Bahnhof kräver retroaktiv månadshöjning, vem har rätt och fel?
Hej!
Som rubriken lyder så har jag ett problem med @Bahnhof AB, där jag är relativt säker att jag har rätt, men vill kolla om någon har bättre koll än mig och kan påvisa att jag faktiskt har fel här.
Efter ett antal höjningar på bredbandet de senaste åren, där min senaste faktura är på 419kr i månaden (höjning med ca 15% från 356kr/mån), så har jag kollat runt lite för att se vad det finns för alternativ.
Såg då att jag kan få samma hastighet (250/250) via Halebop för 369kr/månad, med de 3 första månaderna gratis, vilket då motsvarar 1707kr lägre kostnad under första året (419kr/mån x12 = 5028kr mot Halebops 369kr/mån x9 = 3321kr).
Nu till problemet.
06-12-2022 fick jag en faktura som skulle betalas senast den 31-12-2022.
Den fakturan gäller för perioden 01-02-2023 - 30-04-2023.
På fakturan står där "Nytt pris 356 kr/mån gäller sedan 2022-09-10". Det datumet är då jag bytte från 100/100 till 250/250 då jag såg att det kostade mig 7kr mer per månad för den högre hastigheten. En "no brainer" enligt mig.
Avgiften för den perioden är 1068kr. Detta motsvarar exakt 356kr/mån. Inga konstigheter än så länge.
Nu när Bahnhof skickade ut en faktura för nästa period, alltså 01-05-2023 - 31-07-2023, så har dom även lagt till:
"Justering av Bredband, avser 2023-02-01 -- 2023-04-30
Avser 250/250 Mbit/s, *Min adress här, borttagen av uppenbara skäl*
Nytt pris 419 kr/mån gäller sedan 2023-02-01
De vill då alltså ca 3 månader efter att dom skickat ut, och jag har betalat den förra räkningen, höja min avgift med ca 15%, 63kr/mån, retroaktivt.
Jag tänker så klart att det har blivit en miss här av något slag, så beslutar mig att kontakta dem via deras chatt för att delvis korrigera denna retroaktiva höjning så att den tas bort, samt att dubbelkolla så att mitt abonnemang har sagts upp till 30-04-2023, då Halebop sade att de skulle sköta detta. Mitt abonnemang har ej sagts upp, och personen jag pratar med på support hävdar att jag har godkänt höjningen av månadsbeloppet.
Personen hävdar också att de "i god tid" har meddelat mig om höjningen via mail.
Jag kan se massa emails jag fått från Bahnhof, men inte detta mail som de påstår sig ha skickat.
Detta mail ska ha varit skickat 06-12-2022, exakt samma datum som de skickat min faktura där avgiften framgår att den är 356kr/mån, och inget nämns om 419kr/mån.
Den nya avgiften ska gälla från 01-02-2023, samma datum som fakturan de skickat ut samma dag gäller ifrån.
Fakturan ska betalas senast 31-12-2022.
Jag har kollat både vanliga och skräpposten, men detta mail från Bahnhof om en prishöjning kan jag ej se.
På fakturan jag redan betalat för 3 månader sedan för perioden Feb-April syns inget om någon höjning till 419kr per månad.
Så mina frågor.
Har jag verkligen på något lagligt sätt gått med på 419kr i månaden?
Jag har aldrig betalat den månadssumman.
Jag har inte blivit meddelad om den nya månadssumman förens 3 månader senare när nästa räkning kom.
Den månadssumman har inte framgått på den faktura som Bahnhof själv skickat ut för den perioden, som jag redan har betalat.
Min andra fråga är, låt oss säga att jag hade gjort en miss, och faktiskt fått emailet om prishöjningen. Å ena sidan så har dom i så fall "meddelat om höjningen i god tid", i och med att dom då skickat mailet nästan 2 månader innan prishöjningen skulle ske. Dock är det mindre än än månad innan jag var tvungen att betala nästa räkning. Enligt lag måste dom meddela minst en månad innan höjningen sker.
Vad gäller där? Har dom meddelat mer än en månad innan, i och med att detta mail tydligen ska ha skickats i början på December, eller är det inte i nog god tid då jag hade mindre än en månad på mig att betala räkningen som är från och med datumet då prishöjningen gäller?
Jag ser det så här.
Jag har betalat räkningen som Bahnhof själva har skickat ut I December.
I denna faktura framgår det att månadsavgiften Feb-April är 356kr per månad.
Jag har således helt enligt lag och rätt gått med på den månadssumman.
Men jag har aldrig betalat en räkning där 419kr framgår som månadssumma.
Jag har inte betalat en räkning där summan 419kr/månaden framgår på något vis, eller att en höjning kommer att ske.
Om jag inte har helt fel, så har kund rätt att säga upp sitt abonnemang om de inte går med på den nya månadsavgiften.
På fakturan som kom i December, som gäller för perioden Feb-April, så är månadskostnaden klart och tydligt 356kr/mån.
Jag har således inte på något vis gått med på den nya månadskostnaden.
Jag bör därför inte kunna krävas på de 189kr Bahnhof vill ha retroaktivt.
Till det kan jag personligen tycka, att om de skickar ett mail 26 dagar innan nästa räkning måste betalas där de nämner en höjd månadskostnad som startar samma period som räkningen gäller ifrån, så har de ej meddelat kund inom en minst en månad i förväg.
189kr kan tyckas en struntsumma, absolut.
Men samtidigt känns det spontant som att de inte har någon som helst rätt att kräva mig på denna summa, då vi inte har något avtal om att jag ska betala dem 419kr per månad.
Personen jag pratade med i chatten slutade svara efter en stund, och valde sedan att inte säga något på ca ~45 min innan de avslutade chatten vilket också är väldigt dåligt kan jag tycka.
Om det finns intresse kan jag länka en video där jag scrollar igenom hela chattkonversationen, samt bilder på de två fakturorna i fråga (självklart med känslig personlig information, så som namn och adress censurerat).
Tacksam för svar!
Kan någon hänvisa till en bra källa (typ lawline, hallåkonsument etc), där en liknande fråga ställs och besvaras så vore jag väldigt tacksam, oavsett om det visar sig att jag har rätt eller fel i denna fråga. Har försökt att googla mig fram till rätt svar själv, men har inte riktigt lyckas hitta något likvärdigt exempel som tydliggör vem som står på rätt sida här.
Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2