Fråga angående fläktljud

Permalänk
Medlem

Fråga angående fläktljud

Jag uppgradera från ett 1060 6GB till MSI RX 6750 XT Mech 2 OC för ett tag sedan och undrar om någon här har ett liknande kort och hur ni upplever ljudnivån? Jämfört med mitt gamla 1060 som jag knappt hörde så är det väldigt stor skillnad. Ibland hör jag även något knäppande ljud som antagligen sker när varvtalen plötsligt ändras.
Tänkte höra här innan om det är några inställningar som ska göras, annars blir det nog att returnera det för jag har fortfarande öppet köp.

Permalänk
Medlem

Alla grafikkort låter "mycket" ur kartong tycker jag, det du bör göra är undervolta finns många guider på hur man gör.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga första steget för AMD kort ifall man är känslig för fläktljud ska vara att man sätter en "custom" fläktkurva. Hur enkelt som helst då AMD har det inbyggt i deras moderna och snygga kontrollpanel jämfört med Nvidias stenålder gui.
Nästa steg är undervoltning.

Jag brukar börja med att hitta någon på reddit/google som delar deras fläktkurva och utvecklar vidare därifrån.

Permalänk
Medlem

Fläktkurvor och undervoltning är nytt för mig
Jag tänker mest så att det inte är något fel på kortet, lite konstigt för en oinsatt att det nya låter så mycket mer än det gamla, där behövde jag inte pilla med kurvor och volt^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pösk:

Fläktkurvor och undervoltning är nytt för mig
Jag tänker mest så att det inte är något fel på kortet, lite konstigt för en oinsatt att det nya låter så mycket mer än det gamla, där behövde jag inte pilla med kurvor och volt^^

Tyvärr är detta kort ett av de sämre ur kylningsperspektiv då det är deras lågprisalternativ. Så vill att det ska låta mindre får du byta kort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)