Allt från Computex 2023

Uppgraderingsdags: SSD & RAM, men vilka?

Permalänk
Medlem

Uppgraderingsdags: SSD & RAM, men vilka?

Hallå på er!

För några år sedan fick jag hjälp här på forumet med att bygga en speldator som har tjänat mig väl, och i över 4 år har den tuggat på och jag har aldrig haft några problem egentligen förrän de senaste veckorna.

Det jag framförallt söker är

• En extra SSD. Gärna 2TB.

• Mer RAM. Från 16gb till 32gb

• Är även öppen för förslag på andra uppgraderingar om något i mitt system ser föråldrat ut.

Det främsta problemet jag har är lagring. Jag redigerar gaming-videor och allt videomaterial tar upp otroliga mängder utrymme, utrymme som jag inte riktigt har i dagsläget. Dock så är jag väldigt oinsatt på hur nya SSD-diskar med m1/m2? koppling fungerar och om det ens är kompatibelt med mitt moderkort. Så lite rådgivning på om, och vilken, SSD som passar mig är mycket uppskattat!

Mitt nästa problem är RAM. Jag har ofta redigeringsprogram, after effects, spel, och en massa småprogram (chrome, discord, steam etc) igång samtidigt och upplever i dagsläget att min dator har problem att hålla igång så många tunga program samtidigt. Så råd på vilka RAM-pinnar jag kan köpa som passar i min setup vore guld och kärlek värt!

Min sammanlagda budget för de två ovanstående paragraferna är ~4k, finns det billigare så klagar jag inte såklart.

Spelar en del också, men inte så grafiktunga titlar: Dota 2, PUBG, Diablo 2 res, mm. 1080p gaming, inte 4k. Så länge jag kan hålla hyffsad FPS så är jag nöjd (vilket jag upplever att jag gör i dagsläget, men bättre prestanda skadar inte).

Min nuvarande dator:
Moderkort: ASUS PRIME B450-PLUS
HDD: Seagate BarraCuda 1TB 7200rpm 64MB
SSD: Samsung 860 EVO 500GB
CPU: AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
GPU: ASUS GeForce RTX 2070 8GB ROG STRIX GAMING OC
PSU: Corsair RM750X 750W v2
CHASSI: Fractal Design Define S Svart

Tack på förhand till er som läst, och eventuellt tagit er tid att svara!

Permalänk
Medlem

Hur mycket lagring anser du att du behöver?

SSD och RAM kommer inte göra din spelupplevelse markant bättre. Kanske lite kortare laddtider på sin höjd.

Visa signatur

R5 2600 | RTX 2060 Super | SSD | 16 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Du har en m.2 slot på moderkortet, Samsung 860 EVO 500GB finns som både M.2 och SATA så du behöver kolla upp vad du har där.

Annars hade jag gått på detta och sen köpa så mycket lagring budget tillåter.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/WawSAU_fuwr28OZAgAbGAvDlH80/am4-upgrade

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hur mycket lagring anser du att du behöver?

SSD och RAM kommer inte göra din spelupplevelse markant bättre. Kanske lite kortare laddtider på sin höjd.

Jag skulle helst föredra minst 2 TB extra, men mer skadar inte om budgeten tillåter det.

Skulle varit lite tydligare med att ökad spelprestanda inte är viktigt alls egentligen, det är bara en bonus. Just nu är det videoredigering och animering (primärt after effects) som skulle behöva sig en liten skjuts.

ps. hej fd. "granne"! /ursprungligen från Dala-Järna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Du har en m.2 slot på moderkortet, Samsung 860 EVO 500GB finns som både M.2 och SATA så du behöver kolla upp vad du har där.

Annars hade jag gått på detta och sen köpa så mycket lagring budget tillåter.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/WawSAU_fuwr28OZAgAbGAvDlH80/am4-upgradehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/WawSAU_fuwr28OZAgAbGAvDlH80/am4-upgrade

Aha, så jag behöver öppna burken och se efter vilken slot min nuvarande SSD använder, och anpassa mitt val av ny SSD efter detta? Förstår jag rätt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurpi:

Aha, så jag behöver öppna burken och se efter vilken slot min nuvarande SSD använder, och anpassa mitt val av ny SSD efter detta? Förstår jag rätt då?

Ja du behöver veta om du har en M2 slot ledig eller inte.

Du kan alltid göra ett prestandatest av hårddisken, om den går över ca 600 MB/sekund så är det garanterat en M2.
Samt finns program som kan visa.

men jag skulle säga att enklast är ändå att öppna burken och kolla.

Saken är den att om du vill ha mer än 2 TB så går får du vara beredd att lägga hela budgeten nästan uteslutande på hårddisken (3000+ kr)

Om du kan leva med 2 TB så kan du absolut få råd med mer. En 2 TB disk bör du kunna få för 1200-2200,

Med ditt fokus: skaffa en 2 TB M.2 disk, även om du idag har en 500 GB M.2 disk (min gissning är att det INTE är en M.2, men kolla upp det)
Glömde kolla om du har 4 Ram slots, men min rekommendation (vilket bör finnas plats inom din budget) är att du skaffar 2x16 GB moduler (och om du då har 4 ram slots kan du få 48 GB).

Om du har 4 ram slots och kan tänka dig chansa lite: köp 2x8 GB moduler för att dubbla det du har idag.

Vinkar till "fellow dalmas"

Visa signatur

R5 2600 | RTX 2060 Super | SSD | 16 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ja du behöver veta om du har en M2 slot ledig eller inte.

Du kan alltid göra ett prestandatest av hårddisken, om den går över ca 600 MB/sekund så är det garanterat en M2.
Samt finns program som kan visa.

men jag skulle säga att enklast är ändå att öppna burken och kolla.

Saken är den att om du vill ha mer än 2 TB så går får du vara beredd att lägga hela budgeten nästan uteslutande på hårddisken (3000+ kr)

Om du kan leva med 2 TB så kan du absolut få råd med mer. En 2 TB disk bör du kunna få för 1200-2200,

Med ditt fokus: skaffa en 2 TB M.2 disk, även om du idag har en 500 GB M.2 disk (min gissning är att det INTE är en M.2, men kolla upp det)
Glömde kolla om du har 4 Ram slots, men min rekommendation (vilket bör finnas plats inom din budget) är att du skaffar 2x16 GB moduler (och om du då har 4 ram slots kan du få 48 GB).

Om du har 4 ram slots och kan tänka dig chansa lite: köp 2x8 GB moduler för att dubbla det du har idag.

Vinkar till "fellow dalmas"

Tack för hjälpen hittills! Jag öppnade upp min burk och mycket riktigt så var min nuvarande SSD kopplad med SATA. Så M2-sloten är ledig.

Just nu tittar jag på denna SSD:
https://www.webhallen.com/se/product/296375-Samsung-970-EVO-P...

Tänkte även köpa två st set av följande (för totalt 64gb):
https://www.webhallen.com/se/product/330746-Corsair-Vengeance...

Skulle detta fungera med mitt moderkort? Eller missar jag något kompabilitetsmässigt?

Permalänk
Medlem

Du kanske vill hoppa till 64GB direkt?:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.