Minst dåliga intaget av koffein?

Permalänk
Medlem

Minst dåliga intaget av koffein?

Att få en koffein-kick hjälper mig prestera mycket bättre.
Både fysisk träning men även när jag lirar competative shooters online.

Min mage tål inte kaffe. Det blir jag dålig av.
Te innehåller för lite koffein.
Så ibland (inte varje dag) blir det en energidryck. Oftast en Monster.
Jag tycker dock nästan alla energidrycker innehåller massor av andra grejer. Så det kanske inte är det bästa att dricka.
Sedan finns det ju lightläsk i form av Pepsi Max och Coca-Cola Zero. Innehåller kanske inte tillräckligt mycket för att få en kick och sen kanske det finns lite andra sidoeffekter av lightläsk?

Jag har sett att de på MaxGaming säljer "Pouch Energy" som är som ett snus men utan nikotin och tobak. Jag är dock inte så sugen med att ha en prilla i mun även om recensionerna är lovande då brudarna tydligen faller som käglor när man petar in en.

Vilket är det minst dåliga alternativet när man vill få en koffein-kick då och då? Detta handlar om kanske max 3 kvällar per vecka.
Om min mage hade klarat av det hade jag bara druckit en dubbel espresso eller två.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Koffeintabletter?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Bara nåt snabbt jag hittade https://www.apotea.se/skip-koffein-100-tabletter

Finns fler "tillredningssätt" än tabletter. typ brustabletter, tuggummi osv.

Permalänk
Medlem

Har du provat yerba mate? Är mer koffein i yerba mate än i grönt eller svart te.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

”Brudarna faller som käglor” haha

Alldeles säkert så kan du vara lite diskret när du slänger in en OCH man måste inte ha en påssnus (antar att dom liknar en vanlig snus) under överläppen som värsta bonden (bonnläpp).

Är det prio med att prestera så tänk på att koffein påverkar din kropp på bla ett kärlsammandragande sätt och du sover sämre. Så risken är att det är lite som vanligt med droger… det är kortsiktigt och på längre sikt kontraproduktivt att använda koffein.

Kärlsammandragande effekt på en eventuell erektion är inte vad brudarna vill ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

”Brudarna faller som käglor” haha

Alldeles säkert så kan du vara lite diskret när du slänger in en OCH man måste inte ha en påssnus (antar att dom liknar en vanlig snus) under överläppen som värsta bonden (bonnläpp).

Är det prio med att prestera så tänk på att koffein påverkar din kropp på bla ett kärlsammandragande sätt och du sover sämre. Så risken är att det är lite som vanligt med droger… det är kortsiktigt och på längre sikt kontraproduktivt att använda koffein.

Kärlsammandragande effekt på en eventuell erektion är inte vad brudarna vill ha.

Därför det bara händer en eller två gånger per vecka Sova har jag inget problem alls med tbh. Somnar direkt jag lägger mig oavsett.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Att få en koffein-kick hjälper mig prestera mycket bättre.
Både fysisk träning men även när jag lirar competative shooters online.

Min mage tål inte kaffe. Det blir jag dålig av.
Te innehåller för lite koffein.
Så ibland (inte varje dag) blir det en energidryck. Oftast en Monster.
Jag tycker dock nästan alla energidrycker innehåller massor av andra grejer. Så det kanske inte är det bästa att dricka.
Sedan finns det ju lightläsk i form av Pepsi Max och Coca-Cola Zero. Innehåller kanske inte tillräckligt mycket för att få en kick och sen kanske det finns lite andra sidoeffekter av lightläsk?

Jag har sett att de på MaxGaming säljer "Pouch Energy" som är som ett snus men utan nikotin och tobak. Jag är dock inte så sugen med att ha en prilla i mun även om recensionerna är lovande då brudarna tydligen faller som käglor när man petar in en.

Vilket är det minst dåliga alternativet när man vill få en koffein-kick då och då? Detta handlar om kanske max 3 kvällar per vecka.
Om min mage hade klarat av det hade jag bara druckit en dubbel espresso eller två.

Provat kaffe med mjölk eller helt enkelt en annan sorts kaffe?

Kaffet på kontoret smakar piss och magen mår detsamma efter en kopp eller två. Hemma däremot funkar det hur bra som helst med en liten skvätt mjölk för att lugna ner magen lite.

Annars har du Nocco som mycket mer koffein/ml jämfört med t.ex. en Monster (55mg/100ml jämfört med 36mg/100ml), och innehåller inte samma mängd skräp - men smaken är väldigt speciell (framförallt eftersmaken) om du inte är bekant med den

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bara nåt snabbt jag hittade https://www.apotea.se/skip-koffein-100-tabletter

Finns fler "tillredningssätt" än tabletter. typ brustabletter, tuggummi osv.

200 mg är en rätt stor dos, mer än en burk Monster t ex.

Jag hade provat att starta på 100 mg, tabletter tar lite längre tid så prova 30-60 minuter före
https://www.apoteket.se/produkt/koffein-apofri-50-stycken-bur...

Permalänk
Medlem

Koffeintabletter 100%. Finns ingen anledning att krångla till det mer än så IMO Vill man ha "drickmomentet" i samma veva så är grönt te, rooibos eller yerba mate snälla alternativ till kaffe utan all skit i läsk och energidrycker.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Testat kallbryggt kaffe? Mildare för magen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av ronz:

Därför det bara händer en eller två gånger per vecka Sova har jag inget problem alls med tbh. Somnar direkt jag lägger mig oavsett.

Somna är en sak, sämre sömn en annan men du verkar ha en sund inställning till intaget så det är säkert inga bekymmer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Provat kaffe med mjölk eller helt enkelt en annan sorts kaffe?

Kaffet på kontoret smakar piss och magen mår detsamma efter en kopp eller två. Hemma däremot funkar det hur bra som helst med en liten skvätt mjölk för att lugna ner magen lite.

Annars har du Nocco som mycket mer koffein/ml jämfört med t.ex. en Monster (55mg/100ml jämfört med 36mg/100ml), och innehåller inte samma mängd skräp - men smaken är väldigt speciell (framförallt eftersmaken) om du inte är bekant med den

Skrivet av Gabriel-Knight:

Testat kallbryggt kaffe? Mildare för magen.

Provat all sorts kaffe. Spelar ingen roll. Blir dålig. Jag har IBS så är känslig. Mjölk gör det inte bättre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bara nåt snabbt jag hittade https://www.apotea.se/skip-koffein-100-tabletter

Finns fler "tillredningssätt" än tabletter. typ brustabletter, tuggummi osv.

Detta känns som bästa alternativet just nu. Kan ju blanda i en sån i valfri dryck också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Detta känns som bästa alternativet just nu. Kan ju blanda i en sån i valfri dryck också.

Blanda den inte i en dryck. Rent koffein smakar skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Detta känns som bästa alternativet just nu. Kan ju blanda i en sån i valfri dryck också.

https://www.topformula.se/p/svensktillverkat/topformula/topfo...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronz:

Detta känns som bästa alternativet just nu. Kan ju blanda i en sån i valfri dryck också.

Kan spontant rekommendera att du inte köper 200 mg-piller, så länge du inte är ute efter att bli "pigg" en stund och där "dalen" blir väsentligt djupare efter. 100 mg är rätt mycket bättre generellt för din hälsa, och när du behöver superfokus kan du ta två stycken.

Och du behöver inte blanda, bara svälja fort.

Mvh - en som precis slutat med koffeinpiller efter 20 år.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Nackdelen med koffein är bl a halveringstiden och dess påverkan på sömnkvalitén.
Dvs tar du koffein, i någon form, under kvällen/sena eftermiddagen, så kommer det i någon mån att finnas kvar många timmar senare och påverka sömnen så att du istället är tröttare nästa dag.

Prova istället L-Tyrosin, som sägs ha en liknande effekt men mindre påverkan på sömnen.

Sen om du måste ha koffein just så är nog tabletter rätt enkelt och billigt alternativ, sen kan du dricka valfritt annat till.

Sen är väl också energidryckernas rykte något överdrivet dåligt, farligheten i dessa ligger i om de kombineras med alkohol eller hård fysisk träning. Att ha något hjärtfel (som kanske inte är känt sen innan) och dricka energidryck innan match/konditionsträning, kan i värsta fall leda till dödsfall och är just det som gett dryckerna dåligt rykte.
Men visst, sötade drycker oavsett om det är med socker el sötningsmedel påverkar ju insulinnivåer m m, så helt bra är det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Detta känns som bästa alternativet just nu. Kan ju blanda i en sån i valfri dryck också.

Tabletter är nog bästa, läsk osv förstör tänderna (även sockerfri).

Tänk dock på att det tar längre för en tablett att verka, från egen erfarenhet över en timme innan man känner något av en tablett. Sen verkar den längre än energidrickor osv.

Så gäller typ att peta in den ~2h före du ska ha effekten och samtidigt helst 10h före sängen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har du testat Guarana? Det är uppiggande och innehåller koffein (kallas ibland guarnin, ungefär som koffeinet i te kallas för tein). Det är nog skonsammare än kaffe för magen. Du kan få tag på det i pulverform eller tabletter. Om du kör pulvret kan du blanda med lite juice eller vatten och svepa. Jag tycker det är trevligare och mer potent än koffeintabletter. Annars, som någon annan skrev så är Yerba Mate bra, men det gäller ju att man gillar smaken.

Permalänk
Medlem

Matcha eller yerba mate. Ganska bra koffeinmängd och man får stabilare energi.