Switch mellan DP 1.4 och USB-C med samma kringutrustning

Permalänk
Medlem

Switch mellan DP 1.4 och USB-C med samma kringutrustning

Hej Sweclockers,

Är ute efter att köpa en ny skärm till hemmakontoret som jag enkelt vill kunna koppla till både min jobbdator (laptop) med USB-C samt till min stationära privata dator med DP 1.4.

Min önskan är att lätt kunna switcha mellan datorerna men behålla kringutrustningen inkopplad (tangentbord + mus). Vill alltså koppla in allt till skärmen så jag inte behöver koppla om något när jag byter dator. Vet ju att USB-C kommer både ladda dator + bära bild, kringutrustning osv. Men det jag är osäker på är om min stationära dator kommer snappa upp tangentbordet och musen via DP 1.4 sladden?

Någon som har erfarenhet av detta eller vet någon annan bättre lösning än detta? Målet är att få bort så mycket som möjligt från skrivbordet därav vill jag slippa en sån dockstation om det är möjlligt.

Skärm av intresse: https://www.dustin.se/product/5011303551/p3223qe?tab=specific...

Tacksam för hjälp och tips!

stavfel
Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste är att koppla skärmen direkt och så har du en usbswitch om inte mus och tanhentbord själva kan växla enhet typ en del Logitech.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du behöver modellen U3223QE för att får KVM-switch och den kostar mer än 2000:- mer,
men du får som sagt allt som en dockningsstation erbjuder med skärmen du valt (inklusive ethernet)
så kan du fixa tangentbord/mus på annat sätt så klarar du dig.

Personligen är min stationära på jobbet igång hela tiden så jag kör barrier (eller synergy, mouse without borders) på den och behöver bara en sladd in den bärbara. Delar du skärmen mellan datorerna så får du göra ett tankesprång och dra muspekaren en skärmbredd åt sidan för att byta dator eller som jag dra en extra skärmbredd då jag delar mittenskärmen som då bara används av en dator åt gången.

Behöver du switcha manuellt får du sätta en usb-switch efter usbporten på skärmen eller som en hybridlösning ha barrier på den bärbara och docka/sätta in usb-c sladden i den stationära när det bara är den som kör.

Permalänk
Medlem

Har tidigare gjort komplicerade lösningar för detta, antingen med KVM eller med Synergy över nätverk, men denna gången kände jag mig lat.

Fixar HDMI ut från jobbdatorn och DP från privata datorn. Sen växlar jag ingång på skärmen.
Som mus och tangentbord kör jag logitechs ergo-serie där det sitter snabbknappar för att växla mellan enhet. Använder ett Arctis Pro Wireless headset som hanterar två ljudingångar.

När jag lämnar den privata datorn för dagen så byter jag källa på skärmen, musen och tangentbordet, så är den redo för nästa arbetstdag. Sure, det är tre knapptryckningar istället för en, men det är inget omkopplande av sladdar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Jag kör en liknande setup med en DP 1.4 KVM mellan en Macbook och en stationär ut till en 4K 120Hz skärm. Stationära kopplas till KVM:en direkt medan Macbooken behöver gå genom en TB3-docka först (som även laddar datorn). Mus/t-bord kopplas direkt till KVM:en. Switchningen sköts av en medföljande knapp som jag dragit snyggt och satt fast under skrivbordet. Dockan köper jag begagnad så gick inte på mer än ca 1000:- allt som allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Du behöver modellen U3223QE för att får KVM-switch och den kostar mer än 2000:- mer,
men du får som sagt allt som en dockningsstation erbjuder med skärmen du valt (inklusive ethernet)
så kan du fixa tangentbord/mus på annat sätt så klarar du dig.

Personligen är min stationära på jobbet igång hela tiden så jag kör barrier (eller synergy, mouse without borders) på den och behöver bara en sladd in den bärbara. Delar du skärmen mellan datorerna så får du göra ett tankesprång och dra muspekaren en skärmbredd åt sidan för att byta dator eller som jag dra en extra skärmbredd då jag delar mittenskärmen som då bara används av en dator åt gången.

Behöver du switcha manuellt får du sätta en usb-switch efter usbporten på skärmen eller som en hybridlösning ha barrier på den bärbara och docka/sätta in usb-c sladden i den stationära när det bara är den som kör.

Skrivet av sniglom:

Har tidigare gjort komplicerade lösningar för detta, antingen med KVM eller med Synergy över nätverk, men denna gången kände jag mig lat.

Fixar HDMI ut från jobbdatorn och DP från privata datorn. Sen växlar jag ingång på skärmen.
Som mus och tangentbord kör jag logitechs ergo-serie där det sitter snabbknappar för att växla mellan enhet. Använder ett Arctis Pro Wireless headset som hanterar två ljudingångar.

När jag lämnar den privata datorn för dagen så byter jag källa på skärmen, musen och tangentbordet, så är den redo för nästa arbetstdag. Sure, det är tre knapptryckningar istället för en, men det är inget omkopplande av sladdar.

Okej då förstår jag lite mera. Låter ju som att 2000kr extra för den skärmen inte är helt dumt om man slipper allt annat fix.

Hur blir kopplingen mellan skärm och allt annat? Blir det alternativ 1 eller 2 för stationära?

Tangentbord + Mus USB-A -> Skärm

Dator 1 laptop: USB-C -> Skärm

Dator 2 Stationär:
Alternativ1: DP1.4 -> Skärm?
Alternativ2: DP1.4 + USB-C -> Skärm?

Permalänk
Medlem

Dells kvm lösning får du nog kolla upp på youtube,
tror att skärmens setup konfigureras med ett program på datorn. Den bör ju också ha fler ingångar....

Ethernet tex hade ju varit vettigt att inte switcha, då bör det också vara kopplat eller konfigurerbart till en usb.
Lite lyx kanske, men jag har också en dockningsstation för samma pengar som är oöppnad i sin låda...