Europol spår dyster framtid med Chat GPT

Permalänk
Melding Plague

Europol spår dyster framtid med Chat GPT

Chat GPT och liknande språkmodeller exploderar i popularitet och Europol varnar nu för ökad mängd nätfiske, desinformation och andra cyberbrott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så är det med all utveckling.

Kolla bara på internet…

Permalänk
Medlem

AI kommer bli vår undergång som vi sett i alla sci-fi filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

AI kommer bli vår undergång som vi sett i alla sci-fi filmer

Ja, men nu kommer vi undergång kantas av ett belevat och sofistikerat språk och det är ju alltid ett framsteg

Permalänk
Medlem

Spännande tider, tror vi har lite för höga förväntningar på vad dessa modeller kan åstadkomma, åtminstone just nu. Men om 5-10 år vem vet....kanske blir webben lite mer cyberpunk aktig....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Spännande tider, tror vi har lite för höga förväntningar på vad dessa modeller kan åstadkomma, åtminstone just nu. Men om 5-10 år vem vet....kanske blir webben lite mer cyberpunk aktig....

Enkla bottar har ju folk lurats av i flera årtionden redan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Enkla bottar har ju folk lurats av i flera årtionden redan..

Jo, det är ju lite det jag menar....språkmodellerna är ju intressanta men det är ju ingen skynet/Jarvis AI riktigt än, tror inte den är speciellt mycket bättre på att luras än de googlande indierna som ringer och varnar för både det ena och det andra ibland...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

The apocalypse is not something which is coming. The apocalypse has arrived in major portions of the planet and it’s only because we live within a bubble of incredible privilege and social insulation that we still have the luxury of anticipating the apocalypse.

- Terence McKenna

Permalänk
Medlem

Allting som kan användas till brott kommer göra det, men vi kan ju inte blockera utveckling för det. Ska vi förbjuda köksknivar för att man kan skäras med dem? Förbjuda posten för att den kan flytta på stöldgods och förbjudna substanser?

Självfallet kan dessa verktyg förändra hur brott begås, men de kan också hjälpa otaliga människor att göra sina jobb och lära sig nya saker

Permalänk
Medlem

Som nämnts ovan redan.
Det var ju samma farhåga man hade när "vem som helst kan köpa ett vapen på internet" till att "nu kan vem som helst 3dskriva ett vapen" till nu kan vi fråga en chatbot "hur man enklast dödar någon". Grundläggande lagar kvarstår ff, det är olagligt att inneha olicensierade vapen samt att döda andra människor. Informationen har alltid funnits där den har bara blivit mer lättillgänglig och lättförsåtlig.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Allting som kan användas till brott kommer göra det, men vi kan ju inte blockera utveckling för det. Ska vi förbjuda köksknivar för att man kan skäras med dem? Förbjuda posten för att den kan flytta på stöldgods och förbjudna substanser?

Självfallet kan dessa verktyg förändra hur brott begås, men de kan också hjälpa otaliga människor att göra sina jobb och lära sig nya saker

Haha vadå, finns väl gott om saker som är förbjudna där risk för potentiell skada anses vara för hög kontra vad för eventuella positiva effekter det kan ha.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Haha vadå, finns väl gott om saker som är förbjudna där risk för potentiell skada anses vara för hög kontra vad för eventuella positiva effekter det kan ha.

Jag har inte sagt att detta alltid gäller som en generell sanning, annars hade väl alla haft en kärnreaktor i källaren eller något annat dumt

Men just chatGPT är ju inte utveckling man tjänar på att försöka stoppa

Permalänk
Medlem

Koppla något chatgpt-liknande till tal-kloning (kolla upp Respeecher) och taligenkänning...

En scambot som ringer upp dig och låter som antingen någon känd person eller en nära släkting, och kan hålla en fungerande konversation, allt för att lura av dig pengar.

Framtiden ser dyster ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Koppla något chatgpt-liknande till tal-kloning (kolla upp Respeecher) och taligenkänning...

En scambot som ringer upp dig och låter som antingen någon känd person eller en nära släkting, och kan hålla en fungerande konversation, allt för att lura av dig pengar.

Framtiden ser dyster ut.

Det är lugnt, nära släktingar som ringer får identifiera sig med bankid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Koppla något chatgpt-liknande till tal-kloning (kolla upp Respeecher) och taligenkänning...

En scambot som ringer upp dig och låter som antingen någon känd person eller en nära släkting, och kan hålla en fungerande konversation, allt för att lura av dig pengar.

Framtiden ser dyster ut.

För att inte tala om denna kombinationen ihop med video-ai som kan rendera valfri person realistiskt utifrån ett par bilder.
Att skilja verklig information från "desinformation" kommer snart att bli omöjligt.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är lugnt, nära släktingar som ringer får identifiera sig med bankid.

Din dotter på semester i <land> ringer kl 2 på natten och skriker och gråter om att hon har blivit kidnappad och om du inte skickar pengar NU så kommer de döda henne.

"Kan du vara så snäll och identifera dig först med bankid"

"De har tagit min telefon"

"Okey, jag går och lägger mig nu. <klick>"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

AI kommer bli vår undergång som vi sett i alla sci-fi filmer

Precis! AI till cyberbrott, störtlöjligt. Vänta bara tills AI uppnår självmedvetande à la Terminator, då snackar vi grejer.

Skrivet av medbor:

Allting som kan användas till brott kommer göra det, men vi kan ju inte blockera utveckling för det. Ska vi förbjuda köksknivar för att man kan skäras med dem? Förbjuda posten för att den kan flytta på stöldgods och förbjudna substanser?

Självfallet kan dessa verktyg förändra hur brott begås, men de kan också hjälpa otaliga människor att göra sina jobb och lära sig nya saker

Det verkar inte gå att blockera utvecklingen ens när den hotar hela mänskligheten, menar köksknivar är ju ingenting jämfört med kärnvapen.

Men Italien gör i alla fall ett tappert försök och förbjuder labbodlat kött, alltid något. länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Självfallet kan dessa verktyg förändra hur brott begås, men de kan också hjälpa otaliga människor att göra sina jobb och lära sig nya saker

Håller med, jag använder bl.a. ChatGTP 4 till att lära mig programmering, den hjälpte mig även till att få nog kunskap kring VVS så jag inte betalade överpris för att reparera värmepannan, rörmokaren blev förvånad över hur rätt den hade om allt.

Man ska dock fortfarande vara medveten om att den kan ha fakta fel så man måste vara lite på vakt och söka olika källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

För att inte tala om denna kombinationen ihop med video-ai som kan rendera valfri person realistiskt utifrån ett par bilder.
Att skilja verklig information från "desinformation" kommer snart att bli omöjligt.

Vad är skillnaden? Idag är skillnaden på verklig information och desinformation källan.

Hur skiljer ett AI svar sig mot ett välutvecklat resonemang från en människa? Likväl som man kan koka ihop dumheter med ett AI så går det att göra manuellt idag. Skillnaden är var informationen kommer ifrån. Sofistikerat skriven information som trillar in på mailen från en nigeriansk prins är just det, oavsett vem som skrev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Håller med, jag använder bl.a. ChatGTP 4 till att lära mig programmering, den hjälpte mig även till att få nog kunskap kring VVS så jag inte betalade överpris för att reparera värmepannan, rörmokaren blev förvånad över hur rätt den hade om allt.

Man ska dock fortfarande vara medveten om att den kan ha fakta fel så man måste vara lite på vakt och söka olika källor.

Ja precis, men den har oftast tillräckligt rätt så man hittar termerna för fortsatt sökning och verifiering av texten den matat ur sig, och man kan få den att förklara och lägga till ganska lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Vad är skillnaden? Idag är skillnaden på verklig information och desinformation källan.

Hur skiljer ett AI svar sig mot ett välutvecklat resonemang från en människa? Likväl som man kan koka ihop dumheter med ett AI så går det att göra manuellt idag. Skillnaden är var informationen kommer ifrån. Sofistikerat skriven information som trillar in på mailen från en nigeriansk prins är just det, oavsett vem som skrev det.

Skillnaden är väl främst att det är snabbare och/eller billigare för den som vill skapa tusentals välformulerade texter anpassade till olika situationer.

Din desinformationskampanj, phishingkampanj, ... skalar mycket bättre om du inte behöver blanda in människor så mycket.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja precis, men den har oftast tillräckligt rätt så man hittar termerna för fortsatt sökning och verifiering av texten den matat ur sig, och man kan få den att förklara och lägga till ganska lätt

Ja, jag använder den till så mycket, senaste använde jag den till att komma med råd inför mina jobb interviews, t.ex. är den väldigt bra på att förklara hur man ska förhandla arbetsvillkor baserat på dom villkor bolagen har ställt, t.ex. hamnade jag på ett intervju vart bolaget i USA var satts inför konkurs medan den Europeiska avdelningen hade succés, t.ex. förklarade den för mig vilka saker jag borde vara uppmärksam på, vilka frågor jag ska ställa bolagen kring situationen och saker som jag aldrig hade kunnat söka via Google.

Permalänk
Medlem

Ja, det kommer säkerligen bli betydligt värre inom snar framtid, särskilt med GPT 4 som även hanterar ljud, bild och video som jag förstått det.

Det är aldrig positivt att göra det mycket enklare för kriminella, men det blir kanske i slutändan så att alla konversationssessioner kommer måsta sparas (vilket dock förstås inte skulle hjälpa mot en privat offlineinstallation), så att fabbro blå & co kan göra slagningar i efterhand i jakt på bevis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Verkar som de är rädda att verklig information ska läcka istället för den censurerade (filtrerade) informationen som normalt tillåts spridas.

Finns i och för sig alltid risk att hemligheter läcks. Varje enskild fakta som man kan hitta behöver inte vara hemlig för rikets säkerhet men om de kombineras och bearbetas så att man får fram en total bild av verkligheten baserad på många små pusselbitar då kan det plötsligt bli information som man inte vill ska komma i orätta händer.

Permalänk
Medlem

Mjo nog tror jag det kommer bli mer kaos än vanligt på nätet så fort en gigantisk flotta ”gpt-bottar” släpps lös av folk med elaka uppsåt. Det räcker i princip med en ensam aktör för att ställa till med rejäl oreda. Från simpla saker som ett förstört reddit till en orimligt stor mängd sofistikerade och konstanta attacker mot viktig infrastruktur.

Låter dramatisk men, spänn fast er för det kan bli åka av!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Mycket av kritiken verkar hänga på att ChatGPT bara gör det enklare för någon att göra något som redan är fullt möjligt utan ChatGPT, särskilt tredje poängen om "elakartad kod". Det ser jag inte som ett problem med applicering av AI.

Som andra poängterat redan så ligger största risken i deras första poäng, vad gäller just applicering av AI, i hur en LLM kan hjälpa en härma folk. Något som alltså inte vara fullt möjligt i samma utsträckning tidigare.

Andra punkten ser jag själv som det största problemet inom nära framtid. Det sprids redan så mycket skit på internet och folk verkar inte ha en aning när de konsumerar det. Personligen ser jag inte ens dead internet theory som fullt orimlig inom kort.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd

Stoppa in ett gäng instanser av denna teknik på ett privat nät utan gateway utåt så kan dessa diskutera genusfrågor i sin ensamhet så att vi levande varelser kan återgå till saker som faktiskt är viktiga för vår överlevnad.

Permalänk

Jag känner lite så här om AI:

Det största hotet mot människans säkerhet är människan själv typ!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag känner lite så här om AI:
<Uppladdad bildlänk>

Det största hotet mot människans säkerhet är människan själv typ!

Mvh,
WKL.

Ja folk kommer bli mer slöa och mista förmågan att söka, skapa egna texter och mycket mer.
Lekt lite med chatgtp och den är kraftfull och ser hur folk kan komma att bli beroende av den.
Den har ganska så bra koll och info om mitt gamla tändsystem på min projekt bil. Det trodde jag inte.
Fick leta länge själv för att hutta allt den kunde bidra med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tänk vad ett förbud skulle innebära... Då tar "de kriminella" (eller tex Nordkorea) fram avancerade AI:s och samhället / västvärlden står försvarslöst. Svårt att lätta på gasen också det gäller ju att inte bli omkörd.