Vad har du för hobby utöver datorer?

Permalänk
Medlem

Vad har du för hobby utöver datorer?

Jag behöver en ny hobby, men trots mycket klurande har jag inte riktigt lyckats hitta något som känns lockande ännu.

Vad har du för fritidsaktivitet som du pysslar med bara för att det är skoj, förutom datorn och spel?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag tränar (om det räknas), tränar på gymmet, tränar hemma (har eget löpband, cykel och crosstrainer), vandrar i ur och skur, i natur och betong, cyklar sommartid, på tal om sommaren - jag och frun försöker ta med oss och äta antingen lunch eller middag ute i naturen varje ledig dag. Vi har hundar också - vilket kräver sin tid, vilka kräver min tid.

Så kort och gott, ut i naturen och eller röra på sig, det är min syssla vid sidan av soffan, tvn och all annan skärmtid.

Hoppas du finner det du söker, lycka till!

Permalänk
Medlem

airsoft

Permalänk
Medlem

Innebandy och vanlig träning

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Avstängd

Hifi, gym, simmande, böcker blah blah blah

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Discgolf, fiske, bilar 👍

Permalänk
Medlem

Båt

Skruvar för tillfället med en gammal Formula 272sr som jag ska ta ur motorn, skall skickas till Värmdö Motorteknik så där försvinner en hel årslön... :/

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk

Fotografering, motionsimma. Se på film. Jag skulle gissa att jag är en av dem på forumet som har sett flest filmer, speciellt när jag ej kollar på serier utan enbart film. Min ålder bidrar till filmmängden, för varje år x antal filmer och en person som är 20år och har sett fler filmer än mig, så lär det ej bli mycket tid över till skolan.

Automation. Jag kan styra i princip allt i lägenheten nu. Visst inte vattenkranar, men jag har allt elektroniska styrda ventiler på andra ställen. Jag kör dock med låg budget, får saker som kasseras blir över och säljs billigt.

Min stora passion är egentligen cykling. Låt oss anta att jag igen skulle komma i form. Så skulle jag lugnt lägga 50 000kr på en cykel om jag kunde ha den utanför bostaden i fred.
Nu är det knappt att man får ha en 500kr cykel i fred ute och då är det inte lika roligt.

Permalänk
Medlem

Grill, jakt, golf, trädgård/skog.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Renovering, Bilar, Båt, MC, hemmabio, hemautomation, löpning. Så mycket att göra, så lite tid

Permalänk

Intressen och hur jag fastnade:
Klättring: hängde med en kompis, fastnade direkt i kombinationen av träning + problemlösning.
Titta på sport: en kollega hejade på Tottenham, fick mig att titta på en match som var väldigt spännande och nu följer jag alla typer av sporter.
Enkortsdatorer och programmering: yrkesroll som även är väldigt kul på fritiden.

Permalänk
Rekordmedlem

Turf och det som kommer av det https://play.google.com/store/apps/details?id=se.turfwars.and...
Är likt orientering, man ska "stämpla" via gps i appen och ta sig till nästa ställe, man kan förflytta sig hur man vill men cykel är generellt det bästa men allt är tillåtet.
Det går att tävla om man vill men de flesta har det för motion och för att hitta intressanta platser att besöka.
Turf leder lätt till annat också tex cykling, camping och fotografering eller att man hittar nån sak man blir intresserad av och läser på om på platsen man tagit sig till.
Visserligen är det ett "mobilspel" men det handlar om att förflytta sig mellan olika platser och inte om att sitta still och pilla på telefonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Styrketräning och motionsträning, ca 9h Veckan var av ca 1.5h är motion.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Fiske, vandring och snickra.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

äta godis och dricka Cola... (no joke)
Jag letar och importerar godis och cola från olika länder..
jag hade som mål när jag var yngre att dricka all värdens cola.
kan säga att jag släppte de målet när jag blev äldre och gift då de är ganska dyrt att importera små mängder av något..
t.ex.. dyraste colan jag köpte gick på 300kr med frakt för en 33cl XD
det är inte vad min fru vill lägga pengar på så att säga XD

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd

Alla borde ha en hobby vid sidan om som spenderar mycket vid datorn jag spenderar dag och natt men hundar har jag.

Permalänk
Medlem

IPSC, dvs sportskytte 😀.
Går att lägga lika mycket pengar där som i teknikvärlden.. 😅

Permalänk

sportskytte, jakt, är huvud aktiviteterna på sidan av

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

äta godis och dricka Cola... (no joke)
Jag letar och importerar godis och cola från olika länder..
jag hade som mål när jag var yngre att dricka all värdens cola.
kan säga att jag släppte de målet när jag blev äldre och gift då de är ganska dyrt att importera små mängder av något..
t.ex.. dyraste colan jag köpte gick på 300kr med frakt för en 33cl XD
det är inte vad min fru vill lägga pengar på så att säga XD

Vilken cola tycker du är godast av alla?

Själv älskade jag gamla Jolt som fanns men hittar inte det längre. Numera blir det bara Cuba Cola Zero. Vanlig Cola går inte ens att dricka längre.

Permalänk
Medlem

Jag komponerar lite musik, gillar att meka med keyboards, syntar och göra lite random musik, trevlig hobby.

Permalänk
Medlem

Sportskytte. Långhåll.
Jaktskytte.

Skulle vilja börja skjuta hagel oxå. Skeet/Trap

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Bilvård (Tvätt, polering och liknande)

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Snöskotrar och motorcyklar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vilken cola tycker du är godast av alla?

Själv älskade jag gamla Jolt som fanns men hittar inte det längre. Numera blir det bara Cuba Cola Zero. Vanlig Cola går inte ens att dricka längre.

Godaste colan någonsin är Coca cola Lime från 2008.
Den hade de äldre Cola receptet och en mycket smakfull limesmak.

Men ja gamla Jolt colan är en stark 2:a, men dom gick i konkurs.
Sedan köptes receptet upp av ett tyskt bryggeri och läsken levde vidare där.
tyvärr blev receptet "olagligt" i Sverige för några år sedan.
Detta löstes genom att den svenska marknaden fick en egen variant i form av Volt cola 2013 (kunde köpas via NetOnNet och webbhallen) tyvärr sålde den inte så bra och även den försvann från marknaden.
Detta då nya receptet visserligen smakade liknande Jolt.. men de va en bit kvar tyvärr.
År 2017 så återkom Jolt colan till svenska marknaden igen.. men det var ingen lång historia tyvärr.
Så nu blir de import från Tyskland om man vill ha sist jag kollade.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Musik har jag börjat uppskatta på ett annat sätt än tidigare. Det är fantastiskt att glida ner i en skön fåtölj och verkligen lyssna utan att göra någonting annat. Ser fram emot nya skivsläpp varje fredag.

Har börjat få ihop en samling med reservoarpennor och spenderar en hel del tid på Reddit och andra forum för dessa. Är ständigt på jakt efter det perfekta bläcket.

Permalänk
Medlem

Mat och dryck. Är verkligen ingen proffskock alls, men jag har ett stort intresse. Nördar ner mig i vissa grejer ibland såsom pizzabakning t.ex. När det kommer till dryck är det främst alkoholhaltig dryck av olika slag (whisky, rom, öl m.m.) som jag både dricker och nördar ner mig i information om.

Film. Är lite av en samlare när det gäller film (och serier), köper i stort sett allt jag ser på skiva, tittar i princip inte på streaming tjänster alls. Har bl.a. en ganska stor samling av gamla "Hongkong-rullar" (mestadels martial arts), bl.a. Shaw Brothers.

Permalänk
Medlem

Laga/renovera bilar. Renoverar just nu en gammal saab 900 turbo från -91 som dessutom är trimmad en del så den går väldigt bra, när den vill. Är en del jobb kvar. Det kräver dock en plats att vara på och att du inte är rädd att smutsa ned dig lite och leka massor med mycket rostiga saker vilket är den tråkiga biten.

Utöver det bygger jag egna baslådor främst och bygger lite annat ljud. Speciellt i bilar tycker jag det är kul att bygga och mixtra lite med ljud. Tur att saaben har turbo för den vet inte vad som väntar i ljud väg

Vill du hitta en ny hobby tycker jag det bästa kan vara att pröva på lite olika saker och fundera på vilken tid/kostnad och möjligheter du har i form av tex garage?

Fördelen med mina extra hobbys är att tröttnar jag på alla rost kan jag låta bilen stå i en månad och grotta ned mig i spel istället. likadant med högtalarbyggena. Sen när lusten faller på så väntar bilen eller högtalaren precis i det skicket jag lämnade den i.
Det tycker jag är rätt värdefullt för mig. Jag skulle nog inte kunna ha en hund eller andra aktiviteter där jag alltid är tvingad att göra det 24/7, men det är sådan jag är.

Man kan faktiskt grotta ned sig i det mesta och när det gäller hobbys så är det något som DU tycker om oavsett vad det kan tänkas vara, kanske älskar du att virka eller göra rosa ballong djur, låt inga andra döma dig för det du kan tänkas vilja göra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vandring, löpning, resor, och nu på senare år renovera (långt ifrån proffs men hyffsatt händig har jag märkt nu när vi köpt hus, 50tals kåkar finns det alltid något att göra på, det är kul och man sparar galet mycket pengar )

Permalänk
Avstängd

Felpost.

Permalänk
Medlem

HiFi, träning & matlagning. 100k för ljudsystemet.

Sen all köksutrustning, fancy grytor etc man köper

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650