Nvidia återgår till äldre strömkontakt med Geforce RTX 4070

Permalänk
Melding Plague

Nvidia återgår till äldre strömkontakt med Geforce RTX 4070

Med kommande Geforce RTX 4070 rapporteras Nvidia skippa den kontroversiella 12VHPWR-kontakten, i alla fall delvis.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kände exakt samma sak! Behövs inte sägas mer än så.

// Gyhlen

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

ouch då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Men de har ju fått med alla på tåget nu? Alla nätagg framöver har stöd, …

Va? Nu sabbar de ju sin egen standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men de har ju fått med alla på tåget nu? Alla nätagg framöver har stöd, …

Va? Nu sabbar de ju sin egen standard

@medbor
De skickar väl med 16pin till 8pin adapter framöver 😊

Permalänk
Medlem

Nvidia is the firestarter, som vanligt.
Inte relaterad till strömporten, men relaterad till Nvidia grafikkort!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

12VHPWR är nog en dyrare kontakt och kanske inte finns samma behov på mindre törstiga korten?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

12VHPWR är nog en dyrare kontakt och kanske inte finns samma behov på mindre törstiga korten?

Tror mer på det där, att det handlar mer om snålhet än någon annan princip, och att det är en billigare lösning som vinner på korten där detta inte fyller något direkt syfte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Väldigt förvånande att vi inte hört något datum än 13/4 är ju snart tror kortet blir försenat .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd

Vad är egentligen problemet? Det är väl bara bra?
Och gällande framtida nätagg så kommer väl alltid finnas någon form av adapter eller andra uttag för vanliga kablar. Finns ju plats på nätaggen och lär väl alltid göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad är egentligen problemet? Det är väl bara bra?
Och gällande framtida nätagg så kommer väl alltid finnas någon form av adapter eller andra uttag för vanliga kablar. Finns ju plats på nätaggen och lär väl alltid göra det.

Att man väljer att först tvinga på en halvgenomtänkt standard och sen går tillbaka innan det ens handlar om en ny generation? Nvidia har ju för övrigt blivit kända i närtid för att leverera FANTASTISKA adaptrar...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad är egentligen problemet? Det är väl bara bra?
Och gällande framtida nätagg så kommer väl alltid finnas någon form av adapter eller andra uttag för vanliga kablar. Finns ju plats på nätaggen och lär väl alltid göra det.

Om det är något vi lärt oss av hela historien är det väl att vi absolut inte ska använda just adaptrar på nätaggregat...

Det har ju gjort nätaggregatet dyrare, något som knappast är bra

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

12VHPWR är nog en dyrare kontakt och kanske inte finns samma behov på mindre törstiga korten?

Framförallt behöver dom inte skicka med någon converter

Permalänk
Medlem

Vad jag sett från andra sidor så verkar det vara direktiv från Nvidia att för RTX 4070 så är det frivilligt att antingen använda gamla 6/8 pin kontakterna eller nya 16 pin 12vhpwr kontakten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Om det är något vi lärt oss av hela historien är det väl att vi absolut inte ska använda just adaptrar på nätaggregat...

Det har ju gjort nätaggregatet dyrare, något som knappast är bra

De nuvarande 6+2, kommer ju sitta kvar. Och adaptrarna till 12vpwr har ju fungerat utan besvär sedan de satte låsen på de.

Så nya nätagg lär ju ha båda valmöjligheterna, att dra 6+2 direkt från nätagg, som vanligt. Eller dra 12vpwr direkt från nätagget.

Permalänk
Medlem

Bra. Som det är nu är det för lätt att rika att inte sätta i kontakten ordentligt. Så de kan gott vänta lite med detta tills standarden är reviderad. Det vore det bästa för alla parter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Efter att ha hört om problem med att använda adaptrar till de nya 16 pins anslutningarna så hade jag hellre tagit 8pin eller 8+6pin eller 8+8pin strömkontakt(er) än den nya 12VHPWR-kontakten om jag får välja.

Haft lite fundering på om jag kanske ska köpa nytt nätagg också i samband med nytt grafikkort.
Trotts att jag redan har ett hyfsat bra. Bara för att följa senaste standarden och slippa adaptrarna.

Men behöver man inte 12VHPWR-kontakten oavsett så behåller jag mitt nuvarande nätagg.

Permalänk
Medlem

Törs man gissa på att detta har något att göra med den sämre ekonomin och att färre därmed kommer bygga helt nya system utan istället uppgradera sina gamla. Någon som väljer att köpa en 4070 sitter förmodligen med en i7-8xxx eller bättre och då är processorn inte mycket till flaskhals. Men de sitter även med de gamla typer av kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Törs man gissa på att detta har något att göra med den sämre ekonomin och att färre därmed kommer bygga helt nya system utan istället uppgradera sina gamla. Någon som väljer att köpa en 4070 sitter förmodligen med en i7-8xxx eller bättre och då är processorn inte mycket till flaskhals. Men de sitter även med de gamla typer av kontakter.

Om det stämmer att adaprarna fungerar om man inte böjer på den mycket vid kabeldraging så är det inte några problem med den nya 12kontakten. LTT sa att 8pin var 3x 12v och 5 -12v. Så skulle inte bli så stor skillnad på pappret med 6+12v samt 6+12-v. Gentemot 6+12v och 10-12v. Ser ju inte så bra ut nu.

Tror mer att de vill få ner priserna på datorn då de använder sex och åtta snarare en high end PSY för datorerna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag var rätt negativt inställd till 12VHPWR kontakten när den kom. Mindre marginaler kommer alltid ge fler användarfel, och så blev det ju också. Klart det var kalkylerat av Nvidia och dom var ju inte svåra att ha att göra med heller när det smälte vad jag förstår.

Sen lärde sig folk att man måste vara försiktig och efter det verkar det ju fungera bra. Jag personligen gillar kontakten nu, men jag dubbelkollar alltid att den sitter ordentligt när jag flyttat runt i datorn. Jag ser det som en del av allt annat man skall vara försiktig med i sin PC, och tycker inte det är något problem.

Det har ju varit en del skitsnack om kontakten också. Att den inte skulle "klicka" t.ex. Men iallafall min klickar ljudligt när man sätter i den.

Jag kan förstå att den inte används om det ändå bara blir en eller två PCIE-Ström-kontakter som på dessa korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag var rätt negativt inställd till 12VHPWR kontakten när den kom. Mindre marginaler kommer alltid ge fler användarfel, och så blev det ju också. Klart det var kalkylerat av Nvidia och dom var ju inte svåra att ha att göra med heller när det smälte vad jag förstår.

Sen lärde sig folk att man måste vara försiktig och efter det verkar det ju fungera bra. Jag personligen gillar kontakten nu, men jag dubbelkollar alltid att den sitter ordentligt när jag flyttat runt i datorn. Jag ser det som en del av allt annat man skall vara försiktig med i sin PC, och tycker inte det är något problem.

Det har ju varit en del skitsnack om kontakten också. Att den inte skulle "klicka" t.ex. Men iallafall min klickar ljudligt när man sätter i den.

Jag kan förstå att den inte används om det ändå bara blir en eller två PCIE-Ström-kontakter som på dessa korten.

Delar din åsikt här. Byggde om datorn under kvällen, bytt mitt Define R5 Blackout mot ett Define R7. Att dra de fyra PCI-E strömkablarna genom chassit var ingen höjdare. Nätagget saknar ATX 3.0-stöd, annars hade det varit en simpel liten kabel. Corsairs kabel de erbjuder maxar 450W med min nätdel, grafikkortet kan dra uppåt 510W. Lite sugen på att byta men eh, får vara så länge.

Fick ihop datorn tillslut, har ingen fönsterpanel i detta chassi så det syns inte. Nogrann med att strömkablarna är korrekt anslutna, inget som egentligen skiljer denna kontakt mot vilken annan kontakt egentligen.

Intressant val dock. Kanske meningslöst memd denna på berörda kort, en kostnad man kan bespara och öka kompatibiliteten med äldre system som någon nämnde innan kanske.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

12VHPWR är nog en dyrare kontakt och kanske inte finns samma behov på mindre törstiga korten?

Skrivet av evil penguin:

Tror mer på det där, att det handlar mer om snålhet än någon annan princip, och att det är en billigare lösning som vinner på korten där detta inte fyller något direkt syfte.

Önskar att jag inte trodde på den där teorin så mycket som jag gör. Med de hiskeliga priserna på grafikkort ska de också hålla på och spara ören på något så dumt som en kabel vars standard de envisats med att pusha på oss.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

12VHPWR är nog en dyrare kontakt och kanske inte finns samma behov på mindre törstiga korten?

Köpare av "mellanklassen" kanske inte uppgraderar annat samtidigt samt kanske de inte är lika vana datorbyggare som har full koll på vad som krävs vid montering av den nya kontakten.
Men tankegången kanske faller mad tanke på priserna i "mellanklassen"
Finns det ingen välgrundad orsak till att använda en nyare kontakt så ser jag inget konstigt i att använda en kontakt som är vanligt förekommande på marknaden, även jag tror att det är en mer ekonomisk lösning vilket normalt påverkar försäljningspriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Väldigt förvånande att vi inte hört något datum än 13/4 är ju snart tror kortet blir försenat.

Nvidia vill kanske inte förstöra en bra lansering med negativa recensioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Nvidia vill kanske inte förstöra en bra lansering med negativa recensioner?

Kanske ingen aning faktiskt . Korten skall ju börja skickas ut när som helst för testning om det släpps den 13 . Då brukar det bli många bilder och lite prestanda resultat brukar läcka .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Nvidia vill kanske inte förstöra en bra lansering med negativa recensioner?

Lanseringen kommer (med all rätt) sågas av de flesta ändå p.g.a Nvidias prissättning. Köp en komplett konsoll i stället för ett ockerprisat mellanklasskort om ni inte vill slänga era surt förvärvade slantar i (Nvidia)sjön.

Permalänk
Medlem

Helt onödigt på budget korten så inte speciellt konstigt alls!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Helt onödigt på budget korten så inte speciellt konstigt alls!

Det är verkligen nya tider om man anser att 8-10K kr kort är budget kort

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Lanseringen kommer (med all rätt) sågas av de flesta ändå p.g.a Nvidias prissättning. Köp en komplett konsoll i stället för ett ockerprisat mellanklasskort om ni inte vill slänga era surt förvärvade slantar i (Nvidia)sjön.

Så man kan få uppskalad 768p utan stöd för mus och tangentbord i 30fps?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.