Proshop vägrar sälja produkt genom klarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Såvitt jag vet är det Klarna som sköter allt det där om de hanterar betalningen.

Dock vet jag inte hur villkoren ser ut mellan Klarna och butiken, om det är mer riskabelt på något vis och att butiken ändå har anledning att fundera på sitt håll också.
(Om det är en ny kund som handlar dyra grejer? Om köpet triggar någon varning i deras system på andra grunder? ...)

Jag har haft ett kundkonto hos proshop sen 2017-03 dock har jag aldrig köpt nått från dem då det aldrig varit av intresse jemfört med inet.

Skrivet av Alphahanne:

Kanske är så att Proshop har problem med ekonomin?

Ja man kan ju nästan tro det, men borde finnas bättre sätt att studsa tillbaka. Tror inte mitt köp med direktbetalning kommer rädda deras företag om de nu är i en knipig situation, då år det definitivt illa 😂

Permalänk
Medlem

Kommer ej ihåg hur proshop gör då det var ett tag sedan jag handla där sist.
Men många butiker som tex computersalg (och har för mig att proshop gör likadant) skickar INTE ut en orderbekräftelse förrens dom skickar ordern.
Utan dom skickar en Beställningssammanfattning/Leveransinformation eller nåt liknande fyndigt namn.

Och så länge man ej har fått en "orderbekräftelse" så sitter man i en betydligt sämre sits lagligt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Verkar ju mer än skumt då Klarna betalar Proshop och sedan tar betalt av "kund".

Är det så att Klarna har strulat med sina betalningar till Proshop? Eller att kunder bestrider sina fakturor från Klarna, som ger kunden rätt och sedan kräver pengar i retur från Proshop? Dvs Proshop vill krångla sig ur rättigheter mot kund när det kommer till dyrare varor?

"Ett samarbete med Klarna ger dig fler kunder som köper mer och gör det oftare. Det är det smidigaste sättet att öka din försäljning och ditt ordervärde. Du får alltid betalt av Klarna, alltmedan dina kunder betalar oss vid ett senare datum."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kommer ej ihåg hur proshop gör då det var ett tag sedan jag handla där sist.
Men många butiker som tex computersalg (och har för mig att proshop gör likadant) skickar INTE ut en orderbekräftelse förrens dom skickar ordern.
Utan dom skickar en Beställningssammanfattning/Leveransinformation eller nåt liknande fyndigt namn.

Och så länge man ej har fått en "orderbekräftelse" så sitter man i en betydligt sämre sits lagligt.

Här är min beställningsbekräftelse. Har suddat bort viss information så ni inte ska veta för mycket info om mig. Men allt står annars med där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Proshop kundservice sa i telefon att jag har 2 veckor öppet köp så är jag inte nöjd med produkten så kan jag skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka. Så då värkar ju inte problemet vara km jag ska behålla produkten eller ej.

Det är betydligt lättare att köpa 5-6 kort om man inte behöver överföra några faktiska pengar innan man returnerar.
Det var inte riktat mot dig personligen, utan bara en allmän observation utifrån hur endel på forumet beter sig med grafikkort och processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hotmail = ts mottagande adress.
Kontonummer leder till proshop enligt deras egna hemsida.

Förutom att det står vems konto man lägger till när man betalar i internetbanken så ser du vem som äger kontot på https://www.bankgirot.se/sok-bankgironummer/. Bankgironummer till juridiska personer (utom i något undantagsfall) är inte hemligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Verkar ju mer än skumt då Klarna betalar Proshop och sedan tar betalt av "kund".

Är det så att Klarna har strulat med sina betalningar till Proshop? Eller att kunder bestrider sina fakturor från Klarna, som ger kunden rätt och sedan kräver pengar i retur från Proshop? Dvs Proshop vill krångla sig ur rättigheter mot kund när det kommer till dyrare varor?

"Ett samarbete med Klarna ger dig fler kunder som köper mer och gör det oftare. Det är det smidigaste sättet att öka din försäljning och ditt ordervärde. Du får alltid betalt av Klarna, alltmedan dina kunder betalar oss vid ett senare datum."

Det är inte gratis för företag att använda sig av Klarna.

Straxt över 300 kr eller så i TS fall.

Permalänk
Medlem

Lol, ser ut som ett bluffmail. Tänk på att när du går till en hemsida så kan du lita på saker som står där eftersom anslutningen är krypterad/autentiserad (verifiera att https används och att du är på rätt domän när du skriver in betaluppgifter/lösenord/etc), men när någon skickar uppgifter i ett mail kan de fejka avsändaren osv så du t ex betalar för någon annan som gör samma köp.

Sedan är det rent allmänt ingen bra idé att betala i förskott för saker. Går företaget i konkurs eller det blir något strul har du betydligt mindre chans att få tillbaka pengarna. Använd kreditkort, gör inga banköverföringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Lol, ser ut som ett bluffmail. Tänk på att när du går till en hemsida så kan du lita på saker som står där eftersom anslutningen är krypterad/autentiserad (verifiera att https används och att du är på rätt domän när du skriver in betaluppgifter/lösenord/etc), men när någon skickar uppgifter i ett mail kan de fejka avsändaren osv så du t ex betalar för någon annan som gör samma köp.

Sedan är det rent allmänt ingen bra idé att betala i förskott för saker. Går företaget i konkurs eller det blir något strul har du betydligt mindre chans att få tillbaka pengarna. Använd kreditkort, gör inga banköverföringar.

Jag har ringt till deras support med deras riktiga nummer och fått det bekräftat av supporten att mailen jag fått stämmer och att jag ska göra som dem ber mig i mailet om jag vill ha produkten.

Permalänk

Låter mycket märkligt att Proshop nekar köp via Klarna. Själv köpte jag ett 4070 TI för nästan 14K utan problem via Klarna. Kan det vara så att Klarna efter genomfört köp har upptäckt att du inte var kreditvärdig. Om man loggar in på Klarna så ser man ju direkt hur mycket man kan handla för.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Låter mycket märkligt att Proshop nekar köp via Klarna. Själv köpte jag ett 4070 TI för nästan 14K utan problem via Klarna. Kan det vara så att Klarna efter genomfört köp har upptäckt att du inte var kreditvärdig. Om man loggar in på Klarna så ser man ju direkt hur mycket man kan handla för.

Vart i deras app hittar du dom uppgifterna?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Låter mycket märkligt att Proshop nekar köp via Klarna. Själv köpte jag ett 4070 TI för nästan 14K utan problem via Klarna. Kan det vara så att Klarna efter genomfört köp har upptäckt att du inte var kreditvärdig. Om man loggar in på Klarna så ser man ju direkt hur mycket man kan handla för.

Jag har ringt klarna idag efter jag kontaktade proshop och säkerhetsstälde att de var allvarliga med att dem vägrar ta emot klarna betalning. Klarna sa i sin tur att min betalnings begäran på 13k har godkänts och att de har skickat den till proshop och väntar nu på att proshop ska godkänna den så att Klarna kan lägga till köpet i appen så jag kan betala. Proshop kommer dock aldrig godkänna denna begäran från klarna för att de nu säger till mig att de inte tar emot klarna betalningar på produkter som kostar över 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Jag har ringt till deras support med deras riktiga nummer och fått det bekräftat av supporten att mailen jag fått stämmer och att jag ska göra som dem ber mig i mailet om jag vill ha produkten.

Vilken support ringde du? Nummer från Proshops hemsida eller nåt nummer du fått i mailet

Detta låter scam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Vilken support ringde du? Nummer från Proshops hemsida eller nåt nummer du fått i mailet

Numret som stog på deras hemsida 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Låter mycket märkligt att Proshop nekar köp via Klarna. Själv köpte jag ett 4070 TI för nästan 14K utan problem via Klarna. Kan det vara så att Klarna efter genomfört köp har upptäckt att du inte var kreditvärdig. Om man loggar in på Klarna så ser man ju direkt hur mycket man kan handla för.

När var det du gjorde detta köp?

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Kanske är så att Proshop har problem med ekonomin?

De får väl endå hela summan av Klarna och sen äger Klarna skulden om han tar det på avbetalning?

Permalänk
Medlem

Låter som där finns för lite marginaler på kortet så de vill inte ta kostnaden som Klarna tar ut.
Med andra ord så kanske de går back att sälja just det kortet till dig via klarna.

Permalänk
Medlem

Det är precis pga trådar som denna som jag aldrig handlat av Proshop. Dem verkar ju vara riktiga skojjare där med alla sjuka trådar genom åren som varit.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Vart i deras app hittar du dom uppgifterna?

Nu sitter jag på jobbar utan mobil, men det finns en summa i appen som visar hur mycket du kan handla för. När du sedan gör ett köp minskar detta belopp tills dess att du betalat in beloppet igen. Ju snabbare du betalar dina köp ju större kreditvärdighet får du. Jag använder Klarna till i stort sett alla hushållsköp och till mina egna privata köp och jag har et belopp på ungefär 37K som jag kan handla för. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av DunderFarre:

När var det du gjorde detta köp?

För ca 1 månad sedan.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

De flesta i tråden verkar missa att det rör sig om ett avbetalningsköp, inte en faktura.

Anledningen till att Proshop inte vill genomföra affären som eventuellt avtalats kommer ju antagligen aldrig framgå. Men troligen har det med lönsamhet på affären att göra, i inflationstider kommer antagligen Klarna se till att skydda sig mot förlusten de kommer få om de tar för lite betalt för tjänsten. Det är helt enkelt inte en speciellt bra affär för Klarna att ge 13kkr - x kr till Proshop nu och få in 13 kkr över tid om x hinner ätas upp av inflationen. Alltså ser man till att höja x. För Proshop å andra sidan ser det inte bra ut om man tar ett högre pris från kunder som betalar på avbetalning.

En sak är dock rätt säker: Kan man inte enkelt lägga upp 13 k utan att bry sig så har man inte bra kreditvärdighet. Ett intressant experiment hade såklart varit att häva den befintliga ordern och lägga en ny på 14 dagars faktura i stället. Då lär man i alla fall få reda på om det handlar om att Proshop inte litar på att ordern ska betalas (oavsett deras avtal med Klarna om vem som står för kreditrisken).

Permalänk
Medlem

Lade två separata beställningar i slutet av förra månaden och början av denna. Båda via klarna. Ena på strax ca 4.5 k och andra var 10,5 för ett 7900 xt. Var inga problem för min del så låter ju konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Det är precis pga trådar som denna som jag aldrig handlat av Proshop. Dem verkar ju vara riktiga skojjare där med alla sjuka trådar genom åren som varit.

Sammalika. Jag fick senast problem med dem efter att en beställning registrerats hos försändelsebudet, men aldrig kommit fram till sorteringsterminal.* Det var fram och tillbaka i flera veckor innan fakturan var uppriven, med ansvarsduckande från deras sida.

Aldrig mer Proshop. Det är inte värt besväret när något väl går fel.

* Med andra ord kan lagret ha "blippat" beställningen i sitt logistiksystem, men inte packat färdigt och skickat den. Detta för att fylla någon kvot de anställda kan ha på sig.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag fattar inte vad Proshops problem är?

De får ju pengarna direkt av Klarna när de godkänner fakturan och Klarna tar i sin tur skulden och fakturerar dig. Fattar de ens det själva?

Skrivet av KAD:

En sak är dock rätt säker: Kan man inte enkelt lägga upp 13 k utan att bry sig så har man inte bra kreditvärdighet.

Tycker just denna rad är otroligt fjantig. Jag delar hellre upp en stor kostnad i två, eller tre för att alltid ha en eller extra buffert. Den lilla räntan jag betalar på det kan jag med gott samvete göra.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

De flesta i tråden verkar missa att det rör sig om ett avbetalningsköp, inte en faktura.

Anledningen till att Proshop inte vill genomföra affären som eventuellt avtalats kommer ju antagligen aldrig framgå. Men troligen har det med lönsamhet på affären att göra, i inflationstider kommer antagligen Klarna se till att skydda sig mot förlusten de kommer få om de tar för lite betalt för tjänsten. Det är helt enkelt inte en speciellt bra affär för Klarna att ge 13kkr - x kr till Proshop nu och få in 13 kkr över tid om x hinner ätas upp av inflationen. Alltså ser man till att höja x. För Proshop å andra sidan ser det inte bra ut om man tar ett högre pris från kunder som betalar på avbetalning.

En sak är dock rätt säker: Kan man inte enkelt lägga upp 13 k utan att bry sig så har man inte bra kreditvärdighet. Ett intressant experiment hade såklart varit att häva den befintliga ordern och lägga en ny på 14 dagars faktura i stället. Då lär man i alla fall få reda på om det handlar om att Proshop inte litar på att ordern ska betalas (oavsett deras avtal med Klarna om vem som står för kreditrisken).

Det är däremot inte något som proshop kan se, att det är avbetalning är mellan klarna och TS, inte mellan klarna och proshop.
Proshop kan se att kunden valt att betala med klarna, men inte mer än så (har jobbat mot klarnas portal som återförsäljare).

Hela historien är mycket märklig i mina ögon, och gör mig än mindre sugen att handla på proshop.

Angående att man kan se hur mycket man får handla för i klarnas app så har jag inte någon sådan siffra, däremot kan jag göra ett testköp där jag väljer summan så testar klarna om den går igenom.

Till TS: om klarna hävdar att det gått igenom från deras sida så hade jag absolut avvaktat ett tag, och absolut inte fört över några pengar till proshop innan de meddelat att de stryker klarnas fakturering

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

De flesta i tråden verkar missa att det rör sig om ett avbetalningsköp, inte en faktura.

Anledningen till att Proshop inte vill genomföra affären som eventuellt avtalats kommer ju antagligen aldrig framgå. Men troligen har det med lönsamhet på affären att göra, i inflationstider kommer antagligen Klarna se till att skydda sig mot förlusten de kommer få om de tar för lite betalt för tjänsten. Det är helt enkelt inte en speciellt bra affär för Klarna att ge 13kkr - x kr till Proshop nu och få in 13 kkr över tid om x hinner ätas upp av inflationen. Alltså ser man till att höja x. För Proshop å andra sidan ser det inte bra ut om man tar ett högre pris från kunder som betalar på avbetalning.

En sak är dock rätt säker: Kan man inte enkelt lägga upp 13 k utan att bry sig så har man inte bra kreditvärdighet. Ett intressant experiment hade såklart varit att häva den befintliga ordern och lägga en ny på 14 dagars faktura i stället. Då lär man i alla fall få reda på om det handlar om att Proshop inte litar på att ordern ska betalas (oavsett deras avtal med Klarna om vem som står för kreditrisken).

Dock är det inte rakt av så enkelt. Köpet jag har gjort är "klarna, lägg till kostnad på månadsfaktura" vilket betyder att jag har fram till 28de april att betala och kan ta det i samband med lönen då. Detta betyder att proshop får sina pengar direkt av klarna och att Klarna tar över betalningen därifrån. Jag funderar dock på om jag ska dela upp det i efterhand för jag helst inte hade velat lägga 13k direkt. Samtidigt hade jag inte heller velat dela upp det för då är kortet inte prisvärt längre då det blir dyrare än oreade priset så det oklart just nu hur jag kommer göra med betalningen. Så det har inte att göra med att proshop vill ha sina pengar direkt. Det enda de ser från sin sida är att jag gjort ett vanligt klarna köp och inte ett uppdelat köp där dem inte skulle få hela summan direkt. Och kreditvärdighet har inget att göra med om en individ kan lägga 10k+ obrytt speciellt inte när det "mindre" lån som detta och inte ett banklån till en fastighet. Sen tror jag inte heller det finns många som lägger 10k+ på ett köp obrytt nånsin, det inte små pengar direkt. Jag har betalat alla mina fakturor inom bestämd tid och inte haft problem förut så mitt kreditvärde är bra nog för att ha frihet med klarna att ta större köp, mycket större än priset för kortet. Så det har inte med kreditvärde att göra heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Alltså, jag fattar inte vad Proshops problem är?

De får ju pengarna direkt av Klarna när de godkänner fakturan och Klarna tar i sin tur skulden och fakturerar dig. Fattar de ens det själva?

Jag tror vi ändå får förutsätta att de fattar hur det är *tänkt att fungera*.

Det *vi* inte vet är ju vad som ligger bakom, eftersom de skippat att motivera beslutet.
Men jag tycker att det känns som en mer rimlig tolkning att det finns någon risk för butiken som vi inte känner till, det kanske faktiskt förekommer något vanligt bedrägeri som utnyttjar Klarnas hantering på något sätt där butiken kommer i kläm, vad vet jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Det enda de ser från sin sida är att jag gjort ett vanligt klarna köp och inte ett uppdelat köp där dem inte skulle få hela summan direkt.

Fast på beställningsbekräftelsen du lagt upp står det "000097 Financing - dela upp", är det inte avbetalning?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Alltså, jag fattar inte vad Proshops problem är?

De får ju pengarna direkt av Klarna när de godkänner fakturan och Klarna tar i sin tur skulden och fakturerar dig. Fattar de ens det själva?

Tycker just denna rad är otroligt fjantig. Jag delar hellre upp en stor kostnad i två, eller tre för att alltid ha en eller extra buffert. Den lilla räntan jag betalar på det kan jag med gott samvete göra.

Jag trodde Klarna betalade ut till återförsäljare med fördröjning till nästa måndag men det kanske är annorlunda idag? Jag tror inte heller ordern aktiveras hos Klarna för ens den skickas från återförsäljaren. Så om det är lång leveranstid från tillverkaren eller grossisten av grafikkortet så kan återförsäljaren få ligga ute med pengar. Men det kan också vara så att Proshop har ett annorlunda avtal med Klarna. Jag vet inte vad de har för avtal med Klarna.

https://www.klarna.com/se/foretag/butikssupport/nar-far-jag-m...
https://www.klarna.com/se/foretag/butikssupport/vad-betyder-d...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

På bolaget jag jobbar på har vi ca 65% returer från kunder som använder Klarna Pay Later, jämfört med ca 30% (branchstandard) på övriga betalsätt. Finns tusen anledningar att man inte vill sälja vissa produkter genom Klarna. Jag antar att de också haft problem med mindre seriösa köpare, och grafikkortsmarknaden är ju inte den mest renhåriga.

Och med risk att vara överdrivet förnumstig: om du inte har möjlighet att lägga ut 13000 kr på ett grafikkort i ett bräde så kanske du inte ska köpa ett grafikkort för 13000?

Skrivet av DunderFarre:

Och kreditvärdighet har inget att göra med om en individ kan lägga 10k+ obrytt speciellt inte när det "mindre" lån som detta och inte ett banklån till en fastighet. Sen tror jag inte heller det finns många som lägger 10k+ på ett köp obrytt nånsin, det inte små pengar direkt.

Här får du nog tänka om.