Baldclockers - Tråden för oss med kalhyggen på skallen.

Permalänk
Medlem

Baldclockers - Tråden för oss med kalhyggen på skallen.

Hej!

Jag har som rubriken antyder något tveksam hårväxt nu mer, haha.
Det har sedan några månader tillbaka blivit så pass tunt att jag har valt att börja raka det som kvarstår väldigt kort, men är nu på jakt efter tips på bra maskiner för detta ändamål.

Min erfarenhet hittills är en en gammal hårtrimmer, som inte klarar av att klippa kortare än ~5mm eller så, "taggarna" på trimmern är inte direkt skön att dra mot skalpen heller för den delen, samt en Philips OneBlade som jag köpte in mer nyligen.
Ärligt talat är jag relativt nöjd med längden jag kan få till med OneBladen, och det går relativt snabbt och enkelt, men bladen blir slöa och börjar "riva" efter jag använt den på håret 2-3 gånger. Det blir lite väl dyrt i längden att byta blad kanske minst 2 gånger i månaden, så jag letar efter ett bättre långsiktigt alternativ.
OneBladen fungerar utmärkt för skägget, och kan fortsättas användas där ett bra tag till efter att bladen blivit för slö för att användas på huvudet, så kan absolut rekommendera den för just skäggväxt, men inte för att raka huvudet.

Efter att ha sökt runt lite, så verkar denna, AidallsWellup, vara en head shaver som många rekommenderar.
Verkar säljas för ~500-700kr på de flesta ställen.
Tyvärr finns det endast ett ställe i Sverige vad jag kan hitta som säljer denna, Svenska Amazon, dock tar säljaren där hutlöst överpris och vill ha 2,055.54kr för den i skrivande stund, alltså uppåt 4x dess faktiska pris.
Att lägga de 500-700kr för en maskin med så pass många bra reviews känns absolut värt, men vägrar att betala någon 4ggr vad maskinen faktiskt kostar för att köpa den genom Svenska Amazon, trots att dom har väldigt bra kundsupport.

Nån av er som har erfarenhet av någon maskin som fungerar bra för er?
Jag har inte direkt bestämt mig för någon prisklass, jag föredrar ofta att betala mer för bättre kvalité, det tenderar att både leda till att jag är mer nöjd med resultatet, men även blir det ofta billigast över tid också.
Jag kan absolut tänka mig att köpa en maskin för kanske 500-2,000kr, om den kommer med varma rekommendationer och folk har använt den under lång tid (5+ år och den fortfarande gör ett bra jobb).

Vad har ni andra för tips? Vad fungerar bra för er? Vad skulle ni avråda andra från?
Ge gärna så många tips ni kan!
Avsikten med tråden är inte endast för att hjälpa mig själv, utan alla som letar efter tips!

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Har kört en Braun series 9 nu i ett par år, kör både skalle och skägg med den.
Skallen blir slät som en babystjärt.
Kan varmt rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Existerar det apparater med utbytbart laddningsbart batteri? De med inbyggt batteri har ju en tendens att bli kassa efter några år.

Jag skulle gärna se tips även på helt batterilösa apparater av bra kvalitet. De batteriförsedda apparaterna tycks strömförsörjas genom batteriet vilket fungerar dåligt när batteriet åldras.

Permalänk

Jag har avverkat diverse billiga apparater genom åren där både batteriet har blivit dåligt eller att tillbehören för olika längder gått sönder.

För snart ett par år sedan köpte jag en "MOSER LI+ PRO 2" och jag är fruktansvärt nöjd. Den andas kvalité och batteriet är oerhört bra. Har nog laddat den max 4 gånger under denna tiden, och då fräser jag av skallen en gång i veckan. Tar ju inte jättemånga minuter skall väl tilläggas, men ändå

Visst, den kostar förmodligen en slant mer än många andra apparater, men räknar jag lite snabbt på att jag lagt ut 500kr här och 800kr där för billigare apparater så är jag uppe i minst samma peng jag fick punga ut för denna. Med facit i hand skulle jag köpt den här dyrare apparaten från första början istället för att vara aningen dumsnål.

Over and out, och välkommen till klubben för oss skalliga män

Visa signatur

Bäver...

Permalänk

Slät som en barnrumpa

Jag har sedan i somras använt mig av en Remington Ultimate Series RX5 XR1500 som jag är riktigt imponerad av. Blir riktigt slät rakning, men den sortens blad kräver att man inte låter håret växa ut allt för mycket, så använd den varannan eller var tredje dag.

Fick tips om den från Baldcafe på YouTube, ett tryggt rum för oss som torskade det genetiska hårlotteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europe:

Har kört en Braun series 9 nu i ett par år, kör både skalle och skägg med den.
Skallen blir slät som en babystjärt.
Kan varmt rekommenderas.

Hmm, har precis kollat på en video om den, verkar ju onekligen faktiskt vara väldigt bra, bra reviews överlag osv.
Den är i den lite dyrare klassen, runt 3000-4000kr, beroende på vilka tillbehör du vill köpa med.
Hur ofta ca måste du byta "huvudet" på den? Kör du med deras rengöringsvätska, och i så fall hur länge räcker en sån ca?
Dessa är ju saker som ökar kostnaden för maskinen över tid, så tänker att det kan vara bra info att ha med sig innan köp.
Blir ju onekligen lite sugen på att testa dock, får se om det blir en sådan till slut för egen del också!

Skrivet av pizzamonstret:

Jag har avverkat diverse billiga apparater genom åren där både batteriet har blivit dåligt eller att tillbehören för olika längder gått sönder.

För snart ett par år sedan köpte jag en "MOSER LI+ PRO 2" och jag är fruktansvärt nöjd. Den andas kvalité och batteriet är oerhört bra. Har nog laddat den max 4 gånger under denna tiden, och då fräser jag av skallen en gång i veckan. Tar ju inte jättemånga minuter skall väl tilläggas, men ändå

Visst, den kostar förmodligen en slant mer än många andra apparater, men räknar jag lite snabbt på att jag lagt ut 500kr här och 800kr där för billigare apparater så är jag uppe i minst samma peng jag fick punga ut för denna. Med facit i hand skulle jag köpt den här dyrare apparaten från första början istället för att vara aningen dumsnål.

Over and out, och välkommen till klubben för oss skalliga män

Kul att du är nöjd och tack för välkomnandet!
Den ser ut att vara lite mer som en hårtrimmer än en rakapparat, och med den hårtrimmer jag har (ska sägas att det är en billig no-name trimmer inköpt på Clas Ohlson för kanske 10 år sedan eller så, så inget av toppkvalité direkt), så upplever jag inte att den är så skön att använda, allra helst runt "kronan" på skallen.
Vet dock inte om jag kanske är lite mer känslig där, kan så vara.
Du upplever inget problem med det antar jag?

Skrivet av Pansardöden:

Jag har sedan i somras använt mig av en Remington Ultimate Series RX5 XR1500 som jag är riktigt imponerad av. Blir riktigt slät rakning, men den sortens blad kräver att man inte låter håret växa ut allt för mycket, så använd den varannan eller var tredje dag.

Fick tips om den från Baldcafe på YouTube, ett tryggt rum för oss som torskade det genetiska hårlotteriet.

Haha, precis kollat på hans review av både den och Braun Series 9.
Han verkar ge just Braun Series 9 ett lite bättre betyg än Remingtons rakapparat, men Remingtons verkar ju onekligen lockande den också.
Remingtons är ju också klart billigare, vilket måste anses vara ett plus, så länge kvalitén inte blir allt för lidande i jämförelse.
Kanske kan detta vara ett bra "ingångssteg" för en sådan som mig?
Han nämner ju i sin review att längden den klipper är liknande Philips OneBlade, vilket är en längd jag är nöjd med, om än Braun Series 9 maskinen verkar klippa snäppet kortare.
Hur ofta måste du byta huvudet på den, om du har gjort det hittills?

Hmm, svårt, haha.
Ni kommer med många bra förslag, vilket jag såklart är väldigt tacksam för!
Personligen så verkar ju Remington och Braun maskinerna mest lockande just nu, där Braun vinner på att den klipper lite kortare, och Remington på att den är mycket billigare i inköp, och eventuellt billigare i längden om huvudet på båda maskiner måste bytas ungefär lika ofta. Remingtons huvuden verkar kosta närmare hälften så mycket att köpa nya.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Då det verkar som att du föredrar att klippa så kort som möjligt, varför tar du inte steget till att raka med hyvel? Jag har de senaste 15 åren använt mig av Gilette mach 3 till ansikte och huvud (samt bröst när jag ids). Köper rakblad när de kostar max 20:- styck, och använder ett i minst en månad, och rakar mig varannan dag.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

En moralbooster för (mest unga?) män som blir kala: Det är testosteronet som hör det. Ni är helt enkelt biologiskt mer manliga än vi andra. Grattis

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Köpte denna för kanske 2-3 år sedan och rakar både huvudet och skägget kanske en gång i veckan, har inte bytt blad ännu och den funkar fortfarande väldigt bra. Kan verkligen rekommendera: https://www.power.se/skonhet-och-halsa/haarborttagning-och-tr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Då det verkar som att du föredrar att klippa så kort som möjligt, varför tar du inte steget till att raka med hyvel? Jag har de senaste 15 åren använt mig av Gilette mach 3 till ansikte och huvud (samt bröst när jag ids). Köper rakblad när de kostar max 20:- styck, och använder ett i minst en månad, och rakar mig varannan dag.

Ärligt talat så har jag aldrig prövat att använda en rakhyvel på huvudet, och sällan använt rakhyvlar på ansiktet eller andra ställen, mest kört på maskiner av olika slag.
Kan vara min teknik som är dålig kanske, men tenderar att ganska enkelt få irriterad hud av det, även med helt nya blad och raklödder, efter/medans man duschar osv, så har inte funderat alls på att använda en rakhyvel på huvudet.
Rent spontant känns det också som lite snabbare och enklare att använda en maskin som man kan köra utan lödder eller annat för att snabbt raka sig på några minuter och sen springa ut genom dörren om man så känner för det.

Jag är ju nöjd med längden från min OneBlade, så det är ju inte ett måste att få det kortast möjliga.
Som nämnt så har jag ju inte testat med en rakhyvel dock, kanske skulle jag kunna fastna för det.

Så klart finns det ju en möjlighet att jag tillslut testar att använda rakhyvel ändå, om inte annat så som en lösning ibland då jag har lite mer tid på mig, och ibland kör maskin istället när jag vill få det gjort lite snabbare och enklare.

Helt klart ett bra tips dock!

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Jag kör också en MOSER li+pro. Haft den i 5-10 år(?) och laddar den några gånger per år. Någon droppe olja på skären ibland också men i övrigt inget underhåll förutom att borsta bort hår så klart vilket är otroligt smidigt då allt är i rostfritt.
Använder mest distans och kör 6mm på huvudet. Förutom nacken där jag kör trimmern direkt och inget bekymmer eller obehag. Jag har dock inte behovet att få det så kort som möjligt men det var enorm skillnad mellan denna och halvbilliga (5-700 kr) trimmer jag haft innan som oftast bara vek hårstråna, Mosern klipper otroligt effektivt och jämnt.

Fungerar även fint till skägg. Men slätt blir det inte utan den lämnar 0,5-1mm stubb.
Har även en Braun series 7 som inte är använd på många år men som funkade fint till rakning.

Permalänk
Medlem

bitemas laddbara, den vita versionen fungerar riktigt bra, (överraskade bra) innan denna körde jag olika med allt från 500-2000kr tycker nog dom dyrare varit värre med att sticka en i huvudet.
för den som vill arbeta mot förlusten av hår kan jag rekommenderar laser kam,
det stod att det skulle ta 6 månade för resultat vilket jag trodde var skitsnack, men mycket riktigt efter ca 6 månader började skiten växa som sjutton, jag slutade använda det efter ett ca ett år då jag tröttnade på att behöva raka huvudet oftare än 1 gång i veckan.
den väckte faktiskt liv i en hel del hårsäckar men nackdelen är som sagt att allt hår växer som sjutton på skallen så det på sidorna växer snabbare med. Jag funderar dock på att testa den igen och då bara köra mitt på huvudet, (risken är väll man får en gles tuppkam

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

En moralbooster för (mest unga?) män som blir kala: Det är testosteronet som hör det. Ni är helt enkelt biologiskt mer manliga än vi andra. Grattis

Extremt liten tröst, tyvärr.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Köper refills till ladd/rengöringsstation, men en kassett räcker ett tag.
Huvudet har jag inte bytt ännu efter 2 år, men känner att inom 6 månader kommer jag nog att byta ut det.

Permalänk
Skrivet av Zyie:

Haha, precis kollat på hans review av både den och Braun Series 9.
Han verkar ge just Braun Series 9 ett lite bättre betyg än Remingtons rakapparat, men Remingtons verkar ju onekligen lockande den också.
[...]
Han nämner ju i sin review att längden den klipper är liknande Philips OneBlade, vilket är en längd jag är nöjd med, om än Braun Series 9 maskinen verkar klippa snäppet kortare.
Hur ofta måste du byta huvudet på den, om du har gjort det hittills?

Jag har ännu inte bytt blad på min, upplever den inte som slöare heller direkt. Jag ska kolla in Series 9, har inte sett något om den, men om han rekommenderar den över Remington så låter det som ett riktigt bra val, men jag är jättenöjd med min Remington, även om jag inte har så mycket förutom en vanlig trimmer som jag körde med förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

En moralbooster för (mest unga?) män som blir kala: Det är testosteronet som hör det. Ni är helt enkelt biologiskt mer manliga än vi andra. Grattis

Testosteronet får bsra folk att springa fulla på stan ich kasta bengaler, åka för snabbt på motorvägen och göra bort sig på krogen så jag är nöjd med att mitt hår faller av xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

En moralbooster för (mest unga?) män som blir kala: Det är testosteronet som hör det. Ni är helt enkelt biologiskt mer manliga än vi andra. Grattis

Det är ju bara en myt dock. Hormonet dihydrotestosteron (DHT) är en biprodukt av testosteron och tros vara den huvudsakliga faktorn bakom skallighet hos män. DHT får hårsäckarna att krympa och kan till slut leda till håravfall. Men, det är inte nivån av testosteron eller DHT i blodet som är problemet, utan snarare hårsäckarnas känslighet för DHT.

Om man i ett tidigt skede märker att man börjar bli mer tunnhårig kan man ta läkemedlet Finasterid som blockerar enzymet som är ansvarig för att skapa biprodukten DHT vilket kan leda till att man helt slutar upp att tappa hår, det kan även leda till att hårsäckar som krympt börjar växa igen och man får d.v.s mer hår på huvudet än innan.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag är nyligen fyllda 40 år men mitt hårfäste och hår började försvinna redan i 20års ålder. Så jag har hunnit testa en hel del maskiner och apparater men faller alltid tillbaka på en vanlig rakhyvel.
Döda batterier är väl den främste orsaken men också att vissa modeller är krångliga att göra rent tycker jag.

Brukar köpa ett 12-pack med rakblad (Gillette) och sen använder jag även raklödder för att rakbladen ska hålla bättre. Jag gör mig väl av med ett rakblad i månaden kanske. Jag brukar raka mig varje dag på skallen, slarvar man och låter det lilla hår man har växa ut brukar dock inte rakbladen hålla lika länge.

Skrivet av SellahiR:

Testosteronet får bsra folk att springa fulla på stan ich kasta bengaler, åka för snabbt på motorvägen och göra bort sig på krogen så jag är nöjd med att mitt hår faller av xD

Vad ska vi göra som åker fort på motorvägen men håret ändå ramlar av då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Vad ska vi göra som åker fort på motorvägen men håret ändå ramlar av då?

Då kör du så fort att håret flyger av. Sakta ner så växer det ut igen. xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Använder säkerhetsrakhyvel, men orkar inte göra det allt för ofta så blir en gång per vecka eller varannan vecka. Önskar det fanns en mer permanent lösning men alla lösningar för att permanent ta bort hår är väl per hårstrå så skulle ta extremt lång tid och kosta en förmögenhet om det ens är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Jag har sedan i somras använt mig av en Remington Ultimate Series RX5 XR1500 som jag är riktigt imponerad av. Blir riktigt slät rakning, men den sortens blad kräver att man inte låter håret växa ut allt för mycket, så använd den varannan eller var tredje dag.

Fick tips om den från Baldcafe på YouTube, ett tryggt rum för oss som torskade det genetiska hårlotteriet.

Tänkte kika Rx5 på BF, frugan tror jag kommer bli besviken för att den inte rakar så nära som jag tror. 0.2 mm låter ju onekligen väldigt nära även om en trotjänande säkerhetshyvel gör huden babylen så man kan ju inte jämföra dom två. Men jag tänker att det är en sak att känna stubb (2 dagars hår) ovh en annan sak att känna prickar (1dags hår). Kan du färsöka beskriva hur rx5 0.2mm känns kontra babylent med rakhyvel?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Remington Ultimate Series XR1500 finns på Jula för 499:-

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/personvard-och-ha...

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Kan du färsöka beskriva hur rx5 0.2mm känns kontra babylent med rakhyvel?

Nej tyvärr. Jag gick från en Philips-trimmer till Rx5. För mig blev det babylent i jämförelse men har aldrig använt hyvel på skallen så det kan jag inte svara på.

Har velat testa säkerhetshyvel, men främst för ansiktsbehåring. Är det inte mycket jobb att raka skallen med hyvel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Nej tyvärr. Jag gick från en Philips-trimmer till Rx5. För mig blev det babylent i jämförelse men har aldrig använt hyvel på skallen så det kan jag inte svara på.

Har velat testa säkerhetshyvel, men främst för ansiktsbehåring. Är det inte mycket jobb att raka skallen med hyvel?

Jaha. Synd men nu ör den beställd ändå haha. Jo visst går det snabbare med en Gilette fusion. Men dom rakhuvuden kloggar igen väldigt fort och blir väldigt fort slitna. Dessutom kostar dom en djävla massa med nya huvuden.

Säkerhetshyvel gör samma jobb med bara ett blad. Gammla reklamen "du gör ett drag den gör tre/fem" är bara BS. Men bladen är vassare eller sitter iaf i lite annan vinkel så det krävs lite mer tålamod och finess, men det är enligt mig väldigt terapeftiskt att stå där 5-10 min och raka sig len

Rakbladen kostar för övrigt ca 100kr för 10-20 st beroende på märke. Skulle rekommendera Gilette för tonåringen som ska börja raka sig och sedan säkerhetshyvel för den vuxna erfarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Existerar det apparater med utbytbart laddningsbart batteri? De med inbyggt batteri har ju en tendens att bli kassa efter några år.

Jag skulle gärna se tips även på helt batterilösa apparater av bra kvalitet. De batteriförsedda apparaterna tycks strömförsörjas genom batteriet vilket fungerar dåligt när batteriet åldras.

Gällande batteri så tycker jag att du lyfter en fråga som är väldigt intressant för rakapparater i allmänhet.
Jag har haft en Braun 5770 i snart 20 år som tappade mycket av batterikapaciteten redan under de första åren (NiMh), men där märks det tydligt att den använder el direkt från väggen så länge kabeln är inkopplad. Man kan till och med höra hur motorn varvar upp när kabeln kopplas in.

Däremot så känns det som att 20 år kanske får räcka för en maskin så då är det ju dags för mig också att köpa nytt snart, så då undrar jag lite hur andra upplever det. Funkar era maskiner med kabel även batteriet börjar tröttna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

En moralbooster för (mest unga?) män som blir kala: Det är testosteronet som hör det. Ni är helt enkelt biologiskt mer manliga än vi andra. Grattis

*incoming party pooper*

Nja, det är däremot hårsäckarna som är mer känsliga mot testosteronet. Har inget med mängden att göra.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Det är ju bara en myt dock. Hormonet dihydrotestosteron (DHT) är en biprodukt av testosteron och tros vara den huvudsakliga faktorn bakom skallighet hos män. DHT får hårsäckarna att krympa och kan till slut leda till håravfall. Men, det är inte nivån av testosteron eller DHT i blodet som är problemet, utan snarare hårsäckarnas känslighet för DHT.

Om man i ett tidigt skede märker att man börjar bli mer tunnhårig kan man ta läkemedlet Finasterid som blockerar enzymet som är ansvarig för att skapa biprodukten DHT vilket kan leda till att man helt slutar upp att tappa hår, det kan även leda till att hårsäckar som krympt börjar växa igen och man får d.v.s mer hår på huvudet än innan.

Många får biverkningar av finasterid som depression, dåligt driv osv. Finns hela forum med folk som försöker komma igen efter att ha käkat det. Rogaine som också är poppis har kopplingar till förändringar i hjärtat.

Har en kompis som gick igenom skiten med finasterid men till slut gjorde en hårtransplantation istället. De håret har stannat kvar och han är nöjd utan att behöva äta mer mediciner med biverkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

*incoming party pooper*

Nja, det är däremot hårsäckarna som är mer känsliga mot testosteronet. Har inget med mängden att göra.

Är det inte så att håravfall inte är ett tecken på mycket eller normalt testosteron, men däremot är ett tecken på att man inte har alldeles för lite testosteron? Hu så många "inte". Ni förstår.

Hur som helst, skönt att man är lite till åren ändå, struntar numera blankt i hur det ser ut men håller någorlunda kortklippt (frun tar trimmern på mig), dock skulle jag inte raka rent, det skulle kännas som en kapitulation inför faktum...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Är det inte så att håravfall inte är ett tecken på mycket eller normalt testosteron, men däremot är ett tecken på att man inte har alldeles för lite testosteron? Hu så många "inte". Ni förstår.

Hur som helst, skönt att man är lite till åren ändå, struntar numera blankt i hur det ser ut men håller någorlunda kortklippt (frun tar trimmern på mig), dock skulle jag inte raka rent, det skulle kännas som en kapitulation inför faktum...

Med tanke på hur många män som väljer att raka skallen, samt hur många som vorde överväga det så tror jag personligen inte qtt det har att göra med testosteron alls. Personligen hade jag helikopterplatta som 25åring och nu förra året fick jag diagnosen alopecia areata. Man tar det som att ödet vill att jag rakar åhret haha. Sen så har faktiskt allmänheten sagt att jag är snyggare utan hår

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Nu har startknappen på min Braun 9390cc ramlat av helt. Den har några år på nacken så kan inte lämna in den.
Var sanslöst nöjd med den, såg att Elgiganten har 9565cc till ett bra pris just nu. Funderar på att slå till