Uppgraderingsdags: SSD & RAM, men vilka?
Hallå på er!
För några år sedan fick jag hjälp här på forumet med att bygga en speldator som har tjänat mig väl, och i över 4 år har den tuggat på och jag har aldrig haft några problem egentligen förrän de senaste veckorna.
Det jag framförallt söker är
En extra SSD. Gärna 2TB.
Mer RAM. Från 16gb till 32gb
Är även öppen för förslag på andra uppgraderingar om något i mitt system ser föråldrat ut.
Det främsta problemet jag har är lagring. Jag redigerar gaming-videor och allt videomaterial tar upp otroliga mängder utrymme, utrymme som jag inte riktigt har i dagsläget. Dock så är jag väldigt oinsatt på hur nya SSD-diskar med m1/m2? koppling fungerar och om det ens är kompatibelt med mitt moderkort. Så lite rådgivning på om, och vilken, SSD som passar mig är mycket uppskattat!
Mitt nästa problem är RAM. Jag har ofta redigeringsprogram, after effects, spel, och en massa småprogram (chrome, discord, steam etc) igång samtidigt och upplever i dagsläget att min dator har problem att hålla igång så många tunga program samtidigt. Så råd på vilka RAM-pinnar jag kan köpa som passar i min setup vore guld och kärlek värt!
Min sammanlagda budget för de två ovanstående paragraferna är ~4k, finns det billigare så klagar jag inte såklart.
Spelar en del också, men inte så grafiktunga titlar: Dota 2, PUBG, Diablo 2 res, mm. 1080p gaming, inte 4k. Så länge jag kan hålla hyffsad FPS så är jag nöjd (vilket jag upplever att jag gör i dagsläget, men bättre prestanda skadar inte).
Min nuvarande dator:
Moderkort: ASUS PRIME B450-PLUS
HDD: Seagate BarraCuda 1TB 7200rpm 64MB
SSD: Samsung 860 EVO 500GB
CPU: AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
GPU: ASUS GeForce RTX 2070 8GB ROG STRIX GAMING OC
PSU: Corsair RM750X 750W v2
CHASSI: Fractal Design Define S Svart
Tack på förhand till er som läst, och eventuellt tagit er tid att svara!