Vilket Fractal Design chassi frå netonnet passar mig?

Permalänk
Medlem

Vilket Fractal Design chassi frå netonnet passar mig?

Hej

Jag har ett Supermicro X9SCM-F moderkort (micro ATX board?) som behöver någonstans att bo mer än i en plastlåda på skrivbordet med nätaggregatet liggandes utanför. Jag letar efter ett billigt chassi som jag kan köpa över disk, då jag inte har riktigt tiden att vänta på postorder... Jag vill inte heller ha en massa LED-ljus.

Jag har en netonnet butik hyffsat nära där jag bor och funderar lite på Fractal Design: https://www.netonnet.se/search?query=chassi+fractal+design

Jag har också Kjell och Clashohlson ganska nära.

Kanske något av följande från netonnet?:

  • Define 7

  • Meshify C Blackout

  • Meshify 2 Compact black Solid

  • Define C

  • Focus 2 Black solid

Men jag vill också kunna stoppa i åtta (8) st 3.5" diskar. Har något av Fractal Design chassina en 8 bay (eller två 4 bay?)? Eller hur fungerar egentligen den expansionen?

Tack för återkoppling

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Alltså, det är väl ändå inte svårare än att du läser specarna på Fractals egen hemsida…?

Till att börja med, alla chassin med suffix Compact har bara hårddiskplatser under plåten som döljer nätagget. Således får du aldrig in så många diskar om du inte bara staplar dem löst på varandra.

Fullstora Define 7 och Meshify 2 har upp till 14 möjliga monteringsplatser för 3,5" men du får inte med så många slädar utan kommer behöva köpa till extra. Den billigare serien Focus har bara två monteringsplatser för 3,5".

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Alltså, det är väl ändå inte svårare än att du läser specarna på Fractals egen hemsida…?

Till att börja med, alla chassin med suffix Compact har bara hårddiskplatser under plåten som döljer nätagget. Således får du aldrig in så många diskar om du inte bara staplar dem löst på varandra.

Fullstora Define 7 och Meshify 2 har upp till 14 möjliga monteringsplatser för 3,5" men du får inte med så många slädar utan kommer behöva köpa till extra. Den billigare serien Focus har bara två monteringsplatser för 3,5".

Ja du har rätt. Testade fråga ChatGPT samma fråga, fick följande svar:

Citat:

Based on your requirements for a file server with 8 3.5" hard drives, the best options from the list you provided would be either the Fractal Design Define 7 or the Fractal Design Define C.

The Fractal Design Define 7 is a larger case and can accommodate up to 14 hard drives, while the Define C can accommodate up to 7 hard drives. Both cases have good airflow and cable management options, which are important for keeping your system cool and organized. Additionally, the Define series from Fractal Design is known for its sound-dampening features, which can help reduce noise levels from your system.

Overall, the Fractal Design Define 7 would be the better choice if you plan on expanding your storage capacity in the future, while the Define C is a more compact option that can still accommodate your current needs.

Som kompletterade fråga till dit ursprungliga svar: Vart köper jag slädar? Får inte upp något på netonnet.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Som kompletterade fråga till dit ursprungliga svar: Vart köper jag slädar? Får inte upp något på netonnet.

Enligt andra trådar har Fractal Design mycket leveransproblem nu, så kanske inte finns att få tag i någonstans.

Kollar du sortimentet hos en riktig datorbutik kanske de åtminstone finns listade iaf, till exempel Inet:

https://www.inet.se/produkt/6903950/fractal-design-hdd-tray-k...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Enligt andra trådar har Fractal Design mycket leveransproblem nu, så kanske inte finns att få tag i någonstans.

Kollar du sortimentet hos en riktig datorbutik kanske de åtminstone finns listade iaf, till exempel Inet:

https://www.inet.se/produkt/6903950/fractal-design-hdd-tray-k...

Trist att det är så långa leveranstider..

Kollat runt på deras hemsida och det är svårt att utläsa max antal 3.5" platset.

Typ som den här torrent compact, skall jag tolka det som att den har en (1) plats för en 3.5" hårddisk?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Jag kör Fractal Design 7 XL, Enormt bra möjligheter att anpassa diskplatser (mer än 16 st) (6 slädar medföljer och mutibrackets kan ta både kylning och diskar). Hela taket kan tas bort och du får därför fritt från ovansidan att montera moderkortet och CPU-power / fläktar på "taket" av moderkortet. Det finns även gott om utrymde för en övre radiator med 3 fläktar + DVD-spelare i taket. eller 4 fläktar utan spelare. Även fronten tar en radiator upp till fyra fläktar i höjd.

Takpanelen kan bytas till den som är mönstrad (ingår i paketet) och välja en bättre kylning med takfläktarna / radiator,
Enormt med diskar och valmöjligheter finns. Mer än 16 diskar ryms i lådan lite beroende på hur man designar.

Jag kör lådan med en radiator och storleken gör att det tar flera minuter innan fläktarna går igång vid belastning eftersom chassit absorberar värme bra då man maxar CPU. Även med det mönstrade taket är lådan väldigt tyst tack vare att fläktar kan hållas avstängda eller med extremt låg hastighet.

Fläktarna jag kör i chassit är Noctua NF-A14 PWM,
Radiatorn är Celcius+ S36 Dynamic från Fractal Design.

Lagring: 6 Hårddiskar Seagate Ironwolf Pro och 2 SSD + 1 nvme från Samsung.

Gotta dig i deras manual (pdf-fil) här och se allt du kan göra med chassit.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon