Allt från Computex 2023

Kommando för windows "modern standby" från terminal/powershell möjligt?

Permalänk
Medlem

Kommando för windows "modern standby" från terminal/powershell möjligt?

Håller på med lite automatisering och vill kunna sätta min htpc i standby via en web url.
Så har skrivit en .net core web/service och allt funkar fint förutom att SetSuspendState i powrprof.dll inte kan sätta datorn i standby utan enbart hibernate. Verkar som att det beror på windows11 och modern standby. Hittar inget sätt att i .net core att sätta datorn i "modern standby".

Så till min fråga kan man trigga "modern standby" via powershell, lyckas inte hitta någon info alls.
Skulle isf. bara kunna göra ett kommando anrop från applikationen.

Kan inte mycket om windows så tar tacksamt emot hjälp.

Edit: visste inte om jag skulle skapa tråden i programmering eller windows. Känns mer som windows

Permalänk
Rekordmedlem

Förstår inte riktigt vad du är ute efter men kommandot shutdown med nått passande argument kanske är det du söker. Typ "shutdown /h" "hutdown /s /hybrid"
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/administrati...

Visa signatur

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag är ute efter ett kommando som sätter datorn i S0 standby state "modern standby".
Alla gammla utils verkar bara stödja att sätta datorn i S3 state och letar efter nån util för att sätta "nya" S0 state.
Detta är något nymodigt sedan win10..

Verkar dock som att det går att disabla "modern standby" i registry och då funkar de gamla utilsen och kan sätta datorn i s3 state. Läste dock att en del hårdvaru tillverkare slutat stödja s3 state =/

State förklaring:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/power/system-...