Vilken telefon bör jag köpa?
Som en uppföljare till denna tråd och andra efterforskningar så har jag kommit fram till att jag bör köpa en ny telefon inom de kommande månaderna. Min nuvarande telefon är Samsung Galaxy S8, inhandlad 2018.
Vilken telefon bör jag köpa? Tycker att Samsung funkar bra, och jag har förstått att det är smidigast att byta ut sin telefon inom samma märke, men det kan ju finnas skäl som motiverar att byta märke, och det är jag öppen för.
Mycket av marknadsföringen runt telefonerna (Samsung, Apple, osv), är uppenbart inte riktad till mig. Jag har inte min telefon som en statussymbol, och är inte speciellt upphetsad över alla senaste features. Använder telefonen till att ringa, lyssna på musik (Spotify), lyssna på podcasts (med VLC Player), surfa (detta mest då jag inte är hemma, hemma använder jag min dator till det), kolla mailen, kolla bankkonton och även betala där, Messenger, WhatsApp, ibland även Instagram (lägger själv aldrig upp nåt där, men följer personer jag känner). Det händer även att jag tar bilder och kollar Youtube-klipp. Med andra ord är jag ingen tung användare direkt.
Jag vill att telefonen ska få uppdateringar, framförallt säkerhetsuppdateringar, och därmed vara hyfsat aktuell och säker att använda, så länge det är rimligt möjligt. Jag vill kunna räkna med att den nya telefonen ska hålla ett antal år, siktar inte att direkt byta till nästa modell så fort den släpps.
Enligt vad jag har läst så släpper Apple uppdateringar längre än konkurrenterna, men deras telefoner blir så sega och laggiga att man i praktiken ändå behöver byta ut dem långt innan Apple slutar att stödja modellerna. Stämmer detta? Kan detta hända även Samsung (har åtminstone inte hänt med min nuvarande)?
Så telefonen behöver inte ha de allra häftigaste funktionerna, men ska kunna användas en längre tid.
Vilken telefon bör jag välja om jag ska köpa inom någon månad?