Permalänk
Medlem

Glasögon - Vettiga priser?

Hej

Hej kära Swec, jag är en man som är 41 jordsnurr som börjat få sämre syn.
För 1½ år sedan var jag inne hos optikern och fick jag ungdoms progressiva glasögon, dessa köpte med abonnemang då företaget tog en del av kostnaden.
Jag fick vanliga glasögon, solglasögon och terminalglasögon för 280kr i månaden i 2år, jag tänkte ja, vi kör. Garantier osv ingår.
(Att skaffa abonnemang är att man "leasa" glasögonen i 2år, man äger dem om man betalar för dem i 3år).

För några veckor sedan var jag där igen för synundersökning och de rekommenderade mig att skaffa progressiva glasögon.
Jag frågade då efter priset, då var det närmare 600kr i månaden....
Jag tackade nej då jag blev lite chockad.
600*24 = 14.400kr för att leasa glasögon.

Så kära Swec, vart finner man vettiga priser för progressiva glasögon?
Jag tänker om ni har något att rekommendera vart jag finner ett vettig pris och bra service.

Som vanligt är det inte personen som gjort inlägget som skrivit brevet.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Jag handlar solglasögon på Misterspex mest för att de verkar genomgående ha bra priser och jiddrar inte med returer osv.
(inte sällan har de kampanjer, rega dig för nyhetsbrev och dra av 10% t.ex.)

Märkesbågar verkar inte särskilt dyrt så du borde kunna välja vad som helst.

Citat:

Så här gör du: Köp progressiva glasögon på nätet
1. Prova online
Prova bågar i 3D, i vårt digitala provrum, med hjälp av din webbkamera och välj ut upp till fyra favoriter.

2. Prova hemma
Vi skickar hem fyra bågar till dig, helt gratis. På så sätt kan du i lugn och ro välja ut dina favoriter med vänner och familj som smakråd.

3. Beställ online
Beställ de glasögon du vill ha med dina egna styrkor. Har du inget uppdaterat recept kan du först besöka en av våra partneroptiker för en synundersökning.

4. Dina nya progressiva glasögon
Dina nya progressiva glasögon skickas sedan hem till dig inom 14 arbetsdagar. Justering och ytterligare hjälp får du självklart helt gratis hos en av våra partneroptiker.

https://www.misterspex.se/c/svc/849

Permalänk
Medlem

Köper alltid av SmartBuyGlasses.
Jag har väldigt dålig syn progressiva. Köpte senast RayBan, betalade ca 3000 med tunna kvalitetsglasglas.
Likvärdiga skulle kostat ca 9000 på specsavers.
Jag har handlat 4 gånger av dem och mycket nöjd.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Jag tänkte säga specsavers då de är betydligt billigare än synsam. Gick på 4500kr på synsam och 2500kr på specsavers men då har jag inte progressiva. Visste de var dyrare men inte så mycket dyrare.

Jag får hela tiden att det är dags att undersöka igen men jag har ingen lust att lägga ut 2500kr så fortsätter med mina från 2020 ett tag till.

Min kompis går till specsavers för undersökning men köper sedan på nätet. Han kör dock linser.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Nividas, har köpt brillor från dom flera år nu och är toknöjd! Bra butik och trevlig personal iaf i Stockholm.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Avstängd

Specsavers är billiga om man vill ha en traditionell optiker med undersökning och allt på samma plats. Inte alltid de bästa optikerna kanske, men man kan ju kolla upp den specifika butiken i förväg. Annars kan man ju ta sitt recept och beställa ännu billigare från Kina eller så, men det tar ju tid och det är svårt att avgöra passform och liknande utan att kunna prova.

Permalänk
Medlem

Abbonemang känns dyrt, antar dock man får byta glas(styrka) och kanske bågar bäst man vill då?

Använt specsavers i många år och är helnöjd iaf Väntar tills dom har någon bra deal så man kanske får solglasögon på köpet eller liknande.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Discokungen

Jag har bara astigmatism så jag behöver inte progressiva, fick två par för typ 2500 på Specsavers med kampanj. Kolla om du verkligen behöver progressiva för det blir jävligt mycket dyrare.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag kör på synsams abonnemang själv, tre stycken glasögon för 357kr i månaden (för de bågar jag valde) dock utan progressiva glas.
Det ingår då ett byte av bågar var 12:e månad, fria undersökningar och en del olika rengöringsprodukter per år, samt fritt byte av glas om min syn skulle förändras mellan undersökningarna.
Vill man så kan man även köpa ut glasögonen om man skulle vilja när man byter ut dem efter tre år är det en enhetskostnad för att köpa loss dem, vilket i mitt fall är ca 120kr

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Köpte progressiva glasögon fr Misterspex. Kostade ca 1/3 av vad synsam ville ha. Samma glas och båge. Kom på posten efter dryga veckan så gick fortare än hos Synsam dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Köpte progressiva glasögon fr Misterspex. Kostade ca 1/3 av vad synsam ville ha. Samma glas och båge. Kom på posten efter dryga veckan så gick fortare än hos Synsam dessutom.

Då måste man skicka in ett recept?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Där du gjort syntest får du gratis ut receptet även efter flera år det är lag på det. Du skickar det inte istället har alla webbutiker ett formulär som är enkelt att fylla i siffrorna som behövs.

Permalänk
Medlem

Jag handlar på Lensway. Jag använder inte progressiva, så jag vet inte vad det kostar, men senast betalade jag ca 450 spänn för ett par, dvs bågar och glas.

Synundersökningen gjorde jag på närmaste optiker som hade en ledig tid. Tror den kostade runt 400 kr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hur gör ni som beställer via nätet för att hitta bågar som ser bra ut på er? Tycker det är supersvårt att hitta vettiga när man står i butik. Kan se jättebra ut på hyllan men helknasiga när man provar dem, och vise versa.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Hur gör ni som beställer via nätet för att hitta bågar som ser bra ut på er? Tycker det är supersvårt att hitta vettiga när man står i butik. Kan se jättebra ut på hyllan men helknasiga när man provar dem, och vise versa.

Det enkla svaret är att jag inte bryr mig ett dugg om sånt. Jag kör på enkla, silvergråa stålbågar, så tunna som möjligt för att inte blockera för mycket av synfältet.

Just Lensway (liksom säkert de flesta andra) har dock en funktion där man kan visa glasögonen på ansiktet. Minns inte om det var via mobilkamera eller om jag laddade upp en bild.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Slår ett slag för Nividas, har köpt brillor från dom flera år nu och är toknöjd! Bra butik och trevlig personal iaf i Stockholm.

Läste för snabbt och trodde att Nvidia hade börjat med optik

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

För några veckor sedan var jag där igen för synundersökning och de rekommenderade mig att skaffa progressiva glasögon.
Jag frågade då efter priset, då var det närmare 600kr i månaden....
600*24 = 14.400kr för att leasa glasögon.

Finns några saker man ska vara medveten om med glasögon och framförallt progressiva:
1. Tyvärr får man det man betalar för och då i form av synfält. Man kan spara och ha bra sikt rakt fram (det har alla bolag och alla glastyper), men ju billigare (enligt min personliga erfarenhet) desto smalare blir synfältet. (vilket jag tyvärr personligen blir toookig på, så för egen del blir det alltid dyrt att byta glasögon eftersom jag är en kinkig användare).
2. Abonnemangen tjänar de pengar på som du konstaterat även bortsett från att de 'lurar' på en flera par glasögon som man ändå inte riktigt behöver, skulle gissa att vi pratar om cirka 10.000kr om du köper dom rakt av så rekommenderar absolut att köpa rakt av istället. Jag köper mitt primära par glasögon när det är dags och köper solglasögon med styrka typ varannan gång (det är inte lika viktigt för mig att de har perfekt korrigering) när de har kampanj (vilket optiker i likhet med matthandlare ALLTID har... )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Köpte nyss enkelslipade på ieye. Väldigt smidigt, in i butik, gör synundersökning, fotografering, kika på bågar, betala, glasögonen kom med posten. De justerar glasögonen till dig om det skulle behövas, uppskattade att glasögonen kom med posten så man kan komma förbi butiken när det passar.

Fick även en länk för att kunna virtuellt testa deras sortiment därav fotografering.

De har inga märkesbågar så bryr man sig om det är det ett dåligt alternativ men om man vill se bra för bra pengar tycker jag det funkar kanon.

Progressiva glasögon med diverse behandlingar och synundersökning går på 2500. Abonnemang får du två par för 200kr/månaden.