Google förbättrar sökresultat med källkritik

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Nu skäms jag lite! I inlägget ovanför ditt beklagar jag mig just över alla skräpsidor som klistrar sig först vid alla Google-sökningar, men ändå är jag en ganska frekvent besökare av userbenchark. Trodde att de var hyfsat seriösa.

Finns någon vettig sida med typ samma upplägg? D.v.s. enkelt sätt att jämföra processorer? Men som ägnar sig mer åt benchmarks och mindre åt lögner?

Det är väl viktigt att känna till historien först. Jag vet inte om de får betalt av Intel eller bara gillar Intel. Men de verkar alltid tweaka sin viktning av poäng så att Intel ska hamna i toppen. Innan Ryzen så viktades avtalet kärnor högre, men när Ryzen släppts så ändrade de det så att prestanda per kärna blev viktigare och sådär har de hållit på. Jag brukar använda HW unboxed då det är hyffsat lätt att hitta men någon lika "smidig" sida som Userbenchmark vet jag inte om det finns. Men för mig så spelar inte deras smidighet någon roll då de viktar godtyckligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Meanwhile at Bing: Söker på Bredbandskollen, får upp allt förutom just Bredbandskollen.

Skitsnack. Och folk gör tummen upp för att Bing HAR varit dåligt, inte för att det ÄR.

Gick till bing.com och skrev bre, och Bredbandskollen dök upp som föreslagen sökning.
Sökte och träff nummer ett, innan reklam (som Google ger) kom Bredbandskollen, följt av massa direktfunktioner på sidan. Nummer två var PTS och bredbandshastighet.

Gör om gör rätt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det finns liknande andra tjänster som bedömer nyheter och hur de skrivs, problemet är väl alla som kommer kalla detta för populistiska modeord och helt enkelt gräva sig djupare ner i sina argumentativa skyttevärn. Tror inte en sån här funktion kommer övertyga någon åt ena eller andra hållet

Permalänk
Medlem

Lite ironiskt att vissa är tveksamma till det här och samtidigt pratar om vikten av källkritik?

Ni förstår väl att de redan tolkar och rangordnar sökresultat fast utan den här informationen? Nu får ni i alla fall informationen.

Permalänk
Medlem

Nytt verktyg för att censurera sann men politiskt obekväm information, samt premiera lögner och förvrängningar som främjar politikernas agenda. Använder själv inte Google, men tråkigt att se den skada som de orsakar samhället.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Meanwhile at Bing: Söker på Bredbandskollen, får upp allt förutom just Bredbandskollen.

Fast där är Google experter på att man söker efter ett företag eller en produkt och får upp alla konkurrenter och först på 4e eller 5e plats kommer det man faktiskt sökt efter.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Meanwhile at Bing: Söker på Bredbandskollen, får upp allt förutom just Bredbandskollen.

Använder sällan Bing men nu fick du det till att bli i alla fall EN gång i år
Fick faktiskt rätt träff på första försöket, är det AI?

Skrivet av norrby89:

Fast där är Google experter på att man söker efter ett företag eller en produkt och får upp alla konkurrenter och först på 4e eller 5e plats kommer det man faktiskt sökt efter.

Ja fast det är ju för att de första 4 resultaten för det mesta är reklam - så de scrollar man förbi per automatik.
Jag antar att de första resultaten är fel när jag använder google.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skitsnack. Och folk gör tummen upp för att Bing HAR varit dåligt, inte för att det ÄR.

Gick till bing.com och skrev bre, och Bredbandskollen dök upp som föreslagen sökning.
Sökte och träff nummer ett, innan reklam (som Google ger) kom Bredbandskollen, följt av massa direktfunktioner på sidan. Nummer två var PTS och bredbandshastighet.

Gör om gör rätt

Simulerad stående iPad (responsive design mode i Fx):

Dator:

Högerspalten hamnar längst ned i det översta fallet, under första sidans sökresultat, och tidigare när jag skrev det förra inlägget och sökte från en riktig iPad i liggande läge så fanns fältet inte alls. Istället låg Bredband2 med adress i högerspalten. Detta från samma uppkoppling kanske ska tilläggas. Bredbandskollen kunde jag inte hitta (annat än via PTS) trots att jag bläddrade igenom flera sidor med resultat.

Ja, det är inställt på engelska, men betyder det att man ska ge massor med andra resultat på svenska eller relaterade till Sverige, men inte just det som är mest relevant för sökordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Använder sällan Bing men nu fick du det till att bli i alla fall EN gång i år
Fick faktiskt rätt träff på första försöket, är det AI?
https://i.imgur.com/dw3I1ov.png
Ja fast det är ju för att de första 4 resultaten för det mesta är reklam - så de scrollar man förbi per automatik.
Jag antar att de första resultaten är fel när jag använder google.

WAPO hade en artikel för ett fåtal år sedan om hur Google blivit sämre över tid med relevanta resultat längre ned och otydligare uppmärkning av annonser:
https://www.washingtonpost.com/technology/2020/10/19/google-s...

Det brukar gå att läsa enstaka artiklar även utan prenumeration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Källkritik borde vara ett eget skolämne i en demokrati. 100h minst. Men vilken regering vill egentligen det?

Samtliga moment i kurser jag läste på komvux innefattade undervisning i källkritik. F.ö. läste jag 2400 poäng genom komvux.

Intressant om komvux ligger bättre till på den punkten än gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Finns det andra källor än TikTok?

Twitter...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Wikipedia (likt institutionerna) fungerar tyvärr bara när det inte pågår något kulturkrig. Fullt med aktivister som sitter och jobbar skift för att bibehålla vissa vinklar. En av medgrundarna har också gått ut och sagt att det inte går att lita på vad som står där av samma anledning.

Ja precis, lite komiskt att Google då kommer använda sig av urklipp från Wikipedia. Hjärnan fungerar som en problemlösare och vill hitta enkla lösningar till komplexa saker, och nu får vi "lösningen" (som säkerligen kan komma att bli vinklad) serverad till oss istället för att själv ansvara för att hitta olika perspektiv från flera ställen än Google.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HappySatan:

Nu skäms jag lite! I inlägget ovanför ditt beklagar jag mig just över alla skräpsidor som klistrar sig först vid alla Google-sökningar, men ändå är jag en ganska frekvent besökare av userbenchark. Trodde att de var hyfsat seriösa.

Jag gissar att du inte gått in på specifika AMD-processorer hos dem, det är svårt att missa där.
Tyvärr så ser de rätt seriösa ut i allmänhet dock, och idén bakom sidan är ju väldigt bra.

Detta är ett orört citat från sidan om 7950X3D:

Citat:

Be wary of sponsored reviews with cherry picked games that showcase the wins, ignore frame drops and gloss over the losses. Also watch out for AMD’s army of Neanderthal social media accounts on reddit, forums and youtube, they will be singing their own praises as usual. AMD continue to develop “Advanced Marketing” relationships with select youtubers in the hope of compensating for second tier products with first tier marketing. PC gamers considering a 7000X3D CPU need to work on their critical thinking skills: Influencers are paid handsomely to promote overpriced products.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Detta är ett orört citat från sidan om 7950X3D:

Alltså, de har ju inte helt fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag gissar att du inte gått in på specifika AMD-processorer hos dem, det är svårt att missa där.
Tyvärr så ser de rätt seriösa ut i allmänhet dock, och idén bakom sidan är ju väldigt bra.

Detta är ett orört citat från sidan om 7950X3D:

Jösses, det där citatet var ju direkt befängt!

Har bara använt deras grafer för att få ett hum om hur produkter står sig mellan olika generationer. Men nu ska jag helt sluta använda dem som källa.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl viktigt att känna till historien först. Jag vet inte om de får betalt av Intel eller bara gillar Intel.

De verkar bara verkligen hata AMD, det är tydligen ägaren av sidan som skriver "recensionerna" av produkterna och de är lika rabiata när det gäller AMDs grafikkort. Det är riktigt synd, för sidan är väldigt användbar som felsökningsverktyg men svår att rekommendera när man måste lägga till "men lita inte på något som står på sidan" varje gång man rekommenderar verktyget.

Permalänk
Medlem

Mmm njae…
Det finns en baktanke med detta. Google gör inte detta bara för att vara snäll.

Och min magkänsla säger att en del information kommer att hamna utanför sökningen.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

"Google förbättrar sökresultat"... yea right. Googles sökresultat har bara blivit sämre och sämre för varje år som gått. Förut kunde jag hitta i princip vad som helst, det gällde bara att veta hur man skulle använda Google. Numer så får man i princip aldrig relevanta resultat, spelar ingen roll om man lägger saker inom citattecken, lägger minus framför 15 olika ord för att försöka filtrera bort skräpet eller vad fan man nu än försöker med för att försöka kringgå allt irrelevant skit och copy-paste artiklar. Ironiskt nog är det enda som ibland hjälper att få fram någonting relevant till det man letar efter att lägga till reddit på slutet av ens sökning.

Edit: även på Youtube har sökningen blivit helt katastrofdålig. Man söker på något och får upp kanske 5 relevanta videor och sen är resten HELT irrelevant, bokstavligen helt andra videor som inte ens innehåller ett enda ord av dom man använde i sökningen trots att man vet att det finns hundra eller tusentals fler liknande videor som borde komma upp efter det man sökte efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Intressant, jag blev tvungen att läsa artikeln en gång till för att se det ur ditt perspektiv och jag håller med om att det kan tolkas så med en viss välvilja. Dock så ringer varningsklockor för min del när jag hör "Google bedömer vad som är relevant" och "officiell och trovärdig" information.

Så jag tolkar det nog fortfarande som att det kommer röra sig om kraftigt tweakade algoritmer på vilka vad de kommer att visa och vad de kommer undertrycka. Men jag hoppas naturligtvis att jag har fel och du har rätt.

Omni försöker fungera så, typ
Det vill säga att till varje sammanfattning av en artikel så länkas flera olika källor inom samma ämne/nyhet.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det går knappt att hitta någonting med Google nu för tiden utan att lägga till "site:reddit.com". Ofta får jag noll eller ett resultat fast jag bara använder ganska simpla söktermer. De borde fokusera på att returnera relevanta resultat istället för sånt här.

edit: MarcusHuddinge hade visst redan avhandlat detta två inlägg upp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag har svårt att se värdet i något som detta. Sanningshalten på internet går stadigt neråt medan sidor som Snopes anses fortfarande någorlunda pålitliga trots att de enbart trycker för amerikansk partipolitisk sanning.

Vart ska du hämta data från som inte har lika mycket problem som originalresultatet?

"sanningshalten"? Vad är sanningen?

Oavsett informationen du upplever, bör du granska informationen kritiskt. Myndigheter som professionella skribenter kan medla felaktigheter eller verka för luddiga tydningar.

För övrigt önskade jag under gårdagen, att bli klok på D-vitamin via Google.

Första länken går till Livsmedelsverket, resterande sidor tycktes gå till hälsokost-amatörer och försäljare som önskar sälja pillerburkar åt dig. Börsen har talat. Åtminstone de två-tre första sökresultaten kan man ju tycka, ska ha en vetenskaplig basis så informationen kan med lätthet jämföras. Men så är inte fallet.

Den här nya funktionen är urusel, sett ur så många sammanhang. Google är börsnoterat och drivs i syfte för att gå med vinst, Google har ett rykte som nonchalanta i och med maskinhanteringen av aktörers kontenta på Youtube.

Storebror kan spela Allan att de är min vän, min vårdare eller väktare. Men den här "källkritiska"-funktionen är lämpade för endast de lata - de spontana reaktionärerna på artiklarnas rubriksättning och de inledande orden.

Exempel på en sådan ögonpärla: EU är på väg att införa en lag som innebär att all din kommunikation kommer att övervakas
Länk: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1687083-eu-ar-pa-vag-a...

Man ur hus, eller? Det är ett förslag från EU-kommissionen som måste röstas igenom i EU-ministerråd, samt EU-parlamentet. Parlamentet består av ledamöter som representerar folket, vilka kan blockera förslaget helt och hållet från att bli en lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

WAPO hade en artikel för ett fåtal år sedan om hur Google blivit sämre över tid med relevanta resultat längre ned och otydligare uppmärkning av annonser:
https://www.washingtonpost.com/technology/2020/10/19/google-s...

Det brukar gå att läsa enstaka artiklar även utan prenumeration.

Tack, ska läsa

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Det går knappt att hitta någonting med Google nu för tiden utan att lägga till "site:reddit.com". Ofta får jag noll eller ett resultat fast jag bara använder ganska simpla söktermer. De borde fokusera på att returnera relevanta resultat istället för sånt här.

edit: MarcusHuddinge hade visst redan avhandlat detta två inlägg upp..

Tror inte "site:xxx.com" har någon funktion längre. Eller ja, det funkar men du kan lika gärna bara skriva "reddit" eller vilken sida du vill i klartext.

Annars så håller jag helt med. Google har blivit så dålig att man blir förbannad bara man tänker på det. Sökresultaten är bara generisk skit och sidor med copy-pasta som bara finns för att visa reklam. Att dessa banditskojare sedan ska stå för någon form av källkritik är ett dåligt skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Simulerad stående iPad (responsive design mode i Fx):

<Uppladdad bildlänk>

Dator:

<Uppladdad bildlänk>

Högerspalten hamnar längst ned i det översta fallet, under första sidans sökresultat, och tidigare när jag skrev det förra inlägget och sökte från en riktig iPad i liggande läge så fanns fältet inte alls. Istället låg Bredband2 med adress i högerspalten. Detta från samma uppkoppling kanske ska tilläggas. Bredbandskollen kunde jag inte hitta (annat än via PTS) trots att jag bläddrade igenom flera sidor med resultat.

Ja, det är inställt på engelska, men betyder det att man ska ge massor med andra resultat på svenska eller relaterade till Sverige, men inte just det som är mest relevant för sökordet?

Ok, jag ger mig, det här var kasst. Sant, min var inställd på svenska men håller med dig att den borde premiera sökordet mer. Går upp o ger ditt första tillägg en tumme upp

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FS-1041:

"SearXNG is a free internet metasearch engine which aggregates results from more than 70 search services. Users are neither tracked nor profiled. Additionally, SearXNG can be used over Tor for online anonymity."

Den verkar hämta data från befintliga sökmotorer och deras sökindex (verkar det som). Jag menar ett crowdsource:at index. Där flera privata instanser har crawlat vissa sidor. Som om alla som har motorn installerad crawlar tillsammans och bygger ett fragmenterat och redundant index.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Skitsnack. Och folk gör tummen upp för att Bing HAR varit dåligt, inte för att det ÄR.

Gick till bing.com och skrev bre, och Bredbandskollen dök upp som föreslagen sökning.
Sökte och träff nummer ett, innan reklam (som Google ger) kom Bredbandskollen, följt av massa direktfunktioner på sidan. Nummer två var PTS och bredbandshastighet.

Gör om gör rätt

Testade precis, i Edge.

https://gyazo.com/778a488a54a1dd47455e8fb4a92b3c1a

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Använder sällan Bing men nu fick du det till att bli i alla fall EN gång i år
Fick faktiskt rätt träff på första försöket, är det AI?
https://i.imgur.com/dw3I1ov.png

Testade precis, i Edge.

https://gyazo.com/778a488a54a1dd47455e8fb4a92b3c1a