Intels medgrundare Gordon Moore har gått ur tiden

Permalänk
Melding Plague

Intels medgrundare Gordon Moore har gått ur tiden

Med en stor roll i den tidiga halvledarutvecklingen och förevigad genom Moores lag. Nu har branschlegendaren Gordon Moore plockat ned skylten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

He's no more.

Permalänk
Medlem

No Cash
No Hope
No Jobs
No Moore

R.I.P

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Nej! Nu kommer alla börja bryta mot hans lag

Permalänk
Medlem

F

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

En sann legend har gått ur tiden. Vila i frid ❤️

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gordon Moore var verkligen en av giganterna, och en riktig ingenjör. Intel har alltid haft en blandning av ingenjörer och mer affärsinriktade, och det har varit en viktig del av deras framgångar.

En kul historia om namnet Intel, förresten. De lär ha funderat på att använda sina egna namn i företagsnamnet, men Moore-Noyce (more noise, mer brus) var ett ganska dåligt namn på ett halvledarföretag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Moore's Law skulle ha kasserats för längesedan. När gällde den sist egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Moore's Law skulle ha kasserats för längesedan. När gällde den sist egentligen?

Beror på vilken typ av cell du gör, men 32nm var häften så stor som 45nm, medan 22nm inte var hälften av 32nm. 2012 var alltså där det slutligen sprack, om du vill ha ett datum.

Detta sammanfaller med att Intel gick till FinFET, men TSMC kunde inte hålla det med sin platta 20nm kontra sin egen 28nm heller, så nånstans vid 32nm-28nm går gränsen. Det finns en anledning att 28nm är evighetsnoden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Moore's Law skulle ha kasserats för längesedan. När gällde den sist egentligen?

Den gällde sist förra året. M1 Ultra hade tillräckligt med transistor för att uppfylla Moore's Law 2022. Får se om det kommer något i år som klarar uppfylla det i år också. Målet att nå är 150,994,944,000, och Apple nådde 114,000,000,000 förra året, så borde vara möjligt.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Moore('s Law) Is Dead.

V.I.F.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

En av de stora inom datorvärlden har lämnat oss.

Skrivet av mpat:

Beror på vilken typ av cell du gör, men 32nm var häften så stor som 45nm, medan 22nm inte var hälften av 32nm. 2012 var alltså där det slutligen sprack, om du vill ha ett datum.

Detta sammanfaller med att Intel gick till FinFET, men TSMC kunde inte hålla det med sin platta 20nm kontra sin egen 28nm heller, så nånstans vid 32nm-28nm går gränsen. Det finns en anledning att 28nm är evighetsnoden.

32nm hälften så stor som 45nm? 22,5nm skulle jag säga men jag missar nåt viktigt?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

En av de stora inom datorvärlden har lämnat oss.

32nm hälften så stor som 45nm? 22,5nm skulle jag säga men jag missar nåt viktigt?

Dubblar du bredden (och höjden) så blir det 4 gånger så stor area.

Permalänk
Medlem

R.I.P. Moore

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

.
32nm hälften så stor som 45nm? 22,5nm skulle jag säga men jag missar nåt viktigt?

Ja, mattelektionen i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

En av de stora inom datorvärlden har lämnat oss.

32nm hälften så stor som 45nm? 22,5nm skulle jag säga men jag missar nåt viktigt?

Moores lag säger att antalet transistorer på en given yta dubblas var 18e-24e månad. För att man skall kunna göra det, måste man korta alla avstånd med en tredjedel ungefär (något mindre). Detta kallas för areaskala inom matematiken.

Noderna är definierade för att uppnå detta. Det var 180 (nm) - 130 - 90 - 65 - 45 - 32 - 22 - 14 - 10 - 7. Det fanns halvnoder också - exempelvis 40nm och 28nm - och normalt sett jobbade man med antingen helnoter eller halvnoder. Intel (och andra) lyckades i princip hålla detta t.o.m 32nm, men 22nm är inte dubbelt så tät som 32nm. Detta beror på att Intel gick över till FinFET, något man behövde göra eftersom läckageströmmen hade rakat i höjden från 90nm. FinFET hjälpte med det, men gav oss mindre täta chip.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

En av de stora inom datorvärlden har lämnat oss.

32nm hälften så stor som 45nm? 22,5nm skulle jag säga men jag missar nåt viktigt?

Man mäter ju i en riktning i taget, så om något blivit både hälften på bredden och hälften på längden så kan man sätta dit fyra likadana på samma plats, alltså är det en fjärdedel av ursprungliga storleken

Precis som att du viker ett papper på mitten, så får du två papper med halva ytan, men båda sidan har minskat med ca 40%

45->32->22 …
A3->A4->A5 …