AMD siktar på dubblerad FPS med FSR 3

Permalänk
Medlem

@Camper7

De där "funktionerna" går absolut att stänga av. Med all respekt, du uttalar dig väldigt självsäkert om saker som du inte riktigt har fullt grepp om.

Jag har aldrig kallat det "fake-frames" och har inget emot att funktionerna finns. Men för MIG är interpolation inte något jag uppskattar på en TV. DLSS 3 däremot tror jag att jag hade kunnat tänka mig att använda i vissa lägen även om jag inte testat. Witcher 3 tex efter sin senaste uppdatering är nog ett fall där det verkligen behövs med tanke på hur CPU-bundet det är när RT är aktiverat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

@Camper7

De där "funktionerna" går absolut att stänga av. Med all respekt, du uttalar dig väldigt självsäkert om saker som du inte riktigt har fullt grepp om.

Jag har aldrig kallat det "fake-frames" och har inget emot att funktionerna finns. Men för MIG är interpolation inte något jag uppskattar på en TV. DLSS 3 däremot tror jag att jag hade kunnat tänka mig att använda i vissa lägen även om jag inte testat. Witcher 3 tex efter sin senaste uppdatering är nog ett fall där det verkligen behövs med tanke på hur CPU-bundet det är när RT är aktiverat.

Absolut NEJ när det gäller modern TV. Du har missuppfattat mitt resonemang. Du tycker jag är självsäker medans du inte ens förstår vad som menas. Du skapar en egen uppfattning av eget hittepå.
DLSS 3 är för Nvidia-kort, inte TV, inte ens där är du hemma. Det är svårt att få folk att fatta när de redan är så lågt nere att det blir en omöjlighet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Camper7:

Absolut NEJ när det gäller modern TV. Du har missuppfattat mitt resonemang. Du tycker jag är självsäker medans du inte ens förstår vad som menas. Du skapar en egen uppfattning av eget hittepå.
DLSS 3 är för Nvidia-kort, inte TV, inte ens där är du hemma. Det är svårt att få folk att fatta när de redan är så lågt nere att det blir en omöjlighet.

Ingen påstod att DLSS 3 var för TV.

Denna video från Samsung visar hur man stänger av interpolering på deras TVs.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Absolut NEJ när det gäller modern TV. Du har missuppfattat mitt resonemang. Du tycker jag är självsäker medans du inte ens förstår vad som menas. Du skapar en egen uppfattning av eget hittepå.
DLSS 3 är för Nvidia-kort, inte TV, inte ens där är du hemma. Det är svårt att få folk att fatta när de redan är så lågt nere att det blir en omöjlighet.

OK. Jag viftar vit flagg för en konflikt jag inte ens är med på har hänt. Förlåt för det. Ha en god kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Jag kan dock ej hålla med. Det finns inget som oäkta och äkta.

Jodå, renderad av grafikmotorn = äkta frame. Interpolerad = oäkta, en beräkning som utgår från äkta frames.

DLSS3/FSR3 gör (förhoppningsvis) ett bättre jobb än ren matematisk interpolation, men i båda fallen handlar det om att så gott det går beräkna fram oäkta frames med utgång från äkta frames.

Skrivet av Camper7:

Interpolation skapar perfekta frames

Nej, det är rent objektivt fel:

"In the mathematical field of numerical analysis, interpolation is a type of estimation, a method of constructing (finding) new data points based on the range of a discrete set of known data points."

Det är alltså en efterhandskontruktion som utgår från "äkta/känd/perfekt" källdata, och försöker generera ny data som passar in så bra som möjligt, men det är fortfarande bara ett estimat, absolut inte perfekt.

Skrivet av Camper7:

Många av dagens moderna TVn (OLED, QLED etc) har realtidsinterpolation som standard.

Ja, jag har en relativt modern oled, och den kom med realtidsinterpolering påslaget från fabrik. Jag stör mig något enormt på det (dels hela konceptet i sig, men särskilt artefakterna), så det var det första jag stängde av när jag gjorde mina manuella justeringar (med målet att uppnå neutralitet - jag vill inte ha någon förvrängning av källmaterialet).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Jodå, renderad av grafikmotorn = äkta frame. Interpolerad = oäkta, en beräkning som utgår från äkta frames.

DLSS3/FSR3 gör (förhoppningsvis) ett bättre jobb än ren matematisk interpolation, men i båda fallen handlar det om att så gott det går beräkna fram oäkta frames med utgång från äkta frames.

Nej, det är rent objektivt fel:

"In the mathematical field of numerical analysis, interpolation is a type of estimation, a method of constructing (finding) new data points based on the range of a discrete set of known data points."

Det är alltså en efterhandskontruktion som utgår från "äkta/känd/perfekt" källdata, och försöker generera ny data som passar in så bra som möjligt, men det är fortfarande bara ett estimat, absolut inte perfekt.

Ja, jag har en relativt modern oled, och den kom med realtidsinterpolering påslaget från fabrik. Jag stör mig något enormt på det (dels hela konceptet i sig, men särskilt artefakterna), så det var det första jag stängde av när jag gjorde mina manuella justeringar (med målet att uppnå neutralitet - jag vill inte ha någon förvrängning av källmaterialet).

Och jag pallar inte av att se 24hz bildfrekvens på en 65" TV, det är som att kolla på ett laggigt spel. Mycket irriterande.

Permalänk
Avstängd

FSR är endast på för Preformance mode på Xbox eller är det också på för Quality mode och går asså aldrig att stänga av på en Xbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

FSR är endast på för Preformance mode på Xbox eller är det också på för Quality mode och går asså aldrig att stänga av på en Xbox?

Liknande uppskalningstekniker har väl använts minst de två senaste generationerna