Cyberpunk 2077 får realistiskt ljus i april

Permalänk
Medlem

Ray tracing är det nya PhysX. Det kommer inte bli framtiden så länge inte spel byggs runt funktionaliteten.

Handlar det bara om att lägga till en fräck effekt istället för att centrera gameplay runt effekten så leder det ingenstans.

Den som hängt med ett tag vet att ray tracing hela tiden bara är ett par år bort. Vad sägs till exempel om 2010 när Intels Larrabee körde raytracing på wolfenstein?
https://arstechnica.com/information-technology/2010/09/intel-...

Eller 2004 när Quake 3 kördes med raytracing?
https://www.researchgate.net/publication/346124456_15_Years_L...

På den tiden pratade vi åtminstone "riktig" ray tracing, inte bara några väl valda ljuseffekter här och var.

Tänker man lite längre så ser man att nvidia aktivt letar ursäkter till att behålla rt- & tensor-kärnor på konsumenthårdvara. De behöver dessa till sin proffshårdvara och försöker sedan ett par år tillbaka att göra konsumenter beroende av tekniken på spelsidan för att motivera kostnaden som den ökade kiselarean medför.

Enda sättet att få tekniken att fungera dugligt i moderna spel är genom att applicera effekten selektivt, ha lågupplöst ray tracing med få strålar och brusreducingerg, samt låg renderingsupplösning och AI-baserad uppskalning som förbakats i nvidias datacenter.

Inte konstigt att vi inte ser några vettiga budgetkort längre. Budgetkort utan RT / tensor motverkar nvidias manöver med att göra konsumenter beroende av deras teknik för beräkningscenter. Att nyheten består av marknadsföringsmaterial från nvidia, snarare än från CDPR är inte ett sammanträffande.

Den som tror att CP2077-förändringen kommer gratis har helt missförstått situationen i sin helhet. Klart CDPR vill ha uppmärksamhet i media och nvidia vill fortsätta vrida marknaden till sin fördel. Det är kunderna som köper nvidia-kort som står för slantarna. Det här är inte mer gratis än vad reklam är gratis.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Ray tracing är det nya PhysX. Det kommer inte bli framtiden så länge inte spel byggs runt funktionaliteten.

Handlar det bara om att lägga till en fräck effekt istället för att centrera gameplay runt effekten så leder det ingenstans.

Den som hängt med ett tag vet att ray tracing hela tiden bara är ett par år bort. Vad sägs till exempel om 2010 när Intels Larrabee körde raytracing på wolfenstein?
https://arstechnica.com/information-technology/2010/09/intel-...

Eller 2004 när Quake 3 kördes med raytracing?
https://www.researchgate.net/publication/346124456_15_Years_L...

På den tiden pratade vi åtminstone "riktig" ray tracing, inte bara några väl valda ljuseffekter här och var.

Tänker man lite längre så ser man att nvidia aktivt letar ursäkter till att behålla rt- & tensor-kärnor på konsumenthårdvara. De behöver dessa till sin proffshårdvara och försöker sedan ett par år tillbaka att göra konsumenter beroende av tekniken på spelsidan för att motivera kostnaden som den ökade kiselarean medför.

Enda sättet att få tekniken att fungera dugligt i moderna spel är genom att applicera effekten selektivt, ha lågupplöst ray tracing med få strålar och brusreducingerg, samt låg renderingsupplösning och AI-baserad uppskalning som förbakats i nvidias datacenter.

Inte konstigt att vi inte ser några vettiga budgetkort längre. Budgetkort utan RT / tensor motverkar nvidias manöver med att göra konsumenter beroende av deras teknik för beräkningscenter. Att nyheten består av marknadsföringsmaterial från nvidia, snarare än från CDPR är inte ett sammanträffande.

Den som tror att CP2077-förändringen kommer gratis har helt missförstått situationen i sin helhet. Klart CDPR vill ha uppmärksamhet i media och nvidia vill fortsätta vrida marknaden till sin fördel. Det är kunderna som köper nvidia-kort som står för slantarna. Det här är inte mer gratis än vad reklam är gratis.

Spelen byggs ju mer o mer runt det, o bara för dom raytracingdemos som fanns förr inte blev nåt av gör ju inte att dagens implementioner är dåligt. Jag menar idag så har ju dom stöd utav hårdvara som kan driva på det bra.
Dessutom så appliceras ju RT selektivt i spel idag. Vissa spel kör det bara för reflektioner där rougnessmappen ligger på säg under 0.3, medans andra har en högre cutoff, andra spel kör det bara för ambient occlusion eller kanske för GI, medans vissa maxxar det på allt men med olika samples per pixel.
Så jag vet inte riktigt vad du surrar om, men eftersom verkligheten ÄR strålar som studsar så är det fullt naturligt att vi vill simulera det i våra spel också. Så själv är jag iaf tacksam för att Nvidia pushar det, o att AMD försöker hänga på så gott det går.