Permalänk
Medlem

Google*ads

Hej.
När min brorsdotter vaknade i lördags hade hon fått en notis på telefonen att hennes bankkort använts. Det hade dragits (reserverats) typ 2000:- till GOOGLE*ADS(XXXXXXXXXX). Hon kontaktade banken som hjälpte henne spärra kortet. (Men idag gick dragningen igenom) Och då hittade dem även att det dragits pengar en gång tidigare, dock en lägre summa, men med samma mottagare.

Hon har även polisanmält dragningarna.

Hon har aldrig skaffat ett Google*ads konto, så på något sätt är det ju någon som kommit åt hennes kortnummer.

Och när hon pratade med dem på banken sa dem att det är inte helt ovanligt att det händer.
Och tyvärr är Google så stora att säkerheten för betalningar till dem inte behöver användas.

Är det någon mer som råkat ut för detta tidigare?
Men hur stor chans är det att hon kommer få tillbaka pengarna?

Kram
Cicci

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciccipop:

Hej.
När min brorsdotter vaknade i lördags hade hon fått en notis på telefonen att hennes bankkort använts. Det hade dragits (reserverats) typ 2000:- till GOOGLE*ADS(XXXXXXXXXX). Hon kontaktade banken som hjälpte henne spärra kortet. (Men idag gick dragningen igenom) Och då hittade dem även att det dragits pengar en gång tidigare, dock en lägre summa, men med samma mottagare.

Hon har även polisanmält dragningarna.

Hon har aldrig skaffat ett Google*ads konto, så på något sätt är det ju någon som kommit åt hennes kortnummer.

Och när hon pratade med dem på banken sa dem att det är inte helt ovanligt att det händer.
Och tyvärr är Google så stora att säkerheten för betalningar till dem inte behöver användas.

Är det någon mer som råkat ut för detta tidigare?
Men hur stor chans är det att hon kommer få tillbaka pengarna?

Kram
Cicci

Känner igen frågeställningen från en gammal tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1627130-har-ovetandes-...

Vet inte om det hjälper något, men där finns lite diskussion om en liknande situation.

Jag ser väl två huvudalternativ:

* Någon har tillgång till hennes Googlekonto, som redan hade betal/kreditkort inlagt (för användning i någon annan tjänst) och de har nu aktiverat tjänsten Google Ads på samma konto
* Någon har tillgång till hennes betal/kreditkort och har lagt in det på ett eget Googlekonto

Börja med att utesluta det förstnämnda, skulle jag säga. Kortet i sig löser sig ju om banken ersätter kortet bara, men om det är att någon sitter och använder Googlekontot så lär ju samma sak hända igen så fort det nya kortet läggs in där.

Vad säger banken om möjligheterna att få tillbaka pengarna?

Om möjligt kan det ju även vara bra att se om det går att få Google att stoppa det hela, man kan ju bara gissa att det är någon riktig skumraskkampanj som någon köper på detta sätt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304