Permalänk

Prissäkning/retur

Hej

Köpte ett par hörlurar för ca 2 veckor sedan för 3000kr, nu är priset sänkt till 2500kr. Jag Ville ha tillbaka mellanskillnaden på 500kr. Men det gick inte, utan jag var tvungen att göra en retur på de jag köpte och sen köpa ett par nya för 2500kr. Vilket enligt mig är helt hål i huvudet med tanke på miljö(skicka fram och tillbaka) samt att Inet troligtvis kommer få sälja dom jag har idag till några 100 lappar billigare eftersom dom är använda.

Jag är nöjd med att kunna lämna tillbaka dom och få ett par nya men jag tycker det är sjukt onödigt bara för att Inets rutiner är såna. Det borde ni ändra på om inte annat för miljön skull.

Mvh Fredrik

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem

Min gissning är att det är större chans att kunder väljer att inte göra en retur för att spara några kronor, när de redan sitter med varan i handen, om inet gör på sättet du beskriver.

Permalänk
Medlem

De skulle kunna erbjuda ett presentkort på mellanskillnaden iaf

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag tar ingen sida i vad som rätt i detta fallet. Men jag tänkte bara komma med lite perspektiv som kanske kan förklara hur de tänker.

Att de ber dig göra en retur är för att de kan omöjligt veta om du har använt prylen eller ej. Du har rätt till 14 dagars retur med distansköplagen om föremålet är testat och inte lever upp tillförväntningarna. (inte samma sak som använt!) Du ska därav kunna packa ner det oanvända föremålet i orginal embalage och få det att se nytt ut. Har du nu faktiskt använt varan har du gått förbi denna gränsen.
Stämmer oanvstående är allt du gör nu att be om pengar tillbaka fast du köpt det för ett pris tidiagre. Du var okej med priset då, vad har ändrats tills idag?

Att saker kommer på extrapris efter man köpt, ja det händer hela tiden och visst är det surt. Men då får man medvetet vänta på rean och köpa om man inte kan accepter att den är billigare veckan efter.

Distansköplagen är för att ersätta inspektion av vara på plats i en butik och är inget skydd för prisförändringar eller liknande.

Återigen, försöker bara ge perspektiv. Dina pryl kanske ligger oanvänd i lådan och då kan jag förstå att det känns onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

De skulle kunna erbjuda ett presentkort på mellanskillnaden iaf

Varför? Låter som ett snabbt sätt att gå i konkurs på om man ska göra så varje gång en vara prissänks.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Varför? Låter som ett snabbt sätt att gå i konkurs på om man ska göra så varje gång en vara prissänks.

Jag spenderade kanske 5-10 sekunder av min tid till inlägget så det är inte direkt genomtänkt.
Tänkte mest som ett alternativ till att behöva skicka tillbaka och beställa ny från samma butik vilket faktiskt är slöseri av både tid och resurser.
Men det är ju endast om butiken godkänner det. Vilket såklart inte är så optimalt för då kan man aldrig ha rea på något som sålts nyligen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

"ville ha tillbaka mellanskillnaden"... alltså va, är det Jorden jag befinner mig på nu?

Permalänk
Medlem

Alltid en risk o köpa nåt. Det kan alltid gå ner i pris.
Låter konsigt o tigga butiker på mellanskillnad på en vara när man köpt för fullpris o den sen sätts ner efter ett tag.
Vare sig det är en dag efter eller 3 månader senare.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Hej

Köpte ett par hörlurar för ca 2 veckor sedan för 3000kr, nu är priset sänkt till 2500kr. Jag Ville ha tillbaka mellanskillnaden på 500kr. Men det gick inte, utan jag var tvungen att göra en retur på de jag köpte och sen köpa ett par nya för 2500kr. Vilket enligt mig är helt hål i huvudet med tanke på miljö(skicka fram och tillbaka) samt att Inet troligtvis kommer få sälja dom jag har idag till några 100 lappar billigare eftersom dom är använda.

Jag är nöjd med att kunna lämna tillbaka dom och få ett par nya men jag tycker det är sjukt onödigt bara för att Inets rutiner är såna. Det borde ni ändra på om inte annat för miljön skull.

Mvh Fredrik

Men varför ska du ha tillbaka pengar när dom har sänkt priset... Det var ju inte sänk pris när du köpte dom, eller hur?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

De har väl ingen skyldighet att betala tillbaka mellanskillnaden när en vara prissänks efter 2 veckor?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Min gissning är att det är större chans att kunder väljer att inte göra en retur för att spara några kronor, när de redan sitter med varan i handen, om inet gör på sättet du beskriver.

Spara några kronor? man sparar 500:- och det kostar en inget eftersom Inet har gratis 30dagar retur och i det här fallet försökte TS göra det smidigare.

Skrivet av imo:

Jag tar ingen sida i vad som rätt i detta fallet. Men jag tänkte bara komma med lite perspektiv som kanske kan förklara hur de tänker.

Att de ber dig göra en retur är för att de kan omöjligt veta om du har använt prylen eller ej. Du har rätt till 14 dagars retur med distansköplagen om föremålet är testat och inte lever upp tillförväntningarna. (inte samma sak som använt!) Du ska därav kunna packa ner det oanvända föremålet i orginal embalage och få det att se nytt ut. Har du nu faktiskt använt varan har du gått förbi denna gränsen.
Stämmer oanvstående är allt du gör nu att be om pengar tillbaka fast du köpt det för ett pris tidiagre. Du var okej med priset då, vad har ändrats tills idag?

Att saker kommer på extrapris efter man köpt, ja det händer hela tiden och visst är det surt. Men då får man medvetet vänta på rean och köpa om man inte kan accepter att den är billigare veckan efter.

Distansköplagen är för att ersätta inspektion av vara på plats i en butik och är inget skydd för prisförändringar eller liknande.

Återigen, försöker bara ge perspektiv. Dina pryl kanske ligger oanvänd i lådan och då kan jag förstå att det känns onödigt.

Varför dillar du om konsument/distansköplagen när Inet trumfar det med egna 30dagar (4v) öppetköp/ångerrätt samt fri returfrakt så nu försöker TS göra det smidigare för sig själv, Inet och miljön men tack vare Inets upplägg så fungerar det inte så TS blir tvungen att öppna upp retur ärende mot Inet för att köpa samma vara igen för 500:- billigare så Inet får en 2v använd/gammal vara och säljer det säkert som fynd vara.

Skrivet av BM-Mods:

Men varför ska du ha tillbaka pengar när dom har sänkt priset... Det var ju inte sänk pris när du köpte dom, eller hur?

För att TS försökte göra smidig lösning eftersom Inet har 30dagar (4v) öppetköp/ångerrätt

Skrivet av Lagerlöf:

De har väl ingen skyldighet att betala tillbaka mellanskillnaden när en vara prissänks efter 2 veckor?

Var påstår TS att Intel är skyldig till det?

läs ovan svar. börjar låta som en papegoja som måst upprepa samma svar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Spara några kronor? man sparar 500:- och det kostar en inget eftersom Inet har gratis 30dagar retur och i det här fallet försökte TS göra det smidigare.

Varför dillar du om konsument/distansköplagen när Inet trumfar det med egna 30dagar (4v) öppetköp/ångerrätt samt fri returfrakt så nu försöker TS göra det smidigare för sig själv, Inet och miljön men tack vare Inets upplägg så fungerar det inte så TS blir tvungen att öppna upp retur ärende mot Inet för att köpa samma vara igen för 500:- billigare så Inet får en 2v använd/gammal vara och säljer det säkert som fynd vara.

För att TS försökte göra smidig lösning eftersom Inet har 30dagar (4v) öppetköp/ångerrätt

Var påstår TS att Intel är skyldig till det?

läs ovan svar. börjar låta som en papegoja som måst upprepa samma svar.

Jag har noll professionell erfarenhet i ämnet, men med det sagt har jag aldrig hört att man får lämna tillbaks en använd vara. Då gar de rätt att ge dig reducerad ersättning. Han skriver själv att den just är använd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av imo:

Jag har noll professionell erfarenhet i ämnet, men med det sagt har jag aldrig hört att man får lämna tillbaks en använd vara. Då gar de rätt att ge dig reducerad ersättning. Han skriver själv att den just är använd.

Du får absolut lämna tillbaka en använd vara inom 14 dagar, det är det som lagen går ut på. De får dock som sagt göra avdrag om varan inte är i nyskick längre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av imo:

Jag tar ingen sida i vad som rätt i detta fallet. Men jag tänkte bara komma med lite perspektiv som kanske kan förklara hur de tänker.

Att de ber dig göra en retur är för att de kan omöjligt veta om du har använt prylen eller ej. Du har rätt till 14 dagars retur med distansköplagen om föremålet är testat och inte lever upp tillförväntningarna. (inte samma sak som använt!) Du ska därav kunna packa ner det oanvända föremålet i orginal embalage och få det att se nytt ut. Har du nu faktiskt använt varan har du gått förbi denna gränsen.
Stämmer oanvstående är allt du gör nu att be om pengar tillbaka fast du köpt det för ett pris tidiagre. Du var okej med priset då, vad har ändrats tills idag?

Att saker kommer på extrapris efter man köpt, ja det händer hela tiden och visst är det surt. Men då får man medvetet vänta på rean och köpa om man inte kan accepter att den är billigare veckan efter.

Distansköplagen är för att ersätta inspektion av vara på plats i en butik och är inget skydd för prisförändringar eller liknande.

Återigen, försöker bara ge perspektiv. Dina pryl kanske ligger oanvänd i lådan och då kan jag förstå att det känns onödigt.

Men då köper man bara varan som är nedsänkt för 2500 kr och skickar tillbaka den igen och säger det är den som kosta 3000kr.

Vad har butiken vunnit då genom att krångla?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

För att TS försökte göra smidig lösning eftersom Inet har 30dagar (4v) öppetköp/ångerrätt

Hittade inte på Inet, men hos Komplett står det såhär:

Viktigt att tänka på vid öppet köp
Returnera produkten med originalemballage i samma skick som du mottog den.
Det är viktigt att du noga följer de returinstruktioner som du får skickade till dig per e-post. Annars kan transport och handläggningstiden bli väldigt lång.
Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.
Återbetalning sker inom 2-14 dagar efter att Komplett har mottagit och behandlat din retur beroende på vilken betalningsmetod som du använde vid köptillfälle.

En produkt man använt i flera veckor är inte "i samma skick som du mottog den".

Poängen med öppet köp och ångerrätt är att kunna inspektera en vara, kanske testa den lite (beroende på vad det är för produkt). Inte att använda den fullt ut i 29 dagar och sen skicka tillbaka den.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Jag håller helt och hållet med dig - däremot förstår jag även Inet då de inte är skyldiga att ge dig någon mellanskillnad i detta fall.
Själv hade jag inte orkat krångla även om 500kr är mycket pengar är det inte värt all möda och slit för min egen del när det gäller utskrift av försändelsepapper och fixa emballage och gå till ombud, om det däremot hade varit Netonnet jag handlade från som finns lokalt i min stad hade jag tagit hojen och svängt förbi lagershoppen och fixat det. Förena nytta med nöje dvs hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Har produktens ångerrätt (14 dagar) utgått och produkten dessutom är använd av dig så har Inet noll skyldighet att göra en återbetalning på mellanskillnaden. Det hade varit en annan femma om priset sänktes under tiden produkten är i transport på väg till dig, eller dagen/dagarna efter du tagit emot produkten.

Lost case för din del, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Så länge du är inom öppet köp perioden ska det inte vara några problem alls, beroende på hur du ställer frågan. Jag var senast inne i en butik i Fredags som jag köpte en skärm utav som hade gått ner i pris, jag var inom öppet köp perioden och dem drog av 1000kr på fakturan.
PS. jag har gjort så fler tal gånger.

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Har produktens ångerrätt (14 dagar) utgått och produkten dessutom är använd av dig så har Inet noll skyldighet att göra en återbetalning på mellanskillnaden. Det hade varit en annan femma om priset sänktes under tiden produkten är i transport på väg till dig, eller dagen/dagarna efter du tagit emot produkten.

Lost case för din del, tyvärr.

Inet har 30 dagars öppet köp. Förklara att du tänker köpa varan och återlämna den och hävda att det varan som man betalade 3000 kr för. Detta kommer Inet förstå orimligheten i och återbetala mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolproten:

Inet har 30 dagars öppet köp. Förklara att du tänker köpa varan och återlämna den och hävda att det varan som man betalade 3000 kr för. Detta kommer Inet förstå orimligheten i och återbetala mellanskillnaden.

Nja, öppet köp och ångerrätt är inte samma sak direkt. Distanshandelslagen talar endast om ångerrätt (öppet köp är inte krav enligt någon lag, utan något butiker självmant kan erbjuda konsumenter).

Om du köper en produkt och efter över två veckor hör av dig och säger, "hej! jag köpte den här varan och har nu använt den i två veckor, men jag vill ha mellanskillnaden tillbaka på prissänkningen" så kan du lika bra säga det till en vägg, för ingen butik har som krav på sig att fullfölja denna begäran.

Permalänk

Jag har redan fått returen godkänd så inga problem där, har all kartong osv kvar så det är inga problem.

Hade dom sänkt priset om en månad eller så hade jag inte brytt mig men nu var det 2 veckor sedan jag köpte och 500 kr är ändå lite pengar.

Jag tycker bara det är sjukt onödigt att jag ska returnera dessa för 3000 kr och köpa ett par nya för 2500kr när jag lika gärna kunde fått 500kr i näven/presentkort (dom erbjöd mig 250kr).

Resultat för mig blir samma oavsett, nu får jag 2 veckor nyare hörlurar. Men för Inet blir det mycket jobbigare, det blir dubbla frakter och troligtvis kommer dom sälja min 2 veckor gamla hörlurar till reducerat pris. = dubbel förlust för Inet men för mig är det ingen skillnad.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Nja, öppet köp och ångerrätt är inte samma sak direkt. Distanshandelslagen talar endast om ångerrätt (öppet köp är inte krav enligt någon lag, utan något butiker självmant kan erbjuda konsumenter).

Om du köper en produkt och efter över två veckor hör av dig och säger, "hej! jag köpte den här varan och har nu använt den i två veckor, men jag vill ha mellanskillnaden tillbaka på prissänkningen" så kan du lika bra säga det till en vägg, för ingen butik har som krav på sig att fullfölja denna begäran.

Men varan som du "återlämnar" är ju i orginal förpackning och oöppnad och i detta fall redan på Inets hyllor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolproten:

Inet har 30 dagars öppet köp. Förklara att du tänker köpa varan och återlämna den och hävda att det varan som man betalade 3000 kr för. Detta kommer Inet förstå orimligheten i och återbetala mellanskillnaden.

Jag har jobbat på Inet. Hade en sån som du hävdat full återbetalning med den anledningen så hade jag direkt börjat prata om avdrag på återköpspriset då produkten med största sannolikhet inte är i nyskick.

Det kommer inte återbetala mellanskillnaden. Det är din fulla rätta att återlämna din produkt och få tillbaka pengarna du betalade för den, såvida produkten är i oförändrat skick.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om du köper med coop kreditkort så får du tillbaka mellanskillnaden:

Prisgaranti

När du betalar varor med ditt Coop kreditkort så ingår kostnadsfritt en prisgaranti i upp till 90 dagar från inköpsdatumet. Vad prisgarantin innebär är att du kan få mellanskillnaden tillbaka om du hittar en identisk vara till ett lägre pris inom 90 dagar. Prisgarantin är gäller för produkter som är avsedda för privat bruk.
För att prisgarantin ska gälla så måste prisskillnaden vara minst 300 kronor. Varans inköpspris måste vara minst 400 kronor och varan måste vara betald med ditt Coop kreditkort.
Prisgarantin gäller inte på begagnade produkter, valutor/ädelstenar eller mat etcetera.
Ersättningen som prisgarantin kan ge är max 2 500 kronor per person och max 5 000 kronor per kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

"ville ha tillbaka mellanskillnaden"... alltså va, är det Jorden jag befinner mig på nu?

Asså prisgaranti är något som varit en grej i extremt många år, är väll mestadels elgiganten i Sverige som tidigare faktiskt också kraftigt marknadsfört detta.

Så ja du befinner dig på jorden och har bara missat en grej som funnits i flera årtionden

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Jag har jobbat på Inet. Hade en sån som du hävdat full återbetalning med den anledningen så hade jag direkt börjat prata om avdrag på återköpspriset då produkten med största sannolikhet inte är i nyskick.

Det kommer inte återbetala mellanskillnaden. Det är din fulla rätta att återlämna din produkt och få tillbaka pengarna du betalade för den, såvida produkten är i oförändrat skick.

Men varan Inet får tillbaka är i nyskick, den är inte ens använd. För varan man behåller är den man köpte först.

Men vill Inet skicka varan fram och tillbaka så har dom det valet också. Men dom vinner ingenting på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolproten:

Men varan Inet får tillbaka är i nyskick, den är inte ens använd. För varan man behåller är den man köpte först.

Men vill Inet skicka varan fram och tillbaka så har dom det valet också. Men dom vinner ingenting på det.

Men tänk om Inet kollar serienummer och man returnerar den oanvända varan. Då får man tillbaka 2500:- istället för 3000:-.
Eller?..

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Testpilot
Skrivet av beardedpear:

"ville ha tillbaka mellanskillnaden"... alltså va, är det Jorden jag befinner mig på nu?

Skrivet av Mullvaden83:

Alltid en risk o köpa nåt. Det kan alltid gå ner i pris.
Låter konsigt o tigga butiker på mellanskillnad på en vara när man köpt för fullpris o den sen sätts ner efter ett tag.
Vare sig det är en dag efter eller 3 månader senare.

Skrivet av BM-Mods:

Men varför ska du ha tillbaka pengar när dom har sänkt priset... Det var ju inte sänk pris när du köpte dom, eller hur?

Är väl inget konstigt att åtminstone fråga om de kan lösa mellanskillnaden?

Brukar jag personligen alltid göra om jag ser att produkten sedan reas ut medan jag är inom ångerrätten fortfarande. Annars gör jag bara som Inet ombad OP att göra i sakfrågan: Skickar tillbaka prylen och köper den igen för det rabatterade priset.

Nu har de flesta butiker gjort det smarta draget och antingen betalat tillbaka mellanskillnaden eller annars tillhandahållit ett presentkort. Det kostar dem mer pengar (och tid) att behöva hantera mitt returärende i slutändan än att bara betala tillbaka en delsumma – kommer ju ändå betala tillbaka hela summan vid en retur, så allt extra arbete är bara rakt av minus för dem.

Detta är inte exklusivt för köp på internet, gör samma sak i fysiska butiker. Nämnvärt här är Elgiganten som har väldigt bra returpolicies och prismatchning – behöver inte ens vara rea i deras egna butik för att man ska kunna få tillbaka en slant.

Ser ingen poäng att inte nyttja de lagar vi har eller de policies ett givet företag har, kan jag spara några hundralappar här och där, då är det väl värt mödan i det långa loppet. Det enda att ha i åtanke är att inte kräva något, utan ha ett trevligt bemötande gentemot kundtjänsten och se över om de har någon sjyst lösning för situationen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolproten:

Men varan Inet får tillbaka är i nyskick, den är inte ens använd. För varan man behåller är den man köpte först.

Men vill Inet skicka varan fram och tillbaka så har dom det valet också. Men dom vinner ingenting på det.

Två veckor gamla hörlurar tvekar jag på är i nyskick. Sånt där räknas som hygienprodukter.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Två veckor gamla hörlurar tvekar jag på är i nyskick. Sånt där räknas som hygienprodukter.

Vad spelar det för roll vilket skick dom hörlurarna är i? Det är ändå inte dom du återlämnar.