Ryzen 5 3600 problem som kan påverka nätverket?

Permalänk

Ryzen 5 3600 problem som kan påverka nätverket?

Tjena

Fläktarna går upp och ner i hastighet hela tiden, bara man öppnar en webbläsare så drar fläktarna igång ett par sekunder för att sen gå ner igen och upp och ner och upp etc. Det verkar vara ett vanligt problem för denna typen av processer och jag har kunnat leva med det men nu verkar det även påverka mitt nätverk? Hastigheten på nätverket verka följa processorn så när jag spelar mw2 ligger latency och pendlar mellan 50-250 vilket är sjukt störigt. Jag har TP-Link Deco x50 mesh med 100 lina som står ca 1 m från datorn och som funkar perfekt i övrigt.

Vad tror ni kan det hänga ihop med processorn rusande?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollsson:

Tjena

Fläktarna går upp och ner i hastighet hela tiden, bara man öppnar en webbläsare så drar fläktarna igång ett par sekunder för att sen gå ner igen och upp och ner och upp etc. Det verkar vara ett vanligt problem för denna typen av processer och jag har kunnat leva med det men nu verkar det även påverka mitt nätverk? Hastigheten på nätverket verka följa processorn så när jag spelar mw2 ligger latency och pendlar mellan 50-250 vilket är sjukt störigt. Jag har TP-Link Deco x50 mesh med 100 lina som står ca 1 m från datorn och som funkar perfekt i övrigt.

Vad tror ni kan det hänga ihop med processorn rusande?

Tack på förhand!

För att få bukt med fläktarna, får du göra en egen fläktkurva då temperaturen rusar iväg direkt vid last.

Tveksam om det har med ditt wifi att göra. Om du har en Deco inom 1 meter, kör med kabel till den istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Tack för svar, jag har ställt in det i bios och ändrat från silent mode men det gör ingen skillnad den kör på som vanligt, mb asrock b 450

Permalänk
Medlem

Ställ fläktkurvan vid låg temperatur/idle så högt det går utan att det blir störigt, så att cpu:n är sval och har marginal att ta korta perioder av intensivt arbete.