Uppdatera OnePlus 7 Pro till Android 12, någon som provat?

Permalänk
Medlem

Uppdatera OnePlus 7 Pro till Android 12, någon som provat?

Som rubriken lyder, är det någon som testat Android 12 som nyligen rullats ut i Sverige till OnePlus 7 Pro?

Är lite tveksam till att uppdatera, läser på en del utländska forum daterade ett halvår tillbaka där många upplever problem och avråder andra från att uppdatera.

Enligt change log nämns att batteriet ska optimeras ännu bättre, och det är väl den som börjar visa sin ålder nu, men batteriet håller hela dagen än och de som fått problem påpekar bl.a. att batteriet dräneras mycket fortare (utöver andra allvarligare buggar).

Ska jag gå efter filosofin "if it ain't broken, don't fix it" eller finns det några därute som redan vågat ta hoppet över till version 12 för sin OnePlus 7 Pro?

Permalänk
Medlem

Har inte testat själv, men uppfattningen jag fått av att läsa om diverse problem på OnePlus-forumet är att de som rapporterar inte är några direkta snillen. Att telefonen drar mer batteri i början efter en uppdatering är rätt normalt. En del gapar över säkerhetsuppdatringar, så om du tycker det är viktigt borde du uppdatera. Skulle det inte bli bra kan du alltid återgå till Android 11.

Har du för avsikt att kanske flasha custom rom i framtiden, bör du innan du uppdatera till Android 12 låsa upp bootloadern (oem unlock) annars så förlorar du Widevine L1.

Själv kände jag inte så stort förtroende för OnePlus OS sedan de gick ihop med Oppo så jag drog in en custom rom med Android 13 istället (crDroid).

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Jag uppdaterade till Android 12 samma dag och upplever inga konstigheter. Som en bonus kopplar mobilen upp sig till Android Auto momentant istället för efter 30 sek

Tack för nudgen @Eazy !