Power supply surges - alltid efter 10 min Fortnite. PSU defekt eller kan det vara nåt annat?

Permalänk

Power supply surges - alltid efter 10 min Fortnite. PSU defekt eller kan det vara nåt annat?

Hej, jag sitter på distans och hjälper min systerson med datorn när han får problem men nu behöver jag support från någon som kan det här...

Vi har byggt datorn tillsammans för ett antal år sen, den har funkat bra tidigare men nu har den börjat krascha - och bara när han spelar vissa spel. Då kraschar den efter 10-15 minuter. T.ex. Fortnite gör att datorn stänger ner sig och startar om (hamnar i bios).
Uppstartskärmen ger meddelandet: Power supply surges detected during the previous power on. ASUS Anti-surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!

Då är frågan om man direkt kan säga att det är PSU som är defekt? Eftersom det har så tydlig koppling till 10-15 min spelande av lite mer belastande spel.
Hans spec är:
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz 6MB kylning Intel Standard
ASUS Z97-A
2x 4 GB Corsair Vengeance 1 600 MHz DDR3
MSI GeForce GTX-970 4 GB Gaming köpt 2016
Samsung 860 EVO 500GB
Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB
Corsair CX650W 650W
Windows 10

Övrigt som vi kollade innan jag blev medveten om felmeddelandet om power supply surges, vet inte om det är relevant men skickar med det här iallafall:
Andra spel som tex Minecraft funkar. Roblox kraschar ibland.
Vi har uppdaterat grafikkortets drivrutiner och ominstallerat spelen. Hjälpte inte.
Vi har övervakat temp genom MSI Afterburner senast innan krasch: GPU 70 grader och för CPU 69 grader. Borde alltså inte vara orsaken.
Jag har kollat i Windows Loggboken/Event viewer och det är jag inte van att läsa men där fanns massa Varningar. Dock ingen som jag kan koppla ihop exakt tidsmässigt med krascherna:
6062 - Lso was triggered (återkommer var tredje minut)
157 Disk 2 har oväntat tagits bort (6 min innan krasch)
Det finns också tidigare I loggen varningar om behörighet som exvis: “Certifikatet för lokalt systemkonto med tumavtrycket 7c 4c f0 .. .. .. XX XX XX XX XX XX XX XX XX XX XX XX XX XX har upphört att gälla eller kommer snart att upphöra att gälla.” Och “Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID.…”

Permalänk
Medlem

Det är två saker man börja kolla om det blir kracher/hängingar

RAM-tester (och kanske i kombination att sänka överklockning om det är klockad mer än standard)

Att låna annan nätagg eller köpa en ny är nästa steg - och PC-kraft brukar inte vara den dyraste komponenten i en dator och överkomlig att köpa en ny och dessutom åldras över tid och användning.

Använd alltid nätaggets medföljande kablar och 'återvinn' aldrig den föregående agens kablar oavsett hur besvärligt det är att byta - speciellt om det gäller modulära nätaggregat då det ännu inte etablerats någon standard i hur pinningen i kontakterna är i dessa.

12V på 5V ingång eller polvänt även under några millisekunder innan man inser att det är fel - så kommer nätaggregatet vara bland den billigaste komponenten att byta ut i din rigg... - ta inte chansen med att prova med gamla kraftkablar - alltid nytt och med kablar som tillhör den nya nätaggen.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Det är två saker man börja kolla om det blir kracher/hängingar

RAM-tester (och kanske i kombination att sänka överklockning om det är klockad mer än standard)

Att låna annan nätagg eller köpa en ny är nästa steg - och PC-kraft brukar inte vara den dyraste komponenten i en dator och överkomlig att köpa en ny och dessutom åldras över tid och användning.

Bara dubbelkoll så jag fattat rätt: Kan det alltså vara andra fel än nätagget - när man får meddelandet "Power supply surges detected during the previous power on. ASUS Anti-surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!"?

Permalänk
Medlem

I ditt fall så är det mer trolig att det är kraften - men generellt att köra någon RAM-testprogram nästan en reflex-handling när man får problem med krascher och hängningar då om man får bitflip på fel ställe så kan det nästan bli vad som helst i effekt inklusive felmeddelande som inte stämmer, och vad värre - felen märks inte alls förrän efter en tid och du märker att kopierade filer har blivit korrumperade och arkiv med checksumma inte längre går att öppna...

Med andra ord RAM och/eller kraft är först att undersöka eller byta om man har hängningsproblem och också att titta om någon blir onaturligt varmt för att kylning inte fungerar som det skall.

Permalänk
Medlem

Corsairs CX serie har ju varit rätt usel vissa perioder. Vissa är helt OK och andra går sönder på löpande band. Senast var väl ca 3-4 år sedan.

Permalänk
Medlem

Hur är luftflödet i själva burken?
Så ni inte har närmre de 70c som mäts i hela burken.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Skrivet av Bogey:

Hur är luftflödet i själva burken?
Så ni inte har närmre de 70c som mäts i hela burken.

Det är bra flöde och rätt stor tom volym. De mätta temp gick före krasch från 50 till 70 på mindre än 10 min.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

I ditt fall så är det mer trolig att det är kraften - men generellt att köra någon RAM-testprogram nästan en reflex-handling när man får problem med krascher och hängningar då om man får bitflip på fel ställe så kan det nästan bli vad som helst i effekt inklusive felmeddelande som inte stämmer, och vad värre - felen märks inte alls förrän efter en tid och du märker att kopierade filer har blivit korrumperade och arkiv med checksumma inte längre går att öppna...

Med andra ord RAM och/eller kraft är först att undersöka eller byta om man har hängningsproblem och också att titta om någon blir onaturligt varmt för att kylning inte fungerar som det skall.

Sökte lite efter RAM test program men undrar, vilket kör man och vad är viktigt att kolla? Aldrig behövt detta innan....

Edit. Räcker det med Windows Memory Diagnostics eller behöver man memtest86 för att hitta om det finns fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inriggare:

Sökte lite efter RAM test program men undrar, vilket kör man och vad är viktigt att kolla? Aldrig behövt detta innan....

https://www.memtest.org/

Permalänk
Medlem

Stäng av Asus Anti-Surge=fix?

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Stäng av Asus Anti-Surge=fix?

Det är ett plåster på det brutna benet... Bara för man stänger av kontrollen så den är tyst betyder inte att felet är fixat...

Typ som att höja volymen på radion i bilen för att motorn knackar och du inte bytt olja på 3år...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av loefet:

Corsairs CX serie har ju varit rätt usel vissa perioder. Vissa är helt OK och andra går sönder på löpande band. Senast var väl ca 3-4 år sedan.

Skrivet av xxargs:

I ditt fall så är det mer trolig att det är kraften - men generellt att köra någon RAM-testprogram nästan en reflex-handling när man får problem med krascher och hängningar då om man får bitflip på fel ställe så kan det nästan bli vad som helst i effekt inklusive felmeddelande som inte stämmer, och vad värre - felen märks inte alls förrän efter en tid och du märker att kopierade filer har blivit korrumperade och arkiv med checksumma inte längre går att öppna...

Med andra ord RAM och/eller kraft är först att undersöka eller byta om man har hängningsproblem och också att titta om någon blir onaturligt varmt för att kylning inte fungerar som det skall.

Fortsättning! Skulle behöva hjälp igen...
Nu några veckor senare har jag fått hit burken för felsökning IRL.
Öppnat datorn, kontakter sitter fast, alla fläktar är ok, inte mycket damm ens i CPU fläkten.
Memtest86 kört igenom hela, hittar inga fel.
Uppdaterat alla drivrutiner, och Windows.
Stresstestat med några gratisprogram:
Först CPU med Cinebench, CPU går inte över 71 grader.
Sen nåt för GPU, tog 3D-mark demo, gick bra (ingen krasch) Temp max 82
Bägge ovanstående är dock rätt korta, så hittade Prime95 som körde upp CPU i 100 grader på mindre än 5 min och tuffade vidare som den skulle, ända tills det blev en krasch efter 15 min. Datorn stängde ner och startade om med felmeddelandet som varit innan också "Power supply surge detected during previous power on".

Kan man komma vidare med felsökning själv? Innan man springer iväg och köper en snordyr ny PSU... Har hört med Inet och det verkar vara garanti kvar på PSU men då måste man lämna in datorn på felsökning hos dem som kostar eller montera ut PSU och alla sladdar och lämna in. Vore ju surt om det inte är PSUn det är fel på...

Permalänk
Medlem

Nu kanske du redan har löst problemet men du kan alltid beställa ett nätagg på valfri site som du öppnar varsamt och kopplar in. Du behöver inte skruva in det i burken utan ha det vid sidan av och koppla in kablarna. Funkar det så har du löst problemet och kan skruva i nätagget. Hjälper det inte så kan du utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka det. Men som sagt, du kanske redan har hittat vad felet var?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Matar in fortsättningen på felsökningen, det kanske hjälper nån annan

Har haft hela burken inlämnad på Inet och det verkar som att problemet nu är löst. De återställde bios och bytte biosbatteriet på moderkortet, reparerade systemfiler och uppdaterade drivrutiner + windows.
De kunde dock aldrig återskapa problemet så de funderade på om det eventuellt kunde vara nån usb-enhet som orsakade problemet.
Vi får se när systersonen nu får tillbaka den och börjar koppla in alla sina tillbehör om problemet kommer tillbaka eller är borta.

Tack för all hjälp!