Veckans fråga: Köper du in datorer och datorutrustning på din arbetsplats?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Köper du in datorer och datorutrustning på din arbetsplats?

Ett personligt intresse eller även en del av yrket? Inet undersöker om medlemmarna på SweClockers köper hårdvara till jobbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

För mig:
Anställa arbetsdatorer: Alla ska ha samma hårdvara av flera anledningar. Som att det då är lättare att skapa en imagefil och använda ett verktyg för att uppdatera datorerna. Likaså återställa dem ifall de krånglar eller en ny medarbetare kommer. Det finns dock enklare/lättare datorer för administrativ personal, men samma regler gäller där.

Så det är ganska tråkigt med inköp av arbetsdatorer. Skärmar, möss och annat är billigaste möjliga vettiga.

Datorer till kunder. Så skiter kunden ofta i vad den egentligen får. Man skattar en kostnad för en lösning, för varje krona dyrare dator som man köper in, så kommer det resultera i att projektet går med lika många mindre kronor i vinst.

Så för mig är datorköp på jobb tråkigt. Det enda skillnad är att man privat kanske inte köper in en server med San för 500 000kr så ofta.

*edit*
Jag tror detta sätt att alla ska ha samma dator har bidragit till att dessa företagslaptops ofta är så dyra och dåliga. Och mindre märken som försöker sälja deras arbetslaptops, good luck..

Permalänk
Medlem

Hade jag varit anställd där jag nu är som konsult så hade jag troligen haft ett visst finger med i spelet, men nu slipper jag det - tack och lov, för som tidigare nämnts så är det ju en rätt så tråkig uppgift rätt så ofta.
Byter anställning om ett par månader och även då slipper jag det troligen då det är en betydligt större koncern med betydligt mer separerade ansvarsområden och tillika befogenheter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ja, men enbart för det jag själv ska ha.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Hårdvara kan ju definieras väldigt olika, finns ju många tekniska verktyg som innehåller ett chip och skärm, men jag antar att man enbart menar personliga datorer?

Permalänk
Medlem

Skrev annat då min kollega är den som beställer så jag har lite insyn

Vi beställer nästan bara Lenovo och den valda leverantören preparerar dessa så vilken anställd som helst kan komma igång direkt i vår miljö. Vi har alltid några extra liggandes för så lite nedtid som möjligt vid strul.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vi har datorer i lastbilarna på jobbet och eftersom min chef är totalt ointresserad när det gäller allt som har med datorer att göra så får jag det uppdraget när det behövs nya
Rätt litet åkeri, så blir inte speciellt ofta, men ändå

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Inet
Skrivet av Dem8n:

Hårdvara kan ju definieras väldigt olika, finns ju många tekniska verktyg som innehåller ett chip och skärm, men jag antar att man enbart menar personliga datorer?

Det vi syftar på är ju sånt som vi har i sortimentet, alternativt kan få tag på

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Inet
Skrivet av Joppis:

Skrev annat då min kollega är den som beställer så jag har lite insyn

Vi beställer nästan bara Lenovo och den valda leverantören preparerar dessa så vilken anställd som helst kan komma igång direkt i vår miljö. Vi har alltid några extra liggandes för så lite nedtid som möjligt vid strul.

Sånt löser vi också om det skulle vara aktuellt!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Är låst till upphandlingar, avrop och ramavtal. Så när ni finns med på avropa.se kan vi se över alternativen.
Privat är ni första alternativet för mig.

Permalänk
Inet
Skrivet av maweric:

Ja, men enbart för det jag själv ska ha.

Vet inte om du har sett men vi har ju en toggle nu för att switcha till företagsanpassad sida. Största skillnaden är priser ex moms som standard men kommer också komma mer saker längre fram som t ex annat sortiment.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Från och till. Generella instruktionen uppifrån är dock att handla från Dustin av någon obegriplig anledning (dyra, sega & kass service), det skulle inte förvåna mig om det finns någon jävla kickback-deal eller andra dolda förmåner (= mutor i min värld) under täcket.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Från och till. Generella instruktionen uppifrån är dock att handla från Dustin av någon obegriplig anledning (dyra, sega & kass service), det skulle inte förvåna mig om det finns någon jävla kickback-deal eller andra dolda förmåner (= mutor i min värld) under täcket.

Jag uppfattar Dustin precis motsatt. Bra priser, snabba satan och grym service. När man fått en defekt vara så får man en ny hemskickad direkt och man kan i lugn och ro retunera den defekta. Motsatt andra ställen som ist ska först tjafsa och sen säga att de inget kan göra och att man måste kontakta märket på produkten direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Från och till. Generella instruktionen uppifrån är dock att handla från Dustin av någon obegriplig anledning (dyra, sega & kass service), det skulle inte förvåna mig om det finns någon jävla kickback-deal eller andra dolda förmåner (= mutor i min värld) under täcket.

Är man medlem i företagarna så får man rabatter hos Dustin.
Vi handlar också via Dustin och skall det köpas in något så är det i regel jag som väljer hårdvaran.
Det rör sig absolut inte om några mängder då vi talar om en liten elfirma.
Men det blir lite artiklar till kunder också om det inte behöver vara industristandard.

Deras service/support har jag aldrig behövt ha att göra med så där har jag ingen åsikt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Ramavtal, men man kan ju alltid hoppas på framtiden

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Jag kan beställa till mig själv från nån portal hos Atea. Där finns ett begränsat förbestämt utbud.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är ett mindre företag så det blir inte några större inköp, samt ett visst motstånd från en del när det gäller att använda dator, något som är ett visst hinder.

Sköter inköp för det som jag själv behöver, samt i viss mån för övriga, men där ger jag främst rekommendation. Rekommendation då jag anser att jag inte skall behöva att ge mig in i djupare diskussioner, något som bara tar tid från min huvudsakliga uppgift.

Sen så trycker jag rätt mycket på struktur (i både funktion och tid) som inte precis är "upp to date", det gäller både arbetsstationer, server och nätverk, samt det lilla som finns i verkstad. Man ser nog inte att det i verkligheten är kapitalet i dagens företag. Så struktur är en "Never Ending Story"...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Köper inte in, men har åsikter/rekommendationer när beräkningsdatorn ska uppgraderas.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormrwlr:

Köper inte in, men har åsikter/rekommendationer när beräkningsdatorn ska uppgraderas.

Samma här. "Slipper" inköpsbiten men mig de kollar med innan köp av vissa produkter som CAD-system.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Hanterar de flesta inköpen av IT utrustning till kontoret, egentligen allt förutom datorer och skärmar då det beställs genom en portal och skickas direkt från tillverkaren.

Annars har det officiellt varit Dustin som gäller för kringutrustning och annat junk. Behöver vi däremot en stark dator för något speciellt beställer jag delar, helst från Inet och bygger ihop själv. Ganska flexibelt varifrån jag kan köpa saker så det kan bli en tur till en fysisk butik ibland också ifall det jag vill ha finns i lager.

Permalänk
Medlem

Vi har någon login (sso/saml) så alla anställda kan logga in och se de saker man har att välja på (begränsat utbud)

Tror min IT-avdelning skulle kräva minst något liknande. Samma med att enrolla enheter i MDM (Intune) och liknande

Vet inte exakt vilka övriga krav som finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Jag uppfattar Dustin precis motsatt. Bra priser, snabba satan och grym service. När man fått en defekt vara så får man en ny hemskickad direkt och man kan i lugn och ro retunera den defekta. Motsatt andra ställen som ist ska först tjafsa och sen säga att de inget kan göra och att man måste kontakta märket på produkten direkt.

Tror det har att göra med ansvarig säljare eller nåt. När jag var på ett mindre bolag fick vi ofta express leverans samma dag, var det något som inte funkade skickade de ut ny direkt etc.

På en senare arbetsplats handlade vi 4ggr så mycket, hade mycket sämre service, fick aldrig grejer samma dag, och blev ibland nekade och ifrågasatta vid reklamation.

Skitkonstigt, var som att man handlade av helt olika bolag.

Permalänk
Medlem

Är den som primärt väljer och rekommenderar prylar åt vår kund, som är en internationell mångmiljardkoncern med några tusen anställda.
Inte minst när det gäller workstation och även div kringutrustning, behövs det något särskilt så är det mig de hör av sig till. De tråkigare standarddatorerna är det andra som väljer.
För det mesta spelar priset mindre roll, viktigare att få bra prylar, det är just den biten gör det mer intressant.
Dock är det för en annan återförsäljare, så det hjälper inte Inet..

Den nisch som jag tänker mig att Inet skulle passa för är små företag, där de kan hjälpa till att välja bra prylar. Alltså att den personliga servicen ligger i fokus.

Det många inte inser el förstår är skillnaden mellan vad som är viktigt för företag jämfört med för privatpersoner. En "speldator" må ju fungera rätt bra för det mesta till kontorsanvändning också, men det är ju helt fel fokus.
För företag är ofta driftsäkerhet, lång garanti och snabb service viktigare än maximal prestanda el flashiga prylar. Dvs viktigast är att det fungerar bra, inte vad det är. För ett företag kan det ofta vara värt att gå upp något steg i kvalitetsnivå på komponenterna.
Men det här inser inte heller alla företagare, som har tänket som privatpersoner, här kunde Inet ha en roll att överbrygga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Det vi syftar på är ju sånt som vi har i sortimentet, alternativt kan få tag på

Tack för förtydlingen.
Ni kan få vara med och slåss om kontraktet nästa gång det bär av. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Vet inte om du har sett men vi har ju en toggle nu för att switcha till företagsanpassad sida. Största skillnaden är priser ex moms som standard men kommer också komma mer saker längre fram som t ex annat sortiment.

Kan man ha en dubbel profil för privat / företag?

Permalänk

I dagens företag så är tjänsteutbudet viktigare än hårdvaran så även om det må vara ett naturligt steg så är det att börja i fel ände. Vi köper in all vår hårdvara via IT-partner som lägger 10% på kostnaden men levererar en färdig produkt med serviceavtal och garanti anpassad efter våra behov. Sen spelar det ingen roll om det handlar om klienter, molnlösningar eller lokal IT-utrustning. Omvänt hade varit ett slöseri med tid och resurser.

Det enda undantaget är Apple-produkter där vi istället har avtal med en lokal återförsäljare där vi själva administrerar med Jamf som MDM.

För att Inet skulle bli aktuell som partner för mer än möss och tangentbord så hade man behövt se över tjänsteutbudet.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Inet
Skrivet av squix:

Kan man ha en dubbel profil för privat / företag?

Nej tyvärr, det är en mailadress per profil.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Inet
Skrivet av in a bodybag:

I dagens företag så är tjänsteutbudet viktigare än hårdvaran så även om det må vara ett naturligt steg så är det att börja i fel ände. Vi köper in all vår hårdvara via IT-partner som lägger 10% på kostnaden men levererar en färdig produkt med serviceavtal och garanti anpassad efter våra behov. Sen spelar det ingen roll om det handlar om klienter, molnlösningar eller lokal IT-utrustning. Omvänt hade varit ett slöseri med tid och resurser.

Det enda undantaget är Apple-produkter där vi istället har avtal med en lokal återförsäljare där vi själva administrerar med Jamf som MDM.

För att Inet skulle bli aktuell som partner för mer än möss och tangentbord så hade man behövt se över tjänsteutbudet.

Vi jobbar aktivt på att hela tiden bli bättre även inom tjänster: T ex kikar vi på cert genom Jamf just nu så vi kan hantera MDM. Sedan ser vi över alla mjukvarulösningar där vi idag löser det mesta kunden önskar om det så vore backup via molnlösning, Microsoft 365, Google Workspace osv. Vi jobbar också för att få in Autodesk.

För större kunder löser vi också speciallösningar garantimässigt när vi ex. bygger datorer och kunden ska köpa en större batch med väldigt specifika produkter. Då kör vi ex. 3års monteringsgaranti osv. Vi är flexibla helt enkelt för att hitta lösningar som passar varje kund i den utsträckning det går.

Så om det skulle dyka upp ett behov som är mer än möss och tangentbord så hör av dig så får vi helt enkelt kika på om vi kan tillgodose era behov

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Nu jobbar och äger jag visserligen ett konkurrerande bolag till Inet fast vi är bara B2B och det är inte jätte ofta tack och lov att man stöter på er på B2B marknaden. Räcker med dom stora konkurrenterna som redan finns där ute.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |