Slag/spark docka med sensorer, lämplig lösning?
Hej
Jag har under rätt lång tid funderat på att bygga en "bob" (slag docka) med sensor funktion.
Idag har vi flera olika sensorer som används med sin app/sin funktion vilket gör det svårt att mäta utveckling särskilt när dom tränat ett tag och utvecklingen inte går fort utan det sker med små steg.
sedan är det svårt att mäta kombinationer av slag och sparkar med befintlig lösning.
vi har senorer man fäste på och under säckar men dom inte så bra för att mäta utveckling då dom är väldigt oexakta,
senorer man fäster på armar är främst för boxning, vi slår främst raka slag mot kropp, dom kan inte ens mäta raka slag.
sensorer i slagplattor kan man bara mäta enstaka slag på och dom är med osäkra då dom ofta är baserade på 4 sensorer på 50kg som då ska ge en sammanlagd bild av slaget vilket inte stämmer jätte bra.
Det jag vill göra är helt enkelt bygga en "docka" i står rör, man svetsar på stålplåt på rören som man klär i dämpning och i plåten fäller man in sensorerna.
sensorerna ska framför allt mäta anslagskraft, Men det skulle även vara bra om det går att mäta hur stor yta man träffar på för att avgöra om man träffar med knogar/smalben. andra önskade funktioner är att man kan se tiden mellan träffar på dom olika sensorerna tex att man slår två slag och sedan sparkar och då se tiden mellan varje träff. som sista funktion skulle funktion för reaktionsförmåga vara önskat, dvs att det tänder lampor i olika hastigheter på olika ställen.
Det behöver vara minst 8 st zoner men helst 16-20
minimum 2 för bröstmuskel, 2 revbenskant/lever,2 lårmuskelfäste,1 solarplex och 1 buk.
om det går ha fler: 2 insida lår, 2 vadmuskel, 2 mitt på lår, 2 huvud, 2 på axlar 2 på muskelfäste överarmar.
Det jag tittat på är att använda denna typ av sensor för varje område https://www.amazon.se/YZC-516C-v%C3%A4gcell-kompression-batch...
eller: https://www.aliexpress.com/item/32799670776.html?spm=a2g0o.pr...
är dessa lämpliga för detta eller finns det bättre alternativ? anledningen att jag tittat på dessa är att dom ska vara tillräckligt exakta och ska kunna kalibreras utan att blir svindyrt, dvs när allt är monterat med stoppning ska man kunna ställa vikter på varje område för att ställa in dom.
Ett sätt för att lösa själva träffbilden skulle vara att göra området man ska träffa helt enkel är så pass litet att man måste träffa med tex smalben för att få en ren träff på sensorn. Eller finns det sensorer som man kan utläsa hur själva träffen är gjord?
Målet är att kunna ha tex en rpi eller arduino som sensorer då går till, på väggen bakom dockan ska det sitta en skärm där man ska kunna se datan för varje träff och tiden mellan träffarna. Eller om det finns appar man kan ansluta mot en kontroller.
Finns det någon som är duktig på tex arduino som kan rekommendera en lösning för att ansluta många sensorer på detta sätt och få ut datan på en skärm? Jag har aldrig använt arduino så jag vet inte vad begränsningarna är när det gäller antal sensorer och hur många som går att ansluta osv.
Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.