Felsökning av Z97-PRO Gamer (Snurrande CPU-fläkt enda livstecken)

Permalänk

Felsökning av Z97-PRO Gamer (Snurrande CPU-fläkt enda livstecken)

Hej!

Jag har ett Asus Z97-Pro gamer moderkort som jag inte lyckas få liv i. Kör det utanför chassi, utan något inkopplat (förutom skärm).
Kortet har leddioder (Q LED) för felsökning av ram, cpu, vga boot-device. Ingen av dessa lyser. De enda livstecknen jag har är att southbridge-power lampan lyser när jag slår på nätagget och att fläkten till cpu-kylaren drar igång när jag slår på det. Det jag har testat är:

  • Ram:

    • 3 olika stickor ram från 3 olika tillverkare med 2gb, 4gb, 8gb, varav en av stickorna är på supported vendors list

    • Alla slots (en i taget)

    • Flera stickor samtidigt

  • Olika processorer (4460 och 4690k)

  • Med och utan GPU

  • Rensa Cmos både med jumper och ta ut batteriet

Jag vet att PSU:n (EVGA 650 G:2), alla ram-stickor, processorer och grafikkortet jag testade med fungerar.
Med tangentbord och mus inkopplat lyser de inte upp (oavsett usb-port).
Har också tittat efter böjda pinnar men det ser helt och fint ut i socketen.

Har jag missat något uppenbart eller är det någon som har tips på vad som kan vara knas?

Hälsningar Adrian

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har du testat såpass mycket kan det vara moderkortet som är dött. Om ingen LED lyser kan det vara så att den inte hittar CPU eller liknande

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Har du testat såpass mycket kan det vara moderkortet som är dött. Om ingen LED lyser kan det vara så att den inte hittar CPU eller liknande

Jo jag tänkte nästan det också...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JumpyWizard:

Jo jag tänkte nästan det också...

Blir CPU'n varm om du försöker starta datorn utan kylare?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Blir CPU'n varm om du försöker starta datorn utan kylare?

Ingen aning, kan kolla imorgon eftermiddag/kväll

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Blir CPU'n varm om du försöker starta datorn utan kylare?

Testade nu, med fingrarna på processorn (med kylarpasta emellan;) ) så är det ingen märkbar temperaturskillnad. Lät den vara igång i någon minut.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JumpyWizard:

Testade nu, med fingrarna på processorn (med kylarpasta emellan;) ) så är det ingen märkbar temperaturskillnad. Lät den vara igång i någon minut.

Om CPU'n inte blir varm kan den vara död men eftersom du testat flera CPU:er så är det istället troligen moderkortet som inte ger ström till CPU,

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Om CPU'n inte blir varm kan den vara död men eftersom du testat flera CPU:er så är det istället troligen moderkortet som inte ger ström till CPU,

Okej ja då lär det vara moderkortet. Kan det vara möjligt att baka det eller köra med varmluft från en SMD lödstation för att få liv i det igen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JumpyWizard:

Okej ja då lär det vara moderkortet. Kan det vara möjligt att baka det eller köra med varmluft från en SMD lödstation för att få liv i det igen?

Utanför mina kunskaper dessvärre:)

Permalänk

Uppdatering

Jag har nu testat några fler saker utan någon framgång, men det kanske kan hjälpa vid vidare felsökning:

  • Med hjälp av en multimeter mätte jag spänningarna på flera punkter och komponentben på moderkortet. Det finns spänning vid CPU-strömporten, alla stiften för 24-pin anslutningen har spänning, UTOM -5V-stiftet, där det är 0V. Ska det vara så?

  • Kondensatorerna nära CPU: n har ingen spänning över sig. De andra kondensatorerna på moderkortet har spänning.

  • USB med direkt BIOS-uppdateringsfil (enligt manualen) i varje port utan framgång.

  • BIOS-chippet är avtagbart. Jag startade moderkortet utan chippet, och beteendet är precis samma. Kan detta innebära att BIOS är korrupt och att jag bara behöver flasha rätt BIOS på chippet?

Om någon har något råd skulle jag vara mycket tacksam.