Allt från Computex 2023

Travel size renderingsmonster

Permalänk
Medlem

Travel size renderingsmonster

Tjena clockers!

Lång historia kort, jag ämnar bygga ihop en rejäl renderingsdator (40-50k budget) som ska regelbundet transporteras med flyg mellan två olika orter i Sverige. Jag behöver alltså bygga i ett chassi som är litet nog för hatthyllan på ett inrikes SAS-flyg. Min direkta oro är då hur jag ska få in den prestanda jag behöver i ett så litet chassi (har ögonen på fractal design ridge i nuläget). Har tänkt mig en 4090+i9 13900k kombo.

Många kanske tänker att en laptop är mer aktuell för mitt ändamål, men jag kommer ha en rejäl setup på båda platserna så behöver endast frakta burken.

Vad är era direkta tankar om detta? Är det till och börja med en bra idé att packa in en tung renderingsdator i ITX-formfaktor, finns det någon lösning jag inte tänker på?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Enda stora problemet jag ser är processorns kylning, för man får inte in en stor kylare i Ridge.
Having said that, kan man ju kanske undervolta processorn och strypa hur mkt ström den får ta så blir det bättre. Sen finns det ju vanliga 13900 (inget K) också, som kanske är ännu mer lämpligt.
Grafikkortet är jag inte så orolig för, Ridge har öppning för den på båda sidor.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/D4gSAbt5pYyIjkRDmJjaFux_AmU/namnlos

Noctua L12S ska tydligen passa också men då blir jag osäker på om heatsinks på moderkortet eller RAM minnen kommer ta i fläkten, så därför har jag valt en pytteliten L9i.

Intressant projekt annars, spännande att se vad du landar på