Bahnhof kräver retroaktiv månadshöjning, vem har rätt och fel?

Permalänk
Medlem

Bahnhof kräver retroaktiv månadshöjning, vem har rätt och fel?

Hej!

Som rubriken lyder så har jag ett problem med @Bahnhof AB, där jag är relativt säker att jag har rätt, men vill kolla om någon har bättre koll än mig och kan påvisa att jag faktiskt har fel här.

Efter ett antal höjningar på bredbandet de senaste åren, där min senaste faktura är på 419kr i månaden (höjning med ca 15% från 356kr/mån), så har jag kollat runt lite för att se vad det finns för alternativ.
Såg då att jag kan få samma hastighet (250/250) via Halebop för 369kr/månad, med de 3 första månaderna gratis, vilket då motsvarar 1707kr lägre kostnad under första året (419kr/mån x12 = 5028kr mot Halebops 369kr/mån x9 = 3321kr).

Nu till problemet.

06-12-2022 fick jag en faktura som skulle betalas senast den 31-12-2022.
Den fakturan gäller för perioden 01-02-2023 - 30-04-2023.
På fakturan står där "Nytt pris 356 kr/mån gäller sedan 2022-09-10". Det datumet är då jag bytte från 100/100 till 250/250 då jag såg att det kostade mig 7kr mer per månad för den högre hastigheten. En "no brainer" enligt mig.
Avgiften för den perioden är 1068kr. Detta motsvarar exakt 356kr/mån. Inga konstigheter än så länge.

Nu när Bahnhof skickade ut en faktura för nästa period, alltså 01-05-2023 - 31-07-2023, så har dom även lagt till:
"Justering av Bredband, avser 2023-02-01 -- 2023-04-30
Avser 250/250 Mbit/s, *Min adress här, borttagen av uppenbara skäl*
Nytt pris 419 kr/mån gäller sedan 2023-02-01

De vill då alltså ca 3 månader efter att dom skickat ut, och jag har betalat den förra räkningen, höja min avgift med ca 15%, 63kr/mån, retroaktivt.
Jag tänker så klart att det har blivit en miss här av något slag, så beslutar mig att kontakta dem via deras chatt för att delvis korrigera denna retroaktiva höjning så att den tas bort, samt att dubbelkolla så att mitt abonnemang har sagts upp till 30-04-2023, då Halebop sade att de skulle sköta detta. Mitt abonnemang har ej sagts upp, och personen jag pratar med på support hävdar att jag har godkänt höjningen av månadsbeloppet.

Personen hävdar också att de "i god tid" har meddelat mig om höjningen via mail.
Jag kan se massa emails jag fått från Bahnhof, men inte detta mail som de påstår sig ha skickat.
Detta mail ska ha varit skickat 06-12-2022, exakt samma datum som de skickat min faktura där avgiften framgår att den är 356kr/mån, och inget nämns om 419kr/mån.
Den nya avgiften ska gälla från 01-02-2023, samma datum som fakturan de skickat ut samma dag gäller ifrån.
Fakturan ska betalas senast 31-12-2022.
Jag har kollat både vanliga och skräpposten, men detta mail från Bahnhof om en prishöjning kan jag ej se.
På fakturan jag redan betalat för 3 månader sedan för perioden Feb-April syns inget om någon höjning till 419kr per månad.

Så mina frågor.
Har jag verkligen på något lagligt sätt gått med på 419kr i månaden?
Jag har aldrig betalat den månadssumman.
Jag har inte blivit meddelad om den nya månadssumman förens 3 månader senare när nästa räkning kom.
Den månadssumman har inte framgått på den faktura som Bahnhof själv skickat ut för den perioden, som jag redan har betalat.

Min andra fråga är, låt oss säga att jag hade gjort en miss, och faktiskt fått emailet om prishöjningen. Å ena sidan så har dom i så fall "meddelat om höjningen i god tid", i och med att dom då skickat mailet nästan 2 månader innan prishöjningen skulle ske. Dock är det mindre än än månad innan jag var tvungen att betala nästa räkning. Enligt lag måste dom meddela minst en månad innan höjningen sker.
Vad gäller där? Har dom meddelat mer än en månad innan, i och med att detta mail tydligen ska ha skickats i början på December, eller är det inte i nog god tid då jag hade mindre än en månad på mig att betala räkningen som är från och med datumet då prishöjningen gäller?

Jag ser det så här.
Jag har betalat räkningen som Bahnhof själva har skickat ut I December.
I denna faktura framgår det att månadsavgiften Feb-April är 356kr per månad.
Jag har således helt enligt lag och rätt gått med på den månadssumman.
Men jag har aldrig betalat en räkning där 419kr framgår som månadssumma.
Jag har inte betalat en räkning där summan 419kr/månaden framgår på något vis, eller att en höjning kommer att ske.
Om jag inte har helt fel, så har kund rätt att säga upp sitt abonnemang om de inte går med på den nya månadsavgiften.
På fakturan som kom i December, som gäller för perioden Feb-April, så är månadskostnaden klart och tydligt 356kr/mån.
Jag har således inte på något vis gått med på den nya månadskostnaden.
Jag bör därför inte kunna krävas på de 189kr Bahnhof vill ha retroaktivt.
Till det kan jag personligen tycka, att om de skickar ett mail 26 dagar innan nästa räkning måste betalas där de nämner en höjd månadskostnad som startar samma period som räkningen gäller ifrån, så har de ej meddelat kund inom en minst en månad i förväg.

189kr kan tyckas en struntsumma, absolut.
Men samtidigt känns det spontant som att de inte har någon som helst rätt att kräva mig på denna summa, då vi inte har något avtal om att jag ska betala dem 419kr per månad.

Personen jag pratade med i chatten slutade svara efter en stund, och valde sedan att inte säga något på ca ~45 min innan de avslutade chatten vilket också är väldigt dåligt kan jag tycka.

Om det finns intresse kan jag länka en video där jag scrollar igenom hela chattkonversationen, samt bilder på de två fakturorna i fråga (självklart med känslig personlig information, så som namn och adress censurerat).

Tacksam för svar!
Kan någon hänvisa till en bra källa (typ lawline, hallåkonsument etc), där en liknande fråga ställs och besvaras så vore jag väldigt tacksam, oavsett om det visar sig att jag har rätt eller fel i denna fråga. Har försökt att googla mig fram till rätt svar själv, men har inte riktigt lyckas hitta något likvärdigt exempel som tydliggör vem som står på rätt sida här.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa tråden, däremot vet jag sedan tidigare att det finns gränser för hur mycket och hur långt tillbaka i tiden man får ta retroaktivt betalt. Och om beloppet är litet skulle jag nog inte orka bry mig om det, inte värt besväret bråka om det.

Dock är det ganska fult eftersom det är deras ansvar att ta rätt betalt och inte kunden, hur ska du veta om du betalar för lite för en tjänst. Det är ju endast om det är uppenbart, t.ex. vid köp av en begagnad bil som är värderas till säg 40 lax. Om du då bara behöver betala 10 lax så kan man misstänka något är ruttet. Vill minnas att det finns liknande fall och rättsliga saker rörande sådana saker men det kan vara helt fel.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är Bahnhof ett gäng klåpare som inte kan sköta sina kundfordringar på vettigt sätt. Min personliga erfarenhet är att de misslyckas med allt som inte går enligt standardmallen. I ditt fall är det naturligtvis korkat att skicka ut en faktura på ett pris som de (enligt dem själva) inte skulle ta för perioden.

Jag hade betalat, tyckt att de kan dra åt helvete, och gått vidare.

Regelverket som styr detta tycks vara lag om elektronisk kommunikation, 7 kap. 11-12§. Det hela kommer koka ner till ifall de verkligen meddelat dig om prishöjningen som de påstår. E-post tycks uppfylla villkoret att "underrättelsen ska lämnas på ett varaktigt medium", så frågan är vem som har bevisbördan för att e-post-meddelandet faktiskt har kommit fram (för det tycks vara ett tydligt villkor). Hade du upptäckt prishöjningen inom tre månader efter 2202-12-06 så hade du haft rätt att säga upp avtalet utan att betala någon prishöjning.

Här någonstans slutar mitt intresse av att försöka föra något mer resonemang eftersom ditt inlägg använder icke-ISO 8601 datumformat och är allmänt ostrukturerat, så jag kan inte läsa ut när du fick fakturan som gjorde att du insåg prisökningen. Det vore ju smidigt för Bahnhof om det var tajmat så att du inte hade chans att upptäcka det inom tre månader ifall e-posten om prisökningen "försvunnit".

Permalänk
Medlem

@KAD precis.

Om jag inte minns fel brukar det stå något i kontraktet eller det juridiska, gäller även avtal mot kabel-TV, mobiltelefoni osv. Alltså de flesta operatörer har möjlighet att justera avgifter och priser under avtalstiden utan att behöva underrätta kunden. Typ att oförutsedda avgifter som kan uppstå, höjda portoavgifter och en massa annat.

Ganska luddigt skrivet av mig men något åt det hållet är det, naturligtvis bör detta ske sällan och bolag som ständigt håller på med detta är usla på att fakturera och ha koll på en massa avtal, avgifter och annat. Antingen får man leva med det eller så byt till en annan operatör som har mer koll på sin ekonomi för att slippa det där.

Permalänk
Medlem

@KAD Jag skrev aldrig när jag fick fakturan där jag såg prisökningen, men denna kom 07/03, alltså 3 månader och 1 dag efter att de ska ha skickat mail om prisökningen enligt egen utsago.

Om de kan tyckas ha meddelat om höjningen i tid eller inte är dock endast en av frågorna.
Om jag inte väldigt missminner mig, så har jag läst liknande trådar här på Sweclockers förut där det har påvisats att det är det belopp som står på fakturan som är av betydelse om man kan anse att kunden har godkänt det nya priset, så vida det inte är ett uppenbart fel.

Jag har alltså haft månadskostnaden om 356kr/mån sedan september förra året, varpå det inte kan vara tyckas vara orimligt att jag inte "märkte" att det var något fel på fakturan feb-april, där månadskostnaden fortfarande var 356kr.
Det är Bahnhof själva som skickat denna faktura, och de har inte haft något att invända mot de beloppet förens när de 3 månader och 1 dag senare skickar fakturan för nästkommande kvartal, där de då vill ha 189kr extra retroaktivt.

Då jag har betalat beloppet som stod på fakturan för perioden feb-april, vilket var på 356kr per månad, så kan jag anses ha godkänt det beloppet. Bahnhof har själva inte invänt på något vis att denna faktura ska ha varit för låg under de senaste 3 månaderna, eller försökt kontakta mig på något vis för att upplysa mig om detta. De har skickat en faktura 3 månader och 1 dag senare, när jag redan är mitt i den period jag redan betalat för, och inte längre kan säga upp abonnemanget inom 3 månader för att undvika den extra kostnaden, där de nya priset om 419kr per månad framgår.

Visst kan jag betala och gå vidare med livet, men samtidigt varför ska jag donera pengar till ett företag värt massa miljoner bara för att dom tycker att det är en bra idé, när deras krav går emot Svensk lagstiftning?

Om någon vet med sig om liknande fall, antingen här på forumet, lawline, hallå konsument eller liknande, där jag kan bekräfta att jag antingen har rätt eller fel i denna fråga, så vore jag tacksam. Har som sagt försökt själv men inte lyckats hitta något likvärdigt exempel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Här någonstans slutar mitt intresse av att försöka föra något mer resonemang eftersom ditt inlägg använder icke-ISO 8601 datumformat och är allmänt ostrukturerat, så jag kan inte läsa ut när du fick fakturan som gjorde att du insåg prisökningen.

🙄 Brukar inte vara svårt för människor att läsa ut
icke standardiserade saker… Mest datorer som har besvär med sådant, men alla är vi olika….

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Visst kan jag betala och gå vidare med livet, men samtidigt varför ska jag donera pengar till ett företag värt massa miljoner bara för att dom tycker att det är en bra idé, när deras krav går emot Svensk lagstiftning?

Om någon vet med sig om liknande fall, antingen här på forumet, lawline, hallå konsument eller liknande, där jag kan bekräfta att jag antingen har rätt eller fel i denna fråga, så vore jag tacksam. Har som sagt försökt själv men inte lyckats hitta något likvärdigt exempel.

Visst är det så att man inte vill skänka bort pengar i onödan. Men om jag förstår dig rätt så kommer du ändå inom kort att byta leverantör. Då får man fundera lite hur mycket din tid är värd för att bråka om 189:-. För många är det mycket viktigt att få rätt och tycker det är värt att bråka om dessa pengar. Själv tycker jag min fritid är för mycket värt jämfört med 189:-.

Jag hade betalt det och svurit några ord och aldrig anlitat dem som leverantör igen. Sedan hade jag gått vidare i livet med vetskapen att troligen blev jag lurad på en för mig obetydlig summa. Hellre det än att ägna en massa tid och frustration att försöka få rätt. Men så fungerar jag och troligen är det många som fungerar på andra sätt. Var och en får själv välja vilka strider som är värda att utkämpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElKungo:

Visst är det så att man inte vill skänka bort pengar i onödan. Men om jag förstår dig rätt så kommer du ändå inom kort att byta leverantör. Då får man fundera lite hur mycket din tid är värd för att bråka om 189:-. För många är det mycket viktigt att få rätt och tycker det är värt att bråka om dessa pengar. Själv tycker jag min fritid är för mycket värt jämfört med 189:-.

Jag hade betalt det och svurit några ord och aldrig anlitat dem som leverantör igen. Sedan hade jag gått vidare i livet med vetskapen att troligen blev jag lurad på en för mig obetydlig summa. Hellre det än att ägna en massa tid och frustration att försöka få rätt. Men så fungerar jag och troligen är det många som fungerar på andra sätt. Var och en får själv välja vilka strider som är värda att utkämpa.

Jo, det är väl mer en principsak än att jag går under utan de där 189kr, så är det ju absolut.
Samtidigt så har jag svurit och tagit smällen många gånger förut, börjar kanske bli lite less på det, eller så börjar jag bli en gammal surgubbe, haha (är 37år, känns som att det är lite för tidigt för det).
Eller så är det kanske de konstanta höjningarna Bahnhof har sysslat med de senaste åren, och skyllt det på högre nätavgifter, trots att andra operatörer har legat relativt samma, och jag nu valt en operatör som kostar mig 276.75kr i månaden första året, jämfört mot Bahnhof som vill ha 427.33kr i månaden för samma hastighet, inklusive fakturaavgiften.

Mest troligt är det väl en blandning av samtliga orsaker.
Kan jag undvika att bli tvungen att betala ytterligare en av deras orimliga höjningar, som de har skött otroligt dåligt, som ett sista "fuck you" innan jag lämnar dom för gott, så är det helt klart värt långt mer än 189kr för min del ärligt talat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Bahnhof vägrar fortfarande, trots mer kontakt med deras kundsupport idag.
De hävdar att de ska ha skickat detta mail, och att de räcker för att de ska kunna kräva mig på de 189kr. Supporten själva säger även att det inte har någon betydelse om mailet nått fram till mig, de har skickat det och således är de helt friskriven allt ansvar att följa Svensk lag... Suck.

Detta ska vara det mail de påstår sig ha skickat 6/12:
"Vi samarbetar med Zitius när vi levererar bredband i det nät som du är ansluten till. I februari 2023 kommer de att höja sina avgifter och därför måste vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 419 kr/mån från och med 1 februari 2023.
Chatta gärna med oss på
http://www.bahnhof.se/minasidor om du har frågor om prishöjningen eller dina bredbandstjänster.
En prishöjning är förstås aldrig kul och något vi helst hade sluppit, men vi hoppas på din förståelse och är glada att du har valt oss.
Vänliga hälsningar,
Bahnhof"
(avskrivet från chatten, då jag aldrig kopierade texten, utan har en kort video där jag kan scrolla igenom chatten lite snabbt istället, så formateringen är lite annorlunda, men i stort identisk, innehållet är exakt den samma).

Hittade detta, som bör vara applicerbart?

Citat:

ARN 2022-10555 – Enbart länk till webbplats är inte tillräcklig information
En konsument hade tecknat ett avtal om en bredbandstjänst 100/10 Mbit. Konsumenten upptäckte något år senare att hen hade betalat 70 kronor mer i månaden än vad som ursprungligen hade avtalats. Konsumenten krävde återbetalning av månadskostnaden för de 19 månader som hen betalat det högre priset. Operatören menade att konsumenten hade fått information om prisökningen en månad i förväg genom att de hade angett en länk till en hemsida med information på en faktura om kommande abonnemangsändringar.

Operatören ansåg att konsumenten hade fått information om abonnemangsförändringarna om att tjänsten 100/10 Mbit skulle tas bort och att detta innebar en flytt till den närmaste hastigheten om 100/100 Mbit och att priset därmed också höjdes. Vidare menade operatören att konsumenten hade fått information om sin rätt att frånträda avtalet om hen inte ville fortsätta, men genom att betala fakturan så hade konsumenten godkänt den nya tjänsten till det nya priset.

ARN konstaterade att det inte tillräckligt tydligt framgick av den faktura som konsumenten hade fått varför priset hade ändrats när det endast fanns en länk till webben där man kunde läsa mer om abonnemangsförändringarna. ARN anmärkte även på att ändringen av tjänsten inte var tillräckligt tydligt informerad när den avtalade tjänsten varit angiven som ”100/10 Mbit” men på fakturan med ändringen endast angivits som ”100 Mbit”. ARN ansåg därför att det inte hade framgått att inte endast priset hade ändrats, utan även tjänsten. ARN kom därför fram till att operatören inte haft rätt att ändra priset på det sätt som skett och rekommenderade operatören att återbetala den, efter ändringen, högre månadskostnaden till konsumenten.

Delvis så nämner detta fall så klart att leverantören måste meddela ändringar i tid, vilket Bahnhof och jag inte alls håller med om vad som har skett där.
Vidare så hävdar ARN att inte rätt information har funnits på kundens faktura, vilket på min faktura för perioden stod det 356kr, inte 419kr.
Sedan till sist nämner de även där att leverantörer måste informera kunden om inte bara att priset höjs, utan även att kunden har rätt att neka denna höjning, den sista delen där saknas helt från Bahnhofs mail.

Är jag korkad, eller innebär det då inte att även om de nu ska ha skickat detta mail, och någon icke-existerande hacker från Vitryssland har tagit sig in på min mail och raderat detta mail, och inget annat, utan att jag märkt det, att jag ändå har rätt?
Information har ej funnits på fakturan om höjningen, trots att Bahnhof garanterat kan antas ha vetat om att höjningen skulle ske veckor, om inte månader i förväg, och de har inte informerat, enligt egen utsago, om att jag hade rätt att neka detta högre pris, och att de länkar till en hemsida är enligt ARN inte gott nog.

Jag kommer kontakta Zitius efter helgen för att se om de kan svara på om de har höjt månadsavgiften i Februari för Bahnhof, för annars har jag ytterliggare ett ARN fall att styrka på.

Citat:

ARN 2018-15121– Prishöjning tilläts ej - men bindningstid inget hinder i sig
Beslut: Konsumenten fick rätt

Konsumenten beställde i juli 2018 ett bredbandsabonnemang för 169 kronor per månad med tolv månaders bindningstid. Några månader senare aviserade operatören en prishöjning till 269 kronor per månad. Som skäl angav operatören att stadsnätet höjt avgifterna för operatören. Konsumenten menade dock att det senaste avtalet mellan operatören och stadsnätet hade tecknats redan i maj. Då konsumenten ingick avtalet hade operatören därför haft full kännedom om eventuella ändrade kostnader.

Operatören hänvisade till att de allmänna villkoren gav operatören rätt att höja priset om kostnaden höjs för bolaget. Stadsnätets prishöjning hade skett i maj, men operatören hade ökat priset först i december. Operatören hade meddelat konsumenten att denne hade rätt att häva avtalet i och med villkorsändringen.

ARN konstaterade att det framgick av villkoren, som konsumenten måste ha godkänt vid beställningen, att operatören har rätt att höja priserna under bindningstiden om operatörens kostnad för att distribuera tjänsterna ökar till följd av ändringar av bland annat ändrade avgifter till underleverantörer eller annan omständighet som medför att bolagets kostnad för att tillhandahålla tjänsten ökar.

ARN menade vidare att operatörens ökade kostnad till stadsnätet fick anses vara en sådan kostnad som i och för sig kan ge bolaget rätt att höja priset. Det hade dock framkommit att avtalet mellan operatören och stadsnätet träffats redan i maj 2018 och kostnadsökningen var känd för operatören när avtalet med konsumenten träffades.

Det aktuella avtalsvillkoret kunde enligt nämndens bedömning inte förstås på annat sätt än att det avsåg kostnadsökningar för bolaget som tillkommit efter avtalets ingående. I annat fall skulle villkoret ge operatören obegränsad rätt att höja priserna med hänvisning till gamla kostnadsökningar. Eftersom någon kostnadsökning inte skett efter avtalets ingående hade operatören saknat rätt att göra den aktuella prishöjningen. Detta innebar att operatören under bindningstiden var skyldig att leverera den avtalade tjänsten till ett pris på 169 kronor per månad. Operatören skulle betala tillbaka vad konsumenten eventuellt betalat för mycket.

Om det är så att senaste höjningen från Zitius mot Bahnhof i mitt område skett långt innan, eller efter Februari, så kan Bahnhof inte hävda att de höjt på grund av de anledningar de anger i mailet som de aldrig skickade till mig, vilket om jag läser det rätt, betyder att det finns ytterligare ett ARN-fall som jag kan luta mig mot i kampen mot Bahnhof.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Rätt ska vara rätt. Jag vet inte vad du har för skyldigheter i detta fall.
Men jag tycker definitivt du ska bestrida det om de inte har rätt att ta ut avgiften.
Om alla konsumenter bara skiter i det och betalar kommer företagen köra över oss.

Permalänk
Medlem

Hej!

Bara för att uppdatera hur det gick, för eventuella som kanske hittar hit efter liknande problem, så kommer här en uppdatering.

Det slutade med att jag betalade de 189kr i protest, men gick inte vidare på något sätt efter det.
Trots att jag efter kontakt med Lawline, Hallå Konsument samt Telekområdgivarna, och samtliga verkade stå på min sida i detta fall, samt att jag hittade flera utfall från ARN som var applicerbart i olika avseenden i mitt fall, och jag påpekade allt detta till Bahnhof, så vägrade Bahnhof ge med sig.
ARN kunde jag inte lämna in en anmälan till, då det måste handla om en summa på minst 500kr, så jag kunde inte få hjälp därifrån.
När det kommer till Telekområdgivarna, så kunde de ge mig råd, men inte hjälpa mig driva frågan gentemot Bahnhof, då de endast hjälper till med fall mot de ISPer som är medlemmar i Telekområdgivarna, vilket Bahnhof inte är (medlemmar är Boxer, Götalandsnätet, Hi3G (3, Hallon), Tele 2 (Tele2, Comviq, Com Hem), Telenor (Telenor, Vimla) samt Telia company (Telia, Halebop, Fello)).
Jag hade således endast valet att själv driva frågan genom domstol, eller att betala den summa de inte hade rätt att kräva mig på.
Jag har inte tid, ork eller pengar att försöka driva målet vidare tyvärr, så det blev att betala i slutändan.

Dock bör det nämnas att jag så klart har bytt till en annan internetleverantör, som kostar mig nästan hälften så mycket i månaden för samma hastighet upp och ner under första året, och ca 100kr mindre per månad efter första året.
Jag råkar ju också vara den som får fixa diverse IT-problem i min släkt samt väldigt många vänner och vänners vänner, varav samtliga förut har haft Bahnhof efter mina rekommendationer, och jag har valt att ta på mig att byta operatör åt samtliga och ta den tid och jobb det kräver. Hittills har jag sänkt Bahnhofs årsinkomst med över 150,000kr på några månader, och tror att jag ska kunna ta det till över 200,000kr minst.
Så även om jag har gjort "fel" och betalat dem när jag egentligen skulle ha stått på mig och drivit frågan vidare, för att försöka tvinga fram en förbättring hos Bahnhof, så har jag i slutändan lyckats med ett litet slag i deras plånbok, som i längden har långt större kostnad för Bahnhof än om de bara hade gett med sig och gjort rätt från början. Över tid så är det en förlust på miljoner i tappade inkomster. Hade de bara tagit bort de 189kr de inte hade rätt att kräva, så hade jag fortfarande personligen bytt ISP, då Bahnhof har blivit på tok för dyrt i mitt område jämfört med alla andra operatörer, men jag hade inte tagit på mig den tid och jobb som krävs för att byta åt massa vänner och familj.

Jag känner mig rätt nöjd med utfallet i slutändan ändå. Bahnhof valde aldrig att göra rätt för sig, men känner ändå att jag "vann", och att det var värt 189kr plus lite av min tid för att kosta dem över 150,000kr per år.
Visst, det handlar om relativt små summor för ett företag av Bahnhofs storlek, absolut, men även om jag hade drivit frågan vidare och vunnit, så hade det i slutändan kostat Bahnhof mindre att förlora i en rättegång och fått stått för rättegångskostnaderna, än de tappade intäkterna de nu har.
Jag kommer aldrig rekommendera Bahnhof till någon igen, och om någon frågar, så kommer jag vara tydlig med de problem jag har haft med dem och försöka influera folk att välja en annan internetleverantör. Sen kan jag så klart inte mäta eventuella effekter denna post kan ha haft/kan ha i framtiden, samt hur de vänner, familj samt vänners vänner som jag har pratat med och bytt internetleverantör åt redan kan påverka andras val av ISP, så egentlig effekt kan vara långt större än de 150k+ per år som jag kan mäta.

Visst, Bahnhof har gjort en del bra saker när det kommer till att försöka motverka att logga användares data, lämna ut information utan domstolsbeslut osv, och de är viktiga frågor, absolut, men de ger dom inte carte blanche att bete sig som översittare gentemot sina kunder och det ger ett otroligt dåligt intryck.
Jag har blivit bränd helt enkelt, och tycker att hur ett företag behandlar sina kunder när det inte syns utåt är långt viktigare än hur de beter sig offentligt när alla kan se.
Det är såklart ett slags marknadsförande att ha den ställning Bahnhof har haft utåt sätt, och de har garanterat tjänat mer på att driva dessa frågor än det har kostat dem i rättegångskostnader och dylikt, och här på Sweclockers är det nog väldigt många som har valt Bahnhof av just denna anledning, mig själv bland annat.
Många användare här på Sweclockers är nog som mig, att de är personen i familjen/vänkretsen som folk vänder sig till för rekommendationer när det kommer till val av ISP bland annat, så att de lyfter frågor som är viktiga för många här på forumet, har säkerligen gett dem långt fler kunder än bara oss användare, då många, som mig själv, säkerligen har influerat folk omkring dem att välja just Bahnhof också.
Nu sysslar jag inte med nerladdning eller andra olagliga saker online, så även om jag tycker att det är fel att de flesta andra lämnar ut information utan domstolsbeslut, att alla data loggas osv, så blir jag ju inte personligen drabbad egentligen utav det även fast jag byter till en annan operatör.
Jag hade så klart önskat att Bahnhof inte höjde sina priser flera gånger per år, inte skyllde prisökningar på ökade nätavgifter när andra leverantörer inte har höjt sina priser, vilket de rimligtvis borde ha gjort om så var fallet, jag hade önskat att Bahnhof valde att följa lagen istället för att kräva pengar bara för att de vet att summan är för låg för att de flesta ska vara villig att driva det till domstol, att summan är för låg för att få hjälp via ARN, och att de inte är medlemmar i telekområdgivarna så det går inte får hjälp därifrån heller. Hade jag varit lite småkänd och haft hyffsat med Twitter-följare, så hade jag säkerligen kunnat tweeta Bahnhof och de hade avskrivet de 189kr direkt, för att köpa lite billig "goodwill" utåt sätt. Det är väldigt tråkigt.
Jag hade gärna fortsatt ha Bahnhof om de var mer i linje med övriga aktörer i mitt nät när det kommer till månadskostnad och om de följde lagen istället för att bete sig som översittare mot sina kunder, då de är i princip de enda som driver dessa frågor i Sverige, men de har gjort sitt val, och jag har gjort mitt.
De är inte värda 25%+ högre månadsavgift, samt dåligt beteende mot kunder för att de driver dessa frågor. Hade de inte tjänat mer på att driva dessa frågor än om de inte gjorde det, så hade de säkerligen slutat göra det. Jag tror personligen inte att det handlar om en övertygelse från Bahnhofs ledning att det är moraliskt rätt att ta dessa ställningstaganden, utan att det handlar om marknadsföring i slutändan.
Om någon annan internetleverantör tar upp dessa frågor i framtiden, även om det är bara för att locka kunder, så är jag villig att gå över till dem, tillsammans med de jag kan influera att byta också, så länge de behandlar sina kunder väl och inte tar hutlöst betalt för det, men det är slut med Bahnhof för egen del, efter att ha varit kund hos dem i närmare 10 år om jag inte minns fel, och jag har tagit ganska många kunder med mig. De har bokstavligt talat tjänat flera miljoner på att ha haft mig som kund i dessa år, om man räknar med de som har valt Bahnhof efter mina rekommendationer också. Så otroligt tråkigt och dumt gjort från Bahnhofs sida. Jag hoppas att de bättrar sig framöver, även om jag själv inte kommer att välja dem igen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2