Oneplus ryktas lämna Europa

Permalänk
Melding Plague

Oneplus ryktas lämna Europa

En patenttvist med Nokia kan få den tidigare hypade mobiltillverkaren att packa väskorna och lämna den europeiska marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Toms hardware hävdar att det inte stämmer:
https://www.tomsguide.com/news/nope-oneplus-isnt-leaving-euro...
Ska bli intressant och se vad det hela slutar i.
Tyvärr har väl deras glansdagar gått förbi då dom var den prisvärda underdogen. Har aldrig använt nån av deras modeller dock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har fortfarande min OnePlus 8 Pro, men sedan android 12 har den varit så fruktansvärt buggig att jag vissa dagar är redo att bryta av den på mitten och köpa en ny. Mjukvaran blev hemsk efter ihopslagningen med Oppos OS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Spontant var dem ju bara intressanta första...3-4 telefonerna?
Sedan blev det ju Samsung av alltihop och var finns USPen då?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Spontant var dem ju bara intressanta första...3-4 telefonerna?
Sedan blev det ju Samsung av alltihop och var finns USPen då?

OnePlus 5T var riktigt bra, sen gick det utför.

Permalänk

Tyvärr är min telefon alldeles för buggig. Blir inget nytt köp av OnePlus igen. Är så otroligt trött på den ibland.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Tror det är få som sörjer. OP var extremt bra i början, deras första lur var fenomenal, nästkommande var bra. Nu finns det ingenting som urskiljer dem ifrån mängden.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Har haft OP1 och OP3, bra telefon men mjukvaran har alltid varit ett problem.

Nu har jag en Samsung (en Xiaomi mellan OP och Samsung) och skillnaden på mjukvaran är som natt och dag.

Permalänk
Medlem

Är nog ingen större förlust, bara Google Pixel eller Iphone som gäller om man vill ha fungerande mjukvara över tid.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Nu finns ju Poco och andra att köpa istället om man vill ha vettig prestanda per krona

Deras nyare telefoner kostar ju som vanliga flaggskepp, ser ingen poäng att välja dem då

Permalänk

Oneplus har blivit lite tråkiga. Oneplus V fold när/om den kommer är dock intressant.

Min gissning för typ 10 år sedan och tills för något år sedan var att.
Allt eftersom smartphones utvecklas så kommer utvecklingen snart stagnera, folk vill ej ha större mobil, skärmen täcker redan upp typ hela framsidan, kameran begränsas av linserna och folk vill ej ha större linser, batteriutvecklingen stagnerar, folk vill ej ha tyngre batteri, telefonerna blir tillräckligt snabba så folk ej byter för detta.
Ja, denna utvecklingsgissning var det inget fel på.
Däremot min slutsats var fel att mindre antal personer skulle vilja köpa dyrare mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu finns ju Poco och andra att köpa istället om man vill ha vettig prestanda per krona

Deras nyare telefoner kostar ju som vanliga flaggskepp, ser ingen poäng att välja dem då

Om man kan stå ut med Xiaomis MIUI. Själv har jag bannlyst Xiaomi telefoner just pga MIUI. MIUI har tagit bort funktioner som jag använder.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tror det är få som sörjer. OP var extremt bra i början, deras första lur var fenomenal, nästkommande var bra. Nu finns det ingenting som urskiljer dem ifrån mängden.

When the flagshipkiller becomes the flagship!
Tyvärr bara en i mängden nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tror det är få som sörjer. OP var extremt bra i början, deras första lur var fenomenal, nästkommande var bra. Nu finns det ingenting som urskiljer dem ifrån mängden.

Berätta för mig vad som göra alla andra lurar stå ut från mängden just nu då?! Det finns inget unikt längre

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Har fortfarande min OnePlus 8 Pro, men sedan android 12 har den varit så fruktansvärt buggig att jag vissa dagar är redo att bryta av den på mitten och köpa en ny. Mjukvaran blev hemsk efter ihopslagningen med Oppos OS.

Hade första One+, trean och 7 pro. Varav mina två senaste erfarenheter var precis som du beskrev. Aldrig haft liknande bekymmer när jag bytte till Samsung.
Kunde ibland inte ens smsa eller ringa på min Oneplus periodvis..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Berätta för mig vad som göra alla andra lurar stå ut från mängden just nu då?! Det finns inget unikt längre

Och i en sådan marknad blir det lätt att småtillverkarna lider. Varför köra på OP istället för t.ex Samsung när den är lika dyr? Dessutom har ju Samsung börjat släppa bra "budget" lurar. Någon som saknades förut.

Sista Oneplus som var en "flagship killer" var väl typ 6:an? Sen efter det var de lika dyra som konkurrenterna. 5+5T var ju ingen hit heller då den saknade en heltäckande skärm som konkurrenterna hade om jag minns rätt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dlq84:

OnePlus 5T var riktigt bra, sen gick det utför.

Tänkte precis säga det, 5T var sista telefonen från OnePlus jag har övervägt. Allt därefter känns som de varit för dyra kontra konkurrenterna och vad de har haft att erbjuda. Känner därmed ingen större förlust om de skulle försvinna från vår marknad, Xiaomi och Oppo fyller redan deras tomrum med prisvärda alternativ med råge.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Berätta för mig vad som göra alla andra lurar stå ut från mängden just nu då?! Det finns inget unikt längre

Jag tror hen syftar på att Oneplus en gång stod ut i mängden. Nu gör den inte det. Jag själv är lite tveksamt till Oneplus då jag hör lite problem som nämns i tråden.

Utvecklingen av mobiler anser jag har varit självklar sedan slutet av 90talet. Det jag själv har haft fel i är att utvecklingen har gått så otroligt mycket långsammare än vad jag trodde. När jag slutet på 90 talet kunder surfa, skicka mail etc från min mobil.

I vilket fall så är en stagnering av utvecklingen nu också självklart. Typ alla har vetat att skärmen går emot att täcka hela displayen och det finns ett stopp för hur mycket större mobil folk vill ha.

Det jag tycker är tråkigt är att det inte längre finns en riktigt bra prispressare.
Jag önskar en mobil i storlek runt 6,7", trådlös snabbladdning och vanligt. USB C såklart. Inte alls för slö cpu, minst snapdragon 888, kamera inte helt kass, minst 3x optisk zoom. Minsta möjliga kamerahål. Inte ett kinamärke av säkerhetsskäl. Och en mobil tillverkad i år eller förra. Ja, en sådan mobil för runt 5000kr hade jag hoppas på. Och det hade det funnits om Huawei och Oneplus hade haft kvar sina klassiska mobiler till deras priser.

Notis: Huawei är ett kinamärke. Men på den tiden var ett kinamärke inte lika allvarligt.

Permalänk
Medlem

Vink Vink Kinamärke. Vi kommer ej sakna er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vink Vink Kinamärke. Vi kommer ej sakna er.

Blir ju jävligt trevligt för alla som inte vill ha "kina-märken" när vi istället får ett duopol där det enda man kan välja på är en Samsung eller en Iphone för typ 20k.

Oneplus har definitivt haft en positivt påverkan på den europeiska telefon marknaden, oavsett vad just du tycker om de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vink Vink Kinamärke. Vi kommer ej sakna er.

Du är väl fullt medveten om att din Lenovo är ett Kina märke?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte sakna dem, men jag skulle sakna en konkurrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Har fortfarande min OnePlus 8 Pro, men sedan android 12 har den varit så fruktansvärt buggig att jag vissa dagar är redo att bryta av den på mitten och köpa en ny. Mjukvaran blev hemsk efter ihopslagningen med Oppos OS.

Ja min erfarenhet är att mjukvaran vid lansering är rätt bra men så fort de släpper en uppdatering till en ny Android-version går funktioner sönder och många buggar uppstår som aldrig åtgärdas.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag skulle inte sakna dem, men jag skulle sakna en konkurrent.

Jag skulle sakna dom. Mina tre sista telefoner har varit Oneplus. Har tjänat mig bra, har inte haft behovet att gå upp till Samsung eller Iphone med 15 linser baktill, de har räckt till bra. Nåja vi får väll se vart jag tar vägen här näst då.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om man kan stå ut med Xiaomis MIUI. Själv har jag bannlyst Xiaomi telefoner just pga MIUI. MIUI har tagit bort funktioner som jag använder.

Vilka funktioner saknas? Har själv Xiaomi och vet inte vad jag kan sakna, nej är inte ironisk eller sarkastisk utan vill gärna veta

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Hade en OP3 som jag var väldigt nöjd med, så pass att jag köpte en OP7Pro när den kom ut, som jag fortfarande använder.
Jag är nöjd med min 7Pro, förutom priset jag betalade (8,000kr) vilket så här i efterhand känns som för dyrt.
Lär nog ha den ett år eller två till, så länge den inte går sönder av nån anledning.
Vet inte vilket märke jag väljer efter det, har inte lust att betala 15-20k för en telefon, det är rätt vansinnigt och jag har verkligen inte behov av det. En okej kamera, batteritid som räcker en hel dag, nog snabb för att kunna surfa, kolla på typ YouTube/Twitch och använda lite lättare appar är allt jag behöver. Så de flesta budgetmodeller är nog mer än god nog för min del.
Spelar inte mobilspel, gör inget avancerat eller krävande alls med mobilen.

Synd att OnePlus blev så dyra, förstår varför folk lämnar dom. Om dom nu lämnar så är det en mindre konkurrent, vilket aldrig är bra, så jag hoppas att dom blir kvar, även fast det är osannolikt att mina nästa telefon kommer att vara en OnePlus.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Vilka funktioner saknas? Har själv Xiaomi och vet inte vad jag kan sakna, nej är inte ironisk eller sarkastisk utan vill gärna veta

Smart Lock. Använder den funktionen dagligen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Smart Lock. Använder den funktionen dagligen

Damn, yeah verkar vara en nice funktion i hemmet m.m. Man vet inte vad som saknas förran man vet

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Blir ju jävligt trevligt för alla som inte vill ha "kina-märken" när vi istället får ett duopol där det enda man kan välja på är en Samsung eller en Iphone för typ 20k.

Oneplus har definitivt haft en positivt påverkan på den europeiska telefon marknaden, oavsett vad just du tycker om de.

Vilken tur då att det fortfarande finns många andra att välja mellan såsom Sony Xperia, Google Pixel eller Asus Rog Phone för att nämna några.

Permalänk
Medlem

Har en 7 pro jag haft i drygt 3 år och är väldigt nöjd med. Batteriet är så klart skit vid det här laget, baksidan är sprucken och den har en liten spricka uppe i högra hörnet av skärmen. Men överväger faktiskt att skicka in den på lagning. Behöver inte mer prestanda då jag bara surfar, fotar och kollar på film.

De jag känner som har nyare modeller säger att det blivit sämre sen Oppo tog över rodret. Vette fåglarna vad man ska byta till när den kastar in men den bron korsar vi när vi kommer till den.