Uppgraderingsbar och prisvärd Speldator för 1440p / 3D Design / GameDev

Permalänk

Uppgraderingsbar och prisvärd Speldator för 1440p / 3D Design / GameDev

Hej,

Läst på lite om vad som gäller just nu och hur man får mycket "bang-for-buck". Satte samman detta bygget, men är lång ifrån en expert. Har även kikat på andra byggen i den här tråden samt de rekommendationer som givits.

Söker en uppgraderingsbar och prisvärd Speldator för 1440p / 3D Design - Blender / GameDev - Unity & Godot allt på hobbynivå.

Hur ser detta bygget ut? Vad skulle ni ändra på? Någon uppenbar flaskhals eller någon komponent som är alldeles för tilltagen?
Ingen komponent är helig och har ingen aning om vad som gäller när det kommer till chassis, så föreslå ändringar helt fritt!

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 7600X (2 952 kr hos Computersalg)
Grafikkort: PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon (7 190 kr hos Proshop)
Chassi: Corsair 4000D Airflow (1 199 kr hos Power)
Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI (2 490 kr hos Amazon)
RAM: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) (1 449 kr hos Inet)
Nätaggregat: Cougar GEX750 (1 099 kr hos Alina)
CPU-kylare: DeepCool AG620 BLK A-RGB (599 kr hos Inet)
Totalt: 16 978 kr

Tack!

Förtydligande var 2k nu 1440p
Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte gå på 7600. Detta för att AM4 (Även om den är "gammal" nu) förmodligen innebär billigare komponenter så som moderkort och RAM, men det är jag det

Väljer jag godtyckligt de billigaste delarna AM4 vs AM5, så kan jag välja en 5900X istället för en 7600X och få 6% billigare pris. För dig som ska hålla på med 3D Design, så kan dubbla antalet kärnor och trådar vara av stort intresse. Visst du förlorar lite lite i spelprestanda, men det är så högt upp att du inte skulle märka det ändå.

Add
Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Skrivet av Kallamamran:

Personligen skulle jag inte gå på 7600. Detta för att AM4 (Även om den är "gammal" nu) förmodligen innebär billigare komponenter så som moderkort och RAM, men det är jag det

Väljer jag godtyckligt de billigaste delarna AM4 vs AM5, så kan jag välja en 5900X istället för en 7600X och få 6% billigare pris. För dig som ska hålla på med 3D Design, så kan dubbla antalet kärnor och trådar vara av stort intresse. Visst du förlorar lite lite i spelprestanda, men det är så högt upp att du inte skulle märka det ändå.

Också suttit och vägt mellan AM4 vs AM5 & DDR4 vs -5. Enda risken jag ser är väl vad det skulle innebära vid en framtid uppgradering säg om 3-4 år. AM5 och DDR5 känns tryggare då, men kan ha fel..

Helt med på att man nog får mer ut av pengarna idag om man går DDR4 och AM4 vägen. Bara orolig att det kommer hoppa upp och bita en i arslet sen, lär leda till en värre kostnad vid nästa uppdatering.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur mycket råden skulle skilja sig ändå men ett tips är att inte använda uttrycket "2K" för folk tolkar det både som 1080p (mest korrekt) eller 1440p (ej korrekt).

Enklast att bara säga 1080p eller 1440p för att slippa missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fudgegasm:

Också suttit och vägt mellan AM4 vs AM5 & DDR4 vs -5. Enda risken jag ser är väl vad det skulle innebära vid en framtid uppgradering säg om 3-4 år. AM5 och DDR5 känns tryggare då, men kan ha fel..

Helt med på att man nog får mer ut av pengarna idag om man går DDR4 och AM4 vägen. Bara orolig att det kommer hoppa upp och bita en i arslet sen, lär leda till en värre kostnad vid nästa uppdatering.

Om du ska köpa DDR5 så bör det finnas en EXPO profil, det har varit en hel del problem med att få det att fungera i högre hastigheter 6000+ utan.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Nu vet jag inte hur mycket råden skulle skilja sig ändå men ett tips är att inte använda uttrycket "2K" för folk tolkar det både som 1080p (mest korrekt) eller 1440p (ej korrekt).

Enklast att bara säga 1080p eller 1440p för att slippa missförstånd.

Tack för det. Jag åsyftar 1440p!

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Om du ska köpa DDR5 så bör det finnas en EXPO profil, det har varit en hel del problem med att få det att fungera i högre hastigheter 6000+ utan.

Mvh

Helt nytt concept för mig och något jag definitivt inte haft i åtanke vid val av DDR5 minnen. Tack för heads-up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fudgegasm:

Hej,

Läst på lite om vad som gäller just nu och hur man får mycket "bang-for-buck". Satte samman detta bygget, men är lång ifrån en expert. Har även kikat på andra byggen i den här tråden samt de rekommendationer som givits.

Söker en uppgraderingsbar och prisvärd Speldator för 1440p / 3D Design - Blender / GameDev - Unity & Godot allt på hobbynivå.

Hur ser detta bygget ut? Vad skulle ni ändra på? Någon uppenbar flaskhals eller någon komponent som är alldeles för tilltagen?
Ingen komponent är helig och har ingen aning om vad som gäller när det kommer till chassis, så föreslå ändringar helt fritt!

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 7600X (2 952 kr hos Computersalg)
Grafikkort: PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon (7 190 kr hos Proshop)
Chassi: Corsair 4000D Airflow (1 199 kr hos Power)
Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI (2 490 kr hos Amazon)
RAM: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) (1 449 kr hos Inet)
Nätaggregat: Cougar GEX750 (1 099 kr hos Alina)
CPU-kylare: DeepCool AG620 BLK A-RGB (599 kr hos Inet)
Totalt: 16 978 kr

Tack!

Ditt förslag är onödigt dyrt och håller låg kvalité på bla nätdelen, saknar EXPO profil för minnet, så jag satte ihop ett annat förslag åt dig.

Processorn är ett gott val, dock hade jag köpt 7600 istället, den går svalare och kostar någon hundralapp mindre, du får också med en kylare som går att använda om så önskas.

Tog ett RX6800, ingen större skillnad mot XT varianten, absolut prisvärdast i nuläget.

Billigare chassi med fler inkluderade fläktar, bra kvalité.

Avsevärt bättre nätaggregat

CPU kylare rekommenderar jag Peerless Assassin på Amazon, du får den fraktfritt om du har eller skaffar Prime (gratis att pröva).
https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag skulle rösta lite på att ta ett NVIDIA kort, bara ifall du skulle stöta på någon programvara som använder CUDA.
Jag har själv ett RX 6600 och väldigt nöjd med det i spel och allt, men ville leka lite med AI/ML och då stötte jag direkt på problem då jag inte har tillgång till CUDA.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fudgegasm:

Också suttit och vägt mellan AM4 vs AM5 & DDR4 vs -5. Enda risken jag ser är väl vad det skulle innebära vid en framtid uppgradering säg om 3-4 år. AM5 och DDR5 känns tryggare då, men kan ha fel..

Helt med på att man nog får mer ut av pengarna idag om man går DDR4 och AM4 vägen. Bara orolig att det kommer hoppa upp och bita en i arslet sen, lär leda till en värre kostnad vid nästa uppdatering.

Jag skulle väl säga. Köp en 5600/5600X idag och uppgradera till 5900X den dag du behöver mer. Tror det dröjer ett tag innan du BEHÖVER mer... Villhöver är en annan sak
Om 3-4 år kommer DDR5 och AM5 kosta mindre att uppgradera till också!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Jag skulle väl säga. Köp en 5600/5600X idag och uppgradera till 5900X den dag du behöver mer. Tror det dröjer ett tag innan du BEHÖVER mer... Villhöver är en annan sak
Om 3-4 år kommer DDR5 och AM5 kosta mindre att uppgradera till också!

Så resonerar jag också. Ser ej poängen att uppgradera från mitt 5600 för jag tror det håller bra under hela AM5 generationen också. Och gör det inte det så hoppar man på det om 3-4 år och instegspriset då är betydligt lägre.

Permalänk
Skrivet av Kallamamran:

Jag skulle väl säga. Köp en 5600/5600X idag och uppgradera till 5900X den dag du behöver mer. Tror det dröjer ett tag innan du BEHÖVER mer... Villhöver är en annan sak
Om 3-4 år kommer DDR5 och AM5 kosta mindre att uppgradera till också!

Skrivet av Bobiri:

Så resonerar jag också. Ser ej poängen att uppgradera från mitt 5600 för jag tror det håller bra under hela AM5 generationen också. Och gör det inte det så hoppar man på det om 3-4 år och instegspriset då är betydligt lägre.

Det är bra poäng ni båda kommer med. Får bli att titta på hur burk med 5600/5600X med DDR4 skulle se ut sett till mina krav. Om prisskillnaden är rejäl, så kanske det är rätt väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fudgegasm:

Det är bra poäng ni båda kommer med. Får bli att titta på hur burk med 5600/5600X med DDR4 skulle se ut sett till mina krav. Om prisskillnaden är rejäl, så kanske det är rätt väg att gå.

Jag kör ett 5600 tillsammans med 6950 XT och maxat idag alla spel i 1440p. Kör utan Ray Tracing för det är jag helt ointresserad av.

Fick 5600+moderkort+ram för cirka 4000kr och tyckte det var ruskigt prisvärt. Gör väl samma sak med AM5 när priserna går ner framöver.

Men om du ska jobba med datorn så kanske du behöver fler kärnor/trådar. Då kanske du ska kolla på ett 5950x eller liknande men då hittar du AM5 alternativ för det priset också tror jag.

Gör din research innan du köper bara.

Permalänk

Nvidia är mer eller mindre ett måste om man vill göra andra saker än att spela med datorn, inte minst för att undvika krascher. Det kan vara värt att köpa en prolle med X om man vill uppgradera senare då många som köper begagnat tror att X är mycket snabbare än utan X.

Zalman Z10 Plus rymmer fler/större fläktar/radiatorer, samt att det också följer med fler fläktar, plus att den rymmer större grafikkort, så den känns som ett bättre köp än 4000D. MSI:s moderkort kör med tightare RAM-timings än ASUS. 6000MHz CL30 är the sweet spot, att minnena har AMD Expo är också viktigt. Ett ATX 3.0 nätaggregat känns som en självklarhet 2023.

Kylare:
https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Jag kör ett 5600 tillsammans med 6950 XT och maxat idag alla spel i 1440p. Kör utan Ray Tracing för det är jag helt ointresserad av.

Fick 5600+moderkort+ram för cirka 4000kr och tyckte det var ruskigt prisvärt. Gör väl samma sak med AM5 när priserna går ner framöver.

Men om du ska jobba med datorn så kanske du behöver fler kärnor/trådar. Då kanske du ska kolla på ett 5950x eller liknande men då hittar du AM5 alternativ för det priset också tror jag.

Gör din research innan du köper bara.

Lite kostnad/prestanda lek. Kommer inte jobba, jobba, utan är främst lite 3D och GameDev på hobby nivå, så tror nog CPUn ska klara mig. "Klarar" mig på burken jag sitter idag, när det kommer till den delen, uppgraderar mest för att kunna köra 1440p gaming så som det var tänkt att köras (Trött på horribel framerate och pixlar).

Detta bygget kanske hade varit mer rimligt baserat på mitt behov och det jag har lärt mig från research och tråden.

Permalänk
Skrivet av Fudgegasm:

Lite kostnad/prestanda lek. Kommer inte jobba, jobba, utan är främst lite 3D och GameDev på hobby nivå, så tror nog CPUn ska klara mig. "Klarar" mig på burken jag sitter idag, när det kommer till den delen, uppgraderar mest för att kunna köra 1440p gaming så som det var tänkt att köras (Trött på horribel framerate och pixlar).

Detta bygget kanske hade varit mer rimligt baserat på mitt behov och det jag har lärt mig från research och tråden.

https://komponentkoll.se/bild/Jshid.png

Vad sitter du på för hårdvara idag? Det där chassit rymmer inte ens ett ASUS TUF 7900 XT, med tanke på att du skrev att datorn ska vara uppgraderingsbar.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fudgegasm:

Lite kostnad/prestanda lek. Kommer inte jobba, jobba, utan är främst lite 3D och GameDev på hobby nivå, så tror nog CPUn ska klara mig. "Klarar" mig på burken jag sitter idag, när det kommer till den delen, uppgraderar mest för att kunna köra 1440p gaming så som det var tänkt att köras (Trött på horribel framerate och pixlar).

Detta bygget kanske hade varit mer rimligt baserat på mitt behov och det jag har lärt mig från research och tråden.

https://komponentkoll.se/bild/Jshid.png

Du sparar ju blott 2000 kr på att välja AM4 som är en död plattform.

Jag hade gått på AM5, DDR5 RAM, och en 7600.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av källarinvånare:

Vad sitter du på för hårdvara idag? Det där chassit rymmer inte ens ett ASUS TUF 7900 XT, med tanke på att du skrev att datorn ska vara uppgraderingsbar.

Sorry chassit var mest som en placeholder. Sitter på en mini-ITX som är en 4 år gammal. Billig historia jag köpte innan jag vart ordentlig biten. Kör 1080p på low/medium utan något fancy, så inte ens värt att nämna komponenterna, bara SDD som kommer flytta med.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Du sparar ju blott 2000 kr på att välja AM4 som är en död plattform.

Jag hade gått på AM5, DDR5 RAM, och en 7600.

Mvh

Yes, kul att se att jämföra, men lutar nog också mot AM5 och DDR5. Fantastisk hjälp från alla här dock, känns som jag tar ett bra mycket mer informerat beslut.

Permalänk
Medlem

För AM4 och mest prestanda per krona (går alltid pressa mer såklart med billigare komponenter) enligt mig är följande:

För AM5 rekommenderar jag följande:

Det ingår kylare med båda processorer

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

För AM4 och mest prestanda per krona (går alltid pressa mer såklart med billigare komponenter) enligt mig är följande:

https://komponentkoll.se/bild/fryXb.png

För AM5 rekommenderar jag följande:

https://komponentkoll.se/bild/eOrSS.png

Det ingår kylare med båda processorer

Suttit och kollat olika jämförelser och dylikt mellan PowerColor Radeon RX 6800 XT och Sapphire Radeon RX 6800 PULSE, har svårt att se varför jag ska betala 2500 kr mer. Är det sådan skillnad på de båda? Har inte framgått i de tester och liknande som jag kollat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fudgegasm:

Suttit och kollat olika jämförelser och dylikt mellan PowerColor Radeon RX 6800 XT och Sapphire Radeon RX 6800 PULSE, har svårt att se varför jag ska betala 2500 kr mer. Är det sådan skillnad på de båda? Har inte framgått i de tester och liknande som jag kollat på.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/26365?key=fe5c355...

Ganska markant skillnad. Sen får du avgöra om det är värt.

Det jag byggt till dig är dock 6950XT. Den är en annan liga.