Dragit patchkabel i flexslang i väggar av misstag

Permalänk
Medlem

Dragit patchkabel i flexslang i väggar av misstag

Hej,

Som rubriken låter, jag köpte tydligen en trumma med Deltaco patchkabel istället för installationskabel och har nu dragit det i mina väggar för nätverksuttag. Har dragit till 4st rum med 2 kablar i varje 20mm slang.

Bör jag göra om det med riktig installationskabel eller kommer jag inte märka någon skillnad? Längsta är ca 20m.
Så är väl en cirka 120meter som går åt skogen om jag ska göra om det.
Jag har inte monterat några väggar än, så det är inget extremjobb, men känns dumt om det kvittar....

Sen har jag ca 185meter patchkabel på en trumma som jag inte vet vad jag ska göra med, hehe.

Som jag förstått det har installationskabel bättre signalöverföring pga enkeltrådig koppar.

/Christoffer

Permalänk
Medlem

Det kommer troligen att fungera, men den är ju inte avsedd att sättas i kroneplintar i uttag osv och kan vara dålig i det avseendet..

Men den sitter ju redan där så....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det kommer fungera utmärkt. Vilken klassning är det på kabeln och vilka hastigheter har du tänkt dig?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Det kommer troligen att fungera, men den är ju inte avsedd att sättas i kroneplintar i uttag osv och kan vara dålig i det avseendet..

Men den sitter ju redan där så....

Framgår inte av TS om han kontakterat det än eller det bara är kablar. Kan ju hända att man sparar mer tid på att dra om rätt kabel än att svära över problem med kontaktering.

Personligen hade jag gjort om och gjort rätt, mest för att det är lätt att fixa nu men potentiellt ett helvete att leva med framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Personligen hade jag gjort om och gjort rätt, mest för att det är lätt att fixa nu men potentiellt ett helvete att leva med framåt.

Så tänker jag också. Fy bövelen för att gräva i väggen när allt är på plats.

Permalänk
Medlem

Det gör nog inget men det viktigaste med just flexslang som ofta monteras bakom väggar och liknande är att man monterar fast den ordentligt. Jag brukar montera metallklammers som egentligen är för metallrör, jag vill att flexslangen ska sitta ordentligt för den dagen någon vill byta ut kablar eller återanvända röret så ska ska det vara möjligt.

Om allt släpper och man måste riva ner gipsväggar osv, varför gjorde man då en usel installation från början ?

Det tar inte många extra sekunder att se till flexslangen sitter ordentligt, sedan avskyr jag plastclips för dom kan bli dåliga med tiden och håller inte fast slangen tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Så länge den är lätt att dra om så hade jag nog väntat. Risken finns att du får dålig kontakt i uttaget då det inte är gjort för flerkardelig kabel. Men går mätningarna igenom är det lugnt. Kanske inte har lika lång livslängd dock.

Permalänk
Medlem

Väljer du att göra om det så kan du ju slänga ut trumman på nätet. Alltid någon som vill få tag på kabel billigare.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det knepiga blir väll just vid kontaktering somsagt. Men det kan absolut fungera

Förtenning av ändarna innan plint?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Förtenning av ändarna innan plint?

Förtenning är dåligt eftersom lödtennet kryper när det är under tryck och då blir det glappkontakt med tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Det minst dåliga man kan göra med kontakteringen om du ska ha kabeln på plats är att behandla kabeln just som en patchkabel och crimpa på RJ45-hankontakter på denna. Sedan sätter du en Keystone uttagsram med en RJ45 hona-hona-modul i ovanpå.

Permalänk
Medlem

Vanlig keystone hona kommer göra jobbet lika bra.
Kör samma kabel på två poe kamereor och de glappar inte men så klart hade ju den stela varianten varit bättre.
Skulle jag göra en fast installation så pass bra som du gör här så hade jag vaskat den

Permalänk
Medlem

Jag gjorde om med riktig installtionskabel.👍

Ej tillåtet att sälja
Permalänk
Medlem
Skrivet av bolak_jr:

Jag gjorde om med riktig installtionskabel. Så nu har jag en trumma med 185m kabel samt 8st 10-20m bitar. Någon som vill köpa? 😉

Du får lägga en annons i marknaden. Du får inte försöka sälja i forumet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Du får lägga en annons i marknaden. Du får inte försöka sälja i forumet.

Ok, sorry. 👍