stör psun din wifi etc också? Har du haft problem innan dina solceller?

För oftast är problemet det senast installerade.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Stör psun din wifi etc också? Har du haft problem innan dina solceller?

För oftast är problemet det senast installerade.

Ja jag ska inte säga att jag inte haft problem med internet både trådat och trådlöst.

Helt plötsligt har allt bara brutits och ibland har inte ens en omstart av routern hjälpt.

Vet ännu inte om PSU är orsaken till det.

Har haft solcellerna sedan 2014 och installerade EMI filtret 2019

Störningarna upptäcktes i somras vid utbyggnad av solcellerna.

Felet hittades nu i närtid som orsakade att de nya panelerna inte hittades av Gatwayen.

Samt att även den äldre anläggningen slutade att fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_K77:

Ja jag ska inte säga att jag inte haft problem med internet både trådat och trådlöst.

Helt plötsligt har allt bara brutits och ibland har inte ens en omstart av routern hjälpt.

Vet ännu inte om PSU är orsaken till det.

Om du kopplar psu genom filtret får du störningar också? Filter skall väl sitta så nära som möjligt...
Har du jord överallt?

Om du installerat solcellerna, är du elektriker? Isåfall borde din firma ha en metrel q4 eller dylikt där du kan logga bruset

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stefan_K77:

Ja jag förstog det att du menade de som man sätter på kabeln men tror inte de kommer räcka till.

De jag har satte sitter i el centralen så hela solcells anläggningen är nu isolerad från övriga nätet och huset.

Det EMI filter jag har är detta. Står dock inte så mycket om det.

FN3280H-25-33

https://www.mouser.se/ProductDetail/Schaffner/FN3280H-25-33?qs=62ecY7oL%252BWOzYqih9%2F2oQA%3D%3D

I denna ordning sitter allt nu.

1. El central Nätet och Huset
2. ferriter ringar på varje fas.
3 Nätfilter FN3280H-25-33
4. 63 stycken växelriktare uppdelade på 3 faser.
5. Gateway 3 fas ihopkopplad på samma kabel som växelriktarna

Inga störningar alls nu.

Håller på att prata med tillverkaren om filtret inte räcker till och ringarna också behövs eller om filtret är trasigt.

Filtret har bra attenuering i bandet i fråga, typ 70-50 dB för 1-10 MHz så det lär väl inte läcka några 1-2 MHz störningar den vägen.

Om du är säker på att det är kabelbundna störningar från nätagget så låter det fortsatt rimligare att sätta ferrit på apparatkabel och möjligen ett filter på nätagget istället för att köra alla andra grejer. Kirurgisk åtgärd istället för att fälla bombmattor.

Det sagt, omformare är riktigt elaka grejer, mycket störningar, så säkert bra att filtrera dessa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_K77:

Ja jag ska inte säga att jag inte haft problem med internet både trådat och trådlöst.

Helt plötsligt har allt bara brutits och ibland har inte ens en omstart av routern hjälpt.

Vet ännu inte om PSU är orsaken till det.

Har haft solcellerna sedan 2014 och installerade EMI filtret 2019

Störningarna upptäcktes i somras vid utbyggnad av solcellerna.

Felet hittades nu i närtid som orsakade att de nya panelerna inte hittades av Gatwayen.

Samt att även den äldre anläggningen slutade att fungera

Har dem nya solcellerna optimerare?
https://www.elinstallatoren.se/2020/05/darfor-stor-solcellern...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du kopplar psu genom filtret får du störningar också? Filter skall väl sitta så nära som möjligt...
Har du jord överallt?

Om du installerat solcellerna, är du elektriker? Isåfall borde din firma ha en metrel q4 eller dylikt där du kan logga bruset

Vad menar du med att koppla igenom ?

Så här är det kopplat nu

1. PSU - Elcentral - Filter - KRAFTIGA störningar - Solcells anläggningen

Detta fungerar

2. PSU - Elcentral - Ringar 3 st på varje fas - Filter - INGA störningar - Solcells anläggningen

EMI filtret ska sitta i närheten av el centralen för att helt avskilja solcells anläggningen från nät och fastighet.

Nej jag är inte elektriker och på den tiden då anläggningen installerades gällde andra regler Installerade själv och elektrikern i byn kom och kollade och godkände. Nu förtiden är det riktigt bökigt.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej inte optimerare utan mikroväxelriktare liknade enphase.

Störningarna kommer inte från dessa utan från just denna PSU det är redan bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_K77:

Nej inte optimerare utan mikroväxelriktare liknade enphase.

Störningarna kommer inte från dessa utan från just denna PSU det är redan bekräftat.

Om störningarna började när nya solceller installerades så är väl orsaken dem om du nu inte köpte psun efter?
Bara för psu ger utslag så betyder det inte att den är orsaken.

Min kollega installerade Frekvensomriktare till en fläkt och när de slog på den så svajade belysningen ibland, inte alltid.

Visade sig att det var mjukstartaren hos grannen som gav störningarna när pumpen gick.

Helt annan anläggning uppkom enbart efter frekvensomriktaren installerades som hade emi filter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Filtret har bra attenuering i bandet i fråga, typ 70-50 dB för 1-10 MHz så det lär väl inte läcka några 1-2 MHz störningar den vägen.

Om du är säker på att det är kabelbundna störningar från nätagget så låter det fortsatt rimligare att sätta ferrit på apparatkabel och möjligen ett filter på nätagget istället för att köra alla andra grejer. Kirurgisk åtgärd istället för att fälla bombmattor.

Det sagt, omformare är riktigt elaka grejer, mycket störningar, så säkert bra att filtrera dessa.

Jag har inte provat det faktiskt men kan säkert sätta där också.
Ja det kan inte vara något annat som stör. Stänger jag av datorn inga störningar.

EMI filtret och ringarna ska vara installerade på det ställe de sitter enligt tillverkaren för växelriktarna.
På detta sätt isolerar man hela anläggningen från huset och nätet.

Sedan när man vet om som i detta fall att det finns utrustning som stör så kan man sätta på dessa också.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om störningarna började när nya solceller installerades så är väl orsaken dem om du nu inte köpte psun efter?
Bara för psu ger utslag så betyder det inte att den är orsaken.

Min kollega installerade Frekvensomriktare till en fläkt och när de slog på den så svajade belysningen ibland, inte alltid.

Visade sig att det var mjukstartaren hos grannen som gav störningarna när pumpen gick.

Helt annan anläggning uppkom enbart efter frekvensomriktaren installerades som hade emi filter

Nej det är det inte för det finns inga störningar om datorn med den störande PCUN stängs av.
Detta är redan kontrollerat. PCUN orsakar kraftiga störningar.

Men nu vet jag ju hur jag ska hantera det och vad som orsakat allt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stefan_K77:

Jag har inte provat det faktiskt men kan säkert sätta där också.
Ja det kan inte vara något annat som stör. Stänger jag av datorn inga störningar.

EMI filtret och ringarna ska vara installerade på det ställe de sitter enligt tillverkaren för växelriktarna.
På detta sätt isolerar man hela anläggningen från huset och nätet.

Sedan när man vet om som i detta fall att det finns utrustning som stör så kan man sätta på dessa också.

Ja, men tillverkaren av solcellsanläggningen kan ju inte ge rekommendationer om någon annan produkt.
Om du nu har ett nätagg som skickar ut störningar så är det ju solklart att det är där man ska sätta filtret, för att inte släppa ut störningar i resten av elnätet.

Vad du gör med solcellsanläggningen i stort kan jag inte svara på. Troligen ska du inte ändra ett smack iom både avsaknad av behörighet och att den fungerar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, men tillverkaren av solcellsanläggningen kan ju inte ge rekommendationer om någon annan produkt.
Om du nu har ett nätagg som skickar ut störningar så är det ju solklart att det är där man ska sätta filtret, för att inte släppa ut störningar i resten av elnätet.

Vad du gör med solcellsanläggningen i stort kan jag inte svara på. Troligen ska du inte ändra ett smack iom både avsaknad av behörighet och att den fungerar.

Nej klart de inte kan. Men de ger rekommendationer för sin produkt.
PLC störningar är faktiska riktigt vanligt för denna typ av anläggning och då ska alla filter etc. sitta strax innan för att skydda anläggningen från ful el från både hus och nätet. Sedan sätter man dit extra på de produkter man vet om stör.

Nej jag vet att reglerna ändrats och lugn jag ska inte ändra något Det var bättre för som man brukar säga.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stefan_K77:

Nej klart de inte kan. Men de ger rekommendationer för sin produkt.
PLC störningar är faktiska riktigt vanligt för denna typ av anläggning och då ska alla filter etc. sitta strax innan för att skydda anläggningen från ful el från både hus och nätet. Sedan sätter man dit extra på de produkter man vet om stör.

Nej jag vet att reglerna ändrats och lugn jag ska inte ändra något Det var bättre för som man brukar säga.

Ja, det första du skriver om störningar är vanligt från anläggningen. Men du är ju tydlig med att påpeka att störningarna du nu har haft bekymmer med härstammar från nätagget. Då är det skitsamma vad som gäller för solcellsanläggningen då det inte är störningar från denna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Samtidigt varför göra en höna av en fjäder.
Om du konstaterat att det är det specifika agget i fråga, köpt ett nytt?

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, det första du skriver om störningar är vanligt från anläggningen. Men du är ju tydlig med att påpeka att störningarna du nu har haft bekymmer med härstammar från nätagget. Då är det skitsamma vad som gäller för solcellsanläggningen då det inte är störningar från denna.

Inte från anläggningen utan är vanligt att denna typ av anläggning drabbas av störningar från annan elektronik och från nätet.

Och som installations manualen förespråkar detta med placering av filtret så är det det som ska följas just för att inte få in störningar från annan elektronik eller från grannen.

https://www.acsolarwarehouse.com/wp-content/uploads/2020/05/P...

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Samtidigt varför göra en höna av en fjäder.
Om du konstaterat att det är det specifika agget i fråga, köpt ett nytt?

Har inte kommit så långt ännu

Men det kommer troligen bli ett garanti ärende för det är så pass kraftiga störningar och det är inte normalt.

Netgear var villiga att byta ut sin PCU till en switch då jag först misstänkte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_K77:

Har inte kommit så långt ännu

Men det kommer troligen bli ett garanti ärende för det är så pass kraftiga störningar och det är inte normalt.

Netgear var villiga att byta ut sin PCU till en switch då jag först misstänkte den.

Tror inte de kommer acceptera din RMA om du inte mäter ordentligt.
PSU till switch ~50kr
Ny 1000w RMx ~ 2.2k

Sen enligt ditt bifogade felsökningsdiagram skall alla utgående grupper ha ringar för att säkerställa funktion.

Personligen ser funktionslösningen ganska b ut.
Borde räcka enbart med ringar från solceller ut mot nätet då din ElCentral ändå inte har connection mot solcellerna direkt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Tror inte de kommer acceptera din RMA om du inte mäter ordentligt.
PSU till switch ~50kr
Ny 1000w RMx ~ 2.2k

Sen enligt ditt bifogade felsökningsdiagram skall alla utgående grupper ha ringar för att säkerställa funktion.

Personligen ser funktionslösningen ganska b ut.
Borde räcka enbart med ringar från solceller ut mot nätet då din ElCentral ändå inte har connection mot solcellerna direkt

Nä det är inte säkert de gör. Få mäta med ett oscilloskop och spela in en video

Ja det räcker ju för att inte få in störningarna till solcellssystemet från huset och nätet.
Men som vi nu vet var störningen kommer ifrån så kan jag sätta även på den gruppen / grupper som har denna typ av elektronik som kan ge störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_K77:

Nä det är inte säkert de gör. Få mäta med ett oscilloskop och spela in en video

Ja det räcker ju för att inte få in störningarna till solcellssystemet från huset och nätet.
Men som vi nu vet var störningen kommer ifrån så kan jag sätta även på den gruppen / grupper som har denna typ av elektronik som kan ge störningar.

Du lär nog få göra det... Sen beror det på hur gammal din psu är....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Du lär nog få göra det... Sen beror det på hur gammal din psu är....

Det är 10 års garanti på den

Behövde INTE mäta lite bilder och en kort video räckte den kommer bli utbytt

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stefan_K77:

Inte från anläggningen utan är vanligt att denna typ av anläggning drabbas av störningar från annan elektronik och från nätet.

Och som installations manualen förespråkar detta med placering av filtret så är det det som ska följas just för att inte få in störningar från annan elektronik eller från grannen.

https://www.acsolarwarehouse.com/wp-content/uploads/2020/05/P...

Nu upplever jag det som att vi missförstår varandra.
Filter sätter man på apparater både för att filtrera inkommande men även för att inte släppa ut störningar. Däremot kan man fundera på om man ska ha paraply på dig för att du inte ska bli blöt eller plasta in himlen. Ett filter på nätagget (som är störkällan) är här ett paraply.

Nätagg har ju redan filter och de är också switch-omformare, en väldigt brusig apparat. Kanske är filtret trasigt (i Corsair nätagget). Då du själv säger att du identifierat att störningarna härstammar från nätagget så känns det naturliga här att sätta AC-filter för att störningarna inte ska läcka ut. Rekommendation och lösningen som är den rimligaste. Vill du väljer att montera ett filter på störkällan för att inte läcka ut och låta brus och störningar studsa runt i ditt elnät är upp till dig men jag kan inte hålla med om att "ett filter för solcellsanläggningen är lösningen på brus som kommer från en helt annan icke-relaterad enhet".

Med det sagt säger jag inte något om att du ska påverka filtret som sitter idag. Fast installerad utrustning ska du ge inte röra då du själv säger att du inte har behörighet. Dessutom fyller den en funktion precis som filtret i ett nätagg fyller en funktion.

Om du nu inte har några problem med något alls och kan köra datorn utan att störa ut anläggning så får jag önska dig lycka till med reklamationen mot tillverkaren (om det nu ens är intressant att göra).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin