Permalänk
Medlem

Leverantören Bra Bredband

Jag ska flytta inom kort och behöver en ny ISP. Bahnhof och Ownit går bort så jag kikade på vad som erbjuds där och hittade ett 20-tal, för mig, okända leverantörer och bland dom hittade jag "Bra Bredband".

Hur stabilt är det? Hur är supporten vid problem? Något att klaga på?

Det som är viktigt för mig är att få en publik IP adress och enligt deras sida kan man få en publik statisk IP adress för 39:-/mån vilket är bättre än Bahnhof iaf. Publik IP är ett måste, statisk IP adress är ett stort plus.

Finns det några andra bra leverantörer så tar jag emot tips.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om "Bra Bredband". Någon liten ISP?

Vilka andra kan du välja mellan?

Förstår att man kan vilja välja bort Bahnhof, men varför Ownit? De har väl generellt ett bra rykte och oftast rimliga priser och kör ej med CG-NAT?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Bra Bredband finns hos IP-Only, Open Universe och Open Infra.
Helt ok priser, men hade tagit Ownit före Bahnhofs CG-NAT och smyghöjningar.

Edit: Dem kör med CG-NAT också och man får betala för publik IP... ja jisses vad kommer detta sluta för Sverige...

Hur är det med publika IP-Nummer?
Om du inte är med på vad detta innebär så behöver du det troligen inte. Det är mindre än 1% som har detta behov idag.

Det råder väldigt stor brist på IPv4 nummer. Därför kör vi som de flesta andra operatörer nått som heter CG-NAT där ett antal kunder delar på ett ip-nummer. Vi håller på att rulla ut publika IPv6 i de stadsnät som stödjer det. Dessa är kostnadsfria.

Om du är en av de få som vill ha ett eget ip-nummer så erbjuda vi fast statiskt IPv4 nummer för 49 kr i månaden (utom i vissa delar av OpenUniverse som migreras till ny platform).

Kan tyckas dyrt, men det täcker knappt vår kostnad för att hyra flera när de vi har tar slut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har aldrig hört talas om "Bra Bredband". Någon liten ISP?

Vilka andra kan du välja mellan?

Förstår att man kan vilja välja bort Bahnhof, men varför Ownit? De har väl generellt ett bra rykte och oftast rimliga priser och kör ej med CG-NAT?

Jag hade fått för mig att Ownit också körde med CGNAT, men så verkar inte vara fallet. Det som lockar främst nu med Bra Bredband är priset och att man verkar kunna få statisk IP, vilket är värt en del. 100:- billigare i månaden för 500/500 jämfört med Ownit. Det som skrämmer mig lite är att jag inte hört om dom tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

Jag hade fått för mig att Ownit också körde med CGNAT, men så verkar inte vara fallet. Det som lockar främst nu med Bra Bredband är priset och att man verkar kunna få statisk IP, vilket är värt en del. 100:- billigare i månaden för 500/500 jämfört med Ownit. Det som skrämmer mig lite är att jag inte hört om dom tidigare.

Det är en liten ISP som köper access utav någon annan större aktör. Ownit köptes upp utav Telenor 2012 tex, och kör genom deras nät.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Verkar vara en del av Nordiska Servercentralen AB (AS8289, AS49515) och förvaltar bara över 4000 IP-adresser så CGNAT är ett faktum

Citat:

Det råder väldigt stor brist på IPv4 nummer. Därför kör vi som de flesta andra operatörer nått som heter CG-NAT där ett antal kunder delar på ett ip-nummer. Vi håller på att rulla ut publika IPv6 i de stadsnät som stödjer det.
---
Om du är en av de få som vill ha ett eget ip-nummer så erbjuda vi fast statiskt IPv4 nummer för 49 kr i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Verkar vara en del av Nordiska Servercentralen AB (AS8289, AS49515) och förvaltar bara över 4000 IP-adresser så CGNAT är ett faktum

Men går, enligt de själva, att få både statiskt och publikt IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

Men går, enligt de själva, att få både statiskt och publikt IP.

Ja men bara tills deras IP adresser är slut. Får dom mycket fler kunder kommer dom garanterat sätta upp CGNAT.

Du kan ju passa på nu o få statiskt IP iaf.

Sen byta ISP om dom slänger ut dig på CGNAT.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja men bara tills deras IP adresser är slut. Får dom mycket fler kunder kommer dom garanterat sätta upp CGNAT.

Du kan ju passa på nu o få statiskt IP iaf.

Sen byta ISP om dom slänger ut dig på CGNAT.

För en som är heeeelt ovetandes, varför vill man ha statisk IP?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

49 kr i månaden för publik IPv4 - står det på deras sida.

Permalänk
Skrivet av SotarnAnton:

För en som är heeeelt ovetandes, varför vill man ha statisk IP?

Antar att det är av anledningar som på mitt jobb där vi i azure kan whitelista vissa ip-adresser tex för att slippa koppla upp oss via citrix/vpn när vi jobbar hemifrån. Då är det lite jobbigt om man får olika publika ip-adresser, fler att whitelista och mindre säkert.